Rolluik via internet bedienen

Ik heb in een rolluik dat met de hand bediend werd een motor ingebouwd en kan het nu handmatig, schakelaar indrukken, en via internet bedienen met Motor Clockwise/ Anticlockwise Running WiFi Wireless Switch. Het werkt perfect. Dus dacht ik de andere rolluiken op dezelfde manier om te bouwen. Een motor inbouwen is geen probleem, maar die Sonoff apparaatjes zijn niet meer leverbaar.

Wat nu?

De fabrikant geeft als alternatief de Sonoff 4CH Pro & Sonoff 4CH Pro R2. Dit apparaatje heeft "interlock", automatisch van de ene op de andere stuurdraad switchen, en dat heb ik nodig. Alleen is dit apparaatje eigenlijk te duur. Je kunt er meerdere rolluiken mee schakelen, maar ik moet voor elk rolluik zo'n apparaatje aanschaffen. En deze apparaatjes zijn ook wat groot om mooi weg te bouwen.

Ik heb toen zelf gekeken naar de Sonoff T1 EU: 1-2 Gang WiFi RF Smart Wall Touch Light Switch en dan de "2 gang". Gewoon in te bouwen in een inbouwdoos. Makkelijk met de hand te bedienen en ook via internet. Ik had dus gehoopt beide schakelaars te kunnen gebruiken voor openen en sluiten. Dat kan ook wel, maar interlock mode heeft de T1 EU niet. En dat is belangrijk, want zo krijgt altijd maar 1 stuurdraad stroom. Er wordt namelijk in deze mode automatisch geswitcht tussen beide draden. Dat is via "scene", zie bijlage, wel mogelijk, maar dat werkt via internet. Als internet uitgevallen is en je bedient deze T1 EU handmatig, of via de vooraf ingestelde schakelklok, kan het dus voorkomen dat op beide stuurdraden gelijktijdig spanning komt te staan. En dat lijkt me niet goed voor de motor.

Toen kreeg ik een ander idee, de raderen blijven draaien ;-). Als ik nou eens zo'n zelfde T1 EU gebruik, maar dan 1 gang (1 schakelaar dus) en daar een relais achter hang met een "NO" en een "NC" contact. Iets enigszins vergelijkbaars gebruik ik al ergens anders Rolluik met handzender bedienen. Op het gevaar af dat ik als leek uitgelachen wordt hier plaats ik hier een door mij gemaakte tekening die schetst wat ik in gedachte heb. Volgens mij zou het zo kunnen werken, maar wat voor relais heb ik dan nodig? Een 230VAC met een NO en NC contact denk ik, maar waar vind ik zoiets?

Een heel verhaal, maar ik hoop dat het zo duidelijk is.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Eigenwijs is ook wijs
Rely

Golden Member

De spoel van het relais moet ook aangesloten worden op de NUL (blauwe draad) Een zekering (2AT) in de aanvoer, bruine draad is ook aanbevolen
Verder heb ik nog in voorraad 220 V relais voor je.
Groet, Gerard.

Ik hoorde van iemand dat beide draden bekrachtigen helemaal geen kwaad kan (beveiligd?)

Je tekening werkt maar je moet de nul op de relaisspoel zetten en de L1.

www.eoo-bv.nl/relais-meer-dan-2a/18667-relais-1x-wissel-8a-230vac.html

Let op je kan hem zo nooit stilzetten.

@Gerard (Rely),

Dank je voor de reactie. Wat je schrijft m.b.t. de nul is natuurlijk logisch en snap ik volkomen, maar had ik totaal niet aan gedacht. De zekering kan natuurlijk nooit kwaad. Is zo'n relais niet al te groot? Is het een beetje veilig in te bouwen in de rolluikkast denk je?

@K7Jz,
Ook bedankt voor de hulp. Ik heb de leverancier van de motor aangeschreven m.b.t. gelijktijdig spanning op de zwarte en bruine draad van de motor en dit is het antwoord:

"Ein Schutz liegt nicht vor. Bei direktem Kontakt der Leitungen L1 Braun und L1 Schwarz schließen Sie den Motor kurz, was zu einem Defekt führt, da der Antrieb gleichzeitig einen Fahrimpuls für beide Richtungen erhält."

