Mitsuba WM-320 ruitenwissermotor achter functioneert niet

Op 19 april 2018 19:34:11 schreef Arco:
't Is me niet duidelijk of dat een vraag of een constatering is van TS... (lijkt me sterk dat een ruitenwisser uberhaupt beweegt op een 9v batterij)

Is inderdaad een constatering, de motor werkt met een 9v batterij.

Op 19 april 2018 16:06:38 schreef bol00052:
Ruitenwisser motor uit, auto op contact. Stekker los. Over + en massa uiteraard 12 volt. En een verbinding tussen 6 en 61. Deze zou je met een weerstandsmeting even kunnen checken, niet zoals het hoort maar geeft wel een eerste indicatie. Dan stekker erop. Ruitenwisser inschakelen moet massa geven op pin 6. Oftewel 12 volt spanningsverschil over + en pin 6. Draait ie dan niet dan is motor defect. Geen spanning, dan een probleem in bekabeling of schakelaar.

En hallo even meten, we zitten hier op een elektronica forum. ;-) zomaar dingen lostrekken doen we niet aan he.... :-)

Ik ga vandaag of morgen hiermee aan de slag, dank.

Even off-topic,

Ik ben wel benieuwd wat de inwendige weerstand is van zo'n schrikdraadbatterij... Die zijn bedoeld om heel lange tijd een klein stroompje te leveren.

Gr.
PaulAGM

Op 19 april 2018 16:24:43 schreef mel:
[...]
Zeker wel.

Bij auto's met dit soort jaartallen zaten er meestal dit soort opties niet op dus al was het een eis als het er niet op zit kan het ook niet afgekeurd worden .

Als voorbeeld stabilisatorstangnetjes met speling gewoon het geheel verwijderen en het is geen isue meer .

Dus al was het een afkeurpunt voor de ts ér het gat dichtmaken met een dop en de tekst op je kolomschakelaar verwijderen en geen haan die er naar kraait .

[Bericht gewijzigd door daandc op vrijdag 20 april 2018 22:13:35 (17%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Ik probeer de bedrading te begrijpen, maar zou hier graag nog hulp bij hebben.

Mijn begrip:

- In basis heeft de auto een stroomvoorziening vanuit de accu, met een plus en minpool. Spanningsverschil 12v.

- De aansluiting naar de behuizing van de ruitenwissermotor heeft vier draden:

1. zwart = verbonden met de metalen behuizing = negatief, massa?

Vervolgens loopt er 1 draad direct naar de motor:

2. groen = pluspool?

Er loopt 1 draad via een tussenstation naar de motor:

3. donkergroen / zwart = ?

Tenslotte 1 draad eindigt in het tussenstation:

4. lichtgroen / zwart = ?

Van wat ik tot nu toe begrijp is het tussenstation voor het parkingmechanisme, maar hoe werkt dat met negatief en plus?

Arco

Special Member

Stroomloop. 1e is normaal aan, 2e is terugloop na uitzetten, 3e is in rust/uit. (wordt dan als rem gebruikt...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 april 2018 10:32:34 schreef dasphantom:
Ik probeer de bedrading te begrijpen, maar zou hier graag nog hulp bij hebben.

Mijn begrip:

- In basis heeft de auto een stroomvoorziening vanuit de accu, met een plus en minpool. Spanningsverschil 12v.

- De aansluiting naar de behuizing van de ruitenwissermotor heeft vier draden:

1. zwart = verbonden met de metalen behuizing = negatief, massa?

Vervolgens loopt er 1 draad direct naar de motor:

2. groen = pluspool?

Er loopt 1 draad via een tussenstation naar de motor:

3. donkergroen / zwart = ?

Tenslotte 1 draad eindigt in het tussenstation:

4. lichtgroen / zwart = ?

Van wat ik tot nu toe begrijp is het tussenstation voor het parkingmechanisme, maar hoe werkt dat met negatief en plus?

Uit het schema maak ik op dat de ruitenwissermotor in de mindraad geschakeld wordt. Dat betekent dat er constant 12V op de plus van de ruitenwissermotor zou moeten staan. Via de ruitenwissermotorschakelaar RWM-S verbind je vervolgens de min van de motor met de massa en gaat de motor draaien. Door Arco mooi verduidelijkt met het blauwe kleurtje in het eerste plaatje.

Heb je in het schema een verklaring voor de cijfers in de draden? Is 6 groen en 61 groen/zwart?

Kijk eens of er 12V staat op de groen/zwarte draad die in de kabelboom op je achterklep zit, met die witte connector. En dan meten tussen die groen/zwarte draad en een zeker massapunt, niet de zwarte draad die daar ook zit. Neem een andere werkende "min" bijvoorbeeld van je ruitensproeier of achterlicht.

Wel auto op contact zetten die 12v voedi ngsdraad is contact geschakeld. (Een 15+ draad volgens automotive DIN)

Dank voor jullie uitleg!

