osciloscoop

Hoi

Ik heb hier een oscilloscoop van mijn overleden grootvader.
Echter heb ik hier geen verstand van.
Als ik deze opzet dan loopt de opgelichte groene lijn niet evenwijdig met de lijnen in het scherm.
Is dit normaal?

Wat is de waarde van een dergelijke oscilloscoop want zou hem wel willen verkopen.

rob040

Golden Member

Door het aardmagnetisme kan de lijn schuin lopen. Op duurdere scopen zit er een "trace rotation" potmeter om dit in te stellen.
Als je de scoop een kwartslag draait kan het al weer anders zijn.
Waarde, ik schat een paar tientjes.

Dit euvel is simpel te verhelpen met de instelling trace rotation. Scoopje ziet er goed uit maar heeft een lage waarde, wat de gek er voor geeft en dat is vermoedelijk enkele tientjes.

This is the world we know best, the world of madness

Ik zie er op eBay eentje voor minder dan een tientje, zelfs de manual is duurder. Dit had ik niet verwacht

1976 Philips PM3225

reading can seriously damage your ignorance
rob040

Golden Member

Op 3 april 2018 15:55:52 schreef hennep:
Ik zie er op eBay eentje voor minder dan een tientje, zelfs de manual is duurder. Dit had ik niet verwacht

1976 Philips PM3225

Dat gaat over een papieren advertentie die destijds gepubliceerd is en niet om het apparaat zelf.

fripster

Golden Member

@Stanno: ik wil hem wel hebben... PM me maar (staat in profiel)

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

@Stanno
Ik wil de scope wel overnemen, maar alleen voor weinig, als curiosa.

Thevel

Golden Member

Op 3 april 2018 15:47:43 schreef Blackfin:
Dit euvel is simpel te verhelpen met de instelling trace rotation (of het moet aan de achterka

Trace rotation ga je op dit apparaat niet vinden (of het moet aan de achterkant zitten)
De scoop zal even open moeten om de lijn recht te zetten.

Je kan de buis aan de achterkant draaien.

Mijn Trio scoop van 5MHz 1980 heb ik net verkocht voor .... Eur. 20. 1 kanaals maar in goede staat. Je koopt tegenwoordig voor Eur. 250-300 een 30MHz 2 kanaals met groot TFT scherm met alles er op en er aan.

Als dit de waarde maar kan zijn 20 € dan ga ik deze doneren aan de plaatselijke school denk ik .

Had hem normaal gezien voor 50 eurotjes verkocht aan iemand maar koos er toch voor en nieuwe te kopen.

Op Ali-E heb je ze nieuw met zo'n klein TFT scherm voor minder dan Eur. 20. Ook 5MHz of zo voor incidenteel gebruik.
Textronic begint bij Eur. 350 maar Peaktech e.d. vanaf Eur. 250. dus als je een scoop toch regelmatig gebruikt en je werkt niet met HF signalen kun je daarmee meer dan prima uit de voeten. Je hebt dan al met automatische analyse van je signalen met geheugen, koppeling met USB enz. enz. Derhalve is een oude CRT scoop bijna niks meer waard.

TinusTech

Golden Member

Niet aan een school doneren, die hebben het al of gebruiken het niet (meer). Een afdeling van de Jonge Onderzoekers of, moderne versie, een Hackers Space. Daar zitten de jonge knutselaars.
Een eenvoudige scoop zoals deze is (als hij verder goed is) leuk en leerzaam voor mensen die beginnen met electronica.