Zoals geschreven snap ik dat van de nul op de relaisspoel, maar wat bedoel je van een nul op L1?

Stilzetten was eigenlijk niet belangrijk. Het doel was of open of dicht, maar je hebt me wel aan het denken gezet hahaha. Met als resultaat dat ik voor een iets andere opzet wil opteren als dat tenminste technisch mogelijk is. I.p.v. een continue fase op het relais zou dat een een geschakelde fase moeten worden. Ik zou dan gaan voor de Sonoff T1 EU 2 gang, zie nieuwe tekening. L1 schakelt nog steeds het relais en dus geeft NO of NC spanning door aan de resp. zwarte en bruine draad van de motor. Alleen als L2 uitgeschakeld is werkt dit natuurlijk niet en als tijdens het openen/sluiten L2 uitgeschakeld wordt stopt het rolluik op die positie.

Zoals ik eerder al schreef ben ik volledig leek. Ik probeer door te beredeneren een voorstelling te maken van wat er misschien mogelijk is. Als ik uit mijn nek l.l kan dat gewoon gezegd worden hoor.

Eigenwijs is ook wijs
Sine

Moderator

Jep, die laatste truuk moet lukken. Een kanaal voor aan/uit de ander voor hoog/laag.

@Sine, dank je voor de bevestiging. Ik sla wel eens op hol, maar ben blij dat dit zou moeten werken. Ik heb al ooit eens een 2 gang uitvoering gekocht en zal binnenkort eens proberen of ik de theorie in de praktijk kan brengen.

Eigenwijs is ook wijs

Ik bedoelde: N en L1 moeten op de relaisspoel.

Tip: teken schema's met labeltjes of laat de meest voor de hand liggende zaken weg (zoals L en N ingaand op de Sonoff)

Rely

Golden Member

Hallo,
De Finder relais (7A) zijn gesealed en dus waterdicht.
Maat: 40 x 27 x 19 mm, dus past in briefpost.
Ik kan je er 1 opsturen voor €4 incl. verzending.
Gerard (Lelystad)

Ik heb hier totaal geen verstand van en kan geen schema's tekenen. Ik noem het daarom een "tekening" ;-). Ik zou op moeten zoeken hoe ik "labeltjes" teken.

M.b.t. het relais stuur ik wel een e-mail.

Eigenwijs is ook wijs

Gewoon een pijltje of de letter 'N'

Het punt is dat in sommige tekeningen de voedingslijnen alleen al voor een flinke spaghetti kunnen zorgen dat het onduidelijk wordt. Schematisch wel correct maar slecht leesbaar.

Kan iemand mij zeggen wat dit betekent bij een relais?

Aantal contacten als verbreekcontact: 0
Aantal contacten als maakcontact: 0
Aantal contacten als wisselcontact: 4

Eigenwijs is ook wijs

Ja. Je hebt dus 4 'pinnen' die afzonderlijk maar tegelijk wisselen tussen 2 andere. Met de spoel erbij heb je dus 14 pootjes

Bedankt voor de uitleg, maar dit gaat mijn kennis te boven ;-). Zit hier ook NO en NC bij?

Eigenwijs is ook wijs

Google is your friend.

1 : NC
2 : NO
3 : common

En dat 4 keer. (beetje overdreven groot relais denk ik, maar waarom niet).

Ik heb al heel veel op Google gezocht en het is me nooit duidelijk geworden. OOk dit is me niet duidelijk, sorry.

Eigenwijs is ook wijs

Niet lachen, maar klopt dit:

1. Op 14 komt N.
2. Op 13 komt via de Sonoff geschakelde L2. 13 En 14 zijn de stroomvoorziening van het relais. Zonder deze 2 wordt er van 3 naar 1/2 geen stroom doorgegeven en werkt het relais niet, klopt dit? Hiermee kan het rolluik op elk moment gestopt worden.
3. Op 3, of 6,9,12, komt via de Sonoff geschakelde L1.
4. Op 1/2, of 4/5, 7/8, 10/11, komen resp. de bruine en zwarte L naar de motor van het rolluik. Hiermee wordt het rolluik gesloten/geopend.

