Alle LEDs op kookplaat knipperen elke seconde

Hey,

Onze Ikea kookplaat doet vervelend: ze werk niet meer :/

Wanneer we de spanning erop zetten (zekering aan), beginnen alle LEDs op de kookplaat tegelijk te knipperen met een frequentie van pakweg een keer per seconde.

Verder reageert er geen enkele toets, en werkt de kookplaat niet.

Ik heb de zekering al meerdere uren uitgeschakeld en weer opgezet, maar niets helpt.

Herkent iemand dit fenomeen? Of kan het eender wat zijn? Videootje in bijlage.

Bedankt!

lijkt op een hulpvoeding die niet op kan komen, afhankelijk van het merk en type is dat een kanshebber op gare elco's..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hmm...het is een Framtid HINF4T van Ikea van 6,5j oud.

Ik weet niet of het veilig genoeg is voor ene leek om zo'n toestel open te vijzen en overal aan te komen? Blijft er nergens spanning op achter, geen risico op ongelukken? :)

Bedankt

maak het ding eens open, er zijn wel hoge spaninningen aanwezig, maar die zijn na 15 min de stekker eruit wel weg.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De zekering uitschakelen volstaat ook neem ik aan? Of toch maar beter de draden loskoppelen?

als je de plaat eruit haalt lijkt het me beter om de stekker eruit te halen, immers zitten er vaak 2 zekeringen of zelfs 3 voor een 4 pits fornuis..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op het schema zie ik 3x6mm², met één zekering van 32A. Maar inderdaad, better safe than sorry :)

3x 6mm2, zit je zeker niet in NL dan, klinkt meer als BE..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hij is open...ik zie niet echt waar ik naar moet kijken.

Onder elke van die vier zones zit ruwweg hetzelfde (hij is door Electrolux gemaakt blijkbaar). De onderkanten van de twee pcb's voor de toetsen ziet er ook intact uit. Ik heb het gevoel dat ik hier als leek ongeveer moet stoppen :)

Zie twee foto's...

linksonder de foto, de gele spoel met elco's eromheen, dat is de hulpvoeding. zit er doorgaans maar 1 in, de andere zijde heeft daar niks zitten dan.

deze printen hebben ook weleens 2 gare igbt van 1 pit erin zitten, maar dan heb je andere symptomen..

wat is het type van dat 7 potige ic rechts langs de gele trafo?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die gele spoel met elco's errond: die zit aan de andere kant ook. Het lijkt er op dat de linkse helft en de rechtse helft van de kookplaat qua elektronica zowat gelijk zijn.

Op dat IC'tje lijkt het volgende te staan: CHN VIPER17L KCV040.

jerome

Golden Member

De kans dat de hulpvoeding onvoldoende kan opkomen en daardoor hikt is groot
Dat moet dan ook controleerbaar op de 12V stekker die de fan moet voeden. Die spanning komt dan eveneens niet op.

Stel dat het inderdaad aan de hulpvoeding ligt...kan één defecte hulpvoeding dan de hele kookplaat zo laten reageren?

Het is niet zo dat één defecte hulpvoeding slechts één helft van de kookplaat zou beïnvloeden, aangezien de andere helft een eigen hulpvoeding heeft?

Of misschien zijn de beide defect natuurlijk, door een gemeenschappelijke oorzaak.

Ik zou de boel dus terug in elkaar moeten steken en aansluiten, om te zien of de fans draaien, klopt?

Zijn er nog andere dingen die ik kan nakijken voor ik alles weer dicht gooi? Je wil niet weten hoe ik die behuizing eraf heb moeten halen...met 8 koffielepeltjes tegelijk om al die klepjes naar binnen te drukken, anders komt ze niet los :) Effe creatief zijn :)

Even voor de goede orde: D'r zijn twee grotere elcos in het midden. De het kruis op de bovenkant is gemaakt met rechte lijnen: Op een foto kan ik zien dat ze niet bol staan.
De drie iets kleinere (op de eerste foto links) hebben een ronding in de lijnen in het kruis. Nu kan ik van de foto niet beoordelen dat de bovenkant van de elcos plat is. Dat moet IRL.

