Waarom beatrix voor diazed patronen?

Kruimel

Golden Member

Op 30 april 2018 21:12:13 schreef Peter112:
gewoon zekering draad kopen http://www.teconex.eu/nl/zekeringdraad.html?IDC=960&IDD=13243

bij mijn eerste werk hadden ze porseleinen buisjes en kon je zelf nieuw stukje erin zetten. [...]

Dat is toch het systeem dat in het Vereningd Koninkrijk ook heel lang in gebruik is geweest? Gewoon cartidges waar je zelf draad in moest monteren? Op zich is daar niet heel veel mis mee, ik begreep dat je er op school leerde hoe je zekeringen moest repareren en stekers moest bedraden.

Denk dat het wel verstandig is om eens te kijken wat er nu achter die muntjes zit in plaats van het te vragen in een forum, je weet dat ze er niet horen toch? Misschien ook een fotootje plaatsen.

In mijn beginjaren als elektrieker ook vaak tegen gekomen bij het vervangen van oude marmeren schakelborden in woningen en boerderijen en werkplaatsen. Hierin zaten ook vaak centen en stuivers, waarvan vele uit de jaren 1880 en 1890 en de oudste 1877. Deze hebben later een veelvoud aan waarde opgebracht bij verkoop. Ook hier waren het vervangers van de oude passchroeven van 4 en 6 amp voor 10 en toen nog 15 amp ipv 16 amp

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

15A was nog standaard bij onderdelen van haf kasten in de 70's. in de 60's was 10A per groep nog normaal. de witte wipschakelaars van berker in haf kasten kunnen maar 15A hebben, de holec versie uit de 70's kon wel 25A schakelen. die haf dingen zijn dan ook berucht om het haperen of uitfikken. en dat uitfikken kan lang duren, vele maanden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Op 30 april 2018 23:58:19 schreef Hunebedbouwer:
en de oudste 1877

Ha, daar zal zelfs Wilhelmina niet op gestaan hebben.

evdweele

Overleden

Draadzekeringen werden ook toegepast in sommige portofoons en mobilofoons.
Een voorbeeld van een zekeringhouder met zo'n draadzekering (Storno CQM19 uit 1964)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Thevel

Golden Member

Storno CQM19

Heb hier nog zo'n antiek geval liggen.. :9

hallo allemaal,

bedankt voor de respons zover. Ik heb nu wel een beeld waarom dit gedaan is. Dat ik de zekering er niet uitdraai is omdat ik niet weet wat er achter zit aangesloten. (het is ook GELUKKIG NIET mijn groepenkast..

Guy

mel

Golden Member

Op 1 mei 2018 01:19:27 schreef Thevel:
[...]Heb hier nog zo'n antiek geval liggen.. :9

De zender wel. mooi stukje techniek met QQE 12 :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Op 30 april 2018 23:58:19 schreef Hunebedbouwer:
[....] Ook hier waren het vervangers van de oude passchroeven van 4 en 6 amp voor 10 en toen nog 15 amp ipv 16 amp

Dit roept bij mij de vraag op, waarom voor 16 A is ge kozen i.p.v. 15A?
Je zou dan ook 8 en 12A ver wachten in plaats van 10A en ik mis nu 5A.
De reeks gaat nu wel verder met een veelvoud van 5 en niet met machten van 2.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

simpel, de reeks van schakelvermogens en stekker verbindingen in de elektrotechniek welke bij de zekeringswaarden passen. 4-6-10-16-32-63-80-100-125-160-200-250-315-400-500-630-1000.

ergens in de 60's zijn die waarden bepaald welke nu nog gebruikt worden. nu heb je 630A hoofdschakelaars, oude waren nog 600A.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

ergens in de 60's zijn die waarden bepaald welke nu nog gebruikt worden

Ik denk al veel eerder.
In mijn ouderlijk huis, dat was gebouwd in 1890 met alleen gasverlichting, was in het begin van de 20ste eeuw (rond 1920/1930 vermoed ik) elektriciteit aangelegd.
Er waren 2 groepen van 6 ampère; één voor de benedenverdieping en één voor de twee verdiepingen daarboven.
De hoofdzekering was 10 ampère.

Hoe de situatie in 1920 was weet ik uiteraard niet, maar wel hoe die was in de jaren '50.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er sinds de aanleg ooit iets aan de installatie was gewijzigd. Daar was geen behoefte aan; men had niet meer elektrische apparaten dan een stofzuiger, een radio en een strijkijzer.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 1 mei 2018 09:32:09 schreef testman:
4-6-10-16-32-63-80-100-125-160-200-250-315-400-500-630-1000.

