Voedingstrafo

Beste lezers,

Ik ben bezig een Dual Showman Reverb te restaureren.
Iemand vóór mij heeft de voedingstrafo vervangen door een trafo met een wikkeling van 50 volt voor de bias-spanning. Nu komt de biasspanning aan de eindbuizen (6L6GC) uit op -46 volt, hetgeen volgens de specificaties te weinig is.
Mijn vraag nu, voordat ik er veel tijd in ga steken: Zouden jullie dit zo laten zitten en als hij het weer doet, zien of de dissipatie van de eindbuizen er mee door kan, of gelijk al met de andere onderdelen een nieuwe trafo bestellen?

Ik kan geen makkelijke oplossing hiervoor verzinnen en ik heb hier geen ervaring mee, kan daardoor niet goed inschatten wat de omvang van de gevolgen is van de te geringe biasspanning. Anders gezegd: Valt het wel mee, of staan de anodes van de eindbuizen onmiddellijk roodgloeiend?

Grtn,
Eric

maartenbakker

Golden Member

Hangt van de instelling van de buizen af. Als deze binnen bereik van de lagere spanning valt, is het alleen even uitkijken dat je de bias goed afregelt.

Toch kun je de biasspanning makkelijk wat meer ruimte geven. Als je de 50V wikkeling met siliciumdiodes gelijkricht, dan kom je eerder rond 70V uit dan op 46V.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Beste Maarten,

Dank voor je antwoord.
De B+ is normaal volgens het schema aanwezig, deze wikkelingen op de trafo zijn wel voldoende voor de standaard spanning (345 V AC). Er is niets / niet veel gewijzigd aan de instellingen: De voeding / plate / cath en bias weerstanden zijn volgens het schema en ik zou dat graag zo willen laten.
De biasspanning wordt nu gelijkgericht met één RCA 35604.

Zou het nuttig zijn om er twee of drie (zoals in de B+) van te maken?

Ik kan geen datablad vinden van deze diode, dus ik weet niet of het een silicium-type is.

Grtn,

Eric

maartenbakker

Golden Member