[B] Te dikke kabel in te dunne buis (4 x 10mm˛ in buis diameter 25 mm)

Op 5 april 2018 14:32:22 schreef KlaasZ:
[...]Het lijkt me dat je die 3 zekeringen er niet tussenuit mag laten. Die zijn er om de draden/kabel naar boven te beveiligen. Dus rechtstreeks op de teller aansluiten zal niet mogen.

Hoi Klaas,

In de teller zit er al een zekering, dat is in belgie alleszinds standaard.

Op 6 april 2018 13:43:31 schreef willem van belgie:
In de teller zit er al een zekering, dat is in belgie alleszinds standaard.

Nogmaals, in een teller zit geen zekering, en ook geen automaat. En als het wel zo is, noem dan minstens één type teller waar het wel in zit.

Op 6 april 2018 10:00:42 schreef bordje:
En is toch zeker al 15jaar dat er automaten in zitten

Veel langer. Woningen uit de jaren 50 hadden al automaten.

Op 6 april 2018 15:24:09 schreef KlaasZ: Nogmaals, in een teller zit geen zekering, en ook geen automaat. En als het wel zo is, noem dan minstens één type teller waar het wel in zit.

Nu speel je wel met woorden, ben nooit een teller zonder behuizing in een woning tegengekomen, behalve dan die ene keer bij iemand die dacht dat hij de loodjes even mocht wegknippen om even te spieken wat er allemaal zo al inzat :)

ik speel helemaal niet met woorden. Maar ik denk nu dat er sommigen hier de verkeerde woorden gebruiken. Een teller is een teller, niet de kast waar hij eventueel in zit.

hier is een landsverschil de aanzet, in NL hangt de meter op een meterbord, in BE hangt die in een spatwaterdichte kast, mede vanwege de rare plaatsen waar de hoofdaansluiting daar zit, oa garages en kelders. ik kan een waterdichte kast aanpassen zodat de hoofdautomaat erdoor steekt ook geen nette oplossing noemen. de hoofdkasten met automaten hier, hebben hogere voorkappen zodat je niet simpel de automaat kunt laten trippen door er langs te vegen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 april 2018 19:24:49 schreef testman: spatwaterdichte kast, mede vanwege de rare plaatsen waar de hoofdaansluiting daar zit, oa garages en kelders. ik kan een waterdichte kast aanpassen zodat de hoofdautomaat erdoor steekt ook geen nette oplossing noemen.

de hoofdkasten met automaten hier, hebben hogere voorkappen zodat je niet simpel de automaat kunt laten trippen door er langs te vegen.

Jij ziet problemen die niet bestaan.

evdweele

Overleden

"Teller"
Dit lijkt me een typisch onderwerp voor een neerlandicus. Een neerlandicus ben ik niet, dus bij "teller" kan ik me niets anders voorstellen dan iemand(of iets) die een hoeveelheid telt. Het aantal bezoekers van een popconcert bijvoorbeeld.
Een andere verklaring is dat het het Duitse woord "Teller" betekent: schotel of bord.

Een kWh-meter heet geen teller, maar een kWh-meter. Zo'n ding meet hoeveel kWh een perceel heeft verbruikt. Daar kan geen misverstand over ontstaan.
In de elektrotechniek zal niemand op het idee komen om "iets", wat dan ook, een "teller" te noemen. Veel te vaag en voor meer uitleg vatbaar dan je je wilt voorstellen.

Noem het ding gewoon bij zijn naam, dan is er geen verwarring mogelijk.
De kast waarin de kWh-meter is gemonteerd heet "meterkast".