Eigenwijs is ook wijs

NC = normaly closed = rust stand gesloten
NO = normaly open = rust stand open
common = gemeenschappelijke draad van het wissel contact

Bedankt voor de info, maar dat wist ik. Daarom kon ik beredeneren dat mijn opzet misschien wel eens zou kunnen werken. Een bevestiging kan echter nooit kwaad. :-).

Maar alle aansluitingen op een relais zeggen mij niets. Daarom heb ik maar weer met "beredeneren" geprobeerd de beschikbare draden op de juiste aansluitingen te plaatsen.

Eigenwijs is ook wijs
Eigenwijs is ook wijs

Op 16 april 2018 13:24:10 schreef Wielrenner:
...

1. Op 14 komt N.
2. Op 13 komt via de Sonoff geschakelde L2. 13 En 14 zijn de stroomvoorziening van het relais. Zonder deze 2 wordt er van 3 naar 1/2 geen stroom doorgegeven en werkt het relais niet, klopt dit? Hiermee kan het rolluik op elk moment gestopt worden.

Dat klopt niet, de schakelaartjes staan nu zoals het relais 'uit' is. Dus zonder spanning op de relaisspoel zijn 1 en 3 verbonden. Met spanning op de relaisspoel zijn 1 en 2 verbonden.

3. Op 3, of 6,9,12, komt via de Sonoff geschakelde L1.
4. Op 1/2, of 4/5, 7/8, 10/11, komen resp. de bruine en zwarte L naar de motor van het rolluik. Hiermee wordt het rolluik gesloten/geopend.

Er zijn ruwweg twee opties met die 2 kanaals sonoff:

L1 = op
L2 = neer

óf

L1 = bewegen
L2 = richting

Zelf moet je dan even bekijken wat handiger is. Optie 1 lijkt me handiger en kan je zelf beveiligen met een simpel relais: wanneer L2 spanning geeft laat je een relais de verbinding tussen L1 en de motor verbreken. Dan kan je dus nooit beide kanten tegelijk spanning geven.

Optie 2 (jouw 2 kanaals variant als ik je goed begrijpt) is iets ingewikkelder, omdat je niet direct kan zien of het scherm nu open of dicht is. Als de L2 op 'neer' staat weet je nog niet of het scherm wel naar beneden heeft bewogen.

(Optie 3, jouw eerste 1 kanaals idee
Deze optie kan echt echter niet halverwege stoppen)

edit: die tekening lijkt te kloppen ja, als optie 2.

L1 = op
L2 = neer

Hier ben ik ooit mee begonnen. Daarom heb ik al een T1 EU 2 gang liggen. Ik vond echter de "beveiliging" van "scene" om te voorkomen dat op beide kanten gelijktijdig spanning komt te staan te onzeker, omdat bij ontbrekend internet je dus op beide kanten onbedoeld spanning kunt zetten. En ik dacht dat er vast wel iets zou bestaan om "mechanisch" een beveiliging hiervoor in te bouwen, maar kon niet bedenken wat. Dit heb ik overigens wel al getest met "scene" en het werkt. Ik kan wel zien of het rolluik open of dicht is. Dat is nu met de Motor Clockwise/ Anticlockwise Running WiFi Wireless Switch die ik voor 1 rolluik gebruik hetzelfde. Als in eWeLink het scherm oplicht is het binnen licht en is het rolluik open. Als het scherm "zwart" is is het donker binnen en dus het rolluik dicht. Werkt perfect.

Toen de eerste optie teveel onzekerheden bevatte dacht ik een T1 EU 1 gang te kunnen gebruiken met een relais NO en NC voor open en dicht, of omgekeerd.

Deze beide opties zijn alleen geschikt voor openen en sluiten, geen tussenstand. Dat is wel te maken, en heb ik al getest, als je een Sonoff basic switch ervoor plaats, de stroomvoorziening loopt dus via deze switch. Als je die switch uitschakelt, dat kan handmatig via het knopje op de switch of via de app, stopt het rolluik op die positie. Nadeel is dat na het weer inschakelen van de switch de T1 eerst weer verbinding met WiFi moet maken.

