defecte Sparta ION lader

Een defecte lader die ik tracht te repareren voor een bezoeker van het repair cafe bracht mij terug op jullie site. Wat een hoop foto's van deze laders. Ideaal:)

Alle te repareren onderdelen heb ik in middels mbv jullie site weten te traceren. Dus dank daarvoor!

Toch nog 1 vraag tot slot:
Is het afbreken van de middelste diode poot(aan de bovenkant van de bijgevoegde foto, geleend van een andere poster omdat mijn camera defect is) inderdaad de oorzaak voor het doorbranden van de ICE2A765P2, nummers 1-4 (Isense en FB circuit) en de hoofdzekering van de hot side?

Alle elektrolytische condensatoren zien er nog netjes uit.
Blijft verwarrend, een foto van een ander apparaat met zijn eigen problemen.

Een diode heeft als het goed is geen middelste poot, meestal wel een typenummer.
Zolang het probleem niet duidelijk is, heeft het geen zin om het op te lossen.
Per abuis had ik de originele foto zonder markeringen geupload. Zie aangepaste openingspost.

Het gaat om een dubbele diode met een middelste poot(bovenin de afbeelding) aldus
https://www.circuitsonline.net/forum/view/119906(user pa3gws halverwege de pagina)

Hopelijk maken de markeringen het zo duidelijker.
De schade verschilt van geval tot geval. Belangrijkste zaken die ik defect heb gezien: de otocoupler, R004 (22 ohm), de primaire zekering, R005 (1ohm), ZD004 en uiteraard het switcher IC.

Soms is de switcher alleen intern beschadigd, soms is ie er helemaal uitgeplofd met een grote roetvlek op die dikke elco (C001).
Op 11 april 2018 16:54:03 schreef Hunter:

Een diode heeft als het goed is geen middelste poot, meestal wel een typenummer.

Wel als het een dubbeldiode is in een TO-220 behuizing ;-)
Regelmatig printbreukjes ook in het terugkoppel circuit.
Ook onderbreking van de trafo aansluitingen zijn bekende problemen. Vaak te repareren door de afgebroken draadjes te verlengen. Daarna de trafo fixeren met de print d.m.v. twee tieraps.
Oorzaak het vallen van de lader.
Suc6