FM Radio project

En alles vanaf c1 kun je gebruiken als audioversterkertje.

Maar op zich vind ik het juist goed hiermee te beginnen. Zo leer je over de verschillende (achterhaalde) methodes om FM te detecteren - in dit geval flankdetectie. Bovendien is het zo'n klein schakelingetje dat het in een uurtje in elkaar kan zitten.
Ook leuk om om te bouwen naar superregeneratief (zeer gevoelig maar slechte kwaliteit)

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 1 mei 2018 08:46:30 (12%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ieder bedankt voor de reacties, ik kan nu makkelijk aan mijn radioprojectje beginnen.
Met 1 meter coaxkabel kan ik nu beide eerder genoemde opties uitproberen en kijken wat er qua signalen uitkomt.

Ik weet dat dit project geen gewone radio ontvangst als uitkomst zal hebben,
maar het lijkt mij leuk om te kijken wat er qua geluidssignalen uitkomt.

Ook wil ik dit project toepassen als ''oefening'' voor verdere projecten op audio gebied.
Voor mijn volgende project wil ik namelijk een basgitaarhoofdtelefoonversterker maken, en dan heb ik met dit project een kleine basis met theorie, solderen en kennis over zaken.

#edweele
Als ik inderdaad maar 1 of twee zenders kan ontvangen ben ik al ruim tevreden, het gaat mij om het bouwproces en de verdieping van de componenten en wat het ic doet, niet speciaal om de ruimte hoeveelheid zenders.
Ook leuk om te lezen dat het inderdaad niet al te moeilijk hoeft te zijn,ik heb ook een verhaal gehoord waar iemand een stuk overgebleven installatiedraad als antenne om zijn raam heen had gespannen, en er toch nog ruim 6 zenders mee kon ontvangen.

#Ledlover/ar-gee/electron920
Ik weet dat mijn gekozen schakeling inderdaad veel gemakkelijker uitgewerkt kan worden met betere IC's waarbij ik meer zenders kan ontvangen, maar daar ging het mij nu niet om.
Wat Ledlover zegt is precies mijn intentie:)

evdweele

Overleden

Als je eens wil experimenteren met AM-middengolfkristalontvangers (Scrabble 3x woordwaarde ;-) ) staan hier leuke voorbeelden http://www.crystal-radio.eu/.
Daar wordt geen brokje antraciet en een veiligheidsspeld gebruikt als detector maar een moderne halfgeleider diode. Dat werkt toch beter.

Er zijn ook voorbeelden van raamantennes die men op een deur heeft gespannen. Dan heeft de antenne nog richtingeffect ook.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat heet een deurantenne. :)

Wat de FM-antenne betreft, het eind van de koperdraad kun je gewoon op de juiste plaats op de print vastsolderen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

:D Het dringt nu pas tot me door :+

Ik had alleen zo'n plaatje in gedachten

https://www.radiomuseum.org/images/radio/detewe/loop_antenna_889292.jpg

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Een betere FM-ontvangertje is deze uit de Halfgeleidergids van 1984. Deze ontvanger heeft een VHF-voorversterker en een oscillator die meegesleept wordt op de frequentiezwaai van de te ontvangen FM-zender. Zie ook "Kainka: "Eintransistor-UKW-Empfänger"" en "interessante FM-Schaltung gefunden".

https://www.circuitsonline.net/forum/file/14091

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Hallo,

Ik heb reeds de onderdelen voor mijn FM radio'tje besteld en de oplossing gevonden voor de antenne, maar nu vraag ik mij af hoe het zit met de spanning rond de LM386 die in het schema zit.
De pinbezetting is als volgt:
1. Gain
2. Gain
3. + input
4. GND
5. Vout
6. Vs
7. Bypass
8. Gain
En dit is het schema:

https://electronicsforu.com/wp-contents/uploads/2016/05/F61_1.jpg

Ook staat er in de datasheet een heel stuk over gain versterking, hebben ze het dan over de bandbreedte van de frequentie of iets anders?

Verder ga ik wel proberen om het radio'tje in elkaar te zetten, maar hoe het nu precies werkt met die IC....

mel

Golden Member

9 Volt is dacht ik de max spanning voor dat IC.
Ik zou er gewoon onder blijven, of een 7808 gebruiken.
Het is niks bizonders, de condensator tussen de pennen 1 en 8, bepaalt de versterking.Gewoon het schema volgen, met niet hoger dan 8 volt voedingsspanning.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De LM386 (althans die van Texas Instruments) mag 12V hebben. Voeding vanuit een 9V batterij kan dus zonder problemen.

