Dell E6500 hoog jammerend geluid

Ik gebruik al enige jaren thuis een Dell E6500 Laptop, en er is iets mee waar ik knettergek van word en wat ik niet opgelost krijg.

Hij maakt een onregelmatig hoog jammerend geluid dat doet denken aan een onbelaste schakelnetvoeding, maar dan onregelmatig en wat harder. Niet heel hard, maar in een stille ruimte voldoende om gek van te worden.

De harde schijf is een SSD, dus die kan t niet zijn. Sinds enige tijd is het ook wat te horen via de ingebouwde geluidskaart.

In en uit zijn dock maakt geen verschil.
Kent iemand dit? (en is er een oplossing voor?) Via de site van Dell word ik niet veel wijzer.

Heb je geen last van coil whining?

Ik moest de term even opzoeken op google. Het lijkt wel aardig overeen te komen.

Ik las ook dat daar niets aan te doen is. Kan het zijn dat het erger is geworden over de jaren, of verbeeld ik me dat?

Sine

Moderator

Spoeltjes of inderdaad keramische C's die piezoelektrisch effect vertonen.

Zeker die laatste doe je niet heel veel aan vrees ik.

Bij mijn dell klapdoos was het de powerbrick die jankte, dat was makkelijk genoeg verholpen.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 21 april 2018 11:12:22 (30%)

ik dat ook gehad bij m'n pc voeding, daar was een converter spoel in de 5V lijn die dat deed. even wat geknepen met de vingers op die spoel en niet meer teruggekomen dat janken, was belasting afhankelijk ook nog.

wat ook nog kan zijn is de inverter van de backlight die dit veroorzaakt, zet je dan de achtergrond verlichting lager, dan is dit weg of verandert het geluid.

pas iets dergelijks gehad bij een lcd scherm uit de vuilnis, na 30sec begon het ding te janken en dat bleef tot ik de backlight op 100% zette, maar het achtergrondlicht viel nog best tegen. het bleek uit een hoekje van het scherm te komen, daar was een draad gebroken van 1 van de 4 ccfl buisjes en sloeg daar over..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 april 2018 11:30:03 schreef testman:
wat ook nog kan zijn is de inverter van de backlight die dit veroorzaakt, zet je dan de achtergrond verlichting lager, dan is dit weg of verandert het geluid.

Hij doet het in zijn dock ook. En dan staat het scherm uit.
Bluetooth is nu uit en het is 100x beter, maar nog steeds hoor ik rotzooi over de speakers die synchroon is met het gejammer uit de klaptop zelf.

Ik weet niet wat je geprobeerd hebt, maar ik zou het probleem zoeken in 'de voedingsspanning'. Misschien zit er wel een gare voedingselco (3V3, 5V, 12V) op je motherboard. Zijn je voedingsspanningen op je motherboard schoon genoeg?

dell is er wel voor gekend. ik hoor mijn processor janken als ik die zwaar laat werken (video bewerking). zit gewoon in de DC converter die van 12 naar 2,95V (voorbeeld getal, weet de exacte spanning niet) gaat voor de CPU.
hoe meer de cpu werkt, hoe meer die stroom nodig heeft en hoe meer de DC converter moet werken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Tidak Ada

Golden Member

Op 21 april 2018 11:30:03 schreef testman:
[.....]
pas iets dergelijks gehad bij een lcd scherm uit de vuilnis,.....

't Lag dus niet voor niets bij de vuilnis >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

dat lcd scherm werkt weer gewoon, ik heb het lcd tot in de vellen plastic voor de lichtverdeling moeten slopen, maar ccfl draadje ingekort en weer goed :P

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 21 april 2018 22:21:00 (66%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 april 2018 21:15:12 schreef fcapri:
dell is er wel voor gekend. ik hoor mijn processor janken als ik die zwaar laat werken (video bewerking). zit gewoon in de DC converter die van 12 naar 2,95V (voorbeeld getal, weet de exacte spanning niet) gaat voor de CPU.
hoe meer de cpu werkt, hoe meer die stroom nodig heeft en hoe meer de DC converter moet werken

Ik heb dat met mijn Dell Optiplex 990 SFF ook, maar dan alleen als ik iets transporteer naar/van USB. Zodra het kopiëren begint, lijkt het alsof ik de bitjes kan horen stromen.

Ik denk ook dat het probleem zit in spoelen of tantaaltjes die wat geluid zijn gaan maken.
De irritatie kan ik me overigens geheel voorstellen ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.