Sleutelcode uitlezen door de muur?

pa3gws

Golden Member

Vanmorgen in het nieuws.
Auto inbrekers lezen van buiten de sleutelcode van de auto uit om hem dan leeg te kunnen roven.
Gaat dit zo gemakkelijk?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Sine

Moderator

Nouja ... je hoeft niet door de muur, je voordeur doet het prima.

En ja, dat kan helaas vrij makkelijk, zoek youtube er maar eens op na, daar staan een paar voorbeelden van bewakingscamera's.

fred101

Golden Member

Een tijdje terug zo'n ding van een Audi gerepareerd. Die werkte met infrarood. Dat werkt in ieder geval niet door een muur.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ja.

De sleutel reageert op een signaal van de auto zodat je deze in je zak kan houden als je de deur open doet (easy entry).

Door dit signaal te versterken en door te geven met bv twee laptops met speciale kastjes eraan kan je de auto openen en volgens hetzelfde principe ook starten.

Je moet dus wel easy entry hebben op je auto anders kan dit niet. Je sleutel in een aluminium zakje of goed sluitend blikje stoppen verhinderd deze kraak.

pa3gws

Golden Member

Ik zag het vanmorgen op het journaal en inderdaad 1 man bij de auto en 1 bij de deur.
Als je zo'n auto hebt is het dus zaak de auto sleutels uit de buurt van de voordeur te houden.
Wist niet dat het zo eenvoudig was.
Maar ik heb er gelukkig geen last van mijn blikje is pas 18 jaar jong. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mel

Golden Member

En ja, je kan door de muur heenkijken..dat heet een raam :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
joopv

Golden Member

Op 29 maart 2018 09:03:02 schreef K7Jz:
Ja.

je bedoeld: ja, indien....

De sleutel reageert op een signaal van de auto zodat je deze in je zak kan houden als je de deur open doet (easy entry).

Door dit signaal te versterken en door te geven met bv twee laptops met speciale kastjes eraan kan je de auto openen en volgens hetzelfde principe ook starten.

Je moet dus wel easy entry hebben op je auto anders kan dit niet. Je sleutel in een aluminium zakje of goed sluitend blikje stoppen verhinderd deze kraak.

Een "goed sluitend blikje"? Je bedoeld een blikje, rondom dichtgesoldeerd en met fingerstock in het deksel.

Als die sleutels op 2,4GHz werken dan is een spleetje van 3 cm lengte al voldoende om als "slot straler" te dienen en de afschermende werking volkomen teniet te doen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

en inderdaad 1 man bij de auto en 1 bij de deur.

Het komt er dus op neer dat de auto en de sleutel elkaar weer 'zien', alsof je de sleutel bij de auto zou houden?
Dan zou je dus als inbreker helemaal geen codes hoeven te weten of uit te lezen. Je stapt dan gewoon in. :)

Nu ben je als eigenaar natuurlijk niet verplicht je sleutel vlak achter de voordeur op te hangen. Maar hoever van de sleutel zou de 'persoon bij de deur' nog een bruikbaar signaal kunnen krijgen? Misschien wel meters ver?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
pa3gws

Golden Member

Ik schreef het eigenlijk verkeerd ze lezen de sleutel inderdaad niet uit.
Het is net een soort van repeater tussen sleutel en auto.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
evdweele

Overleden

Kan je hieruit de conclusie trekken dat als iemand met zo'n kastje in de supermarkt gaat staan dat op het parkeerterrein iets verderop alle auto's opengaan die met zo'n slot zijn uitgerust?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Sine

Moderator

Bij de super weet ik niet, maar openen en zelfs starten en er dan vrolijk mee weg rijden.

Leeghalen kan wel, maar wegrijden maar een klein stukje, of hoeft de sleutel niet in de buurt te blijven van de auto?

pa3gws

Golden Member

Ik heb geen ervaring met het systeem maar is het niet zo dat wanneer je bij de auto wegloopt hij vanzelf op slot gaat of blijft hij open tot je hem zelf weer afsluit?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Sine

Moderator

Op 29 maart 2018 11:32:51 schreef buzzy:
Leeghalen kan wel, maar wegrijden maar een klein stukje, of hoeft de sleutel niet in de buurt te blijven van de auto?

Als hij eenmaal gestart is blijft hij lopen, de auto begint wel te mekkeren, maar stoppen zal hij hem niet.
Dat zou ook niet goed zijn. Als de sleutel onderweg sneuvelt zou de auto meteen stoppen.

