Comag SL45 (satontvanger) probleem afstandsbediening

Hallo,

Ik heb hier een Comag SL45 digitale satellietontvanger, het ding is ca. 10 jaar oud en wordt dagelijks benut (is nieuw aangeschaft door mij indertijd}.
Sinds enkele dagen is er een conflict tussen ontvangerkastje en de bijbehorende afstandsbediening RG405 DS4, in de volgende vorm:
de ontvanger reageert niet of vreemd op toetsinstructies vanaf de afstandsbediening.
'niet' is duidelijk denk ik, 'vreemd' is in de volgende zin:
ik druk op een knop, b.v. EPG (programmagids): dan verandert vollscreen (ik ben een zender aan het bekijken) in een opgedeeld screen met (links) een EPG scherm, en inplaats dat dit stabiel blijft staan klapt dat steeds weer weg en komt terug (oscilleert).
Een ander fenomeen: ik bekijk een zender (b.v. programmaplaats 16), wil naar een ander programmaplaatsnummer gaan (b.v. naar programmaplaats 3), druk op de knop '3' in het nummerveld van de afstandsbediening maar er komt niet '3' in de linkerbovenhoek als programmaplaats waarnaar overgeschakeld zal worden, maar '33' of '333' ondanks dat ik maar 1 drukimpuls op de toets heb gegeven.
Dit soort dingen dus.
Als eerste heb ik nieuwe batterijen in de handzender gedaan: geen verschil.
Uitzetten van de ontvanger en weer aazetten (waarbij ie re-boot) maakt ook geen verschil.
Het oscilleren wat ik boven beschreef blijft doorgaan als ik terwijl dat optreedt de batterijen uit de handzender haal...

Mijn probleem: ligt het defect aan de handzender of aan de ontvanger zelf of aan beide?
Ik kan proberen een nieuwe handzender uit het Net te vissen, maar als dit geen verbetering brengt heb ik nog meer onbruikbare electronica om naar de gemeentewerf te brengen...

Hopelijk heeft iemand van jullie wat nuttige tips.

Dank van electronono

Arco

Special Member

Heb je de AB al eens schoongemaakt van binnen? (na 10 jaar bouwt zich daar een aanzienlijke voorraad drab en vuil op... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee, dat heb ik niet...
De wens om dat te doen kwam overigens wel bij me op, maar -ik durf het bijna niet te zeggen- ik weet niet hoe ik dat ding open krijg...
Hij (de AB) bestaat overduidelijk uit 2 helften, maar ik zie nergens schroefjes). Langs de buitenomtrek loopt een heel smalle naad, dat is alles.

electronono

Arco

Special Member

Er zal wel een schroefje in het batterijcompartiment zitten...
Als dat eruit is iets duns tussen de naad steken en helften losmaken. (zitten meestal dichtgeklikt met een soort haakjes)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Als "iets duns" werkt vaak een (oud) bankpasje of ander stevig plastic kaartje goed. Een plastic ijskrabber voor autoruiten kan ook.
Voorzichtig rondom proberen het kaartje een klein beetje naar binnen te duwen.

Op Youtube staan natuurlijk heel veel filmpjes van die handelingen.

[Bericht gewijzigd door evdweele op vrijdag 13 april 2018 15:03:21 (28%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Japanse plamuurmessen zijn ook heel handig voor alles en nog wat... ;)

https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/schildergereedschap/image/cache/full/de44c12df2f4eb3dff8b4507eabe01720d333c31.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 april 2018 12:38:31 schreef electronono:
Het oscilleren wat ik boven beschreef blijft doorgaan als ik terwijl dat optreedt de batterijen uit de handzender haal...

begrijp ik hier dat die blijft over en weer gaan terwijl de batterijen van de afstandsbediening eruit zijn?
of stopt het euvel van?

als het blijft voortgaan, zou ik rotte condensatoren verdenken in de voeding. een te hoge rimpel kan delicate electronica gek laten worden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 13 april 2018 14:58:11 schreef fcapri:
[...]

begrijp ik hier dat die blijft over en weer gaan terwijl de batterijen van de afstandsbediening eruit zijn?

Ja, dat begrijp je goed.
Is dat een indicatie dat het niet/niet alleen de AB is met een probleem?

als het blijft voortgaan, zou ik rotte condensatoren verdenken in de voeding. een te hoge rimpel kan delicate electronica gek laten worden

Ik heb niet heel lang afgewacht, maar het fenomeen stopte niet subiet bij het uitnemen van de AB batterijen, iets wat ik wel verwacht had.

