Wanneer "kuist" een Panasonic OLED het scherm

Weer een gek vraagje van mijnentwege ;)

Oled's moeten blijkbaar een soort van screenrefresh cyclus doorlopen. Je hebt een grote na een hele tijd spelen en een kleine om de 6 uur ofzo.

Ik vraag me twee dingen af:
1. wat doet de elektronica/het scherm tijdens die cycli
2. Doet een Panasonic OLED dat ook als hij uitgeschakeld is met dat "hoofdschakelaartje" (wat natuurlijk maar een gewone drukknop is) achteraan?

Bedankt maar weer voor deze gouden elektronicatips ;)

Ik vermoed dat het de beeldscherm fabrikant ( er is er maar 1: LG!), dat bepaalt en niet de moederbord/ assembleerder... Waarom switch je niet van naam? Van Beeldbuisje naar OLEDje??

Arco

Special Member

Ik dacht eigenlijk dat oled alleen in het begin hard verouderde, en daarna niet meer merkbaar...
(men noemt het een compensation cycle)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 27 april 2018 19:51:13 (17%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 april 2018 18:52:37 schreef smd:
Ik vermoed dat het de beeldscherm fabrikant ( er is er maar 1: LG!), dat bepaalt en niet de moederbord/ assembleerder... Waarom switch je niet van naam? Van Beeldbuisje naar OLEDje??

Ik was er gewoon op aan het wachten dat eens iemand die opmerking zou maken :p.
En dat ik dan op het buizenforum actief ben onder mijn gewone naam hé ;)

In alle geval zijn er dit soort fora om dergelijke nieuwe, onbekende technieken wat te leren kennen/te bespreken met mede-hobbyisten, toch?

On-topic:
Als het toestel met de knop achteraan uit staat, staat ie in principe toch AF? Steeds de filosofie van Panasonic geweest, geen updates van DVB zenders, noch EPG updates. Daarom vreesde ik ervoor dat er geen OLED compensaties zouden zijn.

Ik vermoed dat hij iets doet met "bij het opstarten" als het aanzetten 1 sec langer duurt (af en toe?) dan vind niemand dat heel erg, toch? Het kan ook "bij het uitzetten" gebeuren. Jij drukt op uit, en voordat ie daadwerkelijk uit gaat doet ie even een "kuising".

Als ie uit staat, is het niet verstandig om toch een refresh te gaan doen. Enerzijds, omdat deze effecten vast niet plaatsvinden als ie uit staat. Die refresh is na zoveel branduren nodig.

"rare" gebruikers die bijvoorbeeld het ding altijd aan hebben of altijd uitzetten door de stekker er uit te snokken... die kunnen wel eens wat refresh cycles mislopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Ik heb er geen verstand van, maar waarom is een "refresh" cyclus nodig?
Ik zeg , ik heb er nog nooit van gehoord
(maar ik ben een CRT boer :) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

OLED schermen verouderen nogal sterk in het begin van hun leven.
Als je de boel niet zou compenseren, zouden veelgebruikte pixels zwakker licht geven als weinig gebruikte.
(als je een witte tekst op een zwart scherm zou tonen gedurende een paar weken, en dan het hele scherm wit maakt, dan kun je duidelijk lezen wat er gestaan heeft)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Is of was dit ook niet een probleem bij plasma-tv's bij continu in beeld zijnde heldere zenderlogo's?
Veel zenders zijn destijds ertoe overgegaan om tijdens een programma het zenderlogo in transparant grijs uit te zenden.

Ik was in de veronderstelling dat er zo'n "wisfunctie" ook in mijn Panasonic TXP42GT50E aanwezig was, maar ik kan het in het menu niet terugvinden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

OLED veroudering is wel tegen gegaan en is minimaal.Ook LED/LCD brandt in!! Een TV als monitor van de Appie gehad en het welbekende huislogo staat er triomfantelijk in vastgefakkeld en ander vlakken( UE50D5700)

In het zoeken naar dat regeneratiegedoe heb ik op het Loewe forum wat gevonden. In het Duits, maar goed, ik begrijp het wel.
Helaas heb ik nog geen antwoord op mijn vraag bij Panasonic. Bij Loewe tv's is er nog een "echte" netschakelaar. Logisch dat op die manier geen regeneratie kan plaatsvinden...

