direct drive motor

Ook de bovenste magneetring is nu gemonteerd.
Steekcirkel 10 magneten en 9 spoelen is 155 mm.

Het kruilager nog zonder stator en magneten op een mastbovenstuk.

Nu eerst spoelen maken voor versie 2 spindelmotortje.

Dubbel geëmailleerd wikkeldraad 0,5 mm. Max 200 °C.
56 windingen per laag.

Daar sta ik toch echt van te kijken , mooi gemaakt, petje af.

LDmicro user.

De wikkeldraden per twee of nog meer parallel nemen zorgt er voor dat je KV omhoog gaat. Dat is 1 van de "makkelijke truuken om de KV hoger te maken".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hij heeft toch maar 1rpm nodig?

M.Bouwer hieronder: Ok ben even de draad kwijt en eerlijk... ik zie de werking van het geheel nog altijd niet maar dat komt wel.

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 21 mei 2018 13:27:11 (68%)

LDmicro user.

@rew: Dus liever de KV zo laag mogelijk houden en met 1 draad wikkelen.
@MGP: Minder dan 1 rpm heeft betrekking op de kruilagermotor. Deze versie 2 spindelmotor voor de wiekverstelling mag meer toeren/minuut draaien.

De stator voor de versie 2 spindelmotor voor de wiekverstelling is uit de mal.
Stc. ø 95 mm. Blikpakketjes 12 x 12 lang 33,7
700 windingen per spoel (4,36 Ohm)

Op 21 mei 2018 13:00:16 schreef MGP:
Hij heeft toch maar 1rpm nodig?

Right. Dus met 1 RPM is een KV van 0.2 RPM per volt prima om hem met 5V lekker 1 RPM te laten draaien....

Praktische overwegingen echter.... De huidige (degene die bij mij op bezoek is geweest) motor is eigenlijk heel prima met een KV van 20-50. De spanningsval over de draden om hem uberhaupt te laten draaien is daar ongeveer 8V. Ga je 100x meer wikkelingen leggen van 100x dunner draad.... dan heb je alsnog een belachelijke spanning nodig om de boel aan te sturen.

Met de huidige motor zijn er 10 magneten en 9 kernen. De kernen zitten dus iedere 40 graden, de magneten iedere 36 graden. Zit nu magneet A tegenover kern 1, en draait de rotor 4 graden, dan zit magneet B tegenover kern 2. Als er een "cogging" plaatsvind, dan moet dat zich iedere 4 graden herhalen. Dat was niet het geval. Ik denk dat dit kwam doordat er een groepje magneten op 40 graden pitch zat. Of een groepje kernen op 36 graden. Hierdoor zijn er dus iedere 40 graden weer een groepje magneten die precies tegenover dat groepje kernen staat. Wachteffe. Ik heb het geteld . Er waren tien cogging punten per omwentelingen. Het zijn de kernen die een stukje om de 36 graden zaten.

Omdat er nu maar 10 ipv 90 cogging punten waren, zijn die ook ongeveer 10x sterker dan dat ze horen te zijn. Dat betekent dat de verbeterde versie zomaar op 200mA zou kunnen gaan draaien. En dus ook mogelijk met een spanningsval van minder dan 1V over de ohmse weerstand van de spoelen.

Op 21 mei 2018 13:22:51 schreef m.bouwer:
@rew: Dus liever de KV zo laag mogelijk houden en met 1 draad wikkelen.

Ja en nee. Nog 10x of 100x lager is volgens mij ook niet goed. Als je nu 700 windingen hebt, dan wordt ie mogelijk 3.5x lager dan wat je eerst had. moeten we maar eens kijken of dat nog prettig werkt. Anders zijn er zat truuks om de KV weer wat omhoog te krijgen. (een factor 1.7 met Delta vs ster bijvoorbeeld).

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 23 mei 2018 22:12:25 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heb geen ervaring hiermee en lees met veel belangstelling mee.

Hoe zet je zo'n motor vast op 1 punt met die spoelen en magneten? of zijn die magneten sterk genoeg om zichzelf op 1 punt vast te houden?

LDmicro user.

Zo gauw deze versie 2 draait kunnen we ook het (start)koppel meten.
Dan kan ik versie 3 maken en weer meer afstemmen op het wiekverstellen.

De wikkeldraden zijn geordend.
Nu kan ik verder met de componenten voor de testopstelling van de versie 2 wiek verstellings motor.

Uit een ver verleden, was het zo dat fotos op het internet niet te groot moesten zijn omdat het downloaden anders zo lang duurt.

Mijn internet hier wordt beperkt door de 100mbps link naar de router van het gebouw. Vanaf mijn router naar m'n werkstation is 1000mbps, en vandaf de router van het gebouw naar het internet is 155mpbs. Dus een 2Mbyte plaatje is niet zo'n probleem meer. Daarnaast is de forumsoftware tegenwoordig in staat om kleinere versies te maken van plaatjes die je post. Dus upload gerust een ECHT plaatje, niet zo'n mini ding van QVGA resolutie.

Ik berijp dat je iets gedaan hebt. Dat stond ook in de text....

Omdat we ondertussen gecontroleerde hebben dat AaABbBCcC de juiste wikkelvolgorde is, en er eigenlijk geen andere mogelijkheden zijn zou ik vanaf nu gewoon 6 draden naar buiten brengen. Als je met een hogere KV wilt experimenteren, Zou je voortaan met 2 draden kunnen wikkelen en dan 12 draden naar buiten brengen. Je krijgt dan een Ain1 Ain2 Auit1 Auit2 en die kan je parallel zetten (voor dubbele KV) of in serie zetten voor dubbel zo veel windingen....

