Domoticz "herkent" GPIO pinnen niet

hoi allen,

Ik heb een 16 channel relaisbord aan de GPIO pinnen van mijn RPI aangesloten, ch1 aan GPIO2 en zo verder naar beneden . Via een tutorial met enkele python scripts de aansluiting van de kaart getest. Dit werkt, ik kan elk relais besturen.

Nu heb ik domoticz geinstalleerd en zou ik graag met domoticz deze relais bedienen.
Ik heb wiringpi geinstalleerd en getest, ik krijg volgende output: lijkt me ok...

vervolgens zoals in de domoticz wiki /etc/init.d/domoticz.sh aangepast zodat de pinnen voor het opstarten van domoticz geexporteerd worden :

daarna de RPI opnieuw opgestart, domoticz geopend en bij hardware de gpio toegevoegd

en dan probeer ik een switch aan te maken, en daar krijg ik volgende melding:

Ben ik dan ergens iets vergeten? IK heb bij mijn weten de wiki instructies precies gevolgd.....

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Het lijkt ook dat je het goed gevolgd hebt.

Heb je de sysfs methode al geprobeerd? (Option 1 - SYSFS)

https://www.domoticz.com/wiki/GPIO

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

Heb je ook de volgende commando's toegevoegd aan je domoticz.sh

code:


#Run export GPIO Raspberry

/usr/bin/gpio export 17 out
/usr/bin/gpio export 27 in
/usr/bin/gpio edge 27 both
/usr/bin/gpio export 22 in
/usr/bin/gpio edge 22 both

#etc...

sudo nano /etc/init.d/domoticz.sh

En daar toevoegen aan het eind van de file....

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Dat had ik inderdaad gedaan, maar kreeg het niet werkend....
Met de SYSFS methode kreeg ik de melding dat de service in gebruik was door een ander proces....

Nu had ik al een tijdje zitten klooien om een Ikea Tradfri gateway erop werkend te krijgen, wat trouwens ook niet gelukt is, maar daarom heb ik besloten Domoticz gewoon even opnieuw van 0 te installeren en eerst met de GPIO aan de slag te gaan.

Op de verse installatie kan ik de GPIO met SYSFS exporteren, en heb dit toegevoegd aan /etc/init.d/domoticz.sh en nu werken de GPIO wel.

Manueel toevoegen gaat niet, maar ze staan wel onder de tab "devices" waar ik ze zo kan toevoegen.

Nu nog een poging wagen die tradfri gateway erbij te krijgen....

bedankt voor de hints!

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.