Gisteren deed de vooruitwisser het ook niet meer, ik vermoed dat ik op een of andere manier de zekering heb laten doorbranden. Deze gisteravond vervangen, toen werkte de wisser voor in ieder geval weer.

Zojuist een nieuwe meting gedaan, met het volgende resultaat:

Met ontkoppelde rwmotor gemeten op de connector

1. Zwart + donkergroen/zwart, contact uit = 0.00v
2. Zwart + donkergroen/zwart, contact aan, schakelaar uit = 12.30v
3. Zwart + donkergroen/zwart, contact aan, schakelaar aan = 12.30v
4. Overige paren geven 0.00v

Met aangekoppelde rwmotor gemeten op punten op de behuizing rwmotor

4. Zwart + donkergroen/zwart, contact aan, schakelaar uit = 12.30v
5. Zwart + donkergroen/zwart, contact aan, schakelaar aan = 12.30v
6. Overige paren geven 0.00v

@ Killian kleurcodes zijn: zwart = 1, groen = 6, en combinaties.

Dan weet je dus nu dat er, met contact aan, 12V op je ruitenwissermotor wordt aangeboden, zoals het hoort. De ruitenwisserschakelaar heeft daar geen invloed op, want die zit in de mindraad van je ruitenwissermotor. De stroom moet nu via de motor, door de groene draad, via de schakelaar naar de massa kunnen lopen (= uiteindelijk de minpool van je accu).

Ik denk dat de meest zinvolle meting nu is om eens te kijken of je 12V meet tussen de groen/zwarte draad waar 12V op staat en die de ruitenwissermotor ingaat en de groene draad die uit je ruitenwissermotor komt en naar je ruitenwisserschakelaar gaat. Met contact aan en de ruitenwisserschakelaar ingeschakeld zou je daar 12V moeten meten en 0V met de schakelaar uit.

Op 23 april 2018 22:12:40 schreef Kilian:
Dan weet je dus nu dat er, met contact aan, 12V op je ruitenwissermotor wordt aangeboden, zoals het hoort. De ruitenwisserschakelaar heeft daar geen invloed op, want die zit in de mindraad van je ruitenwissermotor. De stroom moet nu via de motor, door de groene draad, via de schakelaar naar de massa kunnen lopen (= uiteindelijk de minpool van je accu).

Ik denk dat de meest zinvolle meting nu is om eens te kijken of je 12V meet tussen de groen/zwarte draad waar 12V op staat en die de ruitenwissermotor ingaat en de groene draad die uit je ruitenwissermotor komt en naar je ruitenwisserschakelaar gaat. Met contact aan en de ruitenwisserschakelaar ingeschakeld zou je daar 12V moeten meten en 0V met de schakelaar uit.

Deze meting zojuist uitgevoerd. Hiervoor heb ik even het kapje van de motor verwijderd, omdat de groene draad anders geen meetpunt had. Binnenin waren de groen/zwarte draad en de groene draad verbonden. Met de schakelaar aan en uit meet ik 0V tussen deze draden.

Ter volledigheid nog even gecontroleerd de massadraad op de behuizing van rwmotor en de groene/zwarte draad, hierop wederom 12V.

Betekent dit dat er mogelijk een defect aan de schakelaar is of in ieder geval de groene draad die hierheen leidt?

Je opmerking over het doorverbonden zijn van de groene en groen/zwarte draad kan ik niet zo goed plaatsen.

Enfin, als je de meting hebt uitgevoerd zoals ik gevraagd had, heb je dus geen verbinding tussen de min van de motor en de massa. Dat kan een breuk in de groene draad zijn waarschijnlijk ter plaatse van het scharnier van je achterklep, een defecte schakelaar of een gecorrodeerd massapunt aan de vermoedelijk zwarte draad van je schakelaar naar massa.

Ik zou nu bij de schakelaar meten of je, met de schakelaar uit, 12V meet tussen de groene draad en de zwarte draad en de groene draad en een zekere massa. Waarbij je massa ook kunt lezen als de carrosserie van je auto.

zet de achterruitenveger eens aan en rommel aan het kabelboompje van de achterklep (die met de manchet erom). Kijk of hij dan tekenen van leven geeft.

Meestal is de verdachte een kabelbreuk, omdat deze draden daar veel bewegen met klep open en dichtdoen.

Op 26 april 2018 00:52:14 schreef Kilian:
Je opmerking over het doorverbonden zijn van de groene en groen/zwarte draad kan ik niet zo goed plaatsen.

Enfin, als je de meting hebt uitgevoerd zoals ik gevraagd had, heb je dus geen verbinding tussen de min van de motor en de massa. Dat kan een breuk in de groene draad zijn waarschijnlijk ter plaatse van het scharnier van je achterklep, een defecte schakelaar of een gecorrodeerd massapunt aan de vermoedelijk zwarte draad van je schakelaar naar massa.

Ik zou nu bij de schakelaar meten of je, met de schakelaar uit, 12V meet tussen de groene draad en de zwarte draad en de groene draad en een zekere massa. Waarbij je massa ook kunt lezen als de carrosserie van je auto.

