Momentschroevendraaier, nuttig of duur hebbeding

Ik zie wel eens in de handleiding van een automaat oid staan dat ie met een bepaald aandraaimoment moet worden vastgezet. En nu informeeerde ik bij mijn groothandel daarnaar, en die kwam met een prijs van E125,00 - 175,00.
Dat is toch wel geld, en ik vroeg me af naar ervaring hier, wi eheeft er een en wie gebruikt m, en wie heeft er een en ligt te verstoffen, Wie vind het onzinnig?

Met moet natuurlijk momentschroevendraaier zijn.. Misschien kan een modje dat corrigeren.., volgens mij kan ik dat zelf niet.

zit sinds 2009 in de PV.

Ja en nee, sommige klanten eisen dat je zaken op moment aandraait. Ik doe het zelf ook liever met gezond verstand. Bij sommige zaken waarbij het aandraaimoment gebruikt wordt vind ik soms maar half vast zitten.

Kwartslag voor het afbreken is de lolmode

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wiha heeft een setje met verscillende bits, prijs klopt wel ongeveer.
Gebruik het veel. Ik zet alle hoofdstroomverbindingen als het effe kan met een momentschroevendraaier vast.

Te vast draaien geeft kans op vervoming van de kooi van de aansluitverbinding, waardoor de verbinding slechter wordt dan dat je op het eerste gevoel vanuit gegaan ben.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Fabrikanten krijgen allerlei onzinnige claims aan hun broek. Ook wel in het geval van de nek omgewrongen schroeven, met als excuus dat het niet in de (service) manual staat hoe hard je die schroef moet aandraaien. vandaar dat nu veel meer dan vroeger de tork vermeld wordt waarmee het schroefje moet worden aangedraaid, maar het kan nog altijd op goed gevoel, uiteraard.

Er zijn ook omgevingen waar het aandraaien met de juiste spanning wel belangrijk is.bvb, vliegtuigbouw, motoren,aircopijpen, specifieke afregelingen in sommige mechanismen etc, maar ik denk dat je met je vraag niet daar op doelt.

groeten

Kris

op moment zetten van bouten in verdelers is normaal, echter bij kasten waar gewoon schroeven inzitten M4 wordt dat amper gedaan. met de hand aantrekken zegt ook genoeg, maar bij kastbouw doet ik dat met de schroeftol op een bepaalde afslag, schroefmachine en soort automaat afhankelijk. zo'n moment schroevendraaier setje van wiha heb ik wel 1 gehad, maar heeft een collega al lang mee, gebruikte het toch niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gaat bij mij idd om geen byzondere situatie zoals vliegtuigen en omgeving waar veel trillingen voorkomen zoals een booreiland oid.

zit sinds 2009 in de PV.
jerome

Golden Member

Meer en meer schakelt men over op het aandraaien tot een bepaald moment en daarna nog X aantal graden verder. Zo hoeft men minder rekening te houden met het wrijvingscoëfficiënt welke sterk varieert per toepassing voor eenzelfde boutverbinding. Om eerlijk te zijn gebruiken wij ook geen moment gereedschap voor het fijne werk.

bprosman

Golden Member

en daarna nog X aantal graden verder

"Afdraaien" en dan een halve slag terug leerden wij op de LTS :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Overigens steeds minder draaien, steeds meer veerklem op klemmen en relais.

klemverbindingen zijn voor stugge draad beter, zeker in schakelmateriaal. klemverbindingen bij hoog vermogens verbindindingn ben ik geen fan van, heb al te vaak verbrande klemverbindingen gezien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op moment aandraaien is 1 ding, maar of dat dan ook vastzit..
Ik trek altijd aan de draden,om te zien of het ook ECHT vastzit
Het kan wel eens gebeuren dat de schroef ergens onderweg zwaar loopt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Er moet vaak een bepaalde vering overblijven om bij opwarmen en weer afkoelen het contact stabiel te houden, stevig vast draaien kan juist uiteindelijk tot uitbranden leiden bij contacten die sterk variërend en zwaar belast worden. Als je te hard vast schroeft gaat de vering vaak permanent stuk, daarna kan de schroef door de thermische variaties uiteindelijk vanzelf los komen te zitten!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
buckfast_beekeeper

Golden Member

Prijs is vooral afhankelijk van het aandraaimoment wat je nodig hebt. Ik lees op de website van schneider dat ze 2Nm voorschrijven voor een 6A automaat 3,5Nm voor een 40A. Bij Reichelt een Proxxon 1-5Nm 61€. Niet zo een gigantische investering in mijn ogen.

Voor de auto heb ik de grotere broer als sleutel. Wielen trek ik altijd aan op moment. Na een dag of 2 nog een keer natrekken.

Bepaalde zaken staat gewoon bij met welke momenten en in welke volgorde iets moet aangetrokken worden. Voor mijn trekhaak waren dat 3 oplopende waarden tot 180Nm.

Als een bedrijf aanhaalmomenten voorschrijft, zullen ze hopelijk weten waarmee ze bezig zijn. Is ook de enige correcte benadering. Wat is bijvoorbeeld 'handvast draaien'? Als ik dat thuis doe, is er niemand van de huisgenoten die het nog los krijgt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als een fabrikant het moment opgeeft, dan doet hij dat NIET omdat het dan lekker te los zit, of om andere humoristische redenen of om te pesten.
Die waarde staat er, omdat je 'met gezond verstand' de zaak te vast zou draaien.