Maar de factor tussen opeenvolgende waardes is dus: 1.5, 1.66, 1.6, 2.0, 1.97, 1.27, 1.25, 1.28, 1.25, 1.26, 1.27, 1.25, 1.26, 1.58.

Die zijn een stuk regelmatiger dan ik had gedacht. Maar duidelijk is dat de waarde "800" gewoon uit de serie ontbreekt. En het vaak voorkomen van 1.25... 1.27 hint er naar dat de serie is gebaseerd op 2^(n/3) met n een geheel getal. En in het begin ontbreken dus een hoop waardes.

Als ik 1000/1024 * 2 ^N/3 afrond op hele getallen krijg ik 4, 5, 6, 8, 10, 12, 16, 20, 25, 31, 39, 50, 63, 79, 99, 125, 157, 198, 250, 315, 397, 500, 630, 793, 1000.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik had de list ook al eens aangevuld tijdens het typen, maar niet al die combi's kloppen die je nu hebt. 2-4-6-10-16-20-25-35-50-63-80-100-125-160-200-224-250-315-355-400-500-630-800-1000-1250 zijn standaard waarden.

er is nog een hele aanvulling op die waarden, maar dat zijn geen standaard waarden. oa 170-560-750-900.

eind 60's begin 70's waren de passchroeven nog 15A maar er passen gewoon 16A zekeringen in. echter staat op de rand van de passchroef wel 15A gedrukt. dat was toen nog de standaard zekeringwaarde. in de 70's kwam de 16A standaard. miss dat de opvolgende waarden wel al standaard waren, maar 15A was dat nog niet toen.

nu met de automaten zijn de reeksen ook weer net anders, immers is de 35A naar een 40A gegaan bij automaten. je mag een ceeform 32A ook niet afzekeren met 35A zekeringen, dat worden dus 25A zekeringen of een 32A automaat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 april 2018 23:13:15 schreef Thevel:
[bijlage]Zo kan het ook :)
(in de praktijk meegemaakt!)

Of mijn huis bij aankoop. 2van de 12 waren nog origineel

http://fcapri.homelinux.com/waregem/elec/640/PICT0495.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Thevel

Golden Member

2van de 12 waren nog origineel

En de hoofdzekering? (of is ie dat linksboven :) )

mvdk

Golden Member

@fcapri: en dat in dat huis met die 160Amp aansluiting?
Die kast uit de startpost weten we niet van wat de aansluitwaarde is.
Ben ooit eens naar een restaurantje gedirigeerd, daar stond het personeel vér na middernacht me in het donker op te wachten. De boel moest nog opgeruimd en afgewassen worden. Een 3x80 aansluiting, met van die kleine mespatroontjes was uitgefikt. Of ik 't kon maken. Ik zeg, ja. Maar dan moet wel de stroom in de straat eraf, en met al die alarmsystemen these days...
Ik even naar het politieburo, twee straten verder, m'n probleem uitgelegd. De dienstdoende politieman dacht dat ik heel Zoetermeer ging uitschakelen...
Kastje eruitgelepeld, nieuwe aangesloten, de boel weer aan. Thuisgekomen bekeek ik de geblakerde patroontjes, en ontdekte er koperdraadjes in.
Foutje, ik had fraude moeten laten komen. Maar daar op dat adres zag ik 't niet. Heb er nog steeds de pest over in dat ik dat baasje er niet bij gelapt heb.
Dit zijn ernstige zaken, het mag dan moeilijk brandbaar spul zijn waar dat schakelmateriaal van gemaakt is, maar je kan er brand van krijgen.

ik zat al te wachten op die foto van fcapri :P , die had overigens geen 160A hoofdaansluiting maar een 100A aansluiting toen..

je komt dit als monteur weleens tegen, hoofdkasten zonder zegels, en soms zie je dan waarom omdat je er een nieuwe zekering in moet steken. men had er dan zelf 16A ingezet, want 25 hadden ze niet liggen. soms zijn er nog die denken dat je wel even een hoofdaansluiting van 3x 25A even ombouwt naar een 3x 50a hoofdaansluiting. dacht het niet dus, dat is voor de netbeheerder met bijkomende kosten elke maand. die 6mm2 als voeding is dan sowiso te dun dus wordt er gegraven, meter zwaarder uitgevoerd en mespatronen of tegenwoordig een kast met automaten. 50A als nieuwe aansluiting kan ook niet meer meen ik, het is 1x 35A, 3x25A, 3x35A, 3x 63A, 3x 80A en dan meteen naar 3x 160A met eigen veld of eigen trafo, hangt er vanaf wat er nog vrij is in de buurt.

