Spanningsregelaar tussen dynamo en accu.

Mijn motorfiets, een Yamaha Virago van 1983 heeft een accumoordenaar als dynamo.
Sinds vorig jaar geeft ie een spanning van tegen de 18 volt.
Dit heeft me al een accu gekost

Ik heb de uitwendige gelijkrichtcel al vervangen door diverse andere exemplaren maar er verandert niks, dat is dus alleen maar een diode brug
Het moet dus aan de dynamo zelf liggen.

De dynamo zit in het motorblok en vervangen (als ik er al eentje kan vinden) is niet alleen kostbaar maar ook een flinke klus.

Nu heb ik eens een regelmodule voor 6-40v gelijkstroom motoren bij AliExpress gekocht en die al een tijdje voor dat doel gebruikt.
Zo'n module ie eigenlijk een traploze voltage regelaar.

De dynamo geeft max 35 ampère, deze module is 60 ampère en moet het dus best aankunnen om die 18 volt naar een acceptabele 13,5/14 volt terug te brengen zonder de laadstroom noemenswaard te beïnvloeden.

Ik vraag om even mee te denken.
Maar deze module is eigenlijk niet bedoeld om tussen een dynamo en accu te zetten.
En ik wil hem daar toch voor gebruiken.
In dig geval komt er dus 12 volt van de accu aan de uitgang van die module
Mijn gedachte: zou het verstandig te zijn stevige diode in die plus leiding te zetten ?
In dit geval krijgt die module geen spanning van de verkeerde kant en is ie ook spanningsloos zodra de motor niet draait en kan de accu niet via die module ontladen.

Als dit zou kunnen is het een mooie oplossing zijn.
Samen met een voltmetertje in mijn dash bordje , desnoods met potmetertje er naast hou ik dan wel mijn accu heel.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Weet je zeker dat je goed meet? 18V gelijkrichte wisselspanning wil niet automatisch 18V aan laadspanning voor de accu betekenen.

Dikke enkele zener erop ipv van de hele module:
http://ie.farnell.com/nte-electronics/nte5243a/diode-zener-5-1v-50w/dp…

die 18V zal idd een pulserende gelijkspanning zijn.
mijn moto (CBR900RR uit 1993) gaf ook altijd tegen de 15V aan als ik op de accupolen meette, doch leefde die accu ook lang.

pas op het einde had ik een verbrande laadregelaar (blokje met 5pinnen onder het zadel). k heb toen de stekker hersteld en nog jaren mee gereden zonder ellende.
dit was bij mij het probleem, een verkoolde stekker. heb ze vervangen door 5 losse stekkers (nadat ik wel zo een peperdure nieuwe regelaar had gekocht)
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/regelaar2.jpg
(mijn verhaal toen http://motor-forum.mobi/forum/list_messages/279410)

onthoud: als de accu niet genoeg geladen worden, dan val je zonder vonkjes.... (en zo kwam ik uit op de kapotte laadregelaar).
geen vonkjes = dikke gespierde benen na de motorit

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb een paar sloop motoren er bij en met wat ik ook doe ik hou die idiote spanning , en dat het me een accu heeft gekost , het heeft me ook een broek gekost om een indruk te geven..
Ik heb er een auto accu op en die staat nu al bol aan de zijkanten

ja dit is een virago..

En wat de motor betreft heb echt alles geprobeerd, Zelfs een compleet nieuwe bedrading en nu heb ik dit paardenmiddel bedacht.

Dit is overigens mijn 39e motor sinds mijn 15e en ik ben nu 63..
Ik weet meer van motoren dan auto's

[Bericht gewijzigd door knoppenknoeier op dinsdag 10 april 2018 16:02:19 (19%)

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Ik meet de spanning op de accu als de motor draait , ik kan ook geen lamp heel houden.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

het probleem is dus dat je een pulserende gelijkspanning hebt, en uw meettoestel zal er een gemiddelde van maken.

stel u voor, een blokgolfspanning.
5V - 0V - 5V - 0V - 5V met gelijke breedte (evenveel 5V als er 0V zijn). dan zal jouw meettoestel geen 2,5V weergeven op het display.
ook bij u accu zal je een meetfout krijgen door het storend signaal. de accu is een te trage buffer om dit af te vlakken.

de vraag blijft: waarom ging dat 30jaar goed met die moto en heb je nu problemen?

de kans bestaat dat er danig hoge spanningspieken in je boordnet zitten (door je ontsteking bijvoorbeeld) en dat die bovenstaande electronica dat je aanhaalt, direct kan doen sneuvelen als die niet voor automotieve doeleinden is ontwikkeld

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 10 april 2018 16:43:54 (20%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Massaprobleem van de spanningsregelaar?

