Bobine en sensors emuleren voor een ECU

fred101

Golden Member

Gisteren hardware-matig geprobeerd met lichtsluisjes en een cd als pulley. Dat zou kunnen werken maar niet met analoge lichtsluisjes zonder de boel te versterken. Ik heb geen magneten en hallsensors liggen. Daarnaast moet ik per ecu nieuw schijven maken en voor inductieve sensors bij missende tand systemen moet ik tandwielen gaan steken.

Met een instelbare dubbel pulse uit de FG als krukas sensor krijg ik geen resultaat. Geen enkele activiteit op de L482's.

De processor lijkt te werken. Ik zag data veranderen als ik de FG los gooide. Er is communicatie naar de eprom. Ook op de LM2902 opamp naast de L482's.

Gisteren avond een nieuw programma gemaakt. Geen luxe gedoe met 2 potmeters om fase tussen nokkenas en krukas en rpm te verstellen.
Ik heb 720 graden uit getekend en gewoon per puls geprogrammeerd. Dus per "event" een regel die de output in vaste tijd hoogmaakt. En een per periode dat de boel laag is. Alle tijden doe ik via delay_ms variabelen. De volgorde ligt vast maar mbv een 5 tal variabelen kan ik vrij makkelijk alles veranderen (helaas niet zonder programmeren) maar veel werk is het niet.

Wel wat vreemds, mijn vorige programma deed niks, van alles geprobeerd. Toen terug naar de basis met knipper ledje. Toen kwam ik er per ongeluk achter dat ik na programmeren eerst het board even uit moet zetten. Dus mogelijk werkte het toch.

Eigenlijk zou je 2 processors moeten hebben met een sync verbinding. En dan mbv potmeters/rotary encoders/drukknopjes de parameters instelbaar maken.

Ik weet alleen niet hoe lang de puls moet duren. Hoe kritisch dat is. Want dat kan ik zo veranderen maar dat gooit ook de rest in de war. Ik moet dan de andere tijden evenveel verminderen.
Ik krijg het ook niet exact gelijkmatig maar een motor loopt ook niet mega-strak.

Dadelijk testen.
De moeilijkheid is dat ik niet weet of de emulatie niet deugt of dat er nog iets kapot is. Zoiets moet ik eigenlijk onbtwerpen met een werkende ecu, niet met een kapotte.

Update: het begin is er, de 24V/5W lampen (ipv bobine) knipperen een keer of 5 en dan stopt hij weer. Nu kan ik gaan meten wat er op de L482 gebeurd en de boel wat bijstellen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hall sensor is alleen maar aan/uit dus niet zo heel veel verschil met een lichtsluis.
Wat wel nog kan is als ze met magneten werken dat ze een type hall sensor gebruiken wat bistabiel is.
Dus magneet 1 set de sensor en magneet 2 reset de sensor.

Hall sensoren worden ook nog wel eens voorzien van pullup of pulldown weerstanden.
In de automotive wil je geen zwevende ingangen hebben.

Eigenlijk moet je de auto er gewoon bij hebben, of voldoende informatie krijgen.

Testritje met een Maserati moet dan ook zeker gedaan worden.
Shakedown test heet zoiets. O-)

fred101

Golden Member

Shakedown test krijgt een heel andere betekenis als je op een hardtail XS650 rijdt :-) Zag er gaaf uit maar je vullingen trillen er uit. Die heb ik maar heel kort gehad.

De ecu werkt. De reden van het afslaan was een domme fout, ik was vergeten de massa van het easypic board aan te sluiten op de ecu. Het signaal is niet optimaal want hij start niet altijd gelijk. Even wat zuster Buitenhuis actie en hij "start". Daarna blijft hij gewoon "lopen".

Vandaag contact met de eigenaar gehad. De diagnose en metingen zijn
gedaan door een garage.

The symptoms were that there was no pressure on the turbos, in fact they did not seem to trigger fully, just a third of power.