Excuus voor de lange pauze, maar vandaag de tijd gevonden om weer aan de slag te gaan.

Naar de schakelaars lopen drie verschillende multiconnectoren.

Ik heb getracht de werking van de schakelaar van de ruitenwisser te meten. Hiertoe heb ik met de multimeter een weerstandstest gedaan tussen de donkergroene draad en de zwarte draad. Met de schakelaar uit, meet ik geen weerstand. Met de schakelaar op aan, meet ik wel een weerstand, 0.014 ohm.

Kan ik concluderen dat de schakelaar goed werkt?

Zou jij of een ander nog voor mij kunnen uitleggen hoe ik de door jou voorgestelde meting kan doen? Ik heb met het contact aan een voltagemeting gedaan tussen de donkergroene draad en de zwarte draad, op de foto hieronder aangesloten op de multiconnector links. Resultaat: 0 volt.

Hartelijk dank alvast.

Aannemende dat de linkse connector op je laatste foto aan de kabelboom zit die van je achterruitenwisser komt, zou je daar 12V tussen de donkergroene en de zwarte draad moeten meten.

Het is nu dus zaak uit te vinden of er geen 12V op de groene draad staat, of dat de zwarte niet verbonden is met massa, bijvoorbeeld door een draadbreuk. Om de zwarte te testen zou je een andere draad in één van de andere connectoren kunnen zoeken waar 12V op staat en dan te zien of je 12V meet tussen die draad en de zwarte. Om de groene te testen zou je een werkende mindraad (massadraad) kunnen zoeken in een andere connector en dan te meten of er 12V staat tussen die draad en de groene.

Welke draden je hebben moet kun je herleiden door na te gaan welke functies er allemaal op die schakelaar zitten, welke connector voor wat is en welke draad waarvoor is. Dat zou je uit het wiring diagram en de draadkleuren moeten kunnen halen. Eventueel kun je ook met trial en error domweg alle mogelijke combinaties met je groene en zwarte draad aflopen met je multimeter en zien of je een combinatie met 12V vindt. Wel met contact aan.

Dank voor jouw uitleg Kilian. Ik heb de volgende meting gedaan voor de meest linkse connector. Uitgaande van de kleuren en de aantallen zal deze inderdaad voor de achterruitenwisser zijn.

Zwart met

Lichtgroen/zwart 0v
Donkergroen 0v
Donkergroen/zwart [1] 12v bruine stippen
Donkergroen/zwart [2] 0v

Ik vermoed dat de ene groen/zwarte draad die wel een voltage geeft, de draad is voor de ruitensproeier die wel werkt.

Ik heb ook nog enkele metingen gedaan met de connector voor de ruitenwisser voor, die prima functioneert. Hier meet ik zoals verwacht volgens het wiring diagram.

Welke conclusie kan ik hieruit trekken?

Op basis van je metingen zou ik denken dat je zwarte draad OK is en je schakelaar ook en dat het probleem dus in de groene draad van de achterruitenwisser naar de schakelaar zit. Misschien kun je zekerheidshalve de weerstand van die groene draad tussen de connector bij de schakelaar en je achterruitenwisser doormeten? Bij een goede draad zou die ergens in de buurt van 0 Ohm moeten zijn en oneindig groot bij een gebroken draad.

Als het een hobby auto is, waar je nog een tijd mee door wilt, kan ik je aanraden eens te kijken of je de Haynes Maintenance & Repair Manual voor jouw model ergens kunt scoren. In die voor mijn auto uit 1995 staan uitstekende wiring diagrams met de draadkleuren, de kleuren van de connectoren en de positie op de connector van de draden.

[Bericht gewijzigd door Kilian op zondag 3 juni 2018 23:15:31 (28%)

Volgens mij gebruikt de TS een Vraagbaak van Olving, die zijn doorgaans ook prima.

Prik kort vóór de achterklep eens een meetpen in de groene draad. De andere meetpen van de multimeter aan het chassis van de auto. Schakel de wisser in. Ik durf er haast wel wat onder te verwedden dat er een draadbreuk bij de achterklep in zit.

*edit: ik lees dat je op de connector van de schakelaars al 0V hebt? Dan zal je de betreffende draad terug moeten volgen naar de zekering/relaiskast.

[Bericht gewijzigd door Semtexx op maandag 4 juni 2018 19:21:58 (19%)

Shiptronic

Overleden

Gewoon 2 draadjes eraan, werkt altijd!

zie hier voor het aansluiten : https://www.youtube.com/watch?v=IuENpxorbRE

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 4 juni 2018 19:19:55 schreef Semtexx:
.......

*edit: ik lees dat je op de connector van de schakelaars al 0V hebt? Dan zal je de betreffende draad terug moeten volgen naar de zekering/relaiskast.

De ruitenwissermotor wordt "in de min" geschakeld. De plus richting de schakelaar komt dus van de ruitenwissermotor via de groene draad.