FM Radio project

Hallo,

ik wil graag een fm radio maken maar ik loop vast bij het idee van de antenne, voor de fm radio zelf wil ik dit schema toepassen:
https://electronicsforu.com/wp-contents/uploads/2016/05/F61_1.jpg

Nu heb ik gevonden dat je met een coax kabel heel gemakkelijk een antenne kan maken.
Maar hoe moet ik deze nu op mijn printplaat solderen?

Alvast bedankt!

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste Arco,

ik snap het idee, maar hoe kan ik deze nu op mijn printplaat solderen?

Het gehele idee achter de radio is wel dat ik het helemaal zelf wil maken, hier hoort dus ook de antenne bij. De antenne wil ik graag van coaxkabel RG316 maken.
Waarschijnlijk zoiets als hieronder maar dan met twee rechte uiteindes.
https://oscarliang.com/ctt/uploads/2013/10/cloverleaf-antenna7-300x225.jpg

Maar hoe maak ik het uiteinde vast aan de printplaat? en moet ik hier een aparte aansluiting voor bestellen?

Je kan de coaxkabel vanaf de antenne aansluiten op de basis (kern van de coax) en de emitter (afscherming van de coax) van transistor T1.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

#flash2b
Bedankt voor je reactie, er staat inderdaad beschreven dat je een koperdraad kan toepassen, maar hoe ik deze moet monteren staat er niet bij.

#douwebakker
Als ik de afscherming van de coaxkabel aan de emitter wil aansluiten, moet ik dan de kabel eerste strippen en dan de grijze mantel met veel soldeertin vastmaken?

Bedoel je dit soms?:
https://www.ab9il.net/wlan-projects/f5d7050mod04.jpg

je moet inderdaad het uiteinde van de kabel strippen en de afscherming aan de massa vastmaken. Als het spul eenmaal werkt zou je een aanpassings trafo'tje kunnen overwegen om een betere ontvangst te krijgen.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
Sine

Moderator

Dat is wel een HEEL summier ontvangertje, ik vraag me af of je daar veel meer kunt ontvangen.

#Sine
Het is inderdaad een klein ding, maar het idee erachter is (geloof ik) dat je door meer materiaal te gebruiken een groter oppervlakte krijgt en dus meer/beter kan ontvangen,hierdoor dacht ik aan dit vlinderontwerp omdat je dan uiteindelijk een kleinere antenne krijgt(qua hoogte dan).

# douwebakker
Bedankt voor de info! Ik zal hem zeker op die manier aansluiten, lijkt mij simpelweg het gemakkelijkst. Bedankt!

Op 30 april 2018 12:38:43 schreef Sine:
Dat is wel een HEEL summier ontvangertje, ik vraag me af of je daar veel meer kunt ontvangen.

Het ontbreekt aan geen enkele vorm van pré-selectie, ik vraag me inderdaad af of je daar iets mee zou kunnen ontvangen, als je iets zou kunnen ontvangen is dat vast op een andere band als waar dit voor bedoeld zal zijn.

Telefunken Sender Systeme Berlin

#Martin V
Als je kijkt naar een gewone FM antenne, is dat dan ook niet een kabel / stuk koperdraad wat men verlengt?

Als ik bijvoorbeeld naar mijn (gekochte) wekkerradio kijk, hangt daar gewoon een dun kabeltje aan wat als antenne fungeert.Deze kan FM radio ontvangen.
Het kabeltje bestaat uit een zeer dun koperdraadje met zwart omhulsel.
En dan heb ik het over een diameter van zo'n 1 mm inclusief de buitenrand.

Dus terug naar jouw opmerking, hoe kan het dan dat ik met een dikkere koperdraad met betere geleiding minder zou moeten opvangen?