aantal jaren terug moest een garagebedrijf een zwaardere aansluiting hier een paar straten verderop. blijkbaar was er niks meer vrij daar, want de trafo bij mij langs de deur werd ie vanaf getakt, toch een dikke 360 meter. een jaar later kwam er ook nog een nieuwbouw blok een 100mtr verder bij, blijkbaar was deze trafo nog ruim voor deze straat.

nu worden er diverse 10KV en 25KV voedingen bijgemaakt, want ik denk dat de rek in de stad er wel uit is onderhand..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 1 mei 2018 14:29:09 (21%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Al die bewerkte zekeringen zijn geen zekeringen meer maar enkelpolige scheiders. Dat met een spijker er dooreen was al weer enkele jaren geleden de oorzaak van een jachten scheepswerf in de punt aan het noord Willems kanaal, waarbij 2 brandweermannen uit Eelde om het leven zijn gekomen. Met het gebruik van munten en het verwijderen van de passchroeven kun je zwaarder zekeren als de bedrading aan kan.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

dat is precies wat die kwekerijen doen, aftakken voor de meter, maar wel 3x 50A aan stroom wegtrekken, terwijl het een aansluiting van 3x25A was, dus voedingkabel van 4x 6mm2. dat wordt al warm, en dan nog de slecht gebouwde verdeler met b webshop klokken en plastic stekkerblokken. die klokken kunnen dan 16A schakelen, maar wel ohmse last, geen 4x 600W gasontlading vsa's.

pas nog gehad, kast met 24 trafo's 200VA voor halogeen over 3 fasen verdeeld met 1 relais 11kW bij AC3 geschakeld, dat relais zat toch vastgebakken. gewoon verlichting, geen kwekerij..

je komt tegenwoordig minder nog doorverbonden zekeringen tegen, de generatie welke dat deed zit meer en meer in bejaardenhuizen. ook zal het feit dat men achterhaalt wat er is gebeurd na een brand en wie daarvoor verantwoordelijk is wel schelen.

je hebt ook werkgevers die iemand van t personeel de elektra laten doen, die weten niet waar ze mee bezig zijn, krijgen 4 opdonders op een dag. alles aanelkaar geklooid, krachtvoedingen die los bungelen op de vloer enz, 230V van kracht afgetakt, vd los gespannen tussen tl bakken. tot de eigenaar een verzekering wil, dan kun je een dik nen3140 rapportje opmaken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 1 mei 2018 14:21:51 schreef testman:
ik zat al te wachten op die foto van fcapri :P , die had overigens geen 160A hoofdaansluiting maar een 100A aansluiting toen..

Nou ja, wat ik bedoel te zeggen, zo'n kast met muntjes achter een 3x35 raak ik niet zo opgewonden van. Ons eerste werkplaatsje zat in een oud TU gebouw in Delft. De baasjes wisten niet dat er nog een cv installatie in het gebouw zat, er werd in de winter, en dat was één van die strenge heel lang geleden, met een stuk of 10 1500W buiskachels verwarmd. Tot iemand zag, dat de plastic electriciteitsbuizen aan de muren een beetje doorhingen.
Geklooi met zekeringen in een installatie met een grote aansluitwaarde is onverstandig.

Thevel

Golden Member

met een stuk of 10 1500W buiskachels verwarmd. Tot iemand zag, dat de plastic electriciteitsbuizen aan de muren een beetje doorhingen

Een beetje extra warmte in een strenge winter is toch weer mooi meegenomen... :)

die ken ik ook nog van jaarlijks een evenement opbouwen met wat kermis attracties en horeca in een grote tent. daar lag een 5x10mm2 rml in t gras te dampen met 100A aan verbruikers erop, die ging recht naar de HVK op een vrij veld met 125A mespatronen erin. tot de vaste elektrieker er eens niet bij was, en een ander de verantwoording van die rommel niet op zich nam, toen kwam er een nieuwe zwerfkast, 125A ceeform voor evementen en 5x 35mm2 voor de zwerfkast, goede haspels en overal een aardlek op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 mei 2018 16:15:30 schreef Thevel:
[...]Een beetje extra warmte in een strenge winter is toch weer mooi meegenomen... :)

Als de electraleidingen doorzakken heb je juist minder warmte in een strenge winter ;-(

Ik moest aan deze foto denken toen ik dit topic doorlas.

http://i.imgur.com/U2yQe2D.png

edit: dom van mij, iemand was me voor :)

[Bericht gewijzigd door Solfur_ op woensdag 2 mei 2018 21:13:09 (23%)

Hubie

Special Member

Joh,die zijn er meer hoor.(1 blz. terug) ;-)