Groeten, Ron.

Thevel

Golden Member

Op 30 mei 2018 11:09:26 schreef mel:
Het is niks bizonders, de condensator tussen de pennen 1 en 8, bepaalt de versterking.

Pen 1 en 8 mag je ook doorverbinden om een max versterking te krijgen.

Hubie

Special Member

Voor de afstemming zit er een 20 pF trimmer in.
Dat is ruk natuurlijk,als je daar een metalen schroevendraaier op zet zwabbert het alle kanten op.
Je kan daar beter een echte draaicondensator voor in de plaats zetten.

Edit\

Die dan wel 10 X duurder kost dan de gehele schakeling.

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 31 mei 2018 20:22:50 (13%)

Het is goed bij dit soort dingen in gedachten te houden dat de LM386 een speciaal en antiek versterker IC is, en niet zo veel lijkt op een gewone opamp. Hij is hier wel op zijn plaats, maar steek er niet te veel tijd in.

fred101

Golden Member

Ik zou hem eerst eens bouwen en er gewoon een stukje draad aan knopen voor je met antennes en kastjes begint, als dit je eerste stap in de wondere wereld van RF Voodoo is.

Hoe minder onderdelen, de kleiner de kans op succes.
Als het lukt heel leuk, maar als je niks hoort kan hij het bv prima doen maar blijkt op een stuk band te zitten waar niks zit of hij doet echt niets.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Boskabouter; ik heb een site gevonden met hetzelfde schema, alleen wordt hier voor de spoel gebruikt 4 windingen met 9mm diameter.

Telefunken Sender Systeme Berlin
evdweele

Overleden

Op 30 mei 2018 10:50:33 schreef Boskabouter22:
Verder ga ik wel proberen om het radio'tje in elkaar te zetten, maar hoe het nu precies werkt met die IC....

Het IC is alleen een laagfrequentversterker. De echte radio-ontvanger is het groepje componenten links van de potentiometer waar VR (volumeregeling) bij staat. Dus T1 en T2 met een enkel weerstandje en condensator.
En natuurlijk de spoel.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Op 30 mei 2018 15:32:56 schreef Thevel:
[...]Pen 1 en 8 mag je ook doorverbinden om een max versterking te krijgen.

Dat zou ik niet doen want dan gaat de LM386 meestal verschrikkelijk gillen. ;-) (oscilleren)

Dit doet mij denken aan mijn eerste radio ervaring, ik wou een mini radiootje bouwen, moest speciaal met de bus naar een stad omdat enkel daar een elektronika winkel was, en daar aangekomen werd ik afgeraden om mijn eerste projectjes zeker niet met hf te maken, dus met lege handen naar huis terug, hf is nu eenmaal niet de gemakkelijkste elektronika, nu bestaan er natuurlijk ic's waar alles in zit, straffer nog voor een 1.5 euro heb je een volledige module met sd kaart lezer, radio en display bij de chinees, een versterker ic'je van een 0.5 euro en je hebt een klasse radio en met afstands bediening, maar je krijgt heus wel ervaring door dit alles aan elkaar te knutsellen en in te bouwen enz.

Solderen leer je erdoor,versterkers leer je er door en veel centen kost het je niet.

https://www.aliexpress.com/item/5V-MP3-Music-Speaker-Module-USB-Power-…
https://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-1pcs-PAM8403-module-Supe…

[Bericht gewijzigd door bern36 op dinsdag 19 juni 2018 10:49:04 (18%)

Update...

De schakeling is in elkaar gesoldeerd, wat niet veel tijd koste, maar wat nu blijkt is dat hij niets ontvangt.
Nu heeft een kennis van mij het ding meegenomen naar Lelystad, en daar ontvangt hij prachtig, maar in woonplaats Almere niet.
Dus het gehele serieresonantiegedeelte slaat hij volgens mij doodleuk over.

Wel veel van dit projectje geleerd, ook over het IC'tje wat een handige component kan zijn op het gebied van audio, maar om even iets simpels in elkaar te zetten is het verder een hopeloos schema. Niet aan beginnen dus..

