Wie weet het?Philips SQ 20 microfoonpost

mel

Golden Member

Dames en heren.
Ik heb hier ene microfoon spreekpost, van Philips .Er staat aan de voorkant SQ20 op.Er zitten 3 drukschakelaars op, en een wip schakelaar.
Tevens een microfoon aan een zwanenhals.
Die wipschakelaar is een beetje lam, maar ja, daar kom ik wel uit
Aan de achterkant zit een typeplaatje waarop staat type LBB 9527/10.
(dit is speciaal voor Maarten ).. Ik wil graag weten of er iemand documentatie van dit ding heeft.
Er zitten aan de achterkant 2 kabeltjes vast.
eentje met 5 polig DIN, en een met meerpolig.
Voordat ik opnieuw het wiel ga uitvinden, vraag ik of er iets bekend is van dit ding.
Alvast bedankt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

dat zal een omroep microfoon zijn, er zit een schakeling in die de versterker openstuurt, van de muziek af naar spraak. soms zelfs zo'n plingplong omroep toontje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ha mel,

Ik kan die apparatuur wel een aantal geplaatst zeg 80er jaren.
Het is de huispost voor een PA systeem PA is systeem public address.
De connector gaat naar een eindversterker 100V systeem al dan niet met ringleiding.
Als ik er documentatie van heb is het alleen de bediening.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
evdweele

Overleden

Als je googelt op Philips LBB 9527 krijg je verschillende hits, maar meestal lopen die dood. Website verwijderd of gewijzigd.
Een document vermeldt dat het een electretmicrofoon is en een Chinees beschrijft in een pdf wat technische informatie. De bijbehorende tekst kan ik niet lezen. Mijn Chinees is niet meer wat het nooit is geweest.

Zo heel veel zal er niet in die microfoon van een omroepinstallatie zitten. Met reverse engineering moet er al behoorlijk wat duidelijkheid komen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
blackdog

Golden Member

Hi,

Als het de versie is met drie drukknopjes dan dienen deze voor het kiezen van de luidspreker groepen.
Deze microfoon is dus zoals Henk al zij, voor omroep systemen bedoeld.

Het schakelaartje dat je naar voren en/off naar achteren kan bewegen schakeld de microfoon in.

Deze schakelaar had soms een stand waarin hij bleef staan en de andere kant op veerde hij terug.

Het microfoon kapsel op deze microfoon waren vaak heel goed, maar de kwaliteit werd vaak grof omzeep geholpen door de electronica die er achter kwam.

Hou er rekening mee dat deze microfoons bedoel zijn om op ongeveer 10cm afstand te bespreken op een normaal stem volume!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
evdweele

Overleden

Op 6 april 2018 19:02:05 schreef blackdog:
Hou er rekening mee dat deze microfoons bedoel zijn om op ongeveer 10cm afstand te bespreken op een normaal stem volume!

Dat lijkt me een nogal overbodig advies.
De tijd van de groenteblikcommunicatie zijn we -denk ik- al gepasseerd :-)

Afgezien van de enkele neanderthaler die bij een telefoongesprek zo hard schreeuwt dat hij/zij geen telefoon meer nodig heeft, zal niemand op het idee komen om hard te schreeuwen en de microfoon in te slikken.
Op popartiesten na natuurlijk, maar dat is een afzonderlijke diersoort >:)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 6 april 2018 13:26:18 schreef mel:
Dames en heren.
Ik heb hier ene microfoon spreekpost, van Philips .Er staat aan de voorkant SQ20 op.Er zitten 3 drukschakelaars op, en een wip schakelaar.
Tevens een microfoon aan een zwanenhals.
Die wipschakelaar is een beetje lam, maar ja, daar kom ik wel uit
Aan de achterkant zit een typeplaatje waarop staat type LBB 9527/10.
(dit is speciaal voor Maarten ).. Ik wil graag weten of er iemand documentatie van dit ding heeft.
Er zitten aan de achterkant 2 kabeltjes vast.
eentje met 5 polig DIN, en een met meerpolig.
Voordat ik opnieuw het wiel ga uitvinden, vraag ik of er iets bekend is van dit ding.
Alvast bedankt.

Ik heb de volledige docu van het ding. Naast de drie schakelaars zit er ook nog wat electronica in voor bezet.
Om alleen de microfoon te gebruiken , moet deze aangesloten worden op een symmetrische microfooningang met een zgn fantoomspanninng van minimaal 12 volt, max 48 volt. De spanning staat tussen de twee aders en aarde. Dwz op de twee aders staat een even grote + spanning en de afscherming is 0 volt.
Die spanning op de adertjes wordt er op gezet met twee identieke fantoomweerstandjes of een microfoontransformator met midden tap.
De vijfpolige din dient daarvoor, Pen 1 en 3 signaaladers , pen 2 afscherming en tevens retour fantoomspanning.

Ha mel,

Ik heb een handboek gevonden hier staan alle modules in beschreven microfoon tuner enz enz.
Wel specificaties maar geen schema's in ieder geval hoe je hem kan samenstellen en de bediening.
Als je interesse heb stuur ik het naar je toe.
Ik kom het toevallig tegen op dit moment ben ik met het papier bezig staan 4 stapels van 1.5 meter handboeken databoeken klaar voor afvoeren.
Laat maar weten is geen probleem.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Er zit wel een exotische FET in zie ik.

@Hubie,

Ja exotisch nummer maar €0.57 bij de C dus valt wel mee.
Schema's heb ik niet wel moet ik nog een tuner module hebben die er bij kan.
Maar dat zal voor @mel niet belangrijk zijn denk ik.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi evdweele,

Dat lijkt me een nogal overbodig advies.

