Samsung LE37M86BDX/XEC wel beeld geen geluid.

Deze Samsung LE37M86BDX/XEC met chassis GTU37SEN heeft normaal beeld maar het geluid uit de luidsprekers valt na 2 min weg.
Bij de start is het geluid tot 52 seconden wat slisserig en er zit een stoor geluidje bij, daarna is het 1 min en 10 sec helemaal goed om dan met een paar tikken uit de luidsprekers uit te vallen en niet meer terug te komen.
Op de hoofdtelefoon uitgang is nog wel gewoon geluid zo ook optisch.
Bij het openen van het toestel zag ik bolle elco's op de voeding, heb toen alle elco's vervangen maar dit maakt geen verschil.
Voor de versterking van alleen de luidsprekers is een NTP3000 verantwoordelijk.
Hoofdtelefoon en optisch geluid komt van een SGTV5810.
Het signaal komt van een SGTV5810 deze laatste wordt behoorlijk warm.
Ben met een busje freeze aan de gang geweest maar geen verschil.
Zou dit aan voedingsspanningen kunnen liggen?
Ik denk zelf niet aan elco's omdat het probleem dan vaak net andersom is.
Een scoop heb ik niet, dus kan niet het signaal meten uit de SGTV5810.
Iemand dit misschien al eens aan de hand gehad?

Mvg Tien.

Kan wel een van de ontkoppel Cs zijn na eindtrap welke sluiting of niet goed is/zijn.

valt ook de spanning weg met het geluid op de ic van het geluid?
met de goeie oude signaalvolger kan je ook al veel uitsluiten!

Voltages wilde ik gisterenavond doen.
Moet even in het schema gaan kijken of er plekjes zijn waar ik mijn meetpennen op kan zetten.
Inmiddels heb ik dit gedaan.
De 12 volt zakt in.
Links en rechts zijn (behalve dan de NTP3000} gescheiden circuitjes.
Heb deze een voor een los gehad maar dit maakt niet uit, voeding zakt toch in elkaar.
Voor zover ik nu kan zien wordt deze 12 volt alleen gebruikt voor de versterking van het geluid.
Ik verdenk toch de NTP3000, of toch de voeding?

Mvg Tien.

[Bericht gewijzigd door Tien op zondag 22 april 2018 17:55:58 (55%)

TV blijft verder spelen dus dan verdwijnt de 12V op moederbord zelf dus.12V vanuit voeding word gebruikt voor meerdere doelen OA tuner en andere processor spanningen.

bjokal

Golden Member

Is er geen aparte voedingslijn vanuit de PSU voor de eindtrap?

Meet als het geluid weg is eens op pin 7 of 8 van de kabel tussen de voeding en het mainboard. Hier zou 12V moeten staan, geregeld door ICM853.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Voeding zakt helemaal weg tot nul.
Bjokal, ik zal morgen avond eens meten op pin 7 en 8,
En eens kijken naar die icm853.
Alvast bedankt.

Mvg Tien.

het is pin7 OF 8 (TOV massa) en niet pin 7 EN 8. Ik denk niet dat dat het euvel is, anders moet er meer stoppen op het moederbord.

Oke, ik heb zojuist de 12 volt toevoer naar het versterkings circuit los gemaakt.
Toestel aan gezet en er is natuurlijk geen geluid, wel gewoon beeld en ik kan ook gewoon zenders verzetten.
Ook nu kakt de voeding kompleet in, ik denk nu toch de voeding.
Moet nu weg dus kan niet verder meten maar de icm 853 staat nu hoog op het verdachten lijstje of iets wat daar aan hangt?
Wat hangt er nog meer aan die 12 volt voeding want ik kan dit niet vinden in het schema.
Alle condensatoren op de pcb had ik al vervangen.
Morgen weer verder.

Mvg Tien.

Je 9V voor de tuner word van de 12V gemaakt evenals de +5V B en 3,3V.

Ik heb die voltage regulator KIA278R12PI (icm853) los gesoldeerd en verlengd met 4 draadjes en met warmte geleidende pasta even OP het koelblok geschroefd zodat ik kan meten.
De ingang (pootje 1) blijft gewoon stabiel (12,6 volt) zo ook On/Of control (pootje 4).
Pootje 3 is gnd.
De uitgang (pootje 2) start te hoog 12,6 volt en zakt na ongeveer een minuut naar 12 volt, het geluid is dan ook helemaal goed.
Daarna kakt de uitgang langzaam in naar uiteindelijk gewoon 0 volt.
Heb dit ook gemeten met de uitgang los (dus niet aan gesloten) en dan gebeurt het zelfde.
Voor de rest blijft er gewoon beeld.

@smd, wel raar als de 12 volt uitgang niet is aangesloten heb ik gewoon beeld op de analoge tuner, en kan ook gewoon zappen naar een andere zender.

Mvg Tien.

bjokal

Golden Member

Ik plak even een deel van het schema van de voeding er bij:

samsung_bn44-00157a_main_sch.pdf

Als je een andere voeding hebt, laat het even weten.

Die ICM853 maakt een tweede 12V voeding, die in ieder geval voor de audio gebruikt wordt.

Daarnaast is er ook een 13V voeding naar het mainboard, ik denk dat smd die voedingslijn bedoeld.

Vreemd genoeg staat er in het schema wat ik heb bij ICM853 dat hij niet bestukt is, maar blijkbaar zit hij toch gewoon op de print bij jouw voeding ;-)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

moest je toch aan de voeding twijfelen!
ik heb nog een splinternieuwe liggen!

Ok,13V lijn kan ook. Maar dan kan er zeker niet veel aan de hand zijn met 12V circuit.

Klopt, Ik heb de gebruikers die aan de KIA278r12PI hangen los gehaald en dan nog zakt het voltage naar 0.
De rest blijft goed dus ik vermoed toch eigenlijk wel dat IC.
Ik ga deze bestellen en kijken of het dan is opgelost.
Ga voor die paar euro het toestel niet aan de kant zetten.

Mvg Tien.

Heb er nu een nieuwe ingezet, maar bij het aanzetten nog steeds een zeer slecht storend geluid.
Als ik op dat moment de mute toets indruk dan nog komt dat storende geluid uit de luidsprekers.
Na een minuut of 2 is het geluid goed en toestel blijft nu ook geluid weer geven.
Alle condensators op de voeding zijn vervangen door Panasonic behalve die grote, maar die gaan bijna nooit defect.
Toch denk ik nog aan een condensator.
Vanavond eens met de föhn aan de gang.

Mvg Tien.

bjokal

Golden Member

En kijk de aansluiting voor de hoofdtelefoon ook na, die kan ook nog rottigheid veroorzaken.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Met de föhn op het mainboard aan de gang geweest en inderdaad na even stoken stekker erin en meteen goed.
Dus denk ik toch aan een elco, nu nog de dader zien te vinden.
Hoofd telefoon uitgang heeft tot nu toe steeds nog goed gewerkt.
Is ook een ander circuit.

Mvg Tien.

Ik verwacht c1170, elco 1000u, 10v op mainboard defect, zit onder metalen behuizing.

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..

Ja hoor, heb de 2x 1000 uf elko's onder het blikje vervangen en opgelost!
Super bedankt heren voor de tips.

Mvg Tien.

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..