Rotte condensatoren in de satontvanger zelf dus? Ik neem aan dat ik DIE wel open krijg.

Overigens: in het batt-vak van de AB zit GEEN schroefje (had ik zelf al naar gezocht).

electronono

evdweele

Overleden

Begin met het schoonmaken van de afstandsbediening. De Youtube-filmpjes die ik hierboven linkte geven daarover voldoende informatie.

Als het probleem dan nog niet weg is, maken de elco's in de voeding van de satellietontvanger een goede kans versleten te zijn.
Rigoureus alle elco's in de netvoeding vervangen is dan de simpelste oplossing.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

De grote primaire (400/450v) elco is meestal niet nodig, die gaat zelden stuk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 april 2018 17:45:34 schreef electronono:
Rotte condensatoren in de satontvanger zelf dus?

Ja, heb zelf zo'n ontvanger in gebruik gehad. Ik dacht op de 3.3V, maar best met de scoop alle spanningen nazien op rommel op de voeding.
Mijn probleem was overigens slecht opstarten na power-off.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
evdweele

Overleden

Op 13 april 2018 18:01:40 schreef Arco:
De grote primaire (400/450v) elco is meestal niet nodig, die gaat zelden stuk...

Dat klopt. Had ik vergeten te vermelden.

Op 13 april 2018 18:02:05 schreef Pertinax:
Ja, heb zelf zo'n ontvanger in gebruik gehad. Ik dacht op de 3.3V, maar best met de scoop alle spanningen nazien op rommel op de voeding.
Mijn probleem was overigens slecht opstarten na power-off.

Ik heb in de loop der jaren een stuk of 8 satellietontvangers hersteld.
Het meten wat het probleem is is twee keer zoveel werk als alle elco's rooien en nieuwe planten.
Voor het geld hoef je het ook niet te laten. Meestal ben je voor zo'n 4 euro klaar.

Alles in 1 keer vervangen heeft bovendien als voordeel dat de ontvanger weer minstens 5 jaar meegaat.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik heb de kast van de ontvanger net opengemaakt.
Aanwezig zijn een moederbordje en een kleiner bordje met de voeding (trafo, binnenkomend netsnoer).
Mijn eerste indruk: alles is wat stoffig (ondanks de afwezigheid van een ventilator).
De elcos op het moederbord zien er allemaal goed uit: geen bollende of opengebarsten deksels, geen bruinige massa die uitgevloeid is.
Op het voedingprintje zit een grotere elco (de grootste uit het apparaat), waarvan de bovenkant ook in orde is.
Aan de voet is iets merkwaardigs te zien: er lijkt iets van een lichtgele massa uitgevloeid te zijn (volume ca. 1/3 van een vingerhoedinhoud), MAAR gezien de stofpartikels op de massa is dit geen toestand die recent ontstaan is.
Mijn inschatting is dat het iets is wat niet uit de condensator komt, maar wat bij de productie van het apparaat is aangebracht.
Ik heb hier een foto bijgevoegd.

Wat denken de deskundigen hiervan??

electronono

evdweele

Overleden

Elektrische apparaten die warm worden trekken altijd stof aan.

Een elco die bol staat is vrijwel zeker defect, een elco die er nog goed uitziet kan elektrisch toch defect zijn. Alleen door te meten, capaciteit en ESR, is vast te stellen wat de kwaliteit is.

Op die dikke elco zit wel een vreemde sticker: input 220V output 3,3 en 12V.
Men zal wel bedoeld hebben dat dat de input en output van de voeding is.

Maar hoe is het afgelopen met het schoonmaken van de afstandsbediening?
Als je 1 maal op "3" drukt en er verschijnt "33" of "333" duidt dat op slecht contact van de druktoetsen in de afstandsbediening. Met de voeding heeft het niets te maken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Elco's zitten meestal met een kwak lijm of kit vast (daar zijn ze soms niet erg zuinig mee... ;) )
Is om te voorkomen dat zware onderdelen geluid gaan maken bij resoneren, en om losbreken te voorkomen als het apparaat ergens tegenaan gestoten wordt...
Is verder dus onschuldig. Zoals gezegd, die grote elco is zelden stuk.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb inmiddels de ontvanger maar ingedeeld in de categorie 'is niet de oorzaak' en de boel weer dichtgeschroefd.
Nu is het openen van de AB gelukt zonder dat daar iets gebroken/afgebroken is, en wat zien ik?
Het hele binnenwerk ziet er nattig uit, hoewel ik niet met de AB in bad ging, er geen koffie over gooide etc.
Ook onder het siliconenrubber(?) knoppenmatje (waar dat op de print ligt) is het 'nattig'. Op sommige plaatsen is te zien dat de kleur van het vocht bruinig is.
Hoort die nattigheid er te zijn (is het b.v. siliconenolie of zo)?
Ik neem even aan dat na schoonmaken van alles het geheel droog eindigt.

