CAI modulator

Ik heb een oude Kathrein CAI video/audio modulator.
Hij geeft RF af op K39 en alles werkt. Als bron gebruik ik een eenvoudige bewakingscamera.
Bij felle highlights werd de modulator kennelijk overstuurd en kwam er ook ratel in het geluid. Met de instelling Restträger lijkt dat probleem opgelost.
Eigenlijk zoek ik de manual van de modulator en de rest van de CAI modules, zodat ik kan zien of de rest van de instellingen nog klopt.
De modulator bestaat uit vier delen.
Een audiomodulator UFM11
Een videomodulator UAM31
Een ZF umschalter UFO 09
Een Umsetzer UFO 60

De regeling voor de Restträger zit op de UFO 09.

Welke CAI man heeft er nog wat gegevens liggen van die apparaten??

de manuals heb ik niet, maar weet wel iets van de ratel.
In EU werd negatieve modulatie gebruikt voor video en intercarriër demodulatie voor het geluid. bij piekwit is de draaggolf minimaal. Als die te klein wordt heeft dat ratel in het geluid tot gevolg. Daarom is een minimum restdraaggolf nodig bij piekwit.

ratel krijg je dus bij 1)oversturing van het wit 2) slecht ingestelde modulator 3)te hoge frequenties in het video.

als je veilig wil spelen zorg je ervoor dat de modulator ook bij piekwit nog 10% draaggolf overlaat.

groeten

Kris

als je er rechtstreeks een camera op aansluit, maar de coax input heeft geen 75 ohm demping krijg je ook overbelicht beeld. een weerstand over de ingang zetten levert donkerder beeld op, dan werkt het ook goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op zich zou dat kloppen, maar Kathrein modulatoren hebben, net als de meeste andere, een 75-ohm ingang (voorbeeld).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

inderdaad, zowat alles in het videowereldje is afgesloten met 75 ohm, tenzij het een looptrough betreft (meetapparatuur). Het zou anders een kakofonie worden van afsluitweerstanden..

Overigens heb ik het even opgezocht, maar in een vrij oud boek.. 3% restdraaggolf bij piekwit was ooit de norm. maar het zou best kunnen dat bij de introductie van KTV dat percentage wat is opgetrokken.

groeten

kris