Lambiek

Special Member

Op 29 maart 2018 10:07:11 schreef evdweele:
Kan je hieruit de conclusie trekken dat als iemand met zo'n kastje in de supermarkt gaat staan dat op het parkeerterrein iets verderop alle auto's opengaan die met zo'n slot zijn uitgerust?

Dat gaat wel opvallen natuurlijk, iemand met een laptop en een kastje in de super en op de parkeerplaats een persoon met een laptop plus kastje.

Nee, ik denk dat ze dat liever doen als het donker is. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 maart 2018 09:40:49 schreef joopv:
[...]je bedoeld: ja, indien....[...]
...
Als die sleutels op 2,4GHz werken dan is een spleetje van 3 cm lengte al voldoende om als "slot straler" te dienen en de afschermende werking volkomen teniet te doen.

Het signaal dat de auto uitzendt als je de handgreep pakt is volgens mij veel lager. Ik dacht 150kHz zodat deze een passieve RFID achtige chip activeert die vervolgens de 867MHz activeert alsof je op een knopje op de sleutel drukt.

Het blikje van mij werkt in ieder geval prima. Deur gaat niet open als ik de sleutel in een blikje of alu-zakje naast de auto houdt.

Op 29 maart 2018 13:03:57 schreef Lambiek:
[...]
Dat gaat wel opvallen natuurlijk, iemand met een laptop en een kastje in de super en op de parkeerplaats een persoon met een laptop plus kastje.

Nee, ik denk dat ze dat liever doen als het donker is. :)

Als je het weet dan valt het op. Anders is het gewoon "ow ik dacht dat het mensen van Eneco waren :D "

Lambiek

Special Member

Lopen die ook met een laptop op straat dan. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

EDit:
Naar voren verplaatst

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 29 maart 2018 16:26:01 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Easy entry werkt binnen een straal van ongeveer 2 meter van je auto, de auto zend continu een signaal van 125KHz uit wat door je sleutel wordt opgevangen, deze zend dan een bevestigingscode, die uiteraard alleen voor die auto geldt, tenzij je de sleutel in 2 auto's geprogrammeerd hebt, maar da's andere koek.
Als ik dan de handgreep aanraak van de deur, dan zit er aan de binnenkant van de handgreep een sensor en de auto zal van het slot gaan.

Op het moment dat je instapt en de start-knop indrukt dan checkt het systeem nogmaals of de sleutel er nog is en start de auto.
Als ik dan uitstap, zonder de auto uit te zetten, dan heeft het systeem dat door en begint te piepen (paar piepjes).
Als de sleutel niet in de auto is kan deze niet van buiten op slot gedaan worden als de auto aan staat, is de sleutel wel aanwezig in de auto, dan kunnen de deuren van binnen op slot.
Mocht nu een ander in de auto stappen, dan kan hij de auto niet in de versnelling zetten, want ook dan wordt er gecontroleerd, dus ook weer opgelost...

Nadat je de auto uit hebt gezet en uit stapt, gaat de auto niet automatisch op slot, dat moet je zelf doen. Bij mij zitten er knopjes op de handgrepen van de auto en daar sluit je de auto mee af.

'S avonds als je langs de auto loopt gaat de binnenverlichting automatisch aan nog voordat je bij de auto bent, dat gebeurt overdag ook, maar dan zie je het niet.

Mijn sleutel ligt minimaal 4 meter van de buitenkant van mijn huis, dus bij mij kunnen ze de sleutel niet ontvangen.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Wat ik nog mis is dat de auto je persoonlijk begroet. :+

Tidak Ada

Golden Member

Telefoon, tablet? Als je maar de juiste app hebt?
Valt in ieder geval niet tot veel minder op....

Zou het met een RasPi kunnen?

Overigens werd er hier ooit verteld dat de code na ieder gebruik gewijzigd wordt om dit probleem te voorkomen. Regelmatig op het knopje van de sleutel drukken zou er al toe leiden dat je het slot niet meer op afstand kunt openen.

Misschien toch maar dit slot....?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 29 maart 2018 16:15:12 schreef Kilian:
Wat ik nog mis is dat de auto je persoonlijk begroet. :+

Dat doet ie toch, de binnenverlichting gaat aan als je er aan komt, een beetje elektronicus zet er dan een MP3-ictje in met een welkomst-boodschap :*

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Welkomstboodschappen zie je wel op schermen. Via geluid wordt misschien gedaan maar lijkt me irritant.

Wat ik wel grappig vind is het geprojecteerde mini-logo naast het portier.