Extra info op GPS.


Frederick E. Terman

Golden Member

Ik wil alleen (mede in antwoord op de vraag in de openingspost, die trouwens niet speciaal over TMC ging) zeggen dat TMC niet de énige bron is waaruit informatie in de navigator wordt gebracht.

Als bijvoorbeeld enkele gebruikers1 van Waze ergens rechtsaf gaan, terwijl rechtdoor logischer zou zijn, dan wordt er al ergens een kaarteditor (een persoon) getriggered om daar eens naar te kijken. Een uurtje later staat er dan een routewaarschuwing en -wijziging in je navigatie.
(1Deze (anonieme) terugmelding kun je aan- of uitzetten.)

De Zoellaan is inderdaad afgesloten (gele kleur is van mij); Waze geeft je deze alternatieven:

Wat TMC betreft: zelf heb ik gelukkig nooit geweten dat het commercieel en geflopt was. Ik heb het sinds mijn eerste navigatortje (van de Aldi) met veel plezier gebruikt. Gratis.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Volgens mij wordt de TMC content in NL door de ANWB ingevuld. Die doen immers ook de verkeersinfo op de publieke omroep. Hoe dat bij de commerciëlen zit weet ik niet zeker, volgens mij hebben sommige ook wel verkeersinfo via de TMC kanalen.
Overigens is de info niet altijd correct en up-to-date. En de kleine files staan er ook lang niet altijd in. In die zin is Google Maps en zo (Waze dus ook) beter omdat dat echt life info is. En... TomTom heeft z'n HD dienst, da's ook real time.

[Bericht gewijzigd door flipflop op 1 april 2018 14:16:09 (34%)]

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Golden Member

Ik denk dat je gelijk hebt met ANWB als invuller van TMC.
Eigenlijk had ik gelijk even in de Wiki moeten kijken; die lijkt een aardig artikel hierover te voeren:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Traffic_Message_Channel

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 1 april 2018 12:52:09 schreef Frederick E. Terman:

....

Zelf ben ik allang opgehouden met de papieren kaart. ....

Ja, dat was ik ook. Tot ik een keer, onderweg naar Straatsburg, door een Volkswagen nav systeem urenlang door de bushbush van Lotharingen geleid werd, zo langs de Maginot Linie, omdat ik vergeten was dat de optie "tolwegen vermijden" was aangevinkt. :+

Ik had geen idee waar ik was. Inzoomen gaf me details, maar geen overzicht en uitzoomen gaf me overzicht, maar geen details. Sindsdien heb ik weer een kaart bij me.

Mijn Garmin nav had TMC ontvangst tot ik de 12V aanstekeradapter eraf geknipt had en deze verving door een USB stekker. Sindsdien ontvangt die geen TMC meer en ik heb niet kunnen vinden hoe dat kwam.

Frederick E. Terman

Golden Member

Ja, dat is nog wel een goede toepassing. En daar is mijn antieke o-zo-handig opvouwbare Falkplan ook nog goed genoeg voor: de plaatsen zelf veranderen niet zo gauw van positie. ;)

Evengoed deed je nav dus wél goed zijn best. <g>

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat prentje van Waze is indrukwekkend nauwkeurig!

Overigens: ook ik heb altijd wel een papieren kaart bij, vooral om "het ruimere plaatje" te zien tijdens het plannen. Op een scherm vind ik soms moeilijk een compromis tussen voldoende oppervlakte zien en voldoende detail, op dat punt is een papieren kaart veel sterker. En voor planning is het niet zo erg dat de nieuwste snelweg er niet op staat, trouwens ik vermijd toch de snelwegen als ik op vakantie ben.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
evdweele

Overleden

Soms staan er fouten in navigatiesoftware waarbij je niet weet of je er hard om moet lachen of snikkend in huilen moet uitbarsten.

Mijn eerste navigatieapparaat was een MIO 269 Digiwalker.
Bij het NS-station Driebergen-Zeist gaf het ding heel vreemde adviezen.

  • Om van de Driebergseweg in Zeist rechtsaf te slaan richting Odijk moest eerst een slinger naar links worden gemaakt. (de rode pijlen)
  • Bij het rijden van Zeist naar het dorp Driebergen moest je vooral de spoorwegovergang in de doorgaande weg Zeist-Driebergen vermijden; een rondje rondom het NS-station was beter?! (de groene pijlen)

(Klik voor groter)

Mijn huidige navigatiekastje is een Garmin 2598.
In de buurt van het Diakonessenziekenhuis in Utrecht draait het autootje op het scherm als een idioot in het rond en laat het navigeren aan het initiatief van de bestuurder over.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

best wel wat navigatie systemen hebben moeite met berekenen als je in de stad aan het rijden bent, de hoge gebouwen ontnemen direct zicht met de gps sattelieten waardoor het omrekenen na vaak van richting veranderen maar blijft duren. rijd je daarna op een lange doorgaande weg werkt het wel goed, soms geven veel overhangende boomtakken ook problemen.