In tegenstelling tot de politiek is in de techniek iedereen gebaat bij zoveel mogelijk duidelijkheid om geen andere interpretaties mogelijk te maken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 6 april 2018 19:36:09 schreef New Beetle:
[...]
[...]Jij ziet problemen die niet bestaan.

een automaat die nul ip rating heeft door een kap laten steken van een ip55 kast is frotwerk 1e klasse. tevens zijn de KWh meters in NL veel compacter zonder die lompe kast. zegelen van de kast maakt niks uit, als je als klant toch zegels zelf afknipt kun je net zo goed de meter zelf zegelen zonder grote omkast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dubbelpost

[Bericht gewijzigd door New Beetle op vrijdag 6 april 2018 20:23:38 (97%)

@Evdweele

Mee eens, benaming magnetron is al vast een goed begin, heet zowat in de hel wereld het equivalent van microgolfoven ;)

Op 6 april 2018 20:13:22 schreef testman:
automaat die nul ip rating heeft door een kap laten steken van een ip55 kast is frotwerk 1e klasse. .

Als we alle opinies hier ernstig zouden moeten nemen dan hadden we nog iets voor de boeg.

zeer zeker, zijn er nogal wat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 april 2018 19:52:38 schreef evdweele:
Een kWh-meter heet geen teller, maar een kWh-meter.

In Nederland heet dat inderdaad een kWh meter. Maar in het Duits heet het een Zähler, oftewel een teller. Een ding dat de kilowatturen telt. En in België is dat kennelijk de gebruikelijke benaming. Behalve in het Waalse deel, daar heet het een compteur, oftewel een teller. ;-)

pamwikkeling

Special Member

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/elektrisch%20schema%20pvd9.jpg

In bijlage het elektrisch schema voor een te renoveren appartement.
Enkele vragen ivm met de beveiliging van de laadpaal (voor elektrische auto).
Kan dit op deze manier of wordt de eerste 300mA differentieel blind indien er een gelijkstroom fout optreedt?

De bedoeling van de current limit is om de opgenomen stroom te beperken indien er teveel toestellen ingeschakeld zijn.
De verwarming in de badkamer en de boiler worden uitgeschakeld.

Op dit moment is de verwarming nog met aardgas, maar het is de bedoeling om op termijn (5 jaar?) dit om te bouwen naar een warmtepomp.

Zijn er mogelijke verbeteringen ?

ik zou zeggen dat 7 groepen achter 1 30ma aardlek wat veel is, tevens kan de laadpaal ook achter een alamatje, scheelt kastruimte.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 april 2018 18:45:11 schreef New Beetle:
[...]Veel langer. Woningen uit de jaren 50 hadden al automaten.

[...]Nu speel je wel met woorden, ben nooit een teller zonder behuizing in een woning tegengekomen, behalve dan die ene keer bij iemand die dacht dat hij de loodjes even mocht wegknippen om even te spieken wat er allemaal zo al inzat :)

idd, ik had een oude bakelieten hoofdschakelaar AAN de teller hangen, 1UNIT, geen teller in ene kast
http://fcapri.homelinux.com/waregem/elec/640/PICT0489.jpg
bij mij was het 1 grote voetplaat met onderaan de schakelaar en bovenaan de teller in een metalen kast. het binnenwerk van de teller kon los vervangen worden zou die kapot gaan.
http://fcapri.homelinux.com/waregem/elec/640/PICT0490.jpg

dat is in belgie dan ook de eerste zekering. deze teller was een 3fase 100A versie

hier is goed te zien dat de teller en de bakeliet 1 geheel vormen.
http://fcapri.homelinux.com/waregem/elec/640/Pict0492.jpg

ook deze installatie is onwetting in belgie. er mag namelijk NIKS tussen de teller (hoofdschakelaar) en de diff zitten, bij mij zit die zwarte kast er nog tussen met die grote hendel en 3 mespatronen en pas erna de diff.
ik heb die zekeringkast er tussen gehangen, want vroeger liep er een lange kabel naar een gietijzeren zekeringkast waar de zekeringen allemaal overbrugged waren (en 1 van de toekomende fases verlengt werd met een kroonsteentje)
voor de nieuwgieringen, het enige dat het kroonsteentje beveiligde waren de 63A meszekeringen van die schakelkast:
kroonsteentje in de zekeringkast (blauwe draad dat ook trouwens een fase is, want ik heb 3x220V net)
en de aangepaste zekeringen van de vorige eigenaar

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dag pamwikkeling,

Ik volg je topics deels uit interesse en om hier en daar wat goede raad mee te geven. Ik heb de indruk dat het nog om hetzelfde appartement gaat als in voorgaande topics. Heb terug even naar je eendraadsschema gekeken en ik merk op dat je voor de circuits h j k l en m alamats gebruikt (verbeter mij als ik verkeerd ben).