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 25 mei 2018 13:21:20 (27%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mijn bedoeling bij het hier (op een bescheiden manier) presenteren van mijn proefopstellingen is om in contact te komen met anderen.

Wellicht zijn er dan ook mogelijkheden om samen te werken.

Een mooi voorbeeld vind ik dat Rew een besturing kan bouwen voor mijn direct drive wiek verstellingsmotor.

Lambiek

Special Member

Maar de foto's hoeven niet zo besheiden, want je kan het slecht zien zo. :)

Mijn bedoeling bij het hier (op een bescheiden manier) presenteren van mijn proefopstellingen is om in contact te komen met anderen.

'
Dus als je het wil delen met anderen, dan mogen de foto's best wat groter. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 25 mei 2018 12:45:31 schreef rew:
Omdat we ondertussen gecontroleerde hebben dat AaABbBCcC de juiste wikkelvolgorde is...

Kun je zo'n motor onder normale belasting ook opstarten zonder hall sensoren of weerstanden en een vaste opstart draaizin vastleggen?
Laat ons erbij zeggen dat je de opstartfrequentie/tijd kunt regelen.

LDmicro user.

Soort van maar niet helemaal. Voor zover ik weet is het nog niemand gelukt om een BLDC vanuit stilstand zonder sensoren met volledige controle aan te sturen. Texas Instruments komt dicht ik de buurt met hun FAST library (ontwikkeld door een iemand van de uni Eindhoven die ik wel eens gesproken heb), maar ook daarbij is een er klein toerentalgebied waar ze min of meer blind doorheen moeten.

Het is met zo'n motor met salient poles wel mogelijk om de positie bij stilstand te bepalen binnen 60 graden elektrische hoek door de stroom te observeren terwijl je pulsjes maakt, maar zodra hij begint te draaien gaat dat niet meer vanwege de tegen-EMK.

Als je lastkoppel klein is vergeleken bij het koppel dat je kunt leveren, en efficiëntie echt niet belangrijk is, kun je dus wel de initiële positie bepalen en vanaf daar open-loop als een stappenmotor met een blokvormige of een sinusvomige stroom de motor beheerst aansturen.

Je hebt dan wel een snelle stroomregeling nodig, of een hoge weerstand in de motor om de stroom onder controle te houden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Maar als je dus "snelheid" mag halen, dan kan je zodra je door het "lastige" toerental gebied bent, wel weer normale efficientie halen door over te schakelen op 1 van de klassieke algorithmes.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Uiteraard, zodra je snelheid hoog genoeg is voor observatie van de tegen-EMK, zijn er verschillende mogelijkheden, zoals de gangbare nuldoorgangsdetectie, observer-based field oriented control, etc. Het is dat stukje tussen stilstand en voldoende tegen-EMK voor observatie dat bijzonder lastig is.

De vraag is natuurlijk hoe hoog de snelheid moet zijn voordat je kunt overschakelen naar closed-loop bedrijf; dat is afhankelijk van de motorconstante en de gevoeligheid en ruis van de spanning- en stroommetingen of andere detectie circuits.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De opstelling van wiekverstellingsmotor versie 1 ( stc. ø 85 mm ) om te gaan experimenteren met een eenvoudige motor controller.

De aansluitblokjes heb ik met polyester vastgemaakt op de stator, en de spindel is vervangen door een bout.

Kun je eens een foto maken van op de zijkant zodat we de schijven zien, liefst de kant tegenover de aansluitklemmen, vanaf links hier op die foto.

LDmicro user.

De spleet is instelbaar (zie bv. mijn post dinsdag 24 april 2018mm 14:54:04)
Nu aan weerskanten 1 mm

Nu hebben we een beter zicht op de werking.

Een vraagje: als je de linker magneetschijf iets verschuift tov de rechtse, zou je dan beter kunnen starten zonder sensoren?

LDmicro user.

Ten onrechte hier geplaatst. Had eigenlijk hier gemoeten....

Direct uit de oven: https://www.circuitsonline.net/forum/file/33037
En na het solderen van de through-hole componenten.
https://www.circuitsonline.net/forum/file/33036

Plan is om de komende week rustig te werken aan de software. Zeker voor niet-m.bouwer's motor is het implementeren van de stroom-feedback van belang. Dat doet me denken: Ik had even geen 2W 0.1 Ohm weerstand liggen. Ik heb dus een 0805 er op gelegd, moet de andere kant nog aansluiten. Voor 1A, 0.1 Ohm is het verwachte vermogen 0.1W, dus dat moet net kunnen in een 0805.

Ik denk dat ik op zo'n 10kHz zal gaan PWMen. Ik heb nu zonder na te denken een 1k/100nF als filter op het stroom signaal gezet. Oh, wacht! Dat is 100 microseconden! Niet eens zo ontzettend raar als filter. Misschien iets meer regelen.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 17 juni 2018 12:13:05 (48%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Voeding en besturing opgehaald bij Rew.
Het motortje draait nu links- en rechtsom 72 toeren/min,
en het koppel is ruim voldoende om de wiekverstellings-spindel te verplaatsen.
Ik wil nu een kleinere uitvoering maken.