Hulp bij in/uitschakelen 8 pc's

Beste,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een technische vraag. Ik ben niet super goed onderlegd met electronica en computers, echter heb ik wel wat algemene technische kennis. Hopelijk kan één van jullie mij op gang helpen met de volgende vraag.

Ik heb 8 stuks pc die ik vanaf 1 centrale positie wil kunnen aan en uitzetten voor gemak. De behuizing van de pc's heeft een push button die gebruikt kan worden om hem aan of uit te zetten. 1 maal klikken start de pc op. Indien opgestart kan men nogmaals klikken en sluit de pc zichzelf netjes af.

Nu heb ik intern de bekabeling in de computerkast gevolgd en vind een 2 parig kabeltje met de label "power sw" die naar het moederbord loopt.

Mijn denken zegt dat ik dit kabeltje kan oplengen naar een centrale plek en daar met een separate schakelaar dezelfde power on/off functie kan bedienen.

Waar ik jullie hulp bij nodig heb is enerzijds verificatie van dit verhaal en anderzijds hulp met het kiezen van een relais en aansluitschema of iets dergelijks waarmee ik dus 8 pc's tegelijk kan in/uitschakelen met 1 centrale schakelaar.

Senk joe, alvast

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom.

Persoonlijk zou ik de kabeltjes niet oplengen, de kans dat je rommel op gaat pikken "bij een lange kabel" is groot.

Ik zou het via een optocoupler doen, of via een klein relais. Je kan de optocoupler of het relais contact parallel aan de standaard bedrading hangen, dan kun je de PC's ook nog via de standaard aan/uit knop bedienen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

met een optocoupler werkt prima, kun je met 8 opto couplers ineens alles uitzetten. weerstandje van 2k2 op de ingang van die dingen, korte 12V puls ( van bijv momentdrukker ) op de opto en de pc's sluiten gelijk af..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nadeel is dat als je 1 van de pc's uit hebt die als enige dan opstart.

GMT+1
Lambiek

Special Member

Die zou je dan met de standaard aan/uit knop aan kunnen zetten. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

kan nog anders, hang de 12V uit de voeding via een opto zodat de power on opto niet bediend kan worden als de voeding niet draait. wil je zowel starten als stoppen met die ene schakelaar dan ontkom je niet simpel aan 1 pc die start als de rest aan is en die ene pc uit staat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Sorry ik moet hier toch echt een 'tweakers.net' verwijzing maken:

Dit doe je namelijk gewoon via het netwerk (ik neem aan dat dit er is)

https://www.raymond.cc/blog/how-to-remotely-turn-off-computer-from-lan…

Met de juiste rechten op het netwerk:

shutdown -r -f -m \\machinename

Zonder software of rechten installeren kan je ook op elke computer een netwerkschijf controleren met een batch file die elke minuut draait via 'Taakplanner'

code:


IF EXIST Z:\Uitschakelen\test1.dat (

	echo file found, switching off
	echo delete file first
	del Z:\Uitschakelen\test1.dat
        rem haal woordje echo hieronder weg om de PC echt af te sluiten.
	echo shutdown /s
)

zolang het bestandje test1.dat niet bestaat in de directory 'Uitschakelen' op de netwerkschijf (Z:) zal de PC niet uitgaan.

Met een batch file zoals hieronder 'zet je de uitschakelprocedure' in gang voor machines 1 tot 5:

code:


echo > Z:\Uitschakelen\test1.dat
echo > Z:\Uitschakelen\test2.dat
echo > Z:\Uitschakelen\test3.dat
echo > Z:\Uitschakelen\test4.dat
echo > Z:\Uitschakelen\test5.dat

Ik vind de oplossing van testman het meest elegant.

Nog mooier is een kleine schakeling ( of attiny):

Een schakelaar bied spanning aan alle 8 printjes.

Spanning hoog, pc uit? Korte Puls.
Spanning laag, pc uit? Korte Puls. Na een minuut nog niet uit? 4 seconden knop indrukken..

Als een pc tussentijds wordt afgesloten is er niets aan de hand, en als er een toevallig al aanstond ook niet.
Met een wip schakelaar kun je zo de pcs afsluiten op hun eigen tempo.

Alternatief is een arduino die wake on lam pakettjes verstuurd.

