Ze (CO-er's) hebben mij hier wijs gemaakt dat vertinnen not done is. Na vastzetten van vertinde draden gaat het tin zich zetten zodat na verloop van tijd de draden weer los zitten met alle nare gevolgen van dien.
Ze (CO-er's) hebben mij hier wijs gemaakt dat vertinnen not done is. Na vastzetten van vertinde draden gaat het tin zich zetten zodat na verloop van tijd de draden weer los zitten met alle nare gevolgen van dien.
Golden Member
Tin maakt inderdaad de draad breekbaar ook als het niet opzuigt, en te ver indrukbaar zonder veerkracht. Beter eindhulzen gebruiken.
Op 13 april 2018 17:55:16 schreef maartenbakker:
Tin maakt inderdaad de draad breekbaar ook als het niet opzuigt, en te ver indrukbaar zonder veerkracht. Beter eindhulzen gebruiken.
En die adereind hulsjes kosten geen drol.
Ik nam ze van mijn werk mee maar voor iets van 2 euro heb je een zakje van 250 suks bij AliExpress en in de meest voorkomende adrerdiktes heb je daar ook assortimentjes.
Een redelijke krimptang een tientje ook bij aliexpress.
En je hebt dan overal goede en veilige schroef verbindingen, zoals klemmen, stekkers, lamp fittingen en .... kroonstenen
Op 13 april 2018 16:32:19 schreef knoppenknoeier:
Kunnen we nu weer terug naar mijn spaningsregelaar (volgende week ga ik dat spul demonteren en nakijken)
heb je nergens een spanningsregelaar liggen van een recentere honda?
want er moet toch ergens iets verkeerds zitten. 30jaar geleden hebben ze die alternator zo gebouwd en die heeft toch geen 10 000den accu's gesloopt op die tijd.
voor je een auto accu bol krijgt, moet er al veel mislopen
Op 14 april 2018 08:25:17 schreef fcapri:
[...]heb je nergens een spanningsregelaar liggen van een recentere honda?
want er moet toch ergens iets verkeerds zitten. 30jaar geleden hebben ze die alternator zo gebouwd en die heeft toch geen 10 000den accu's gesloopt op die tijd.
voor je een auto accu bol krijgt, moet er al veel mislopen
Het is een yamaha en hoewel de regelaar in het zicht zit moet ik een boel los draaien om er bij te kunnen, dat ga ik aankomende week eens aanpakken.
Ik ga dan eens meerdere van die dingen proberen die ik nog heb liggen.
Op 13 april 2018 10:36:05 schreef knoppenknoeier:
[...]denk je dat die ongelijkmatige belasting erger is dan de krachten die de verbranding boven de zuigers er op uitoefenen?
en het systeem is andersom, de magneten draaien om de spoelen heen.
Het is een motorfiets he ? geen auto dynamo
Het is een "bekend" verschijnsel als je een 3 fase generator 230/400V op 1 230V fase gebruikt de lagers er met een jaar uit liggen bij regelmatig gebruik.
Het is trouwens van elk lager bekend dat bij trilling het lager sneller slijt, daarom word er vaak rubberdemping gebruikt of extra zware lagers of speciale uitvoeringen als glij- of naaldlagers, allemaal geen raketwetenschap.
Of die magneet erom of er binnen draaid maakt voor het lager niets uit.
Omdat het in dit geval om het krukaslager (relatief zwaar) gaat zal het relatief ook minder effect hebben op de levensduur.
Edit: In dit topic wordt in dat agregaat o.a. daarom de drie fase geinverteerd naar tweefase (fase nul).
https://www.circuitsonline.net/forum/view/140714
Op 14 april 2018 19:20:16 schreef rwk:
[...]
Het is een "bekend" verschijnsel als je een 3 fase generator 230/400V op 1 230V fase gebruikt de lagers er met een jaar uit liggen bij regelmatig gebruik.
Het is trouwens van elk lager bekend dat bij trilling het lager sneller slijt, daarom word er vaak rubberdemping gebruikt of extra zware lagers of speciale uitvoeringen als glij- of naaldlagers, allemaal geen raketwetenschap.
Of die magneet erom of er binnen draaid maakt voor het lager niets uit.Omdat het in dit geval om het krukaslager (relatief zwaar) gaat zal het relatief ook minder effect hebben op de levensduur.
Edit: In dit topic wordt in dat agregaat o.a. daarom de drie fase geinverteerd naar tweefase (fase nul).
https://www.circuitsonline.net/forum/view/140714
Dit gaat totaal off topic en heeft niets meer met het onderwerp te maken
1 het gaat niet om een 3fase 230 400v aggregaat
2 niemand praat over fase-nul
3 Alleen glijlagers kunnen "er uitlopen"
4 ik heb tijdelijk één fase van een motorfiets dynamo los genomen om de te hoge laad spanning van boven de 18 volt (het probleem) omlaag te krijgen zodat ik tijdelijk toch kan rijden tot de echte oorzaak is gevonden. Het is mijn enige vervoermiddel en ik wil geen accu vernielen.