Wie had zijn AB ook al open liggen?

electronono

Arco

Special Member

Die 'nattigheid' is normaal na een tijdje, maar hoort er niet in thuis. (komt van het siliconen keypad.)
Boel met IPA (alcohol) reinigen en als alles schoon en droog is weer in mekaar zetten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mag ik daar uit concluderen dat het knoppenpadje inderdaad van siliconenrubber is en dat dat spul 'zweet'?

Bedank voor je antwoord trouwens!

electronono

Arco

Special Member

Siliconen in contact met huid gaat inderdaad iets doen van 'zweten'. Wij deden vroeger service voor draadloze personenalarmeringssystemen.
Dat waren halszendertjes met een halskoord van siliconensnoer (zelfde als aan meetpennen), wat tevens dienst deed als antenne.

Na jaren gebruik kwam daar ook vieze prut binnenin de snoeren te zitten, dat zo de halszender werd 'ingeperst'.
Het reageerde ook nog met het koper in het snoer, waardoor een vieze groene prut ontstond, wat soms zelfs de koperen kern van het snoer 'doorvrat'...

Het is wel persoonsgerelateerd (samenstelling van zweet). Bij sommigen gebeurt het helemaal niet, en bij anderen al na een paar maanden.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Ter illustratie een foto van de knoppen van een afstandsbediening.
De omcirkelde koolstof rondjes moeten bij indrukken contact maken met de koolstof printbanen in de rechthoek.
Zowel het ronde stiftje als de koolbaantjes moeten schoon en vetvrij zijn.
Dat gaat het best met isopropanol alcohol 99% (afgekort IPA) op een wattenstaafje.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

update:

De AB zit weer in elkaar, en werkt als bij uitlevering van de set. Goed dus.
Wat ik wel vreemd vond is dat de glibbersmurrie die in de AB aanwezig was zich voornamelijk -en in de grootste hoeveelheid- tussen het siliconen knoppenvel en de printplaat (de achterzijde daarvan) bevond.

Is de stelling dat het knoppenvel doordat ik met mijn vingertopjes op de knopjes druk de glibber gaat afscheiden en dan voornamelijk aan de achterkant van de knoppen (en het vel) waardoor het op genoemde plaats terechtkomt?

Of scheidt het knoppenvel -vanzelf- iets af (de glibbersmurrie) en staat dit los van vingercontact met al dan niet zweterige vingertoppen?
Ik kan me namelijk bij zweterige vingertoppen (bij mij) niet al te veel voorstellen.

electronono

Arco

Special Member

De precieze reactie is me ook niet duidelijk, maar het heeft zeker te maken met zweet en verschilt van persoon tot persoon.
(scijnbaar heeft het te maken met de stoffen die er in het zweet zitten)

Fabrikant van de eerder genoemde halszendertjes heeft daar onderzoek naar laten doen waaruit verband met zweet bleek.
(het was niet voorzien dat een redelijk inert materiaal als siliconen op zweet zou reageren...)
Bij de halszendersnoertjes varieerde de hoeveelheid 'drab' van niets tot soms wel een theelepel vol... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die siliconen achtige smurrie is IDD vet en huidvetresten gemengd met vet van borrelnootjes etc. Tip om het schoon te houden is een stukje transparante huishoud folie om de AB heen. Is het vuil, vervang je het stukkie weer.

Shiptronic

Overleden

Ook medicijn gebruik kan bv. er voor zorgen dat de huid ether afscheid, momenteel ook werkzaam in o.a. personen alarmering. De ene drukknop is na 3 jaar zo goed als nieuw, bij een andere gebruiker is binnen een jaar de drukknop helemaal vergaan, knoppen uit dezelfde batch.

Bij AB's ook meermalen gezien (bungalow park met 365 woningen) , die gingen gewoon in een warm sopje met dreft, daarna goed spoelen en laten drogen, setje nieuwe batterijtjes erin en kan weer tijden mee.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.