Dat is dan weer in overeenstemming met de gevonden dode transistor.

Hij heeft tekeningen van de pullies die mailed hij volgende week. (voor mijn documentatie, dan kan ik de code optimaliseren mocht er een derde Maserati ECU komen :-) )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dat is dus de uitgang van de turbodruk regel klep.
Zoals het op de eerste tekening lijkt zal het een marelli/weber klep zijn.
Die zijn rond de 20 ohm. Frequentie hangt van de ecu af.
Duty cylcle normaal 10-90%.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 17 april 2018 19:28:45 schreef fred101:
Shakedown test krijgt een heel andere betekenis als je op een hardtail XS650 rijdt :-) Zag er gaaf uit maar je vullingen trillen er uit. Die heb ik maar heel kort gehad.

De vullingen ?? :-)

Toch mooi dat de ecu weer werkt.
Hoe komen die maserati ecu's bij jouw terecht ?

fred101

Golden Member

Eerst de vullingen, daarna de motor :-)

Nog wat gespeeld met met de timing. Best grappig. Soms krijg je de vreemdste ontsteking patronen. 5 ms kan al een enorm verschil geven. Van heel onregelmatig tot een superstrak signaal of helemaal niks.

Ik heb een weerstand ipv de turbo regelklep geplaatst. De transistor doet wel wat.
Geen idee wat hij moet doen maar er wordt geschakeld.

Is zo'n klep "analoog" (net als een gasklep) of is het aan/uit.

https://youtu.be/GEAK6b7MOI4 hier zie je de ecu in actie.

Hoe komen die maserati ecu's bij jouw terecht ?

Per post ;-)

Ik heb er eentje gerepareerd voor de garage hier in het dorp. Die zijn een Maserati aan het opknappen. Dat had ik op mijn site gezet.

Die hadden vorig jaar een probleem met een generator. Daarvan heb ik toen het pcb gerepareerd. Die werkte wel maar viel min of meer uit elkaar. Dat was letterlijk een pcb reparatie. Iets wat ik leuk vind om te doen.

Ik ben net klaar met een proces-calibrator met afgebroken chassisdeel. Dat was ook PCB chirurgie. Dat heb ik gefilmd, gaat morgen op mijn YT kanaal.

Daarna kwam de Maserati en wat later nog een Citroen ECU. Ik heb veel aan auto's en nog meer aan motoren gesleuteld. Dat maakt het wat makkelijker en dat wist de garage, ik denk niet dat hij anders die ecu had gebracht. (en nu ligt er een stuk electronica uit een Aston Martin uit Belgie)

Maar eerst twee identieke portable calibrators afmaken. Een man-made gebruiker-schade (230V op de uitgang) en een kapot gerepareerd door een handige harry, hoe krijg je het voor elkaar om de flat-flex van de display half af te scheuren :-( maar dat was wel weer een leuke chirurgische ingreep om te herstellen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Shiptronic

Overleden

Fred, voor timing vergeet ms gedoe, vraag Sven een uitleg met Timers! Ik heb met Kerst 2017 een stoom-cursus van hem gehadgehad, en hier enorm van genoten!! ( in de meest leuke omgeving die ik kan bedenken ;) )en in korte tijd zeeer veel geleerd, zeker wat betreft Tinming, en hoe snel je daar de klasieke fouten in gaat, maar ook hoe simpel het eigenlijk is om een goed getimede uitgang te krijgen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb veel aan auto's en nog meer aan motoren gesleuteld. Dat maakt het wat makkelijker en dat wist de garage, ik denk niet dat hij anders die ecu had gebracht. (en nu ligt er een stuk electronica uit een Aston Martin uit Belgie)

Is volgens mij een mooie combinatie.
Een eletronicus die een verbrandingsmotor snapt.

Aston Martin, is dat diegene van dit forum met het geheugen batterijtje in de chip/ic?