acculader heftruck gaat roken.... :(

als de gelijkrichter de reden was, dan is ie of was ie al stuk geweest op 360V, immers komt er dan meer spanning uit de trafo als met de voeding op de 400V tab gezet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je hebt mij verkeerd begrepen, als je zonder meten de draden op stand 5 zet en dat is bv de stand5 = 300v en stand1 = 400V(380) dan kun je een probleem hebben.

LDmicro user.

klopt, maar gezien de hoge spanning en laadstroom van 63A ging ik daar niet vanuit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 april 2018 12:04:58 schreef gasmuntje:
[...]

heb je dan de ingrediënten van de oude lader nodig om die nieuwe te bouwen? of kan ik mijn statigere die oude uit elkaar laten slopen voor het koper :)

Nee, dan heb ik dat niet nodig. Je kunt eerst nog proberen de transformator op marktplaats of Ebay te verkopen, wellicht vang je dan meer dan de koperprijs. Maar mail me eerst maar ff als je interesse hebt (zie profiel) om eens te worden over zaken als prijs en levertijd etc. ;)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

P.S. Zo'n plaatgelijkrichter heeft een specifieke spanningsval die speciaal gemaakt is voor acculaders (weerstand is ook wat hoger). Daar kun je niet handig een andere in plaatsen. Ik heb ook eens een defecte moeten vervangen en het viel niet echt mee om er een op de kop te tikken tegen een acceptabele prijs. Uiteindelijk heb ik er een in Spanje gevonden.

De vraag is of de spoelen niet dusdanig veel geleden hebben dat het niet meer te repareren is.

Als je de magneetschakelaar indrukt "zonder load" (accu dus) en de boel gaat niet hard brommen/roken zit er in ieder geval geen sluiting in de trafo en/of gelijkrichter en is er nog hoop dat de boel te repareren is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 17 april 2018 16:15:43 schreef henri62:
De vraag is of de spoelen niet dusdanig veel geleden hebben dat het niet meer te repareren is..

Volgens mij staan die spoelen daar enkel om de spanningspieken tegen te gaan bij het in- en uitschakelen, tijdens het laden zelf spelen ze geen rol.

LDmicro user.
benleentje

Golden Member

Volgens mij staan die spoelen daar enkel om de spanningspieken tegen te gaan bij het in- en uitschakelen

Ik zou eerder zeggen om de stroom pieken door de gelijkrichter wat af te vlakken.

IK denk dat de spoelen en transformator nog wel goed zijn.

Gasmuntje.
Kijk eens of je het relais met iets vast kunt zetten zonder aangesloten accu. Blijf er dan wel bij. Let daarbij ook even op de aanwijzing van de ampere meter. Als er na een tijdje niets gaat roken en de plaatgelijkrichter niet warm word dan is de lader gewoon in orde. De test zo lang mogelijk met minimaal een half uur.

Als het ding aan staat meet dan even op de klemmen strook van 1 tot 5 alle spanningen even en meld dat hier. De ene meetpen houd je dan links en dan andere dan op 1 tot 5.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Mijn analyse: De lader is origineel of omgebouwd voor een veel hogere spanning dan de accus. Als je de accus dan aansluit, gaat er een veel te hoge stroom lopen, zekering springt, en de boel gaat roken als je de zekering verzwaard....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

En als je een bordje ophangt met "Verboden te Roken" ? O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
benleentje

Golden Member

Mijn analyse: De lader is origineel of omgebouwd voor een veel hogere spanning dan de accus.

Dat trek ik heel erg sterk in twijfel. Voor een veel hogere spanning heb je een compleet andere transformator nodig en dan waarschijnlijk ook een andere plaat gelijkrichter.
Ik denk dat de transformator gewoon op een verkeerde spanning staat. Mischien komt het ding uit belgie met een 3 x 230V net. Als je dat op 400V aansluit dan krijg je ook hele hoge spanningen. Is ook niet erg waarschijnlijk omdat dan de hoofdzekering er wel was uitgegaan of de transformator zelf was gaan roken.
Meeste logische is gezien de leeftijd is de transformator gewoon op 380V of lager blijven staan. En dat gaat goed met een oudere accu, maar met een nieuw wil dat niet meer.

Dat er is aan gerommeld is ook logisch. Er gaat wat kapot en men weet niet aan de originele onderdelen te komen of die zijn te duur. Of er is gewoon maar lukraak wat vervangen met wat men nog had liggen.

Ook lijkt de meter van TS niet erg te kloppen op 230V wisselspanning, daar in tegen is de gelijkspannings meting van 54V wel weer plausibel op een accu die geladen word.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

In bepaalde configuraties valt er wat te klussen om de boel op een andere spanning te krijgen. Zo kan ik bedenken: Als origineel om 50A diodes te besparen de boel enkelzijdig gelijkgericht is (middenaftakking naar GND buitenzijden met 1 diode naar de DC (condensator als het een voeding was geweest). Ga je de buiten aansluitingen dubbelzijdig gelijkrichten krijg je het dubbele van de originele spanning.

Andere optie is dat er nu drie DC fases in serie staan die eerst parallel stonden. Dat zou de ongeveer 3x hogere spanning beter verklaren dan de 2x die met de andere omklus bereikt wordt.

Maar goed. In sommige bronconfiguraties KAN de spanning met dezelfde trafo anders geconfigureerd worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Ok het kan en ik zie je punt. Echter de plaat gelijkrichter lijkt normaal te zijn aangesloten als een standaard 3 fasen brug met dubbele gelijkrichting.

Wat ik wel jammer vind is dat de meter van TS niet erg betrouwbaar overkomt met 315V gemeten op een 230V aansluiting. Het is ongeveer √2 te hoog. Dat maakt het helemaal raar. Of weer logisch als je enkel de top spanning meet. Je kan daarom nog niet echt duidelijke conclusies trekken.

Eigenlijk moet je met een betrouwbare meter stap voor stap vanaf de primaire (de Ingang) van de transformator al gaan meten en daarna elke secundaire.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Over die meter: Accoord.

Anderzijds, waar IK niets mee kan is: "ik heb twee metingen gedaan" en dan twee fotos van een meter die IETS aan het meten is. Tja, WAT wordt er gemeten? Omdat jullie niet OOK lopen te roepen dat jullie het niet begrijpen, vermoed ik dat ik iets over het hoofd heb gezien van een uitleg of zo. Maar de tip is dus: Als je wat meet, vertel er bij wat je gemeten hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/