Ha Boskabouter22,

Ik weet niet of de foto met de twee antennes van jou is maar die kan je niet gebruiken dan sluit je de boel kort |:(
Gewoon een stukje draad er aan net als bij je wekker radio.
Maar wat denk je met dit principe te ontvangen ? dit is geen FM ontvanger te noemen maar een achterhaald experiment :o

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Niet te moeilijk over doen. Een geschikte fm antenne is een stuk stevig installatiedraad van 75cm lengte (kwart golflengte). De antenne moet ook een tegenpool hebben zoals een metalen kastje waar je de schakeling inbouwt of een strook aluminium tape aan de onderkant van een hout/plastic kastje. Coax gebruik je als je de antenne op afstand van de ontvanger wil zetten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

# electron920
Bedankt voor je opmerking, ik zou graag FM signalen willen ontvangen tussen de 88 en 110 mHz. Gewone FM radio dus.
Tsja, experiment of niet, het leek mij er goed uitzien, toch weer eens wat anders dan de standaard antennes die je overal tegenkomt. Misschien zal de praktijk toch uiteindelijk iets anders zeggen maar het lijkt mij interessant om te proberen.
Oei, kortsluiting moeten we inderdaad niet hebben en de foto is niet van mij, ikzelf moet nog aan het gehele project beginnen en hiervoor borrelen er vragen op die ik wel uitgezocht wil hebben zodat ik in 1 keer het radio'tje kan maken.

# Ledlover
Dit is inderdaad wel een punt.
Ik wil graag de antenne op het kastje monteren waar ik de radio in ga bouwen. Coax leek mij in eerste instantie een goed idee, maar als ik dan toch voor coax kies ,zal dit dan voor tegensignalen/storingen zorgen door een te hoge impedantie?

Ik denk dat ik mijn twee opties openhoud, als eerst proberen om een vlinderuitvoering te maken en als dit niet lukt een installatiekabel toepassen.
Wel is het zonde als ik gelijk bij de eerste optie een van de componenten opblaas door een te hoge impedantie of velden die ineens ontstaan.

evdweele

Overleden

Houd er rekening mee dat dit ontvangertje niet te vergelijken is met een willekeurige radio die je in de winkel koopt.
Hij is véél ongevoeliger en nauwelijks selectief. Je zal er dus minder zenders mee kunnen ontvangen en regelmatig zenders door elkaar heen horen praten.

Voor de antenne hoef je weinig moeite te doen. Een willekeurig koperdraadje van 75cm op de plaats waar de antenne is getekend is voldoende om enkele zenders te ontvangen. Verdere inspanning om de antenne te verbeteren heeft geen nut. Daarvoor is het ontwerp veel te minimalistisch.
Je kan het vergelijken met een kristalontvanger voor de middengolf.

Dat neemt niet weg dat het een leuk begin kan zijn voor verdere stappen op het gebied van ontvangers.

Mijn eerste "ontvanger" bestond uit een een kartonnen koker waar wc-papier op had gezeten, een stuk schelledraad overgebleven van de aanleg van een elektrische voordeurbel, een paar aluminium wikkels van chocoladerepen als condensator, een veiligheidsspeld en een stukje antraciet uit de kolenkit.
Maar ik kon er 2 zenders mee ontvangen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

@Boskabouter22,

Hetgeen @heer evdweele meld is de spijker op de kop :) een experiment is leerzaam en kan leuk zijn maar zo'n ontvanger gaat nergens over.
Je kunt er niets mee als je dan een simpele FM ontvanger wilt maken en het niet onnodig ingewikkeld wil maken neem dan een IC is niet duur en je moet er het nodige omheen bouwen dat levert ervaring op en het is nuttig bruikbaar.
Dit is mijn persoonlijke mening het is aan u maar bruikbaar is het ding niet.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Mee eens henk, kijk eens naar een schema rond de tda7000 of een ander fm ic. Dit werkt veel beter dan dit schema maar wel veel minder dan 'echte' tuner.

Succes, Robert

En alles vanaf c1 kun je gebruiken als audioversterkertje.

Maar op zich vind ik het juist goed hiermee te beginnen. Zo leer je over de verschillende (achterhaalde) methodes om FM te detecteren - in dit geval flankdetectie. Bovendien is het zo'n klein schakelingetje dat het in een uurtje in elkaar kan zitten.
Ook leuk om om te bouwen naar superregeneratief (zeer gevoelig maar slechte kwaliteit)

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 1 mei 2018 08:46:30 (12%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ieder bedankt voor de reacties, ik kan nu makkelijk aan mijn radioprojectje beginnen.
Met 1 meter coaxkabel kan ik nu beide eerder genoemde opties uitproberen en kijken wat er qua signalen uitkomt.

Ik weet dat dit project geen gewone radio ontvangst als uitkomst zal hebben,
maar het lijkt mij leuk om te kijken wat er qua geluidssignalen uitkomt.

Ook wil ik dit project toepassen als ''oefening'' voor verdere projecten op audio gebied.
Voor mijn volgende project wil ik namelijk een basgitaarhoofdtelefoonversterker maken, en dan heb ik met dit project een kleine basis met theorie, solderen en kennis over zaken.

#edweele
Als ik inderdaad maar 1 of twee zenders kan ontvangen ben ik al ruim tevreden, het gaat mij om het bouwproces en de verdieping van de componenten en wat het ic doet, niet speciaal om de ruimte hoeveelheid zenders.
Ook leuk om te lezen dat het inderdaad niet al te moeilijk hoeft te zijn,ik heb ook een verhaal gehoord waar iemand een stuk overgebleven installatiedraad als antenne om zijn raam heen had gespannen, en er toch nog ruim 6 zenders mee kon ontvangen.

#Ledlover/ar-gee/electron920
Ik weet dat mijn gekozen schakeling inderdaad veel gemakkelijker uitgewerkt kan worden met betere IC's waarbij ik meer zenders kan ontvangen, maar daar ging het mij nu niet om.
Wat Ledlover zegt is precies mijn intentie:)

evdweele

Overleden

Als je eens wil experimenteren met AM-middengolfkristalontvangers (Scrabble 3x woordwaarde ;-) ) staan hier leuke voorbeelden http://www.crystal-radio.eu/.
Daar wordt geen brokje antraciet en een veiligheidsspeld gebruikt als detector maar een moderne halfgeleider diode. Dat werkt toch beter.

Er zijn ook voorbeelden van raamantennes die men op een deur heeft gespannen. Dan heeft de antenne nog richtingeffect ook.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat heet een deurantenne. :)

Wat de FM-antenne betreft, het eind van de koperdraad kun je gewoon op de juiste plaats op de print vastsolderen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

:D Het dringt nu pas tot me door :+

Ik had alleen zo'n plaatje in gedachten

https://www.radiomuseum.org/images/radio/detewe/loop_antenna_889292.jpg

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Een betere FM-ontvangertje is deze uit de Halfgeleidergids van 1984. Deze ontvanger heeft een VHF-voorversterker en een oscillator die meegesleept wordt op de frequentiezwaai van de te ontvangen FM-zender. Zie ook "Kainka: "Eintransistor-UKW-Empfänger"" en "interessante FM-Schaltung gefunden".

https://www.circuitsonline.net/forum/file/14091

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Hallo,

Ik heb reeds de onderdelen voor mijn FM radio'tje besteld en de oplossing gevonden voor de antenne, maar nu vraag ik mij af hoe het zit met de spanning rond de LM386 die in het schema zit.
De pinbezetting is als volgt:
1. Gain
2. Gain
3. + input
4. GND
5. Vout
6. Vs
7. Bypass
8. Gain
En dit is het schema:

https://electronicsforu.com/wp-contents/uploads/2016/05/F61_1.jpg

Ook staat er in de datasheet een heel stuk over gain versterking, hebben ze het dan over de bandbreedte van de frequentie of iets anders?

Verder ga ik wel proberen om het radio'tje in elkaar te zetten, maar hoe het nu precies werkt met die IC....

mel

Golden Member

9 Volt is dacht ik de max spanning voor dat IC.
Ik zou er gewoon onder blijven, of een 7808 gebruiken.
Het is niks bizonders, de condensator tussen de pennen 1 en 8, bepaalt de versterking.Gewoon het schema volgen, met niet hoger dan 8 volt voedingsspanning.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..