Inidicatie wikkel / winding richting balun

rob007

Yarr, Matey!

Hallo beste mensen,

Door mijn neef was ik aan het zoeken en kijken naar een 1:2 balun.
En kom ik per ongeluk bij deze video terecht:
https://www.youtube.com/watch?v=P7wW4TtXmc8
en tijdens het kijken viel mij op dat -
ik heb moeite met de zwarte stippen!
ik zie die zwarte stippen.
maar zo'n zwarte stip wil zeggen dat de spoel aan dezelfde kant begint.
en dat is bij hem niet het geval in de video!
ik kijk naar het schema en dan naar de spoel…..

het klopt niet denk ik?
Help mij eens, heb ik het fout?
Je kunt zien ik heb mijn twijfel ook naar hem geschreven.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Die zwarte stippen zijn het begin van de spoel.
De wikkelrichting kun je zien aan de tekening.

Volgens mij is het juist.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Ik begrijp nooit dat mensen video's van zoiets gaan maken die meer als een uur duren, ik denk dat de meesten dan afhaken...
(maak er wat korters van of desnoods uit meerdere delen. 15 of 20 minuten kan ik nog begrijpen, maar een complete speelfilm is wat lang... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 27 april 2018 10:58:40 schreef MGP:
Die zwarte stippen zijn het begin van de spoel.
De wikkelrichting kun je zien aan de tekening.

Volgens mij is het juist.

Dat is dan niet zoals het hoort, niet als je naar een transformator kijkt in ieder geval.

De titel is ook NIET zoals het hoort ome Rob, dat weet je ondertussen ook wel ;)

Het neemt geen eind inderdaad.

[Bericht gewijzigd door Camino1 op vrijdag 27 april 2018 11:26:40 (68%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

In de nieuwe Electron staat een goede beschrijving van zo'n balun.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Leuk dat jullie reageren!
Ik was/ben echt een beetje in de war misschien maar ik dacht word ik nu gek? (ben ook gek ik weet het!)
De stip staat toch voor begin wikkeling maar ook dat het de zelfde richting moet zijn toch?
En dat klopt dan toch niet met wat je op die ringkern/video ziet?

En ja die video is te lang inderdaad maar och…..

En waarom ik aan het zoeken was naar een balun komt door mijn neef:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/140700
hij heeft nu gezien wat die cobwebb antenne doet met een beetje wind en daar werd ie toch niet vrolijk van!
Als er weer eens een harder windje komt wist hij zeker overleeft die antenne het niet.
En dus was het idee om de antenne er maar af te halen en hem zelf te maken op een andere stevigere manier.
En zodoende kijken voor die 1:2 balun en om te kijken hem zelf in elkaar te steken.

In de nieuwe Electron staat een goede beschrijving van zo'n balun.

zal er even achteraan gaan!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 27 april 2018 11:10:53 schreef Sine:
Dat is dan niet zoals het hoort, niet als je naar een transformator kijkt in ieder geval.

Het is wel juist, hij heeft er 2 gemaakt, een common mode choke en de andere is de balun, beiden zijn verschillend gewikkeld.
De stippen geven enkel het begin van zijn wikkelingen aan.

LDmicro user.

Die markering staat voor het uiteinde met gelijke fase toch zekers? Dat heeft op zich niet direct iets te maken met de mechanische plek van de draad, of zelfs de wikkelrichting.

Voorbeeld bij trafo: 2 secundaire wikkelingen, als je het andere eind (zonder stip) aan elkaar verbindt, dan staat er tussen de einden met stip geen spanning, in fase dus.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Is in een ander topic ook al ter sprake gekomen: stip houdt wel degelijk verband met positie (in sommige gevallen)
Bij opgewikkelde spoelen is de aansluiting die het meest in het midden van de spoel zit met een stip gemarkeerd (en is soms ook korter)

http://p.globalsources.com/IMAGES/PDT/BIG/157/B0205243157.jpg[/img[

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

En dan maar hopen dat de fabrikanten van de spoelen consequent zijn bij het markeren van de binnen- en buitenzijde van de spoel.
Bij foliecondensatoren is de buitenste folie gemarkeerd met een streep, maar het omgekeerde komt ook voor.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Een stip bij een spoel in een schema is natuurlijk niet hetzelfde als een verfstip op de behuizing.
Zo is ook bijvoorbeeld van een platte 4,5V-batterij in het echt de korte lip de plus, terwijl in het schema van een batterij de langste streep juist de plus voorstelt. Het zijn gewoon twee verschillende dingen. In de nu volgende tekst heb ik het alleen over schema's.

In schema's waarin de fase van wikkelingen belangrijk is, geven de stippen aan dat die punten dezelfde polariteit hebben. Maar dat geldt eigenlijk alleen voor spoelwikkelingen op dezelfde vorm.
Stel, ik wikkel spoelen L1a en L1b op dezelfde vorm, en in het schema zet ik stippen bij deze wikkelingen. Dan hebben die twee uiteinden (een van L1a en een van L1b) dezelfde polariteit.

