LOGO8 en Exor ex710 HMI

Dag mensen,

Ik werk al jaren met de Siemens Logo. Aansturing via druknoppen en dergelijke. Tot op heden kan ik er nog steeds mee uit de voeten. Ik heb nu een Exor HMI gekocht, te programmeren met Jmobile. Mijn vraag is nu, heeft iemand voor mij een voorbeeld van zo'n configuratie? Ik ben zelf niet zo geschoold en heb mezelf de dingen aangeleerd. Hier kom ik tot op heden niet verder mee.Ik heb knoppen e.d. aangemaakt in Jmobile, echter ik snap niet hoe het met de tags werkt. Ook de communicatie tussen Logo en HMI kom ik niet uit. Mocht iemand een voorbeeldprogramma hebben dan zou dat heel fijn zijn.
Alvast bedankt.

Lambiek

Special Member

Ik heb wel een datasheet voor je, maar die is te groot om hier neer te zetten. Je mag me even een mail sturen als je wil.

Voor de rest heb ik er geen ervaring mee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Komt eraan Lambiek, alvast bedankt.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Vanuit de LOGO kant heb ik wel enige ervaring.
Als je in LogoSoft zoekt op parameter VM mapping krijg je een hele opsomming van mogelijkheden adressen etc in het communicatieprotocol.
De in en uitgangen zitten altijd in het Ethernetsignaal.
Voor een groot aantal zul je zelf een VM tabel aan moeten leggen.
Hou er rekening mee dat een aantal adressen voor de 0BA7 anders zijn dan de 0BA8, dus goed opletten

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dankjewel Toeternietoe. Heb je misschien een voorbeeldschakeling voor me?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 28 maart 2018 20:58:18 schreef Arthurreke:
Dankjewel Toeternietoe. Heb je misschien een voorbeeldschakeling voor me?

Dat is appeltje eitje als je LOGOSoft gebruikt.
Als je digitale in en uitgangen , analoge in en uitgangen op je werkblad plaats dan maakt LOGOSoft automatisch de VM tabel aan.
Je kunt het ook met de hand doen, maar dan moet je oppassen dat je geen vauten maakt in de toewijzing van adressen.
Zoals ik al aangaf, in de help van LOGOSoft kun je veel informatie vinden.
En LOGOSoft is ook in het Nederlands in te stellen ( moet je wel de taalmodule ophalen bij Siemens) dat leert toch wel wat makkelijk.

Hoe de EXOR met de adressen omgaat weet ik niet, faar kan ik je niet bij helpen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ok, bedankt. Dit geldt dan niet voor netwerkinputs neem ik aan?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Hierbij wat netwerkadressen.
De bovenste zijn vaste adressen, hier valt niet aan te tornen, gaan dus altijd mee met het Ethernetsignaal.
Dr onderste, een timer, hier heb ik 2 waarden in de VM tabel gezet (Zie Tools => Parameter VM Mapping.
De VM tabel moet jezelf aanmaken. Dan heel goed letten op de adressen zodat ze elkaar niet overlappen.

Bedankt!Fijn om geholpen te worden. ben er al avonden mee bezig. Is wel leuk, maar af en toe moet je wel weer een stukje verder komen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Daar zijn we hier voor.

Als je nog met specifieke vragen zit dan mag je me ook wel een prive mailtje sturen.
Van de LOGO weet ik heel veel, van de XOR niets.

Als ik in de HMI bv NI1 invul als VM 1246.0 boolean, hoef ik dan niets in te vullen bij de netwerkinput op de logo? Kan die dan op 0.0 blijven staan? Dan werkt het niet, wel als ik een waarde ingeef in de logo en eenzelfde waarde in de HMI.De toegekende waarde 1246.0 kan ik daar ook niet invullen. Ik heb alle standaard VM adressen in de HMI als tags in zitten typen....

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

1246.0 is voor de LOGO Netwerkingang 1.
Een netwerkingang in de LOGO is een virtuele ingang die dus buiten de LOGO aan en uit gezet wordt.
Vergelijk het met een normale digitale ingang, de LOGO leest de status uit en doet er wat mee, maar de daadwerkelijke status (aan of uit) wordt door een op de LOGO aangesloten schakelaar bepaald.