GMT+1

ik heb die schakeling nog een stap verder toegepast, met 1 momentdrukker schakelt een relais in wat de netvoeding schakelt van de pc en diens randapparatuur. de pc wordt na 4 seconden opgestart met een tijdvertraging, de pc blijft draaien tot deze in slaapstand valt of wordt afgesloten.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 24 april 2018 19:55:03 (29%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Via netwerk uit oké

Boot on lan is echt het meest waardeloze idee ooit.
Bij lan activiteit (no matter what) gaat je pc aan. Hoeveel werk was het nu geweest om dat op een bepaald udp/ip bericht te doen en dat ergens in een stukje flash te rammen via het os... Het zou 3 berichten zijn. Shutdown, reboot en start...

Hp heeft zoiets met ilo op zijn servers, maar das aparte ingang..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
dijkmane

Golden Member

uitschakelen is niet zo moeilijk.
kan via shutdown commando, of speciaal programatje, zoals http://www.airytec.com/en/switch-off/
maar aanzetten niet.
dat kun je met WOL regelen, hoef je geen kabels te trekken en schakelingen te verzinnen.

voorwaarde is wel dat die PC's aan een netwerk hangen

In no Sense, Nonsense

Op 24 april 2018 19:21:07 schreef High met Henk:
Via netwerk uit oké

Boot on lan is echt het meest waardeloze idee ooit.
...

Werkt hier prima hoor. Een netwerk met 10.000 pcs. Al is boot on lan misschien iets anders als Wake-up on lan (WOL)

dijkmane

Golden Member

Op 24 april 2018 19:21:07 schreef High met Henk:
Boot on lan is echt het meest waardeloze idee ooit.
Bij lan activiteit (no matter what) gaat je pc aan. Hoeveel werk was het nu geweest om dat op een bepaald udp/ip bericht te doen en dat ergens in een stukje flash te rammen via het os... Het zou 3 berichten zijn. Shutdown, reboot en start...

Hp heeft zoiets met ilo op zijn servers, maar das aparte ingang..

zou alleen aan mogen gaan na ontvangst van het "magic packet" niet bij elke willekeurige lan activiteit, dan is er iets fout.

HP ILO is inderdaad perfect, maar zul je op werkstations niet vinden.

In no Sense, Nonsense
High met Henk

Special Member

Op 24 april 2018 20:24:39 schreef dijkmane:
[...]

zou alleen aan mogen gaan na ontvangst van het "magic packet" niet bij elke willekeurige lan activiteit, dan is er iets fout.

HP ILO is inderdaad perfect, maar zul je op werkstations niet vinden.

nou bij elke pc waar ik ermee werkte ging het aan op ELKE activiteit. zelfs een ARP request!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Boot on lan is echt het meest waardeloze idee ooit.

Sorry hoor, maar da's toogpraat. Om te beginnen is het "boot from LAN" niet "boot on LAN". En op zijn minst tijdens het installeren is het een zegening als je die faciliteit ter beschikking hebt, nogal wat handiger dan hannessen met USB-stick of DVD. Configbestandje klaarzetten, booten, en installeren maar.

Om ook in het dagelijks bedrijf van het netwerk te booten heb ik nooit gezien of gedaan, maar het moet best kunnen.

Hp heeft zoiets met ilo op zijn servers, maar das aparte ingang..

Nee da's geen aparte ingang, da's een aparte computer. De generieke term is "service processor" en iedere server heeft er wel eentje tegenwoordig (en al wel een jaar of twintig, eigenlijk).

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

Volgens mij gaat de discussie doorelkaar over WOL en over netwerk booten. Dat laatste heeft hier geen enkele functie.

In dit geval zou je opzich WOL kunnen gebruiken om ze aan te zetten, maar gewoon de aan-uit schakelaars zijn prima geschikt en hebben geen extra software nodig.

Alleen verleng je ze niet, maar je zet in elke PC een optocoupler. Emitter aan de koude kant van de schakelaar, collector aan de warme kant.

Je kunt dan aansturen met een stroomlus, dat blijft best wel een paar meter storingsvrij.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 24 april 2018 21:33:22 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Edit, maarten heeft gelijk.
Was wske up on lan, niet boot on lan

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ervaring: Ik heb gewoon een printje met optocouplers en dan draden van 3-8 meter naar de switches van de PCs gehad.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank, dank voor de vele reacties en excuses voor de late vanuit mijn kant.. We hebben een drukke week achter de rug met andere projecten dus deze is er even bij in geschoten..

@Lambiek; Thnx voor het warme welkom. Bij nader inzien lijkt een optocoupler een geschikte methode om een scheiding te realiseren tussen de twee systemen. Ik neem dat mee!

@testman; hoe kom je bij de waarde van 2k2 voor de weerstand? Is daar een berekening voor waarmee ik me de kennis eigen kan maken. Ik begrijp liever dan dat ik iets klakkeloos overneem.