Hopelijk mag ik de link hier neerzetten?

https://www.loewe-friends.de/viewtopic.php?f=18&t=8675

Ze geven het de mooie naam "image sticking". Werd, word ook al voor LCD gebruikt... overigens, de opgenoemde tegenmaatregelen werden ook al grotendeels bij plasma's gebruikt.

groeten

Kris

Op 29 april 2018 11:12:22 schreef kris van damme:
overigens, de opgenoemde tegenmaatregelen werden ook al grotendeels bij plasma's gebruikt.

groeten

Kris

Klopt, maar waar het bij de eerste plasma's in het service menu moest gebeuren en later stond het gewoon in het gebruikersmenu, daar gaat die OLED het automatisch doen.

Voorbije weekend bij ons in de zaak opendeur. Bij hoogste uitzondering moest ik een dagje verkoper spelen in de winkel. Ik had bij wijzen van test de laatste nieuwe "Pirates of the Carribean" in vrij goede kwaliteit op USB stick gezet. (misbruik maken van de gelegenheid ;) )
De film, waar vele donkere passages inzitten, is volledig afgespeeld op een 55POS9002 van Philips.

Toegegeven de tv stond in shopmodus, dus contrast en die dingen zullen wel vrij hoog gestaan hebben.

Zoals bij wel meerdere films heb je boven en onder een zwarte balk. Na die 2u15 min film, meteen een groen beeld over heel het scherm (was de eerste test die ik bij de hand had.).
En ja hoor, met twee mensen gezien, als je heel goed keek, was het gedeelte dat zwart zag in de film ietsje feller dan de rest van het beeld.

Zo snel heb ik dat bij plasma nooit geweten.

Maar goed, nieuwe tv of niet, het lijkt me toch handig dat die regeneratiecyclus erin zit. En begrijpelijk dat men dat automatisch gaat doen.

Hoe gaat zo'n beeld er dus uitzien bij iemand die diverse programma's volgt en waarbij de regeneratie niet correct uitgevoerd wordt. Over 5 jaar... ojee

Arco

Special Member

Maar goed, nieuwe tv of niet, het lijkt me toch handig dat die regeneratiecyclus erin zit.

Er wordt niks geregenereed. Er valt ook niks te regenereren. Wat weg is, blijft weg.
Alleen de aansturingsnivo's worden zo aangepast dat alle pixels min of meer gelijk zijn...
(daarom noemt men het ook 'compensation cycle')

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de grote uniformiteit van plasma en Oled spelen in hun nadeel;

Beeldbuizen zijn helemaal niet uniform. (helderheid tussen midden beeld en de rand scheelt makkelijk 30% ) Ook LCD is niet uniform. het oog past zich daaraan aan en kijkt minder kritisch naar kleine helderheidsverschillen op het scherm.
Plasma en Oled daarentegen zijn voor meer dan 99,9 % uniform in lichtopbrengst. Het oog gaat dan erg kritisch kijken en een helderheidsverschil van minder dan 0,1 promille wordt dan gezien..

groeten

Kris

Dus word het een Oled, want een kenner kiest niet voor LCD/LED

Ik heb teveel oled toestellen voorbij zien komen waar de slijtage al dermate hoog dat het niet meer goed te krijgen was.
Daarbij is de uitval ook aan de hoge kant in verhouding met wat er verkocht wordt.
Het beeld is zonder meer mooi met name van de genoemde philips.
IK kan een ieder sterk aanraden de intensiteit van het licht of dit nu contrast of lichtopbrengst oled is sterk te reduceren.
Mensen die denken dat het inbranden bij plasma erg was hebben nog geen oled gezien welke gewoon versleten zijn na korte tijd. Een plasma brandde in, een oled slijt gewoon en die slijtage is wanneer te erg met niets meer te compenseren.
Geen oled dus nog voor mij

10x liever een Oled op laag contrast dan een super de luxe LCD/ LED... Brr hoef die zooi echt niet. Haal nog liever een knappe CRT bij de Kringloop. Daarom hebben wij nog steeds een Plasma staan die tot op heden nog steeds niet ingebrand is..

Arco

Special Member

Ik heb totaal geen problemen met LCD tv's, werken prima. (ik begrijp het probleem niet echt)
Liever een goede LCD tv dan zo'n brak OLED geval. (wat alleen fatsoenlijk werkt gedurende de eerste periode, daarna zeker 15% minder licht uit een pixel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Een ding weet ik wel, NOOOIT meer een tv waar Philips op staat! Wat een brak bakken (platen?) zijn dat tegenwoordig zeg! Vooral de software is een ramp.

