Waarom beatrix voor diazed patronen?

in een groepenkast vond ik zekeringhouders met daarin muntjes gestopt. Nu ben ik redelijk bekend in de elektro maar dit had ik nog niet gezien. Waarom doet men dit?

Zo repareerde je vroeger een gesprongen zekering. Na deze reparatie kan hij niet meer stuk.
Dit deden we in België bij de stoomvereniging met een 1 Franc muntstuk om de diesellock te kunnen starten met een acculader met startfunctie. Tijdens het starten dipte de perronverlichting behoorlijk in bij elk compressiepunt.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Thevel

Golden Member

Of er zitten geen pasmoeren in, met munten maak je de zekering op dikte zodat deze contact maakt.

Ik weet wel dat je een defecte zekering niet 'repareert' door er een muntje op te leggen ;)

Dat pasmoer verhaal lijkt mij niet van toepassing omdat dit niet zegt over de lengte van de zekering. Waarom draai je de zekering er niet even uit om te kijken of er iets raars te zien is?

This is the world we know best, the world of madness

Op 30 april 2018 15:57:19 schreef Thevel:
Of er zitten geen pasmoeren in, met munten maak je de zekering op dikte zodat deze contact maakt.

Ja, want met een muntje alleen herstel je die zekeringen niet.

Misschien was het muntje minder waard dan de prijs van de pasmoer ?

evdweele

Overleden

Toen ik in 1967 korte tijd in een wit- en bruingoedwinkel werkte en af en toe wasmachines plaatste en daarvoor een randaarde wcd moest bijplaatsen kwam ik regelmatig een stapeltje centen (1/100 gulden) in zekeringcoupes tegen.
Opvulling bij het ontbreken van een pasmoer en soms een grote stapel ter vervanging van de zekering.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Lambiek

Special Member

Op 30 april 2018 16:00:56 schreef Blackfin:
Dat pasmoer verhaal lijkt mij niet van toepassing omdat dit niet zegt over de lengte van de zekering.

Toch wel, zonder passchroef is je zekering te kort. :)

Zie reactie hier boven.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je hebt een 16A pasmoer en passende zekering.
Deze wil je verzwaren tot 20A.
Pasmoer eruit, muntje erin en 20A zekering plaatsen.

evdweele

Overleden

In de tijd waaruit mijn ervaring met deze financiële investeringen dateert kwam je in veel oude huizen nog groepen van 6 ampère tegen.
Met het toenemende aantal verbruikers en opgenomen vermogen van die verbruikers was 6A te weinig.
Dus pasmoer eruit en centen plus een zekering van 16A erin.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Lambiek

Special Member

Op 30 april 2018 16:15:59 schreef ohm pi:
Pasmoer eruit, muntje erin en 20A zekering plaatsen.

Daar zou ik het muntje niet plaatsen, zou het sowieso niet doen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mvdk

Golden Member

Ja, of je zet een schroevendraaier tegen het keramiek van de passchroef en je geeft er een klapje op. Ook zonder passchroefsleutel is zo'n ding te verwijderen, met een geschikte punttang. Een tikje met de hamer erop, en met dezelfde tang zet je de schroef weer op z'n plaats.
Zo'n muntje heeft wél een voordeel dattie een wegvliegend meldertje vasthoud, zodat je deze niet in je oog krijgt als het glaasje ontbreekt...

maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 30 april 2018 16:32:00 (100%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

je hebt een keramische passchroef nodig, om de lengte op te vangen zodat de zekering contact maakt.

als hier alleen een DII zekering in een DIII houder zit heb je niet meer lengte nodig, alleen de dikte van de zekering moet je opvangen. heb je losse keramische bussen, metalen bussen die in de DIII kop gaan of verloopmoeren van messing die je in de houder draait, zodat er een DII kop in de DIII houder past.

op de foto is een halyesterkast, de koppen zitten te diep erin, dus heeft men de zekeringen met een muntje net passend gemaakt. de diepte als de kop erboven is juist, nu kan de kop kapot springen als die los moet, zit helemaal aangedraaid. er zit dus zeker geen passchroef in.

tevens zijn muntjes geen koper, maar een legering, die geleiden dus minder goed als koper..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Vroeger deed met een stuiver achter een schroefkop, met een draad er aan gesoldeerd.
zo kan je spanning van een groepenkast halen.eentje aan de schroefkop, en eentje aan de nul.Of 2 zekeringen bij 2 fasen..
(werkt heel goed O-) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 30 april 2018 17:50:33 schreef testman:
tevens zijn muntjes geen koper, maar een legering, die geleiden dus minder goed als koper..

Dat muntje is een hele dikke, hele korte draad. Dat het materiaal wat minder geleidt dan koper lijkt me dus geen probleem.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
pa3gws

Golden Member

Ligt het aan mij of ben ik de enige die het verband met beatrix niet ziet? :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
evdweele

Overleden

Op de muntjes die ik vroeger in zekeringcoupes tegenkwam stond meestal de afbeelding van Wilhelmina :-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

voor t zelfde geld zit er geen zekering achter dat muntje, maar een boutje m8..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 30 april 2018 19:18:07 schreef testman:
voor t zelfde geld zit er geen zekering achter dat muntje, maar een boutje m8..

Kleinigheidje blijf je houden...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 30 april 2018 18:38:18 schreef evdweele:
Op de muntjes die ik vroeger in zekeringcoupes tegenkwam stond meestal de afbeelding van Wilhelmina :-)

In mijn tijd was Juliana populair

Op 30 april 2018 19:18:07 schreef testman:
voor t zelfde geld zit er geen zekering achter dat muntje, maar een boutje m8..

Die smelt niet zo gauw ;-)

Wel typisch dat alleen bij de zekeringen met de muntjes er achter deze al eens gesprongen zijn, aan de losse kapjes achter het glas te zien.

En anders is hier nog een specificatielijst met zekeringvervangers >:-)

http://www.walagata.com/w/nightwalker/Zekeringvervanger.png

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

valt mee dat er geen stukje soepel 2,5 bijstaat, als vervanger van de smeltdraad :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

gewoon zekering draad kopen http://www.teconex.eu/nl/zekeringdraad.html?IDC=960&IDD=13243

bij mijn eerste werk hadden ze porseleinen buisjes en kon je zelf nieuw stukje erin zetten. Bij een flinke sluiting uitkijken dat je geen hete bolletjes metaal over je heen kreeg.

Thevel

Golden Member

Zo kan het ook :)
(in de praktijk meegemaakt!)

pietplof

Golden Member

En wat dacht je van een smeltpatroon waar vanaf de achterkant ( kant van de ,,verklikker) er een 2" draadnagel door is geslagen.
De kop van genoemdeaadnagel lijkt grijs zodat je bij een vluchtige inspectie deze sabotage soms over het hoofd zag.

festina lente