Mijn mening!
Mijn praktijkervaring is namelijk geheel anders... ik heb 25 jaar in omroepsystemen gewerkt en wat prof audio.
Zelfs een paar weken geleden nog bij een installatie waar ik aan het werk was, precies het zelfde gedrag als 20 jaar geleden, daar gaan we weer, "blow job" op de microfoon.
De meeste microfoongebruikers zij te dom om voor de duvel te dansen :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

tja, inregelen van die systemen is ook een kunst, sinds de supermarkt hier is verbouwd is de omroep compleet overstuurd als er een kassa wordt bijgeroepen. dat is toch echt een inregelprobleem, elke keer hetzelfde overstuur met veel te veel lage tonen..

t best zit er niet teveel laag op de intercomfunctie, dat is al snel overstuurd, te dichtbij praten doet men al snel..

was op t werk ook zo, met de telefooncentrale op de omroep versterker. ik heb er een potmeter van 10K tussengezet om het intercom geluid bij te regelen, nu is het verstaanbaar en krijg je geen hartaanval staand net onder de bolspeakers..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 6 april 2018 20:19:37 schreef electron920:
Ik kom het toevallig tegen op dit moment ben ik met het papier bezig staan 4 stapels van 1.5 meter handboeken databoeken klaar voor afvoeren.
Laat maar weten is geen probleem.

Groet Henk.

Als daar meer Philipsspul tussenzit, wil ik misschien graag voor de sleuf van de papiercontainer klaar gaan staan ;)

@Mel: ik geloof dat je al een flink eind geholpen bent. SQ20 kom je ook tegen op de bijpassende versterkers, typenummers LBB123x. Ik heb nog niet gezocht, maar mogelijk kom je in die documentatie ook wat tegen over de aansluitbussen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 6 april 2018 20:34:34 schreef Hubie:
Er zit wel een exotische FET in zie ik.

Die FET dient als stroombron. Toen de microfoon in produktie was, hadden we er duizenden van op rollen voor de SMD machine.

Op 6 april 2018 21:16:53 schreef testman:
tja, inregelen van die systemen is ook een kunst, sinds de supermarkt hier is verbouwd is de omroep compleet overstuurd als er een kassa wordt bijgeroepen. dat is toch echt een inregelprobleem, elke keer hetzelfde overstuur met veel te veel lage tonen..

t best zit er niet teveel laag op de intercomfunctie, dat is al snel overstuurd, te dichtbij praten doet men al snel..

was op t werk ook zo, met de telefooncentrale op de omroep versterker. ik heb er een potmeter van 10K tussengezet om het intercom geluid bij te regelen, nu is het verstaanbaar en krijg je geen hartaanval staand net onder de bolspeakers..

SQ20 is een inkoopsysteem.
De callstations van bijv SM30 en SM40 hadden een compressor/limiter aan boord. Dat klinkt over het algemeen stukken beter en is minder afhankelijk van degene die achter de microfoon zit.

Ha buzzy,

Die SM40 wordt die ook als ontruimingscentrale gebruikt?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Op 6 april 2018 21:40:43 schreef buzzy:
[...]Die FET dient als stroombron. Toen de microfoon in produktie was, hadden we er duizenden van op rollen voor de SMD machine.

Ah,al SMD dus,ik was een beetje op het verkeerde been gezet omdat ik het schema er zo jaren 70 vond uitzien,vandaar.(ik bedoel hier de manier van schematekenen,niet het schema zelf)

mel

Golden Member

Heren, iedereen bedankt.En Henk, ik hou me aanbevolen voor de documentatie.
Ik kan weer verder.
Iedereen , dank je wel :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Op 6 april 2018 19:20:56 schreef evdweele:
[...]Dat lijkt me een nogal overbodig advies.
De tijd van de groenteblikcommunicatie zijn we -denk ik- al gepasseert :-)
[bijlage]

Afgezien van de enkele neanderthaler die bij een telefoongesprek zo hard schreeuwt dat hij/zij geen telefoon meer nodig heeft, zal niemand op het idee komen om hard te schreeuwen en de microfoon in te slikken.
Op popartiesten na natuurlijk, maar dat is een afzonderlijke diersoort >:)

;-) Leuk Ed
Het doet me denken aan vroeger.
We gebruikte vroeger 2 luciferdoosjes en 10 meter garen uit de naaidoos van moeders en 2 lucifers.
Gaatje prikken in het luciferdoosje en het garen er doorheen en dan om een lucifer wikkelen zodat het de binnenkant van het doosje raakte en begon te trillen als je sprak.
De draad moest (uiteraard)wel strak staan,anders hoorde je niets.

De groenteblik variant heb ik nooit geprobeerd.

Ha mel,

Ik stuur vanmiddag een PM voor het adres.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 6 april 2018 21:32:52 schreef maartenbakker:
Als daar meer Philipsspul tussenzit, wil ik misschien graag voor de sleuf van de papiercontainer klaar gaan staan

Kan deze handig zijn...

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 april 2018 22:45:14 schreef Jeronimooo:
[...]

Kan deze handig zijn...

Ze zijn pas begonnen dat complex te slopen...

maartenbakker

Golden Member

Zouden er bij zo'n sloop nog het oude model verzinkte normaalbakken ergens van het terrein afgevoerd worden of waren die al jaren weg?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

die zijn al jaren weg, soms kom je die nog tegen bij veilingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer