ecl82pp ancient amp

Ik heb ooit eens op een fleemarkt voor 5 euro een ecl82pp amp gekocht.
de koopman was blij van het gewicht af te zijn.
Bij thuiskomst bleek alles dood.
Dat bleef zo voor een aantal jaren totdat ik onlangs weer eens keek.
Bleek dat de netschakelaar geen contact maakte. Deze was ook open van binnen dus ehr, zker vatbaar voor overslag. Daarvoor had ik al gezien dat iemand de nul van de hoogspanning had doorverbonden aan pin 2 van de elc82

Geen idee wat pin 2 van de elc 82 is, want er staan drie letters.
Maar mijn initiele reactie was; Da kannie kloppen.

Voorts was ook een van de potmeters van het volume letterlijk uit elkaar. Ook nie goed nie. En ten slotte was een originele output dood.

Wat er nog wel in zat was een U60U uitang. Levend qua meting. Een 1006 choke. Ook levend. En met het overbruggen van de netschakelaar bleek in de voeding ook nog leven te zitten, zij het dat de 6.3 ac iets van 40 V aangaf met een lamp in serie tot het stop kontakt.

De hoogspanning leek evenwel redelijk daar waar het zou moeten zijn.In verhouding. tot in serie met het stopcontact

En dus de vragen

- Wat is pin 2 bij een ecl82? de helft is ecc 83 ,maar welke helft. Ik snap de letters niet.
- wat is hier gebeurd? Q Welke ramp heeft zich voltrokken?

De voeding , ik denk als nitwit dat er overslag heeft plaats gevonden om de simpele reden dat alles secundair rond de 40 volt meet met een lamp in serie.

Is die voeding nog bruikbaar voor hoogspanning?

Met wellicht een extra gloeitrafo?

En, voor de allesweters; Het is een Jennen JS30. Wel op gloeidraad, maar zonder schema.

Opgebouwd zodat je een enorme brom verwacht. want alles loopt waar het niet moet zijn

Er is een vermelding op de oldies site, maar geen schema. Dat wil ik wel trachten te reconstueren. mits ik een vergelijkend iets kan vinden waarbij ik de waardes van de schakeling kan veranderen. De toonregeling gaat per kanaal van low naar hi en er zit een balans meter in, waarvan het lampje bij de voornoemde 40 volt ging branden???>? is toch een 6 volt lampje????

Goed. Sla me maar dood ;-)

maartenbakker

Golden Member

De nul van de hoogspanning, ook bekend als massa. Pen 2 van de ECL82 is de kathode van de pentode, G3 van de pentode en de afscherming. Dat zou dus kunnen kloppen.

Dat betekent wel dat er een negatieve hulpspanning nodig is op G1 van de ECL82 om de buis in te stellen.

Tussen welke meetpunten meet je 40V, is dat AC of DC en is de batterij van je meter nog vol?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 9 april 2018 04:17:14 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is half vif in de ochtend. Wie gaat wakker zijn? . Maar ehr, ik heb die spanningen onbelast gemeten op de trafo.

Voor de fun en mijn eigen ontwikkeling en het aanvullen van de schematheek van zou ik dus het schema willen tekenen. dan een U60 U kan ik wellicht nog eens aantreffen? toch?, maar die voedingstrafo, dat kan niet wat ik meet. Overal hetzelfde secundair. ?

Het is het geld niet waard dus, vraag ik me af of het met een gloeitafo nog werkend te krijgen is, mits ik een andere U60U vervangingstrafo vind.

maar die zwarte draad was dus wel ok.

ik heb jip en janneke taal nodig voor de ecl82 vrees ik

Ben mijn energie weer kwijt met het juist spellen. Morgen wat pica's. Rust roest etc.

Als je alles 40V meet zit er sluiting achter de trafo, als je alle draden van de trafo af haalt behalve de voeding (230V) kun je kijken of de lamp uit blijft en wat de sec. spanningen zijn.
Meten in de stand ac Volts en de hoogspanning is een paar honderd Volt.
Die trafo's zijn niet vaak kapot.
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/230116/PHILIPS/ECL82.h…

[Bericht gewijzigd door rwk op maandag 9 april 2018 08:59:05 (13%)

evdweele

Overleden

Het typenummer U90U voor een transformator ken ik als een balansuitgangstrafo van AMROH.
Maar het is niet uit te sluiten dat andere fabrikanten hetzelfde typenummer gebruikten voor een totaal andere transformator.

Als je op een voedingstrafo overal hetzelfde meet zou je moeten twijfelen aan je meetinstrument of je meetmethoden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Antwoord op je vraag: jij ;)

Als je met buizen gaat werken, zul je moeten weten wat kathode, G1, G3 en afscherming zijn. Ook anode en G2 zul je zo nu en dan ergens op moeten aansluiten. Jip en Janneke mogen dat niet van hun moeder omdat ze een schok krijgen. Als niemand anders zo een geschikt boek weet aan te wijzen waar het in staat is het misschien ook nog wel uit te leggen.

Wat die metingen betreft, vergeet niet om nog even te vertellen waar je je meetpennen neerzet en in welke stand je meter staat en of die meter op andere metingen wel goed werkt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Lijkt een bij Jennen in Amsterdam omgebouwde versie van Trio/Kenwood te zijn. Zal wel iets als deze Trio WE24 uit 1962 zijn:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Een boek dat helemaal vanaf het begin uitlegt hoe een elektronenbuis werkt is "Van het electron tot de super" *), geschreven door J.Otte; P.F.Salverda; C.J.van Willigen (1954) uitgegeven door Philips.

*) electron met een C.

Het doel van het boek was om handelaren zonder enige kennis van radiotechniek op te leiden tot radioreparateur.
Het boek is op internet wel te vinden of in enkele bibliotheken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

ff wat pica's. de kap is nog bijzonder mooi, en zo'n typisch ondefinieeerbaar kleurtje bruin uit de jaren 50...
Komt op deze foto nog niet eens tot zijn recht.

Genoeg ruimte op t chassis om eens wat te schuiven...

En de Amroh spullen die nog gewoon heel ehr, meten.

Ooit begonnen met vervangen van de condensatoren, en toen pas gaan checken of de hardware nog welintact was ahaha

Op 9 april 2018 11:48:55 schreef evdweele:
Een boek dat helemaal vanaf het begin uitlegt hoe een elektronenbuis werkt is "Van het electron tot de super" *), geschreven door J.Otte; P.F.Salverda; C.J.van Willigen (1954) uitgegeven door Philips.

*) electron met een C.

Het doel van het boek was om handelaren zonder enige kennis van radiotechniek op te leiden tot radioreparateur.
Het boek is op internet wel te vinden of in enkele bibliotheken.

Gouden tip ;-)

Op 9 april 2018 10:42:04 schreef evdweele:
Het typenummer U90U voor een transformator ken ik als een balansuitgangstrafo van AMROH.
Maar het is niet uit te sluiten dat andere fabrikanten hetzelfde typenummer gebruikten voor een totaal andere transformator.

Als je op een voedingstrafo overal hetzelfde meet zou je moeten twijfelen aan je meetinstrument of je meetmethoden.

[bijlage]

De U 60U is inderdaad een vervangingstrafo. heel veel secundaire mogelijkheden en ook primair geloof ik. Dus universeel inzetbaar als reparatie uitgang. PP. Heel leuk.

De amroh spullen zijn dus ooit toegevoegd. Dat wat een originele uitgang leek was kortgesloten en heb ik verwijderd van het chassis. paar maal nagemeten met de kennis van nu ;-) En nog steeds dood.

Maar bijvoorbeeld de LS bedrading loopt langs de voedingstrafo! Het halve chssis rond! (de geel zwart blauw getwistte bedrading , als t op de pica's staat had er teveel. Had ook de andere kant op gekund...

Voord de rest wel mooie weerstanden. ik denk overgedemensioneerd.

En dat balans metertje is leuk.

Ik ken dus eigenlijk alleen de el84 en de ecc83. Maar de ecl82 is dus een mix van een penthode en een triode.

Daarom dacht ik dat de draden aan pin 2 niet correct waren, want ik heb ze noch op een ecc83 dus triode of op een el84 = penthode gezien Moet dus de penthode kant zijn ?

op het schema van de ecl82 staat voor pin 2 ; K, G3 en S.

Kathode, Grid 3 en S ? Wat is S? Aarding? Hoe kan dat allemaal tegelijk?

En wat is het in deze setting? Aarding dus toch?

Wellicht moet ik gewoon verder gaan met het vervangen van condensatoren en was de fout initieel bij die potmeter die uit elkaar lag. Echt zo aangetroffen.

Dank voor het schema trouwens. Zal het printen en eens vergelijken.

Enkel de gloei ligt nog aan de trafo. En de HS. Maar heb er nooit buizen in gestopt. Dan kan je toch eigenlijk niets verkeerd meten? afgezien van de afwijking door de lamp in serie met de prik..

Maar dan is de afwijking proportioneel en toch rond de 3- volt op de gloei. En nu is dat 40V ??

Mijn meter gaat trouwens automatisch van AC naar DC. soms moet ik ff de functietoets indrukken. Om te schakelen tussen beide.

[Bericht gewijzigd door R1476 op maandag 9 april 2018 15:17:32 (14%)

maartenbakker

Golden Member

Omdat je twee buizen (niet echt gemixt maar gewoon naast elkaar in hetzelfde stukje glas) niet helemaal over 9 pennen naar buiten kunt voeren, zijn er electrodes doorverbonden.

Pen 2 heeft betrekking op de pentode, dat kun je zien op de tekeningen in het datablad van de buis http://www.r-type.org/pdfs/ecl82.pdf . Kathode en rooster 3 zijn bij de EL84 ook gewoon doorverbonden, dus tot zover vergelijkbaar. Omdat je moet voorkomen dat de pentode en de triode tegen elkaar gaan praten, zit er een afscherming tussen. Daar was ook geen pen meer voor over, dus die hebben ze er op pen 2 bijgezet. De kathode van een eindbuis ligt immers toch meestal aan massa of een paar volt erboven, wat goed genoeg is voor een afscherming.

De reden dat pen 2 rechtstreeks aan de massa ligt, is het ontwerp van de versterker. Je kunt kiezen: kathode paar volt boven massa met een weerstand en rooster 1 op massapotentiaal, of kathode aan massa en rooster op negatief potentiaal. Jouw versterker heeft een hulpwikkeling op de voedingstrafo om een negatieve roosterspanning op te wekken.

Wat je meting betreft: waar houd je je meetpennen en kloppen andere metingen aan bekende spanningsbronnen wel gewoon?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 9 april 2018 15:21:32 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ok. Ja, ik heb inmiddels begrepen dat wat ik als fout zag gewoon goed was. Ik zal dat weer herstellen.

Maar de meting op de voedingstrafo? En dat lampje had moeten ploffen want die zit ook op de gloei. zal toch een 6-8 volt lampje zijn, wat braaf gaat branden na al die jaren ;-)

Oh, wacht. Ik heb natuurlijk het circuit kortgesloten door de ontbrekende ugt. Dat maakt de meting onbetrouwbaar?

Eigenlijk ziet het ding er pristine uit, ook qua circuit.
Maar er is een kapotte ugt en een geplofte potmeter.

Dus vandaar dat ik uitga van een fout in het circuit.

[Bericht gewijzigd door R1476 op maandag 9 april 2018 15:30:42 (18%)

Arco

Special Member

Meet eerst eens een bekende spanning zoals gezegd, dan weet je of de meter heel is. (stopcontact zou ~230v moeten geven)
Rare meter trouwens die automatisch tussen ac en dc schakelt...

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 9 april 2018 15:31:45 (21%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 april 2018 15:29:11 schreef Arco:
Meet eerst eens een bekende spanning zoals gezegd, dan weet je of de meter heel is. (stopcontact zou ~230v moeten geven)

Ik heb diverse meters. Er is niks mis met mijn meter. voor en na de meting de meter gebruikt. Echt.

Arco

Special Member

Je doet toch wat verkeerd, want 40 volt kan niet kloppen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 april 2018 15:32:42 schreef Arco:
Je doet toch wat verkeerd, want 40 volt kan niet kloppen...

Dat bedoel ik. Maar in dezelfde meet sessie krijg ik op de HS wel de verwachtte getallen.

Maar ok. Jullie zijn de experts. Ik zal de meting herhalen en foto's maken van het resultaat.

[Bericht gewijzigd door R1476 op maandag 9 april 2018 15:37:02 (16%)

Arco

Special Member

Zet de meter vast op AC, en meet over de 6.3v winding (niet naar massa). Mag max. iets van 8v zijn, omdat alle buizen er zo te zien niet in zitten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Ik zei dus:

meet over de 6.3v winding (niet naar massa).

Als de ontbrompotmeter kapot is of ontbreekt, dan zweeft de gloeiwikkeling op een willekeurige spanning.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com