loewe individual 32 backlight gaat uit

ik heb een loewe individual 32 lcd tv waarbij de backlight snel na het aanzetten van de tv, uitgaat.

De elco's op de voeding zien en goed uit . 24 volt (23.6v) aanwezig , ook na het uitgaan van de backlight.

trafo's op inverter proberen te meten (weet niet precies hoe de wikkelingen zijn) maar is overal dezelfde weerstand te meten.

lampen getest met lampen tester. alle lampen doen het en trekken dezelfde hoeveelheid stroom.

Ik kan geen schema van dit toestel en de inverter vinden. ik weet dus niet welke pin De backlight-on signaal voert. is het raadzaam toch de elco's op de voeding na te meten met een esr meter? iemand een schema of tips?

maartenbakker

Golden Member

De klacht lijkt in de inverter te zitten, maar juist daar geef je geen details over. Begin eens met merk en type paneel, opdrukken op de inverter, opdrukken op de invertertrafo's.

Als het een Sharp-paneel is, geef eens aan of de lampen helderwit zijn gedurende de korte tijd dat ze branden of dat ze grauwig/rossig/gelig branden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

inverter is RDENC2266TPZ . trafo is NMB0005
de kleur van de lampen kan ik niet goed zien, ik heb het scherm niet open.

is dit te zien zonder het scherm helemaal te openen (lastige klus...) ?

het is een sharp paneel; sharp lk315t3lz4k

maartenbakker

Golden Member

Paneel en inverter van Sharp, toestel een jaar of 10 oud denk ik? In elk geval twee mogelijke standaardfouten die ik zo kan oplepelen (niet gezegd dat er niet nog wat anders is).

De lampfout die ik al noemde, of slechte massa's aan inverter; schroefjes goed aandraaien.

Of de lampen rossig branden (op de inverter zelf, niet persé op de tester) zou je van achter kunnen zien in een donkere kamer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Aan achterzijde zitten genoeg holen en gaatjes om dit te bekijken. Overal moet de kleur paars/blauwig moeten zijn. Overmatig gelig of roze is einde lamp/lampen.

Lees deze topic eens door: https://www.circuitsonline.net/forum/view/91161/2#highlight=philips+ge…
Volgens mij is dit een gelijkende inverter en eenzelfde klacht en oplossing.

ok. alle lampen lijken wel oke , zover ik kan zien

ik heb een schema van de inverter gevonden , in een sharp service manual
Het inverter on/off signaal verdwijnt als de lampen uitgaan. Dus het mainboard schakelt de lampen uit? waarom is dit? beveiliging? of een fout in het mainboard?

ik zal ook kijken naar de massa v/d inverter . bedankt!

ik heb extra massa draadjes aangelegd maar dat mocht niet baten :(

komt er ook geen error signaal uit inverter bij deze types??

nee zover ik kan zien niet
pinnen zijn
VIN,GND,ADIM, On/Off , pdim, pwm selection

maar kan zijn dat het regel ic op de inverter de lampen uitschakeld?
of toch niet, aangezien het on/off niet hoog blijft.

dit on/off komt toch van mainboard? heb helaas geen schema van de tv
zat te denken , zou het een bga probleem op mainboard kunnen zijn?

On/Off dient uiteraard hoog te blijven. Wat doet het dim signaal, valt deze ook weg?? Wat gebeurt er als je on/off signaal handmatig hoog maakt??

met lampen aan:

Adim = 1.6v
pdim = 0.8v
pwm = 2.3v

lampen uit

adim = 0v
pdim = 0.1v
pwm = 0 v

maak ik on/off pin hoog, dan gaan de lampen aan en werkt de tv gewoon.

zou het een oplossing zijn om on/off aan een 3.3v spannings bron te verbinden?

Dim gaat ook naar 0 toe. Indien je de on/off lijn hoog maakt, komt dim dan ook weer terug op nivo?? anders IDD lijn doorverbinden met een 1K of 100 Ohm naar de 3,3V lijn. Je kan ook eerst een fabrieks reset uitvoeren, wie weet...

[Bericht gewijzigd door smd op woensdag 4 april 2018 18:34:52 (15%)

dacht zelf ook mainboard probleem.

de adim word ook weer 1.6 volt als ik on/off signaal handmatig aanbreng
een factory reset. moet dat in gebruikers of service menu?
weet iemand toevallig hoe dat moet?

Ik ken Loewe niet zo goed, maar ik vermoed dat shipping mode geactiveerd moet worden in service menu.

Het resetten is gelukt. moet met menu indrukken daarna gele knop.
dan komt ie in shipping mode

het probleem lijkt verholpen . de tv staat nu zo`n 3 uur aan zonder uitval!

bedankt!

Gelukkig! en bedankt voor de tip..