dat kun je andersom ook wel zien, bij vervoerders zit er vaak een gps tracer in hun voertuigen, als je bij historie kijkt zie je in de steden waar hoogbouw is vaker grote hemelsbrede sprongen tussen 2 punten waar een voertuig reed, gewoon gebrek aan gps ontvangst..

je hebt dan beter een oud voertuig, de moderne ramen dempen ook signalen door de coating tegen zon.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mijn Garmin nav had TMC ontvangst tot ik de 12V aanstekeradapter eraf geknipt had en deze verving door een USB stekker. Sindsdien ontvangt die geen TMC meer en ik heb niet kunnen vinden hoe dat kwam.

Gebruikt de TMC-ontvanger de voedingskabel niet als antenne?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
evdweele

Overleden

Op 1 april 2018 17:48:12 schreef big_fat_mama:
Gebruikt de TMC-ontvanger de voedingskabel niet als antenne?

Volgens het instructieboekje wel.
Maar alleen de 12V-stekker afknippen zou dan (waarschijnlijk?) geen probleem moeten geven.

Uit de handleiding van de Garmin 2598

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 1 april 2018 16:05:38 schreef Frederick E. Terman:
Ja, dat is nog wel een goede toepassing. En daar is mijn antieke o-zo-handig opvouwbare Falkplan ook nog goed genoeg voor: de plaatsen zelf veranderen niet zo gauw van positie. ;)

Evengoed deed je nav dus wél goed zijn best. <g>

Die Falk plannen zijn nog steeds top. Om de route te bepalen van zeg maar thuis naar een vakantiebestemming is dat gewoon heel goed. Navigatie is dan een leuke aanvulling om niet elke afslag 100% te moeten bijhouden. Lokaal is de navigatie uiteraard wel handig omdat ze echt tot op straatniveau gaat inclusief de straatnaam. Iets wat je in een Falk kaart niet gaat vinden.

Ben ik blij dat ik die Waze toestanden niet heb. Weet ik toch wel andere wegen om van Kampenhout naar Keerbergen te rijden dan diegene die er op staan. Rond punt aan Zoellaan rechtdoor. Eerste links en op het einde van de weg rechts en de omlegging is omzeild. Of nog wat verder tot aan de weg naar St Adriaan, links naar de parking achter Delhaize en dan aan de begraafplaats rechts. eerste optie is meestal de snelste.

Probleem als je van de autosnelweg gestuurd wordt is dat de gewestwegen zienderogen dichtslibben. Vaak 1 aaneengesloten file van afrit tot aan volgende oprit.

Eerste Domdom TMC ontvangers waren heel slecht. 99% van de tijd klopte het gewoon niet. Of je kreeg een melding die niet meer van toepassing was of je kreeg ze niet en je zat al in de file.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.
evdweele

Overleden

Op 1 april 2018 18:23:59 schreef buckfast_beekeeper:
Eerste Domdom TMC ontvangers waren heel slecht. 99% van de tijd klopte het gewoon niet. Of je kreeg een melding die niet meer van toepassing was of je kreeg ze niet en je zat al in de file.

Dat zal niet aan de TMC-ontvangers hebben gelegen. Je ontving de data toch?
Elk datainfosysteem is zo goed als degene die de data verstrekt. Als bij het inkloppen van de verkeersinformatie iemand fouten maakt, of niet tijdig reageert op nieuwe informatie, is het informatiesysteem direct een waardeloos product.

Als jouw bank de betalingen van je bankrekening pas na 7 weken via internet laat zien heb je er ook niets aan.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 1 april 2018 17:48:12 schreef big_fat_mama:
[...]

Gebruikt de TMC-ontvanger de voedingskabel niet als antenne?

Er zit een antennedraad in de voedingskabel: https://www.circuitsonline.net/forum/view/127924

Nihil est verum, quod non probatur primo.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 1 april 2018 18:32:17 schreef evdweele:
[...]Dat zal niet aan de TMC-ontvangers hebben gelegen. Je ontving de data toch?
Elk datainfosysteem is zo goed als degene die de data verstrekt. Als bij het inkloppen van de verkeersinformatie iemand fouten maakt, of niet tijdig reageert op nieuwe informatie, is het informatiesysteem direct een waardeloos product.

Als jouw bank de betalingen van je bankrekening pas na 7 weken via internet laat zien heb je er ook niets aan.

De domdom software is gewoon rot slecht. Zo slecht dat de sync 3 GPS software op de Ford Ranger gewoon onbruikbaar is.