5 Over de zware kogellagers op de krukas maak ik me geen enkele zorg. Die overleven dit tijdje op twee fasen laden wel.
klaar.
4 ik heb tijdelijk één fase van een motorfiets dynamo los genomen om de te hoge laad spanning van boven de 18 volt (het probleem) omlaag te krijgen zodat ik tijdelijk toch kan rijden tot de echte oorzaak is gevonden. Het is mijn enige vervoermiddel en ik wil geen accu vernielen.
Volgens mij wijst het hele topic uit dat de huidige regelaar gewoon stuk is.
Vervangen door een van de types die je hebt liggen.
Wel even op de vermogens letten, te lichte regelaar rookt op.
Op 10 april 2018 20:02:30 schreef knoppenknoeier:
[...]Nee dit is een 1983 XV 750 en heeft een drie-draads dynamo die met een connector aan het gelijk richter/spanningsregelaar blok zit en daar komen weer twee draden uit die ik beiden direct op de accu klemmen heb om massa problemen te voorkomen. De - accu kabel zit op het frame.
Ik heb meerdere driedraads blokken geprobeerd maar het resultaat is het zelfde..
Je zou zeggen dat de regelaar stuk is. Maar meerdere regelaars? Daar geloof ik niet in. (vandaar mijn opmerking over de massa)
Inderdaad, gok ook op een fout bij het aansluiten; misschien horen die regelaars via hun montage bouten contact te maken met het frame en doen ze dat nu niet.
Je reactie op rwk vind ik ook niet zo tof eigenlijk; hij probeert je te behoeden voor een toekomstig probleem, met een goede onderbouwing, een jij brandt dat tot de grond af met argumenten die geen steek houden.
12V of 230V maakt geen flikker uit, en als je er iets meer verstand van had gehad, had je zelf ook ingezien dat je nu nog maar één van de 3 fasen in gebruik hebt, wat dus hetzelfde is als een fase en nul belasten van een generator die in ster is aangesloten. Verder kan elk soort lager stuk, niet alleen glijlagers, en door de ongelijkmatige belasting en daardoor veroorzaakte trillingen kun je ook andere schade krijgen, zoals schade aan het spoelenpakket zelf.
Bedenk ook dat de rimpelstroom door je accu nu veel groter is geworden, wellicht krijgt die daar op termijn ook moeite mee.
Het is klaar,
Ik heb tussen mijn rommel nog een originele XV750 gelijkrichter/regelaar gevonden en dáár zat wel dat ene draadje aan wat op het contactslot moet.
Eerst een testje gedaan en ik heb keurig rond de 14.5 volt .
Omdat de connector me ook niet echt beviel heb ik de draden gesoldeerd, dubbel krimpkous er omheen daarna omgetaped en klaar is kees, geen gammele contacten meer er tussen.
De hele handeling was niet eens zo erg maar omdat deze regelaar niet op de plaats van die andere paste heb ik ergens anders op het frame een beugel gemaakt zodat ie mooi in de rijwind zit.
Het was dus dat ene stuurdraadje wat ik op die eerste regelaar niet had.
Iedereen hier bedankt, het is toch een leuke discussie geweest war ik weer het een en ander van heb geleerd
Op 15 april 2018 22:30:16 schreef SparkyGSX:
Inderdaad, gok ook op een fout bij het aansluiten; misschien horen die regelaars via hun montage bouten contact te maken met het frame en doen ze dat nu niet.Je reactie op rwk vind ik ook niet zo tof eigenlijk; hij probeert je te behoeden voor een toekomstig probleem, met een goede onderbouwing, een jij brandt dat tot de grond af met argumenten die geen steek houden.
12V of 230V maakt geen flikker uit, en als je er iets meer verstand van had gehad, had je zelf ook ingezien dat je nu nog maar één van de 3 fasen in gebruik hebt, wat dus hetzelfde is als een fase en nul belasten van een generator die in ster is aangesloten. Verder kan elk soort lager stuk, niet alleen glijlagers, en door de ongelijkmatige belasting en daardoor veroorzaakte trillingen kun je ook andere schade krijgen, zoals schade aan het spoelenpakket zelf.
Bedenk ook dat de rimpelstroom door je accu nu veel groter is geworden, wellicht krijgt die daar op termijn ook moeite mee.
Waar iedereen overheen heeft gelezen is dat één draad los nemen een tijdelijk paardenmiddel was om die laadspanning omlaag te krijgen zodat ik toch kon boodschappen kon doen zonder risico voor mijn accu.
Het zal wel allemaal goed bedoeld zijn maar helemaal niet van toepassing, omdat het (nogmaals) tijdelijk was.
Het is nu klaar , ik heb een goede regelaar gevonden, met zo'n draadje dat op jet contact moet en het is opgelost
Mooi dat het weer werkt.
Houd nog wel de gaten dat de spanningsval over je contactslot er voor kan zorgen dat je laadspanning stiekem oploopt.
