probleem met schrikdraadapparaat gallagher

Hallo ik heb ook een een oranje gallagher gerepareerd er lag een thermische zekering onder een vermogens weerstand uit
Type weet ik niet meer misschien een tip
Welke Beringen? nederland of belgie?
Als het Nederland is kom je maar langs met dat ding.
u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
al is beringe in nederland ook niet zo ver, dit ligt toch tussen weert en venlo dacht ik?
beringe ligt tussen heibloem en meijel..

edit: denk dat we het over hetzelfde hebben, en nou ja, een stad :)

[Bericht gewijzigd door testman op 29 april 2018 23:31:30 (53%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
als ik op google kijk is er ook een stad beringe tussen weert en venlo
als ik op google kijk is er ook een stad beringe tussen weert en venlo

'Stad' is wel erg veel eer, 't heeft maar 2100 inwoners... :)
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
ofwel zo groot dat het bord "welkom in beringe" hangt op dezelfde paal als "u verlaat beringe" :P :)
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 29 april 2018 23:50:37 schreef testman:
ofwel zo groot dat het bord "welkom in beringe" hangt op dezelfde paal als "u verlaat beringe" :P :)
Dat komt meer voor, wel aan de andere kant toch :)
Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.
Thevel

Golden Member

Opsturen kan natuurlijk ook.
Heen en terug zal iets van 20 euro kosten.
thevel , als je dat ziet zitten dan wil ik dat wel doen
Op 29 april 2018 21:20:01 schreef mel:
Welke Beringen? nederland of belgie?
Als het Nederland is kom je maar langs met dat ding.

ik kan wel langskomen :-), is maar een kleine 50km , voor mij geen probleem
Thevel

Golden Member

Op 30 april 2018 11:45:21 schreef vincent1972:
thevel , als je dat ziet zitten dan wil ik dat wel doen
Stuur maar een mail.
hallo,
ik ben Kristiaan Germonpré wonende in Oostkamp, België
Mijn dochter, die een verwoed paardenliefhebster is, vroeg mij of ik het schrikdraad apparaat Gallagher EquiMaster 370347 kon repareren.
Dank zij dit forum kon ik het schema bekijken en heb ik alle dioden nagemeten. Kan iemand mij het type van die SMD Zener diode melden die
in het oscillatie gedeelte zit en die de Unijunction Transistor 2N6027 aanstuurt.
Alvast bedankt voor de moeite om dit op te zoeken.
Ik weet niet welk type zener maar hoe weet je dat ze defect is? stomme vraag misschien maar toch..
Dat zou de meest linkse diode in de tekening zijn... en moest ik niet aan de gegeven geraken zou ik beginnen met 12V/1w en als de puls op de omheining niet sterk genoeg is dan naar 15V ...18V

Niet te hoog gaan want de PUT kan maar max 40V aan.
LDmicro user.
AMD bedankt voor je replay.

Ik heb de weerstand van de zenerdiode met een multimeter gemeten en in beide richtingen mat ik een lage weerstand van100-65 Ohm dus kortgesloten.
www.learningaboutelectronics.com/Articles/How-to-test-a-zener-diode

m.v.g.
Kristiaan
Misschien een goede foto plaatsen, staat er echt niks op? kleurringen of zoiets?
LDmicro user.
Ik heb hem uit gesoldeerd maar jammer genoeg niets te merken.
Dan zal het wachten zijn op iemand die het weet of misschien heeft Arco toen de spanning gemeten.
LDmicro user.
Heb je ook de verdachte zenerdiode nog eens uitgemeten nadat je hem uitgesoldeerd hebt? In circuit staat ie antiparallel met de andere diode die in serie staat met een elektrolyt met vrij grote capaciteit. De kans dat je bij in-circuit meten een verkeerde conclusie trekt is hier relatief groot.
maartenbakker

Golden Member

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Op 18 maart 2019 13:07:16 schreef grotedikken:
Heb je ook de verdachte zenerdiode nog eens uitgemeten nadat je hem uitgesoldeerd hebt? ..

Gezien de verwijzing van hoe een zener werkt veronderstelde ik dat hij goed op de hoogte is hoe je zoiets moet uitmeten ;)

Spanning erop en meten is de beste oplossing.
LDmicro user.
Gezien hij een document heeft moeten opsnorren over zeners bewijst eerder dat hij er geen ervaring mee heeft.Hij schrijft ook dat hij alle diodes heeft uitgemeten, dus ik neem aan dat hij niet alle componenten heeft losgesoldeerd, maar in circuit gemeten en op basis daarvan de zener als defect heeft verondersteld. Mijn vraag of ie de zener naderhand na uitsolderen nog gemeten heeft is dus relevant.
En als dat zo is,ga ik ervan uit gezien hij dit document hanteert , hij dat ook opeen correcte manier gedaan heeft.

Zeners uitmeten met een universele meter is zowiezo tricky. Afhankelijk van de meter kan de meetspanning in diodestand hoger zijn dan de zenerspanning.

Mijn trouwe Fluke 83V heeft op het Ohmbereik een meetspanning van 1,5V maar op de diodestand 7,25V.
Een zener <7V zal dus slecht meten op diodestand.
Tis te zeggen , hij zal in sperrichting de zenerspanning aanduiden tot 7V en daarboven dan weer oneindig aanduiden.
Geen betrouwbare methode dus voor een onbekende zener.

Als je een waarde verwacht van 12V of hoger kan je de zener zonder bezwaar uit circuit doormeten met de universele meter. Hij moet dan hetzelfde meten als elke andere Sidiode.

Een defecte zener is overigens niet de meest voor de hand liggende fout.
Bij een buitenapparaat is het vaak een gebroken soldering, ook de seriecondensator verliest wel eens capaciteit en een kanshebber is de thyristor of de condensator in het HS circuit. En tenslotte de transfo zelf.
De afbeelding is ook geen foto van het bewuste onderdeel maar een "google image" van iets wat er op lijkt.
Bedankt voor jullie aanwijzingen!
Ik heb die zenerdiode vervangen door een zenerdiode van 13V en het werkt.