@progger; alle pc's gaan uitsluitend tezamen aan of uit, dus het lijkt dat we daar wel omheen kunnen werken. Zeker ook als ik de originele aan/uit knop parallel in de schakkeling laat kan ik altijd nog een 'vergeten'pc inschakelen zoals Lambiek terecht opmerkt.

@K7Jz; ik verwacht dat er een misverstand is. ik wil ze voornamelijk gezamenlijk aanzetten. Het uitzetten is een leuke bijkomstigheid. Ik neem aan dat het aanzetten via netwerk, als de pc's uitstaan, niet mogelijk is.

@High met Henk en dijkmane; de 8 pc's hangen uitsluitend met elkaar in een LAN. Mij lijkt dan ook dat de netwerk commando's optie niet zo handig gaat zijn. In deze opzet zou mijn voorkeur uitgaan naar een fysieke knop op een bedieningspaneel.

@maartenbakker; ik denk dat het ook die opzet gaat worden

Dus resumé als ik het goed begrepen heb;
- Centrale pulsknop waarmee ik 12v kan schakelen en een voeding om 12v naar die betreffende schakkelaar te voeden. Schakelaar aan de "+" zijde van de voeding.
- Centrale 2-parige kabel met voor elke PC een paralelle aftak zodat elke PC/optocoupler diezelfde geschakelde 12v via de pulsknop krijgt.
- Optocoupler per PC met een weerstand van 2k2 op de ingang (dus de "+" pool gaat dan eerst door de weerstand en dan door de optocoupler en via de "-" pool terug).
- De andere kant van de optocoupler sluit ik parallel aan op de power knop van de pc zodat deze nog gebruik kan worden. De optocoupler schakelt dan feitelijk op dezelfde wijze de interne 12v van de pc zoals zijn eigen power switch ook doet.

Weet iemand een fijn adres (webshop) waar ik die componenten, en dan in het bijzonder een pulsschakelaar mét veiligheidsklep, kan vinden. Het gaat me erom dat er niet iemand per ongeluk tegen die schakelaar kan duwen. Daarnaast zou het super zijn om de soort stekkers te vinden die ook op het moederbord gebruikt worden zodat ik het op een nette (originele) manier kan aansluiten.

Nogmaals dank

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik neem aan dat het aanzetten via netwerk, als de pc's uitstaan, niet mogelijk is.

Dat is wel degelijk mogelijk, herinner u de kreet "Wake on Lan". De commentaren hierboven zijn weliswaar niet erg positief...

hoe kom je bij de waarde van 2k2 voor de weerstand?

Met de wet van ohm: de weerstand is (min of meer) de spanning erover gedeeld door de stroom erdoorheen. De spanning is de voedingsspanning (12V?) minus de doorlaatspanning van de led (2V of daaromtrent?); de stroom is wat je wilt dat er door de LED gaat. Ik weet niet welke parameters zijn toegepast om tot die 2k2 te komen, maar een stroom van 5mA lijkt zinnig.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Hensz

Golden Member

Op 24 april 2018 18:58:16 schreef Progger:Spanning hoog, pc uit? Korte Puls.
Spanning laag, pc uit? Korte Puls.
Na een minuut nog niet uit? 4 seconden knop indrukken..

Eerst een verzoekje naar MS of ze hun updates wat willen versnellen!

Don't Panic!

Aanzetten via netwerk is nóg eenvoudiger met Wake-up On Lan. Ik snap de negatieve ervaringen hierboven niet. Dit is al zeker 20 jaar oude technologie en de standaard in kantoren en scholen waar computers bijvoorbeeld 's nachts aanmoeten om updates te doen.

Zelf draden trekken en solderen met knopjes is zoiets als met een TGV ticket in je zak van Parijs naar Marseille kruipen :D

Geen andere pcs in het netwerk: de eerste aanzetten en die stuurt de pakketjes naar de overige 7.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op dinsdag 1 mei 2018 15:51:18 (12%)

Op 1 mei 2018 15:18:22 schreef big_fat_mama:
[...] Met de wet van ohm: de weerstand is (min of meer) de spanning erover gedeeld door de stroom erdoorheen. De spanning is de voedingsspanning (12V?) minus de doorlaatspanning van de led (2V of daaromtrent?); de stroom is wat je wilt dat er door de LED gaat. Ik weet niet welke parameters zijn toegepast om tot die 2k2 te komen, maar een stroom van 5mA lijkt zinnig.

Thnx, er beginnen me weer wat herinneringen uit de schooltijd te dagen.. klinkt ook logisch overigens