In België wordt voorgeschreven, afhankelijk van je spreidingsweerstand (aarding), om een hoofd diff en een bijkomende diff te plaatsen, waaraan jij trouwens voldoet. Tot zover kan ik je volgen.

Als je dan toch alles achter een 30mA diff wenst te plaatsen is het hier gebruikelijker om zowel voor de hoofd diff als voor de bijkomende diff een 30mA te nemen in plaats van die dure alamats die in België bijna nooit (mijn inziens niet) gebruikt worden. Behoudens het internet zijn die hier amper verkrijgbaar.

Bijkomend vraagje: indien je uw werken laat keuren, wil je ook laten weten of het gebruik daarvan (alamats) goedgekeurd wordt door de keuringsdiensten (hun mening daar over)? Met andere woorden: bij jou staat de vochtige kring (badkamer) niet achter de bijkomende diff, wel heb je ze achter die alamats geplaatst.

Ik zeg niet dat je verkeerd bezig bent, eerder vind ik het gebruik van alamats zoals ze deze in Nederland gebruiken af en toe wel een goede oplossing (bij plaatsgebrek), enkel leg ik er de nadruk op dat je ferm afwijkt van wat het AREI voor schrijft en van wat hier 'standaard' is voor huis installaties.

Hierdoor wens ook ik een beter inzicht te krijgen over het gebruik van alamats en wat de keuringsdiensten daar over te vertellen hebben.

Kortom, ik vind de manier waarop jij alamats gebruikt een dure en voor België een niet gangbare oplossing. Eén hoofd differentieel en één bijkomende differentieel is ruim voldoende voor een appartement. Het maakt niet uit of het één van 300mA en 30mA is, of beiden 30mA.

Vriendelijke groeten,

Robbe

en als je dan alamatjes neemt, in BE wil men 2P automaten zien, dus ook alamatjes worden 2P modellen, net als de automaten. hoop dat je dat hebt meegerekend, want het kost in geval van standaard automaten 2x zoveel kastruimte als dat je 1P+N automaten gebruikt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pamwikkeling

Special Member

@Robbe,
Vooreerst mijn dank voor de informatie en de tips die U me in het verleden reeds gegeven hebt.
Zoals terecht opgemerkt, gaat het over een wooneenheid in hetzelfde appartementsgebouw, waarin ik vorig jaar ook een wooneenheid gerenoveerd heb.
Toen ging het over het gelijksvloers, nu gaat het over het tweede verdiep.

Uw kritiek is volkomen terecht dat de aardlekautomaten duurder zijn.
Het prijsverschil voor 5 stuks Aardlekautomaat DPC60 ElfaPlus DPCA60C20/030 A-type - 30mA - C curve - 20A - 6kA - 2 polig
Ten opzichte van 5 stuks Automaat EPC30 Unibis EPC 32 C20 C curve - 20A - 3kA - 2 polig + 1 stuk Aardlekschakelaar - Diff-o-Jump
A-type - 30mA - 40A - 10kA - 4polig bedraagt ongeveer 340 EUR.

Over het al dan niet ingeburgerd zijn van aardlekautomaten, kan ik me niet uitspreken, daar voor ben ik te weinig actief in de sector van de binnen huisinstallaties. Maar voor zover ik weet, ben ik ze nooit tegen gekomen.

Ook Testman heeft gelijk dat een Unibis automaat slechts 1 module breed is terwijl een aardlekautomaat 2 modules breed is. Vijf aardlekautomaten zijn samen 10 modules terwijl één 4 polig aardlek samen met 5 gewone automaten slechts 9 modules breed zijn.

Ik vermoed dat het enige voordeel erin bestaat dat in geval van een aardlek (tussen de 30mA en de 300mA) , er slechts één kring uitligt en niet het hele appartement in het donker zit.