Nu heb ik een zelfbouw radio kit gekocht, nu maar eens kijken of deze het wel doet:)

Shiptronic

Overleden

Gebruik je in Almere en Lelystad dezelfde voeding ? ik vermoed van niet en daar zou het ontvangst verschil kunnen zitten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
evdweele

Overleden

In Almere zou je toch de zenders die in Hilversum staan moeten kunnen ontvangen.
Of het ontvangertje is heel erg ongevoelig en je kennis woont heel dicht bij de zenders in Lelystad.
De zenders van Hilversum zijn sterker dan die van Lelystad.
http://radio-tv-nederland.nl/876-1048mhz.html

Probeer eerst de tip van @Shiptronic uit. Als jouw voeding harder stoort dan die van je kennis ligt daar de oplossing.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Hallo Shiptronic, bedankt voor de tip, de schakeling is getest met een 9V batterijtje en hiernaast nog eens met een constante voeding erop, maar geen resultaat.

Met dit schema kan ik maar 1 zender ontvangen, en mijn kennis had alleen radio flevoland als ontvangst. Dit even nagekeken en precies deze frequentie zendt goed uit in Lelystad, vandaar. Alles te maken dus met de verkeerde serieresonantie frequentie en een te gevoelige schakeling, en een verkeerde voorbereiding want er is niet naar de FM-frequenties gekeken.

Bedankt nog voor de tips!

[Bericht gewijzigd door Boskabouter22 op zaterdag 23 juni 2018 22:38:07 (60%)

Anoniem

Al ben ik voorzichtig geworden met te zeggen dakannie! , vraag ik me toch af hoe dat kan werken. Nog afgezien van de afstemming. Een C in de ingangskring en de spoel in de uitgang? De waarden komen evenmin overeen met de fm band.
De collector van t2 ligt aan de basis van t1. En allebei de transistoren staan voor dc op hetzelfde potentiaal.Vb1=Vc1=Vb2=Vc2= 0.7V. De antenne ligt parallel aan de hf ingang én aan de audio uitgang.
Zie ik iets over het hoofd of komt dit uit een aprilnummer?

Zeer late reactie maar dit was een floppertje.
Inderdaad een aprilnummer geweest.

Na meerdere tests heeft de gehele fm ontvanger maar eenmaal gewerkt, met half resultaat.

Geen succes dus.

Iedereen bedankt voor de tips!

Anoniem

Bedankt voor de feed-back, ik zag direct dat dit een flutschema was, maar je hebt er toch wat van opgestoken.
Overigens is er niets mis met het audiogedeelte Zo'n LM386 is ontworpen als audioversterker en doet als hij correct in een schakeling zit zijn taak uitstekend. Ik snap niet waarom Aart daarover die opmerking maakt en laat uitschijnen dat deze audioversterker maar een mager substituut is voor een op-amp.
Wat zou een echte opamp zou verbeteren tov een onderdeel dat specifiek voor dat doel ontworpen is.
Een op-amp is eigenlijk destijds uitgedacht als onderdeel van analoge rekenmachines. Het principe wijkt nogal af van de toen gangbare analoge schakelingen. Naderhand bleek dat de eigenschappen zo opmerkelijk waren dat ze voor tal van andere toepassingen geschikt waren. Door de extreme open loop versterking en de hoge ingangsimpedantie kan zeer makkelijk een schakeling gemaakt worden waarvan de eigenschappen eenvoudig uitgerekend en ingesteld kunnen worden. Toch hebben ook opamps bepaalde beperkingen.

Maar dat je een opamp met voorrang moet prefereren in een eenvoudige analoge versterker boven een op maat gemaakt audioIC is nonsens.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 30 augustus 2018 15:25:56 (11%)

@grotedikken,
bedankt voor de opmerking, ik begreep het eerst ook niet, een compleet geïntegreerde schakeling kan ook veel meer dan een opamp, en de LM-386N-4 die ik nu voor mijn hoofdtelefoonversterker toepas voor mijn basgitaar, is al een mini audio-versterkertje opzich.

Ik heb er inderdaad veel van geleerd, en pas deze nut toe bij mijn hoofdtelefoonversterker project.
Door de LM386 bestudeerd te hebben, begrijp ik nu ook wat hij doet met audiosignalen en hoe het IC nu eigenlijk werkt en in elkaar zit.

Iedereen nog bedankt voor de opmerkingen en tips!