Zo werk ik vaak met hoogfrequentverbindingen, die voor bepaalde tests af en toe los moeten voor metingen. Bij het weer vastmaken wordt altijd op moment gedraaid; bij het apparaat wordt een momentsleuteltje speciaal voor die pluggen meegeleverd. (We noemen dat de 'kniek', vanwege het geluid dat hij maakt bij het bereiken van het juiste moment. :))
Juist omdat zo'n plug per jaar een aantal keren los moet, is het goede moment belangrijk, omdat je de plug bij 'met gezond verstand aandraaien' na een aantal keren versleten (vervormd) zou hebben.

Bij het in elkaar zetten van mijn eigen grote richtantenne heb ik ook geïnvesteerd in een goedkope momentsleutel; het juiste moment stond immers in de handleiding. Te los aandraaien van de verbindingsbouten zou niet goed zijn, maar de antennebuis pletten is ook zinloos; daarvan zit de verbinding niet beter vast, maar komt wel sneller los.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

recent had een collega een momentsleutel nodig die 76Nm aan kon draaien, die hadden we niet, max 54Nm deden de momentsleutels.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

In de elektronica is de leuze 'meten is weten'. Een momentsleutel is ook een meetinstrument.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Een momentsleutel kan erg nuttig zijn. Ik zie ervaren monteurs wel eens de moeren van motoren aandraaien met momenten die vier keer hoger zijn dan voor geschreven. Bij motoren wat grotere motoren is dat erg onverstandig. Ik draai alle moeren en bouten van M8 en groter aan met een momentsleutel. In enkele gevallen ook kleinere schroeven.
Ook koppelingen op bv servomotoren draai ik altijd op koppel aan.

Als er niks staat aangegeven kun je voor elektro aansluitingen aanhouden:
M4 op 1,5Nm
M5 op 2Nm
M6 op 3Nm
M8 op 6Nm
M10 op 10Nm
M12 op 15Nm
M16 op 30Nm
op schone, nieuwe aansluitingen.

Als je een moment steutel of schroevendraaier hebt, dan ook graag regelmatig laten testen anders heeft het nog geen nut.

Hier op het werk draaien ze M30 8.8 aan met ongeveer 1400 Nm. Daar is hebben ze dus wel een machine voor, is met het handje niet meer te doen.

GJ_

Moderator

Op 13 april 2018 20:49:05 schreef Peter112: Hier op het werk draaien ze M30 8.8 aan met ongeveer 1400 Nm. Daar is hebben ze dus wel een machine voor, is met het handje niet meer te doen.

Dat is ook geen elektroboutje meer natuurlijk. Dan gaat een M30 met rond de 150Nm vast.

Voor de grote stalen moeren hebben wij ook slagmoersleutels. De dikste op 400Vac, tot zo'n 9000Nm.

oops

[Bericht gewijzigd door Peter112 op vrijdag 13 april 2018 22:31:45 (97%)

de genoemde 76Nm was voor een M16 bout, die was ook nog amper bereikbaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

76Nm is met een iets langere sleutel best te doen toch?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als die bout bereikbaar was wel, er moest een grote steeksleutel doorgeslepen worden om erbij te komen, immers moet de boutkop vastgehouden worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik werk bij een bedrijf waar we continue met verlengkabels van 32A t/m 125A slepen.
Als wij nieuwe kabels binnen krijgen, dan zijn die door de leverancier met een moment sleutel aangedraaid. Want dat wordt door de fabrikant van de stekkers zo opgegeven.

Als wij een jaar later de stekker open maken, merken we dat we de schroeven nog makkelijk, met een gewone hand schroevendraaier, een paar slagen vast kunnen draaien.
Je ziet ook dat het koper van de aders iets gaat verkleuren. Door het los zitten van die verbinding worden de contacten warm.
Sinds we dit weten, hebben we dit aan onze leverancier laten weten. En als wij nieuwe kabels binnen krijgen, dan maken we ze open en trekken alle schroeven met een handschroevendraaier na.
Deze kabels zijn na een jaar, en zelf meerdere jaren, nog goed vast en niet verkleurd.

Wij hebben niet zoveel vertrouwen meer in de adviezen van de fabrikanten, en doen gewoon ons eigen ding.
Dat levert al meer dan 15 jaar betrouwbare en veilige kabels op.

Een ander voorbeeld is dat er in de nieuwe stekkers, die wij zelf op de kabels schroeven (als er iemand over een stekker is gereden bijvoorbeeld) briefjes zitten met de geadviseerde af te strippen rubber mantel.
Bij 32A stekkers wordt hier (uit mijn hoofd) 7cm geadviseerd.
In de praktijk worden de rubber mantels uit de stekkers getrokken waardoor de aders zichtbaar zijn.
Wij strippen de rubber mantel nu op 3 a 4 cm af, en daarmee blijven de 32A kabels jaren lang goed.

Groeten, Raymond

klopt, ik maak die ceeform kabels ook geregeld, vaak zitten de schroeven los of zijn er geen aderhulzen gebruikt, komt er dan kracht op de aders te staan met eraan trekken dan breekt de kortste ader af onder de schroef. de mantel doe ik wel 6cm afstrippen, maar wel de kabel terugduwen in de stekker voor ik de trekontlasting aandraai. punt is dat de kracht op de aders komt te staan ipv op de kabelmantel. voor dergelijke kabels heb je beter de h07 kabels als de h05 kabel, die heeft een te dunne mantel.

soms kun je schroeven met een schroevendraaier tussen 2 vingers al losdraaien, vastdraaien is per monteur nogal wisselend.

waar rook was, werkt nu iets niet meer