En misschien ben ik niet ZO kieskeurig (of smd heel erg) maar naar de betere LCD's is naar mijn bescheiden mening prima te kijken.

Sine, 100% gelijk wat betreft Philips! Maar dat is bij andere ook de mening over verdeeld.
Ik vind bij LED/LCD niet in alle kijkhoeken de kleuren het zelfde blijven. Beeld te fel en te blauw over het algemeen. Wij hebben een ruime woonkamer en de TV moet vanuit alle hoeken "bekijkbaar" blijven. En het word wel beter met LCD maar tipt nog niet aan plasma met een kijkhoek van 170 Graden De problemen met Oled worden ook wel opgelost en elke keer verbaas ik me weer over hoeveel beter het word. maar het gevoel dat LCD wel een beetje op zijn einde loopt van zijn kunnen. Qled is ook een aardige verbetering, maar haalt het ook niet... De meeste mensen die ik spreek of waarbij een Oled zijn geinstalleerd zijn tevreden en ziet er over algemeen goed uit. Oudere hebben enorme slijtage, maar dat is te wijten aan 100% contrast. LED TVs hebben ook problemen dat LED strips sneuvelen.

Op 26 mei 2018 23:17:24 schreef Arnold D:

Mensen die denken dat het inbranden bij plasma erg was hebben nog geen oled gezien welke gewoon versleten zijn na korte tijd. Een plasma brandde in, een oled slijt gewoon en die slijtage is wanneer te erg met niets meer te compenseren.
Geen oled dus nog voor mij

Het inbrandden van een plasma was ook sleet op de fosforen waardoor ze iets minder licht gaven (door de extreme uniformiteit van plasam valt dat da direkt op). Maar het probleem is indertijd sterk overdreven door LCD fabrikanten. Als je een Plasma of een OLed juist instelt kan hij jaren mee, zonder zichtbare onuniformiteitsproblemen.

Als ik een versterker "vollen bak" zet gaan de luidsprekers het ook niet lang uitzingen..

Op Heatrow en Bristol Airport hebben 10 jaar plasma's gehangen, die hebben geen krimp of inbranding vertoont. de opvolgers (LCD's) zaten na nog geen drie jaar al vol van de vieze vlekken en sommige exemplaren zijn erg geel geworden... Overigens, enige weken zat ik (ongewild) een nachtje op schiphol, ook daar zijn heel wat niet zo oude LCD's er al erg aan toe.

Niet alle nieuwe LCD toestellen met LED back light kan je inderdaad goed noemen dat is zeker waar.
De gebruikte leds geven vaal erg veel licht en zijn snel op.
Bij een full led heb je hier geen last van .
Problemen met vlekken kwam ook voor bij plasma , doorgaans stof zo ook bij LCD tussen de layers of in de lichtbak en met name bij straffe rokers.
Plasma destijds op zestienhoven was een DRAMA zo ingebrand.
Zelf plasma gehad met contrast laag en dan ging het wel.
Geef nu echter de voorkeur aan een dxw904 full led van panasonic.
Ook wat minpuntje,s zeker maar dat hadden de glasbakken ook.
Voor SMD , nu nog terug willen naar de glasbakken is toch geen doen meer? Ziet er echt niet meer uit in vergelijk met een beetje middenklasser al.
OLED wordt het niet , is het niet maar wordt ons door de stort geduwd en heeft zeker mooi beeld maar niet lang.
Philips hoe het ook afgezeken wordt hier heeft met eenzelfde scherm zonder meer het betere beeld.
Software problemen komen tegenwoordig bij alle merken voor

maartenbakker

Golden Member

Als OLED het niet gaat worden, hoe zien de komende jaren de televisies er dan uit?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

@Arnold,

Ik heb het ook niet over de beeldkwaliteit, maar over alle ellende die je daar gratis bij krijgt.
Weet ook dat philips (al jaren) geen enkele tv meer maakt of audio spul

Overigens komen alle OLED panels van LG, dat is nog steeds de enige fabrikant.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 29 mei 2018 07:47:12 (11%)

dijkmane

Golden Member

OLED is een uitvinding van Canon i.c.m. Toshiba.
Canon is nog steeds de enige fabrikant van productiemachines voor OLED.
onder andere LG is een van de afnemers ervan, maar er zijn er meer, Samsung heeft ook productielijnen gekocht voor productie van schermpjes voor smartphones van hunzelf, maar ook voor Apple.

https://www.ledinside.com/news/2016/12/canon_tokki_oled_equipment_prod…

In no Sense, Nonsense