Op 15 april 2018 19:11:16 schreef testman:
...klinkt meer als BE..

Dat wist ik al sinds:

Op 15 april 2018 18:41:36 schreef SonOfGrey:
.... open te vijzen ...

Op 15 april 2018 18:46:56 schreef SonOfGrey:
De zekering uitschakelen volstaat ook neem ik aan? Of toch maar beter de draden loskoppelen?

Met dit soort dingen wil je het liefst DUBBELE zekerheid hebben. Dus zekering af, dan draden los zodat je zeker weet dat niet perongeluk iemand anders de meterkast open ziet staan met een zekering op "uit".....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Even een andere vraag: zit er ook een kinderbeveiliging op?

En hoe zet je die aan of uit?

Hij hoeft niet defekt te zijn natuurlijk....!!!

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Sine

Moderator

Dat HOEFT niet inderdaad, maar gezien het filmpje twijfel ik daar eigenlijk niet zo aan. Typisch een hikkende smps.

Op 16 april 2018 17:55:50 schreef Roches:
Even een andere vraag: zit er ook een kinderbeveiliging op?

En hoe zet je die aan of uit?

Hij hoeft niet defekt te zijn natuurlijk....!!!

Er zit een kinderbeveiliging op, maar dat is het probleem zeker niet. Die staat standaard ook niet aan bij het inschakelen van de kookplaat bij mijn weten. Maar goed, dat is het zeker niet.

Toch bedankt voor de suggestie! Het zou héél jammer zijn van alle moeite mocht het zoiets evidents zijn :)

Op 16 april 2018 09:11:21 schreef rew:
Even voor de goede orde: D'r zijn twee grotere elcos in het midden. De het kruis op de bovenkant is gemaakt met rechte lijnen: Op een foto kan ik zien dat ze niet bol staan.
De drie iets kleinere (op de eerste foto links) hebben een ronding in de lijnen in het kruis. Nu kan ik van de foto niet beoordelen dat de bovenkant van de elcos plat is. Dat moet IRL.

Die elco's hebben inderdaad een kruis met gebogen lijn, om het lekker moeilijk te maken. Maar ze zijn allemaal netjes vlak...

Met dit soort dingen wil je het liefst DUBBELE zekerheid hebben. Dus zekering af, dan draden los zodat je zeker weet dat niet perongeluk iemand anders de meterkast open ziet staan met een zekering op "uit".....

Je hebt volledig gelijk!

Op 16 april 2018 18:31:25 schreef Sine:
Dat HOEFT niet inderdaad, maar gezien het filmpje twijfel ik daar eigenlijk niet zo aan. Typisch een hikkende smps.

SMPS...dus die gele component, spoel neem ik aan, omringd door die zwarte elco's right?

Wat kan de reden zijn waarom die niet kan opkomen? Want ik heb er twee: eentje links, eentje rechts. Kunnen ze dan beide niet opkomen door een gemeenschappelijke oorzaak? Of kan het zijn dat eentje kapot is en daardoor de andere identiek reageert?

jerome

Golden Member

Het is voldoende dat er fan in sluiting ligt om dit verschijnsel te krijgen. Waarschijnlijk zullen deze ook niet aan gaan. Is er verandering in het knipperen als bediening L of R ontkoppeld is? Zijn de secundaire gelijkrichterdiodes niet kort gesloten? Als er geen meetresultaten komen loopt dit vast hier. Ik zie een draadbrug waar +15 bij staat en een andere met GND. Wat meet je daar?

Heb al elco's tegengekomen die er prima uitzagen maar hadden niks capaciteit meer. Ook al voorgehad dat er elco's in kortsluiting lagen waardoor de glaszekering in het apparaat stuk was. Ik gok op de elco's in het primaire circuit voor de viper waardoor deze AC krijgt ipv DC. Even eruit en meten met een capaciteitsmeter of ESR-meter. Hier een voorbeeldschema in de link http://www.st.com/resource/en/datasheet/viper17.pdf