Hierna kwam optie 3. Dat is eigenlijk een combinatie. 1 Van de uitgangen van de T1 EU 2 gang wordt gebruikt als optie 2; aan/uit i.c.m. een relais met NO en NC. En de andere uitgang om de spanning er volledig af te halen zodat het rolluik stopt op een gekozen stand. Maar hier is mijn gebrek aan kennis een probleem. Zoals ik het nu begrijp kan ik de spanning er afhalen wat ik wil maar dat maakt niet veel verschil. Ik dacht dat het relais een L en N nodig had om te functioneren. Zonder deze 2 gebeurt er niks, in mijn veronderstelling dus. L, van L en N (13/14, L2 Sonoff), wordt alleen doorgegeven als ik de L1 van de Sonoff aanzet. Op dat moment komt er op NO spanning te staan via de L van 13, bijvoorbeeld rolluik omhoog. Zet ik L1 van de Sonoff uit, dan geeft NC spanning door via 13. In dit geval is dat dan naar beneden. Bij het uitschakelen van 13, via L2 van de Sonoff, hebben zowel NC als NO gen spanning en stopt het rolluik. In mijn hoofd is het heel simpel, maar de uitvoering is behoorlijk wat ingewikkelder hahaha.

Is dit nog te volgen?

Eigenwijs is ook wijs

Nee :) als je al die energie nou in je dingetje stopt had het al gewerkt :D

Het punt met dit soort dingen is, je kan het 1000 keer uitdenken en dan lijkt de praktijk toch net iets anders. Je wil bijvoorbeeld waarschijnlijk niet dat je rolluiken omhoog gaan na een korte stroomstoring of na een storing/reset/hikje weet je niet meer of je nou echt wel "op" gaat als je een "op" geeft.

Het kost zoveel energie omdat ik iets voor me zie zonder de benodigde kennis m.b.t. een deel van het hele plaatje.

Wat je schrijft is niet zo hoor ;-). Je ziet altijd in de app wat de stand van zaken is. Ik heb al zoveel varianten Sonoff in gebruik dat dat geen probleem is. Daar komt bij dat je de keuze hebt wat je wilt dat er gebeurt na een stroomstoring:

1. Aan
2. Uit
3. Terug naar de instelling

Ook een internetstoring is geen probleem, want de instelling zit in het apparaatje zelf. Je hebt alleen WiFi nodig om de instelling te maken. Daarna heb je geen WiFi meer nodig. Wel als je dingen van afstand anders wilt instellen, of een keer iets afwijkend van de vaste schakelmomenten wilt schakelen.

Ik heb overigens voor mijn modem/router een Sonoff basic switch aangesloten die elke nacht een paar minuten de stroom er afhaalt en dan weer inschakelt. Dat inschakelen doet hij vanuit zijn instellingen, want WiFi is er natuurlijk op dat moment niet meer. Zo vindt er elke nacht een reset plaats. Mocht er ergens iets niet goed zitten met een verbinding duurt dat dus eigenlijk nooit langer dan 24 uur. Dat werkt heel goed.

Gerard heeft inmiddels een relais naar mij verstuurd en ik ga gewoon proefondervindelijk wat dingen proberen.

Ik vond dit trouwens zeer interessant om te lezen; "...kan je zelf beveiligen met een simpel relais: wanneer L2 spanning geeft laat je een relais de verbinding tussen L1 en de motor verbreken"

Dit is wat ik eerder in gedachte had, maar geen raad wist met de invulling. Kun je me zeggen wat ik hier voor nodig heb?

Eigenwijs is ook wijs

Altijd vriendelijk. Conclusie is dat ik net zo ver ben als toen ik dit topic startte en zelf maar ga proberen wat werkt in de praktijk hahaha ;-). Geeft wel meer voldoening als het uiteindelijk zou lukken. Dat is precies waar een forum toe dient. Wij noemden dat vroeger HZB ;-).

Eigenwijs is ook wijs