De LOGO kan dit signaal (netwerkingang) niet veranderen, dus geen 1 of 0 van maken, maar alleen de status uitlezen er al gelang de status wat schakelen etc.
Wil je er wat mee (met de netwerkingang) met je HMI en je LOGO dan moet je in je HMI 1246.0 een (1 of 0) maken. Dan ziet de LOGO dit als netwerkingang 1 aan of uit.

Je moet dus op je HMI een knop (schakelaar) hebben, de status van die knop zet je op adres 1246.0

Ja, dat klopt, en dat werkt ook. Maar hoe verwijs ik in de logo naar bv NQ1? Ik kan in het veld geen 1390.0 ingeven.

Hier ben ik inmiddels uit. Ik moet hem dan als remote device aanduiden, en niet als VM.

Ik loop ook tegen het feit aan dat al mijn uitgangen benut zijn. Er zal een tweede logo bij moeten komen. Nummeren de in- en uitgangen dan gewoon door? Wat is dan het beste, 2x master of master/slave? Dit in combinatie met de HMI.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De keuze is aan jou.
Maar een Master/slave uitvoering maakt je beperkt in de mogelijkheden en is eigenlijk nog een erfenis uit de 0BA7 serie. Niet meer toepassen.
De uitgangen kun je niet doornummeren, daar heb je in LOGOSoft geen mogelijkheden voor, bij 20 houd het op.
Je moet de extra benodigde uitgangen virtueel doorgeven.
Dat kan op verschillende manieren,
Via Merkers, de adressen zitten altijd al vast gegeven in het ethernetsignaal
Via netwerk uitgangen (in LOGO1) en netwerkingangen (in LOGO2), in LOGO2 verbind je de netwerkingang met de desbetreffende digitale uitgang.
Er zijn meer methoden mogelijk, maar dat kost meer programmeerwerk.

En dan kan alles via het IP adres van de eerste LOGO lopen?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 4 april 2018 15:27:51 schreef Arthurreke:
En dan kan alles via het IP adres van de eerste LOGO lopen?

Ik weet niet hoe je HMI scherm werkt en de signalen afhandelt.
Heb je meerdere LOGOs kn je netwerk, dan moet je voor elk signaal in de HMI het netwerkadres van je desbetreffende LOGO ingeven.
De standaard HMI schermen van Siemens kunnen met 6 verschillende LOGOs of Siemens PLCs tegelijk communiceren.
Hierbij MOET dan elke LOGO (en/of PLC) een uniek IP adres hebben.

Hoi Arthur,

De Exor schermen zijn erg fijne HMI schermen. Lekker robuust en werkt met veel verschillende soorten PLC's. Ik heb het nog nooit geprobeerd om een LOGO te koppelen aan het scherm. Wel vaker Siemens PLC's.

Bij de PLC's is het van belang dat je PUT/GET acces inschakelt, Ik weet niet of deze optie nodig is bij een LOGO.

Ga via links in de projecttree naar het mapje Config en dubbelklik op Protocols:
https://thumb.ibb.co/c3tYw7/LOGO_EXOR_1.png

Voeg een nieuw protocol toe door op het plusje te klikken onder de tabbladen. Kies hier Simatic S7 ETH:
https://thumb.ibb.co/jzZ1in/LOGO_EXOR_2.png

Ga vervolgens weer links in je projecttree naar Tags. Zorg dat Simatic S7 ETH:prot is geselecteerd in het drop down menutje. Klik weer op het plusje om een tag toe te voegen.

Kies Variable memory (deze heb je reeds geconfigureerd met de info van toet in LogoSoft)
Als datatype kun je een Byte of Bool pakken. Logosoft stuurt hele bytes door via VM mapping. Maar door een bool te pakken en de juiste Subindex in te vullen kun je ook losse bitjes benaderen.
https://thumb.ibb.co/eSZgG7/LOGO_EXOR_4.png

Nogmaals ik heb het niet getest maar verwacht dat de instellingen juist zijn.

Dankjewel Sjoerd!

Het is inmiddels gelukt. De installatie werkt met twee Logo's in een netwerk. Het zijn inderdaad fijne schermen. De ondersteuning van de importeur is ook super! En natuurlijk heel fijn dat je op de fora geholpen wordt.

Groetjes.

Ha Arthur,

Ik loop tegen het zelfde probleem aan met het koppelen van een LOGO! en een EXOR HMI.
Heb jij een voorbeeld project met de netwerk en adres instellingen?

Groet,
William