Is het een dynamo met permanente magneten? of een "autodynamo" met een bekrachtigd veld? Als ik "1983 virago dynamo" google zie ik alleen de permanente magneet versie, maar wie weet.

In dat geval is overspanning sowieso niet veroorzaakt door de dynamo, maar door een slecht werkende spanningsregelaar. Het zou ook kunnen zijn dat deze een aparte "sense" draad heeft om de laadspanning te controleren. Als die slecht/los/kapot is kan hij ook verhoogde spanning gaan geven. Of het kan zo zijn dat het sense draad pas na het contactslot ergens zit waar al een hoop spanningsval is geweest vanaf de accu (na al die jaren). Dan krijgt je accu te veel.

Als het een dynamo is met veldbekrachtiging zit het probleem waarschijnlijk in de aansturing daarvan. Dan regelt hij niet genoeg terug.

maartenbakker

Golden Member

Als het vervangen van de spanningsregelaar niet helpt en dat is het enige stukje regeling, dan moet de fout in de bekabeling of in de dynamo zelf zitten. Ik zou ze samen vanaf een werkende sloper overzetten en de bekabeling nog eens heel goed nalopen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de virago heeft een twee-draads dynamo, deze zal bij 3000 rpm zo'n 60 V wisselspanning leveren.
ik heb een goed resultaat met een std honda shindengen spanningsregelaar. van de sloop. zit al weer een aantal jaar tot volle tevredenheid op de duc.
gr A

Welk type virago is dit en welk bouwjaar?
Weet je of je een regelaar hebt met senswire?
Moet de behuizing van je regelaar aan massa liggen ?
Plaats anders even een foto of linkje waar de draden/aansluitingen goed te zien zijn.

Op 10 april 2018 18:29:46 schreef anne2:
de virago heeft een twee-draads dynamo, deze zal bij 3000 rpm zo'n 60 V wisselspanning leveren.
ik heb een goed resultaat met een std honda shindengen spanningsregelaar. van de sloop. zit al weer een aantal jaar tot volle tevredenheid op de duc.
gr A

Nee dit is een 1983 XV 750 en heeft een drie-draads dynamo die met een connector aan het gelijk richter/spanningsregelaar blok zit en daar komen weer twee draden uit die ik beiden direct op de accu klemmen heb om massa problemen te voorkomen. De - accu kabel zit op het frame.
Ik heb meerdere driedraads blokken geprobeerd maar het resultaat is het zelfde..

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 10 april 2018 18:39:31 schreef HD13:
Welk type virago is dit en welk bouwjaar?
Weet je of je een regelaar hebt met senswire?
Moet de behuizing van je regelaar aan massa liggen ?
Plaats anders even een foto of linkje waar de draden/aansluitingen goed te zien zijn.

Het is een 1983 XV 750 die ik uit losse onderdelen van meerdere sloop motoren en één frame met kenteken heb gebouwd
Het is een puur hobby project..
Er was geen draadboom dus de bedrading heb ik zelf aangelegd.
Niets is dus standaard.
Aan de regelaar zit geen extra draad en als er een extra draad vanaf de motor hoort te komen heb ik die nooit gezien.
Er komen drie draden van de motor naar de regelaar
En dan gaan er twee draden van af , een plus en een min die beiden rechtstreeks op de accu klemmen zitten .
De behuizing van de regelaar zit

Dat is het..

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 10 april 2018 17:32:42 schreef maartenbakker:
Als het vervangen van de spanningsregelaar niet helpt en dat is het enige stukje regeling, dan moet de fout in de bekabeling of in de dynamo zelf zitten. Ik zou ze samen vanaf een werkende sloper overzetten en de bekabeling nog eens heel goed nalopen.

Het blok dat ik heb gebruikt was in heel nette staat, rammelt niet , geen kabel beschadigingen geen kapotte connectoren...
Mijn ervaring met een drie fase dynamo is dat er wel één spoel uit kan vallen waardoor de spanning omlaag valt maar ik heb het nog niet mee gemaakt dat het enorm omhoog schiet..

Zeg het maar

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 10 april 2018 17:02:13 schreef timberleek:
Is het een dynamo met permanente magneten? of een "autodynamo" met een bekrachtigd veld? Als ik "1983 virago dynamo" google zie ik alleen de permanente magneet versie, maar wie weet.

