"verdeelstrips" voeding

trix

Golden Member

ik ga binnenkort een nieuw dashboard bouwen in mijn camper (hymer 1984 fiat ducato) en ben hier materiaal voor aan het verzamelen.
nu heb je "spannings lijnen" die je veel gebruikt zoals b.v.: continu 12V en 12V op cont. (acc. stand). die kan je wel doorlussen, maar dat is vaak niet handig omdat een schroefaansluiting vaak maar geschikt is voor 1 ader, en soms zitten ze op moeilijk bereikbare plekken.
graag zou ik een verdeelstrip willen met pak hem beet 20 aansluitingen waar je deze spanningen vanaf kunt halen. ik kan me niet indenken dat ik zoiets ooit heb gezien.
wellicht iemand van julie wel ?

nogmaals: voor in een camper, dus rammelbestendig.

alvast bedankt.

eigenwijs = ook wijs

ik zou zeggen, neem een aardrailtje wat je geisoleerd opstelt voor 12V + en ACC gebruik.

https://www.elektroschakelmateriaal.nl/spree/products/31656/large/erico-568610-aardingsrail-eb12.gif?1455775003

https://www.elektroschakelmateriaal.nl/products/erico-568610-eric-aard…

waar rook was, werkt nu iets niet meer

KJ01B
27156206
HAGER AANSLUITBLOK 4P1X16/8X10 6MODVERDEELKLEMMEN 50QMM KJ01

buckfast_beekeeper

Golden Member

13x4 6,3mm klemmen https://www.conrad.be/p/lasdoos-secorut-855515. Moet je wel even doorlussen. Zeker trilvrij.

Ik weet niet of dit in een MH ook het geval is maar bij een caravan mogen de massa's van voertuig en 12V toebehoren niet fysiek met elkaar verbonden zijn. Mocht er met de 12V omvormer wat fout lopen kan er geen gevaarlijke spanning op het voertuig komen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik zou dubbele veer-rijgklemmen met doorverbindstrips nemen, maar het is vooral een kwestie van smaak denk ik.

Sine

Moderator

Mijn smaak is "licht industriële overkill"

Dus ik ga met je mee ;)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Twee opties, ik heb ze allebei toegepast en het werkt allebei prima:

* eindje messing (of alu) latprofiel afzagen, gaatjes boren, desgewenst draad tappen. Op iedere aansluiting een oogje opknijpen, oogjes tegen het latje schroeven. Tandringen toevoegen naar smaak, vooral op alu zijn die nuttig. Zo deed ik het in mijn eerdere kampeerbus. Desgewenst mag je een uitstapje plannen naar het morsige zuiden en hier een eindje messing komen ophalen, ik heb ooit 2 meter gekocht en die geraken in dit leven niet meer op :) Je krijgt dan zoets als in het prentje van @testman maar je kan het netjes op maat maken, bv. gaten van verschillende diameter voor verschillende stroomsterktes.

* nog steeds op alle aansluitingen een oog opknijpen, en dan al die ogen op een bout/schroef steken. Spaart gewicht en werk uit. Ik pas dit toe in mijn vliegtuigje en het werkt perfect, al waren er hier enkelen die er van gruwden - ik zie nog steeds niet in waarom.

https://imgur.com/l7GaIYJ

https://imgur.com/RO1yH3z

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik weet niet of dit in een MH ook het geval is maar bij een caravan mogen de massa's van voertuig en 12V toebehoren niet fysiek met elkaar verbonden zijn. Mocht er met de 12V omvormer wat fout lopen kan er geen gevaarlijke spanning op het voertuig komen.

Heer imker, kun je dit wat verduidelijken? Voor mij moeten wel degelijk alle aardpunten met elkaar verbonden zijn, ook die van de afnemers. Hoe kom je anders tot een gesloten stroomkring? Maar wellicht doe ik ook op dit punt al jaren iets mis, en het is het puur toeval/geluk dat ik nog levend en wel op dezen aardkloot rondhuppel ;)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Je wil geen schroef connector in automotive.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Schroeven zijn inderdaad af te raden, hoewel ik meer dan een kwart miljoen kilometers heb gereden zonder losse contacten op m'n BMW. En daar is echt alles geschroefd, tot de bougiekabels aan toe.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik zat ook al te denken aan een bebaarde profeet, predikend in de woestijn :) Je moet natuurlijk wel je schroeven correct borgen en aandraaien. Maar neem alle schroefaansluitingen uit alle voertuigen weg en er beweegt niet veel meer op de wereld!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
trix

Golden Member

inderdaad een aardrailtje of een hager verdeel kastje zou kunnen voldoen. maar officieel geen automotive en wellicht dus kans op los trillen.

wellicht toch veer rijgklemmen mer doorverb.strip, gebruik je dan een adereindhuls of niet ?

eigenwijs = ook wijs
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 15 april 2018 19:40:22 schreef big_fat_mama:
[...]