Anders stuurt hij je wel een fietspad op of een veldweg in.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

Welk merk is dat, "domdom"?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

s/d/t/g :)

(vertaald voor wie nog geen sed heeft geleerd: vervang elke d door een t ) :)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 2 april 2018 17:40:20 (82%)]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

TomTom kan het niet zijn, dat past voor geen meter bij de beschrijving van buck. Nou heb ik alleen ervaring met de losse navi's, maar ik schat in dat de software voor de inbouw-systemen in de basis hetzelfde is. En de kaarten al helemaal.

ps, het is een regex, wat niet specifiek sed is :-)

[Bericht gewijzigd door flipflop op 2 april 2018 18:25:42 (10%)]

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

:) als je dan toch pedant wilt doen: de openende s is wel degelijk sed-specifiek, en de afsluitende g evenzo. En eigenlijk is er niet echt aan regular expression gedaan, tenzij je één enkel letterteken per sé een regex wilt noemen. Dat is natuurlijk niet echt fout, maar wel een beetje vérgezocht.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Die s is gewoon een substitute, dat kun je in veel "talen" gebruiken, perl, en ook in vi (geen taal nee) lees ik net. Dus zo sed is het niet. Maar ok: het valt blijkbaar niet onder de definitie reguliere expressie. Het wordt heel veel in die hoek gebruikt, vandaar m'n aanname.
>>> Terug naar de GPS maar <<<

[Bericht gewijzigd door flipflop op 2 april 2018 19:20:36 (28%)]

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
buckfast_beekeeper

Golden Member

Is domdom software op de sync 3, als ik de collega eigenaren mag geloven. Volgens de info die ik momenteel heb zou Ford domdom aan de kant gezet hebben.

Ik heb een ingebouwde GPS met domdom software. Zo staat het alleszins op de update kaart. Ik ben daar ook niet helemaal gelukkig mee. De berekende tijden kloppen voor geen meter. Vertrek ik hier naar Oostenrijk, dan geeft hij een reistijd van 15 uur. Zo lang heb ik nog maar 1 keer onderweg geweest en toen heb ik 5 uur in een file gestaan. Dodelijk ongeval. Alle wegen in de buurt zaten hopeloos dicht. Was net al 3 keer van de snelweg geweest om file te vermijden maar kwam er toch telkens weer in terecht.

De ingebouwde domdoms hebben veel minder instellingen als de losse. Geen stem keuze. Geen taal keuze. Geen weergave POI er op te zetten. Met aanhangwagen kan je ook geen max snelheid ingeven. Ik heb voor Duitsland een Tempo 100 keuring. Mijn losse domdom kon ik dat wel instellen. Met correcte tijdsberekening. De SD kaart is op geen enkele wijze te beschrijven. Zelfs een format zit er niet in. Een 2de leven geven als datakaartje zit er dan ook niet in.

Van een off-road voertuig verwacht je ook dat die de niet verharde wegen kent. Dat het in de instellingen kan aangegeven worden off-road of uitsluitend on road. Ook dat kan niet. Toch durft hij u plots op een niet verharde weg sturen die hij toevallig wel op de kaart ontdekt. Niet zo prettig als je dat niet in de planning hebt. Zeker niet met een caravan aan je kont.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

Klinkt alsof ie op de "kortste route" stand staat ipv "snelste route".

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
buckfast_beekeeper

Golden Member

Maakt allemaal geen verschil. De losse domdom was stukken beter als de ingebouwde. Dat is gewoon een vaststelling.

Op een gewone domdom kon je de kaarten vervangen door openstreetmap. Op een ingebouwd toestel ga ik dat niet proberen. Tevens staat de update van het OS op het update kaartje.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

Ik had geen idee wat sync 3 was, dus even gegoogled. Ik zie dat er veel mensen zijn met problemen met dit nav systeem van Ford. Naast fietspaden en zandwegen neemt ie ook doodlopende wegen enzo. Weet je zeker dat het domdom is, ik kom ook Telenav tegen? Een oplossing lijkt er nog niet te zijn. Vervelend voor je.

Ik heb een losse Garmin, die inmiddels ook al weer een jaar of 6 oud is. Elk jaar gratis kaartupdates en ik ben erg tevreden over de navigatie. (Zolang RDS-TMC het apparaat niet in de war brengt :+ ) In aanschaf destijds goedkoper dan 1 kaartupdate van Ford.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik heb zelf de eerste ingebouwde GPS. Dat is met zekerheid een domdom. Daarna kwam sync 2 en nog iets later sync 3. Voor de leverancier van de soft en kaarten moet ik me dus baseren op collega's.

In de Wildtrak staat de navigatie er standaard in. Vragen de GPS er uit te laten is zelfs geen optie. Het verwondert mij nog altijd dat software in de ingebouwde toestellen zoveel slechter is als de losse. Terwijl de eersten toch een veelvoud kosten.

Dat het domdom niet voor de wind gaat is ook al langer duidelijk.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.