Ik neem je opmerkingen in ieder geval mee in het verdere ontwerp.

Is er geen minder dure oplossing voor de type B automaat voor de laadpaal ? Dat ding kost me een arm en een been…

in BE dien je 2P automaten te gebruiken, die zijn minimaal 2 modulen breed. de 18mm automaten die in NL worden gebruikt mogen niet bij mijn weten. dat is omdat er nog oude 230V krachtnetten zijn, vandaar alles hetzelfde houden en dus 2 polig. ook met automaten ben je dus voor 5 16A automaten 10 modulen kwijt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Inderdaad, nu je het zegt, op je schema had ik niet gezien dat je een differentieel van het type B gebruikt voor je laadpaal. Ik heb ondertussen wat zitten lezen in documentatie over laadpalen (schneider).

https://www.google.be/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https:…

Hier stellen ze voor dat een differentieel 30mA van het type A voldoet (weliswaar ook nog een automaat voorzien zoals jij ook doet). Het veel duurdere type B dat nog meer op gelijkstroom toestanden is voorzien spreken ze op het eerste zicht niet van. Het AREI wordt wel vernoemd in betreffende documentatie van bovenstaande link.

Ook wordt er gesproken over bliksemafleiding, maar of dit verplicht is dat weet ik niet zo zeker en dit (die verplichting) wordt ook niet specifiek vernoemd.

Wat het AREI daar over te zeggen heeft heb ik nog niet terug gevonden. Zelf heb ik nog nooit ergens een laadpaal moeten plaatsen, dus voor mij is dit ook nieuw. Wat nog niet is kan nog komen.

Grtn

Robbe.

evelo

Golden Member

Ik heb ooit eens een aardlekautomaat moeten toepassen op voorstel van de keurder.
Was een installatie in een woning met plaatsgebrek in de kast.

Dus van het arei mag het wel maar het is niet gebruikelijk en het is een duur component.

een B type alamat is tegenwoordig vrij standaard, ik bouw er geregeld in kasten in voor garage voedingen of fornuis voedingen. gezien de nen1010 erin heeft dat 230V groepen beter niet achter een 4 polige aardlek zitten, wordt er vaker een alamat toegepast. voorheen werd het fornuis op een B16 gezet, achter krachtaardlek en nog 3 230V groepen erbij gezet.

een hager alamat B16 3P+N doet een 109€

een hager cda 440g aardlek 116€ en een 3P+N hager B16 doet 68€, bij elkaar duurder als een alamatje..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 15 april 2018 13:59:52 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Testman, je maakt een denkfoutje, de B in je alamat gaat over de zekeringkarakteristiek, in de rest van het verhaal heeft men het over het aardlekdeel.
Daar heb je ook een A en een B in, heeft te maken met de gevoeligheid voor gelijkstroomcomponenten..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

afschakelen op het gelijkstroom component doet elke moderne aardlek tegenwoordig, voor een elektrische wagen hoef je daar geen ander model aardlek voor te nemen.

http://www.hager.nl/producten/energiedistributiesystemen/modulair-scha…

Pulsstroomgevoelige
uitvoering
Klasse A
Bij pulserende gelijkstromen
als gevolg van het gebruik van
elektronische apparatuur

de A aardlek is standaard, het B type is eigenlijk voor oa frequentie regelaars. wordt echter niet vaak toegepast, want die dingen zijn nogal aan de prijs. hier is t standaard een 300ma aardlek erop als er FO's op zitten die de 30ma aardlek eruit gooien.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 15 april 2018 14:29:35 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Type A differentieel kan zoals je opmerkt dienen voor pulserende gelijkstromen.
Type B is dan weer beter voor zuivere gelijkstromen.

Mooi overzichtje en toepassingen in onderstaande link:

https://www.google.be/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http:/…

Ook Schneider geeft aan dat een type A differentieel voor hun laadpalen voldoende is, om zomaar een voorbeeld te geven. Zie link in vorige post.

Grtn