In dat geval is overspanning sowieso niet veroorzaakt door de dynamo, maar door een slecht werkende spanningsregelaar. Het zou ook kunnen zijn dat deze een aparte "sense" draad heeft om de laadspanning te controleren. Als die slecht/los/kapot is kan hij ook verhoogde spanning gaan geven. Of het kan zo zijn dat het sense draad pas na het contactslot ergens zit waar al een hoop spanningsval is geweest vanaf de accu (na al die jaren). Dan krijgt je accu te veel.

Als het een dynamo is met veldbekrachtiging zit het probleem waarschijnlijk in de aansturing daarvan. Dan regelt hij niet genoeg terug.

Dit is inderdaad die met permanente magneten drie fasen en de nul zal dan aan de massa (het blok)liggen

Ik heb nergens een sense draad kunnen vinden, niet aan de spanningsregelaar en niet in de kabel die van de dynamo komt.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 10 april 2018 16:41:01 schreef fcapri:
het probleem is dus dat je een pulserende gelijkspanning hebt, en uw meettoestel zal er een gemiddelde van maken.

stel u voor, een blokgolfspanning.
5V - 0V - 5V - 0V - 5V met gelijke breedte (evenveel 5V als er 0V zijn). dan zal jouw meettoestel geen 2,5V weergeven op het display.
ook bij u accu zal je een meetfout krijgen door het storend signaal. de accu is een te trage buffer om dit af te vlakken.

de vraag blijft: waarom ging dat 30jaar goed met die moto en heb je nu problemen?

de kans bestaat dat er danig hoge spanningspieken in je boordnet zitten (door je ontsteking bijvoorbeeld) en dat die bovenstaande electronica dat je aanhaalt, direct kan doen sneuvelen als die niet voor automotieve doeleinden is ontwikkeld

Ik heb geen idee wat ie de jaren hiervoor heeft gedaan, het is een samem bouw van een stel motoren in onderdelen + een frame met kenteken.
Ik rij er nu twee jaar op en vorig jaar ging de accu stuk, dus heb ik een nieuwe er in gezet en die is nu ook stuk.

Ik heb nog een idee, als ik nu eens één van die drie fasen los neem, zou dan de spanning naar een acceptabel niveau kunnen zakken ?

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 10 april 2018 16:45:47 schreef ohm pi:
Massaprobleem van de spanningsregelaar?

Alle dynamo draden zitten rechtstreeks op de accu klemmen en massa kabel zit op het frame.
Ook de gelijkrichter massa zit aan de accu.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

OVERIGENS TOF DAT ER ZOVEEL MOTORRIJDERS ZIJN OM TE HELPEN

ALLE HULDE IEDEREEN !!!

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Kan zijn dat de verschillende massapunten niet onderling goed doorverbonden zijn. Anders weet ik ook niet wat er mis zou kunnen zijn.

Zie dat je elektricein bent.

Motor fiets dynamo, 3 draadjes is gewoon een 3 fase ding in driehoek.
Dit 3 fase gebeuren hangt helemaal los van de massa.
Mocht er wel een lek naar massa zijn dan is dit niet goed.
Desnoods checken met een isolatie tester, wel connectoren los trekken.

Meeste van deze regelaars begrenzen de spanning door de 3 wikkelingen eventjes kortstondig te kortsluiten, hindert niks is de boel gewoon voor uitgelegd.
Nou kan het dus zijn dat 1 van je 3 kortsluitregelingen niet goed meer werkt.

Probeer ook te achterhalen of de behuizing van de regelaar wel aan massa moet.

Kijk anders wat de output van je dynamo is en gewoon een universele shindengen regelaar er op.
Heb er hier ook 1 op een motorfiets zitten en regelaar is geisoleert opgesteld.
http://www.shindengen.co.jp/product_e/electro/catalog.html

Precies, zo'n regelaar werkt door de fases onderling kort te sluiten wanneer de spanning te hoog wordt. Dit klinkt vrij dramatisch, maar er gaat niet extreem veel stroom lopen, zoals je zou verwachten, omdat zulke dynamo's worden gemaakt met een opzettelijk grote lekinductie, die de stroom beperkt. Zo'n dynamo gaat zich dan vrijwel als een stroombron gedragen. De regelaar is dus echt wel meer dan een domme gelijkrichter!

