Sharp R937 - magnetron defect - diode HVR-1X 4 en 2X062H

Beste,

Het magenetron deel van mijn combi magnetron R937 van sharp werkt niet.
(grill, draaiplateau en oven werken wel)
De 8A zekering vliegt er elke keer uit als ik deze vervang.

Na enig meetwerk heb ik vrijwel zeker de trafo en de condensator uitgesloten als oorzaak. Ook de stroomtoevoer naar de trafo is in orde.
De magnetron unit zelf lijkt ook in orde voor zover ik dit kan controleren/meten/inspecteren.

Dan blijven de diodes over. Het is een setje HVR-1X 4 en 2X062H.
De 2X062H (bi polaire diode?) verbind de 2 pinnen van de condensator (voor het afvlakken van de spanningspieken?). De HVR-1X 4 verbind 1 pin van de condensator met de massa.

Ik ben een leek op het gebied van deze hoge voltage componenten maar begrijp dat ze niet zomaar te meten zijn mbv een multimeter.

Ik heb op youtube een filmpje gevonden waar de diode in serie wordt gekoppeld aan een 9v batterij waarna je de spanning over de diode meet.
Op basis van die test lijkt de HVR-1X 4 in orde te zijn (ik meet iets van 6v over deze diode) en de 2X062H zou stuk zijn.

De 2X062H maakt namelijk sluiting in beide richtingen. (en ik ga er van uit dat beide richtingen een hele hoge weerstand moeten geven)

Maar iemand vertelde me dat zo een bi-polaire diode pas bij hele hoge spanningen spert dus nu twijfel ik nuaan mijn conclusie.

Vragen:
Als ik met een simpele (praxis) multimeter meet dat de 2X062H in beide richtingen bijna geen weerstand heeft is deze dan stuk?

Als vervanging zie ik een setje (voor weinig ;) ) op mijnonderdelenhuis met de 2x062H met een HVM10.

Kan ik uit de voeten met een HVM10 als vervanging van de HVR-1X 4?
(beide zijn voor 10kV maar de HVR kan 500mA hebben en de HVM10 maar 350mA) )

Dank voor het meedenken,

Knutselaar

De 2X062H kan je tijdelijk weglaten en magnetron blijft goed werken,is een soort van zener diode. Ik zou de originele behouden. Deze diode gaat defect doordat er te veel reflectie is geweest door metalen in magnetron of leeg heeft gedraaid.

jerome

Golden Member

Heb al meerdere condensatoren vervangen, maar nog nooit een HV diode stuk geweten. Een condensator kan gaan doorslaan boven een bepaalde spanning. Met een multimeter is dat niet te controleren. Ook de resonator kan sluiting naar de massa maken. Op welke basis bepaal je als leek dat niet de trafo of de condensator defect zijn? De secundaire heeft meestal ook een HV zekering van max 1A. Deze gaat er eerst uit bij HV fouten. Mss zelfs wel een fout in de deurschakelaars.
Edit: Te vlug gelezen :-( , diode is dus de dader.

HV dioden heb ik juist al vaker stuk gehad, maar geen HV condensatoren :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@smd, goed om te weten. Ik ga het proberen. Toch ook benieuwd wat de functie is van dit component (als het ook zonder kan)

@Jerome, ik had de deurschakelaars ook al getest :)

En ook toch benieuwd wat de antwoorden op mijn specifieke vragen zijn.

Is de conclusie (op basis van de metingen dat de 2X062H stuk is correct en kan ik de HVR-1X vervangen door een HVM10?

De functie van dit component is bescherming van de buis om oplopende resonantie tegen te gaan doordat er te veel metaal in magnetron ruimte zat of opeen lullige plek. Is alleen ICM Combi magnetron ovens te vinden en niet of geheel nauwelijks in gewone "PING" el cheapo magnetrons

Op 5 april 2018 18:41:56 schreef smd:
De functie van dit component is bescherming van de buis om oplopende resonantie tegen te gaan doordat er te veel metaal in magnetron ruimte zat of opeen lullige plek. Is alleen ICM Combi magnetron ovens te vinden en niet of geheel nauwelijks in gewone "PING" el cheapo magnetrons

OK, helder, dank

Op 5 april 2018 19:17:28 schreef Dutchsea:
[...] "PING" el cheapo magnetrons

:)

[Bericht gewijzigd door Dutchsea op donderdag 5 april 2018 19:20:34 (12%)

Goed nieuws! Na het verwijderen van de 2X062H doet de magnetron het weer.

Rest de vraag of ik de HVR-1X 4 kan vervangen voor een HVM 10.
Ik kan het natuurlijk proberen maar vooraf checken is beter :)

Behoud het bij originele. De HVR1X is een gelijkricht diode,maar deze is een sneller type dan de HVM 10,dus dioe dat niet. Trouwens, die diode is toch nog OK?? Vervang de andere diode wel TZT. Buis is veel duurder....