Heer imker, kun je dit wat verduidelijken? Voor mij moeten wel degelijk alle aardpunten met elkaar verbonden zijn, ook die van de afnemers. Hoe kom je anders tot een gesloten stroomkring? Maar wellicht doe ik ook op dit punt al jaren iets mis, en het is het puur toeval/geluk dat ik nog levend en wel op dezen aardkloot rondhuppel ;)

ISO11446. Zie note 1.

Op 15 april 2018 19:45:50 schreef big_fat_mama:
Ik zat ook al te denken aan een bebaarde profeet, predikend in de woestijn :) Je moet natuurlijk wel je schroeven correct borgen en aandraaien. Maar neem alle schroefaansluitingen uit alle voertuigen weg en er beweegt niet veel meer op de wereld!

Uiteraard zijn er schroeven in een auto. Elektrisch moet je echter toegeven dat dit bitter weinig is.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zondag 15 april 2018 20:07:28 (29%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

je kunt ook een railtje met railklemmen nemen, koppelstripje erop en klaar. phoenix veerklemmen railtje, je hebt ze met 4 klemmen per railklem, dan kun je met 5 klemmen al 20 verbindingen maken. in 15cm heb je dan 12V, min en ACC op rij zitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat is een mooie tip! Naar zoiets heb ik me verloren gezocht, en slechts omdat ik niks vond ben ik zelf met messingstrip begonnen. Maarre, wel stevig aan de prijs...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
trix

Golden Member

zat toevallig net bij rick donkers te kijken, maar kon niks vinden. al denk ik wel dat het hiermee niet netjes werken is. je ziet soortgelijke dingen wel eens in het motorruim, de draden steken alle kanten uit.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

voor mijn gevoel zijn die bovenste rails beter bestand tegen los trillen dan die onderste, omdat je die vaster kan draaien, bij die onderste verniel je de adereindhuls. of zie ik dat verkeerd ? nadeel is, meer ruimte voor nodig.

https://www.dropbox.com/s/fn4imgjju7dt687/_mg_8952_edit_1437374121.jpg?dl=1

https://www.dropbox.com/s/073055gfy75ls6z/aard-nulrail-klm.png?dl=1

eigenwijs = ook wijs
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ofwel mis ik iets, ofwel ben jij knollen met citroenen aan het vergelijken. De bovenste is voor kabelogen (en komt netjes overeen met mijn huisvlijt), de onderste is inderdaad voor eindhulzen. Voor mij hebben ogen dan de voorkeur, al geef ik toe dat dat een beetje gevoelsmatig is.

Die onderste kom je tussen haakjes hier in BE in iedere zekeringenkast tegen als centraal aardpunt - maar dan gaat het wel om massief draad en in de wagen willen we gevlochten.

@Paul: die is wel mooi, maar de prijs die ervoor gevraagd wordt vind ik onfatsoenlijk. Foei!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
trix

Golden Member

ja, het verschil qua kabelschoen/huls is mij wel duidelijk. het gaat er mij over welk het beste zou zijn in een automotive toepassing i.v.m. lostrillen.

eigenwijs = ook wijs

die messing rail met schroeven is de standaard aardrail bij grootverbruikers, m10 bouten in een vertind koper rail. evengoed nogal overkill voor draden van 1,5mm2 in een camper. dan zou ik eerder de messing rail nemen met gaten en schroeven erin. je kunt bij te weinig gaten ook dubbele aderhulzen gebruiken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ben op het moment bezig iemand te helpen die een mercedes ambulance bus ombouwt naar een food truck . In de opbouw zit een zekeringen kast met relais . Dat is een printplaat waar alles op is gesoldeerd en de aansluitingen zijn schuif amp kabelschoenen . De 12 V voeding en de massa is met boutjes M6 die door en door op de print zitten . Duitse grundlichkeit . Er zijn standaard auto zekeringen gebruikt met verklikker ledjes en een testknop . Alles gecodeerd , draadnummers en kleuren . Er zit logica in de kleuren , rood is + 12 V , geschakelde plus is twee kleuren . Goed over na gedacht . Pulsrelais voor de bediening van de verlichting het kan vanaf 3 plaatsen worden bediend . Deuren zitten massa schakelaars op die ledjes op een blindschema besturen.
Kortom printplaat met zekeringhouders en male amp aansluitingen erop gesoldeerd zo doet een grote duitse firma dat.

trix

Golden Member

dat kan zeker wat zijn, een typische automotive oplossing, en voor weinig.
enigste nadeel dat ik zie is maar 10 aansluitingen, maar ze lijken makkelijk koppelbaar. en dat de drden aan de bovenkant steken zodat het denk ik wat moeilijker is om netjes te krijgen (net als bij sommige rijgklemmen)

@ jan_55, ik heb die oplossing ook gezien bij van eck trailers in beesd. ziet er eerst wat raar uit, een print voor alleen relais zekeringen en AMP schuifen. maar werkt denk ik wel erg goed. je moet alleen van te voren goed voor ogen hebben wat er allemaal op moet, of m.a.w. beperkter uitbreidbaar.

[Bericht gewijzigd door trix op maandag 16 april 2018 20:08:37 (34%)

eigenwijs = ook wijs