Maar als ergens anders in het schema L2a en L2b zitten, samen op een ándere vorm, en daar staan ook stippen bij, dan wil dat niet per se zeggen dat die uiteinden van L2a en L2b altijd dezelfde polariteit hebben als de 'gestipte' uiteinden van L1a en L1b. Daar kan wel een totaal andere wisselspanning op staan, met een andere frequentie bijvoorbeeld.

In een balun-achtige constructie met twee aparte bifilaire spoelen is het dus even opletten of álle vier stippen tegelijk dezelfde polariteit hebben (de tekenaar kan dat natuurlijk voor de uitleg wel zo tekenen), of dat ze alleen per paar genomen moeten worden.

Zitten er vier windingen op één vorm, dan hebben alle stippen natuurlijk wél dezelfde polariteit - als de tekening correct is getekend, tenminste.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Een stip bij een spoel in een schema is natuurlijk niet hetzelfde als een verfstip op de behuizing.

In ieder geval bij Wurth weet ik zeker dat dat wel zo is...
Je moet toch de 'hete' zijde kunnen identificeren? (vanaf het schema en ook aan het onderdeel zelf)
(een bestukker weet graag hoe die de spoel moet monteren...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Laat ik het anders zeggen.
De polariteitsstippen in een schema zijn essentieel voor de werking van dat schema.
Maar waarvoor verfstippen op het onderdeel worden gebruikt, mag de fabrikant bepalen. Würth geeft er de polariteit mee aan, en dat is heel praktisch. Maar het komt ook weleens voor dat stippen juist begin en einde van dezelfde draad aangeven.
Je moet dus soms in de documentatie nazien wat de kenmerken betekenen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Zonder de stip zou je niet weten hoe de spoel gemonteerd moet worden. En ook niet wat de 'hete' zijde is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 april 2018 21:50:37 schreef Arco:
Zonder de stip zou je niet weten hoe de spoel gemonteerd moet worden. En ook niet wat de 'hete' zijde is...

bij (moderne) spoel is dat idd zo, maar het gaat hier niet over één spoel,maar over magnetiche gekoppelde spoelen, een trafo dus... Daar duiden de stippen bij de wikkelingen de faze (of polariteit) aan. Of dat dan begin of het einde van de wikkeling is , is meestal van ondergeschikt belang. Het kan wel, maar hoeft niet zo te zijn.

groeten

Kris

rob007

Yarr, Matey!

Laat ik er maar niet meer over nadenken, Ik ben eigenwijs! ;-)

Maar mag ik dan nog wel jullie mening vragen?
Mijn neef wil toch die 1:2 balun maken en ik zie toch hier en daar wat verschil.

https://www.sm5mek.se/baluner/balun-21/

http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=11253

we hebben nog 2X de T200-2 liggen en dacht ook nog de 4C65
maar dan staat er 17 windingen, van de plug af helemaal rond om?
Hooww ik heb wat gevonden met plaatjes:
http://www.radioamatoripeligni.it/i6ibe/deltaloop/deltaloop.htm
het moest ook die T200-2 zijn van wegen die 400Watt.(over capaciteit)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

http://www.introni.it/pdf/Amidon%20-%20Transmission%20Line%20Transform…

is het voor die Cobweb antenne ?

[Bericht gewijzigd door tune op zaterdag 28 april 2018 07:42:41 (17%)

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Tune,

Ja het is inderdaad voor die Cobweb antenne!
Wat mijn neef wil doen is op het dak 4 kunstof mastjes zetten en daar een kruis in spannen.
Over dat kruis wil hij dan de 40 en de 20 mTr draad spannen.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

dus op alle banden heb je iets van 100 ohm ? iets van +/- 2:1 swr ?
Dan kan je best een UNUN maken en ringkernen aan het voedingspunt als choke.

Rob Bedoelt eigenlijk een 2:1 balun want een cobweb antenne is eigenlijk een multiband Halo-antenne en deze hebben een lagere impdantie.Deze ligt in de buurt van 25Ohm !

Cobwebb impedantie is eerder 12 ohm naar ik lees ?
Dan zou het eerder 4:1 zijn.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Klopt. In het echt zelfs iets lager, 10 ohm of zo, maar het scheelt niet veel.

En de fabrieks-Cobwebb is van gevouwen dipolen gemaakt, zodat je eerder op 50 ohm uitkomt.
In de fabrieks-Cobwebb zit dan ook geen impedantie-aanpassing.
Alleen een opgerolde coax-'spoel' bij wijze van balun.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Beste manier van oplossen is de impedantie meten en een UNUN maken, liefst met gescheiden wikkelingen en dan ferriet over de coax aan het voedingspunt.
Die rol coax op die foto ziet er ook niet netjes uit en die wil ik gerust eens op de analyzer zetten. De impedantie als choke zal allesbehalve zijn.

rob007

Yarr, Matey!

Mijn neef verzamelt nu spulletjes voor de antenne!
Maar moet ook 4 van die tegel voeten aanschaffen nog.
Ja ook ferriet over de coax komt er weer op te zitten.
Dat heeft hij ook.
Eventueel heeft hij T50 … ringen en 4C65 en ook FT140-61
Dus hij kan strakjes alle kanten op.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?