Op 10 april 2018 17:02:13 schreef timberleek:
Is het een dynamo met permanente magneten? of een "autodynamo" met een bekrachtigd veld? Als ik "1983 virago dynamo" google zie ik alleen de permanente magneet versie, maar wie weet.In dat geval is overspanning sowieso niet veroorzaakt door de dynamo, maar door een slecht werkende spanningsregelaar. Het zou ook kunnen zijn dat deze een aparte "sense" draad heeft om de laadspanning te controleren. Als die slecht/los/kapot is kan hij ook verhoogde spanning gaan geven. Of het kan zo zijn dat het sense draad pas na het contactslot ergens zit waar al een hoop spanningsval is geweest vanaf de accu (na al die jaren). Dan krijgt je accu te veel.
Als het een dynamo is met veldbekrachtiging zit het probleem waarschijnlijk in de aansturing daarvan. Dan regelt hij niet genoeg terug.
Timberleek zat er toch dichtbij, dwz die zat goed. Dat je een foute regelaar vervangt door andere foute regelaars, dat kunnen wij niet weten.
Kijk ik heb die motor van sloop onderdelen in elkaar gezet en gebouwd.
Het enige dat bij elkaar hoort zijn het frame , het motorblok en de wielen.
Het was de sport om voor zo weinig mogelijk geld een beest van een motor te bouwen en dat is gelukt ik heb hier in deze thread een foto gezet, en daar staat dus voor 700 euro aan motor.
Die laderij was gewoon een probleem waar ik later pas achterkwam toen mijn accu stuk ging en de nieuwe daarna het ook niet lang vol hield.
dat nu is opgelost.
Ik heb vanmiddag een proefrit gemaakt met de universeelmeter met tape aan het stuur en de laadspanning blijft keurig tussen de 14,3 en 14,8 volt en dat was toen ik de reden dat ook die nieuwe accu stuk was zocht: 17,5 tot 18,5 volt en dat bracht mij hier.
Ik ga een voltmetertje in mijn tank dashboard maken zodat ik het in de gaten kan houden maar ik denk dat het nu definitief is opgelost.
Als dit probleem als opgelost kan worden gezet, ik kan het niet vinden
Nope
Maar je hebt zelf al geschreven dat het opgelost is, dus ook dit dingetje is weer opgelost
@knoppenknoeier: Ik kan me voorstellen dat je er een punt achter wilt zetten. Toch zou het een mooie test zijn om een diode op te nemen in de draad naar het contactslot. Als dan je laadspanning ca. 0.7 V stijgt dan weet je zeker dat dit deze draad (ook) als sense draad dient.
En toch... ik zou voorzichtig zijn. knoppenknoeier heeft spanningen gemeten waar accus heel snel van kapot gaan. Kennelijk is de lader behoorlijk sterker dan de accu.
Ik heb ook net wat zitten rekenen aan het laad-systeem van een auto (ook een "voertuig"). Als "alles aan" is, dan wil je nog IETS overhouden om de accu bij te laden van het start-gebeuren. Maar als dan niet-alles-aan is, dan heb je een forse laad-stroom over voor de accu.
Ik vraag me af of de 18V bij een defecte regelaar een soort magische grens is. Einde jaren 70 had ik een auto met een defecte regelaar. Daar kwam ik achter omdat de voorlichten best licht gaven en de accuspanning 18V was bij lopende motor.
ik zou het eerder in de dynamo vermoeden dat. dat die gebouwt zijn om 18V te leveren en dan met de regelaar teruggeschroeft wordt naar 14V.
mijn oude pickup (1977) had nog een externe regelaar die stuk was. bij het starter gaf die auto 16V, na een 5min rijden dropte die naar 14V.
zet je verbruikers aan, dan zakte de spanning telkens in. met verwarming, verlichting en ruitenwissers aan liep de accu leeg. dus bij regenachtig donker weer reed je zonder verwarming.
accu was al jaren geleden kapot gekookt, maar door telkens 16V te geven bij het starten werd die accu gereanimeerd. k heb 9jaar met een defecte accu/dynamo rond gereden
Ik denk dat hier de wetten van Kirchhoff een rol spelen. Bij 18V laadspanning moet de laadstroom zo groot worden dat de maximale capaciteit van de dynamo bereikt is. Met als gevolg dat de spanning niet meer toeneemt.
Op 25 april 2018 09:03:03 schreef bol00052:
Ik denk dat hier de wetten van Kirchhoff een rol spelen. Bij 18V laadspanning moet de laadstroom zo groot worden dat de maximale capaciteit van de dynamo bereikt is. Met als gevolg dat de spanning niet meer toeneemt.
Dat inderdaad.
Onbelast levert de dynamo tientallen volts (AC).
Bij 18V draait alle verlichting op standje 12 en staat de accu lekker op te fikken. Dat kan ineens om best een hoop vermogen gaan. En misschien is het systeem niet al zijn regelvermogen kwijt
Heb ook wel gezien (een half jaar terug nog) dat de spanning nog veel verder oploopt en verlichting, cdi's, dashboards en dergelijke allemaal naar de eeuwige jachtvelden zijn.