De module van je openingspost gaat m.i. niet goed werken; dit is een PWM regelaar, waarbij de spanning gemiddeld wel lager wordt, maar dat komt doordat de accu een deel van de tijd geen laadstroom krijgt, en een deel van de tijd de hogere spanning. Nu zal de inductie van de dynamo nog wel een beetje helpen, maar gezien de kleine buffercondensators ben ik eigenlijk verbaast dat de spanning niet zodanig hoog is geworden dat de regelaar zou doorbranden. Als je de regelaar belast en die belasting plotseling wegneemt, terwijl er een flinke stroom loopt, wordt de magnetisch opgeslagen energie gedumpt in de condensators van de regelaar, alsof het een boost converter is. Deze module is bedoeld voor een elektromotor, wat is een inductieve belasting is, en een accu is dat absoluut niet.

Als je een transformator hebt van meer dan 10VAC (14V piek), en je een vermogensweerstand in serie zet, kun je zo'n spanningsregelaar buiten de motor testen. De regelaar zou meer stroom moeten gaan trekken (waarbij bijna de hele spanning over de weerstand valt) zodra de spanning hoger wordt dan ongeveer 14.4V.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@SparkyGSX:

omdat zulke dynamo's worden gemaakt met een opzettelijk grote lekinductie, die de stroom beperkt

Het zit wat anders. Idealiter wordt in een kortgesloten winding zoveel stroom opgewekt dat de door de permanente magneten opgewekte fluxveranderingen in de spoelkern volledig tegengewerkt worden. Bij geringe rpm redt de inductiestroom dat niet vanwege het verval met L/R-tijd. (Is verder totaal onbelangrijk voor de het probleem.)

@knoppenknoeier:

Alle dynamo draden zitten rechtstreeks op de accu klemmen en massa kabel zit op het frame.
Ook de gelijkrichter massa zit aan de accu.

Zou niet best zijn!
Je hebt een gecombineerde gelijkrichter/regelaar dacht ik. De 3 dynamodraden gaan naar dat ding. Verder gaan vanaf dat ding een draad naar de + en een draad naar de - van de accu. Maar er kwamen 3 draden van de motor zei je. Waar blijft die derde draad? Als ik het juiste schema van internet geplukt heb dan zie ik dat de derde draad de geschakelde +draad is, van contactslot (o.i.d.) naar regelaar. Het lijkt me dat die de regelaar slechts in/uit schakelt, maar hij zal toch aangesloten moeten zijn denk ik. Kun je de twee +draden verwisseld hebben? Zal wel niet, de directe +draad zal wel veel dikker zijn dan de geschakelde, en het contactslot zal de grote stromen niet aan kunnen.

Morgen ga ik er meteen mee aan de gang.
Ik heb wel een paar van die shindengen regulators liggen, een paar van Yamaha en eentje van een Honda Shadow, zal ik die domweg eens proberen ?

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 10 april 2018 23:11:40 schreef aobp11:
@SparkyGSX:[...]Het zit wat anders. Idealiter wordt in een kortgesloten winding zoveel stroom opgewekt dat de door de permanente magneten opgewekte fluxveranderingen in de spoelkern volledig tegengewerkt worden. Bij geringe rpm redt de inductiestroom dat niet vanwege het verval met L/R-tijd. (Is verder totaal onbelangrijk voor de het probleem.)

@knoppenknoeier: [...]
Zou niet best zijn!
Je hebt een gecombineerde gelijkrichter/regelaar dacht ik. De 3 dynamodraden gaan naar dat ding. Verder gaan vanaf dat ding een draad naar de + en een draad naar de - van de accu. Maar er kwamen 3 draden van de motor zei je. Waar blijft die derde draad? Als ik het juiste schema van internet geplukt heb dan zie ik dat de derde draad de geschakelde +draad is, van contactslot (o.i.d.) naar regelaar. Het lijkt me dat die de regelaar slechts in/uit schakelt, maar hij zal toch aangesloten moeten zijn denk ik. Kun je de twee +draden verwisseld hebben? Zal wel niet, de directe +draad zal wel veel dikker zijn dan de geschakelde, en het contactslot zal de grote stromen niet aan kunnen.

De drie ingangen zijn de drie fasen van de dynamo en de draden die er uit komen zijn van gelijke dikte, ik heb geen dunne schakeldraad kunnen vinden
Als de koelribben van de regelaar naar geen enkele draad doormeten moet ie zo op de massa kunnen worden geschroefd toch?
Ik meen me te herinneren dat ik dat heb doorgemeten.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Ik heb nog eens wat foto's op internet bekeken en er zou inderdaad een extra draad bij horen,
Het wordt een aardig klusje maar ik zal morgen de zijkant er af halen en zien of dat draadje ergens onderweg is afgebroken zodat ik het dus niet zie.
Als dat draadje er binnen inderdaad bij zit waar zou dat dan aan moeten ?

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..