Gezocht schema voor regelbare lineaire voeding 0-30v en 10A

Ik heb een aantal jaren terug een stevige lineaire voeding gebouwd.
Misschien heb je iets aan mijn schema.
In de bijgevoegde PDFjes staat alle info.

Deze voeding heeft een current foldback stroombegrenzing. Ik weet niet of dat handig is voor TS.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 6 mei 2018 20:23:44 (74%)

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik vertrouwde de voeding niet omdat ik niet zag dat V2 een PNP-darlington was.
Ik bekeek ze in eerste instantie voor een NPN-darlington.
Voeding is dus gewoon goed.

Sine

Moderator

Het kan aan mij liggen, maar de 1e pdf is bij mij blanco

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Met alle respect voor uw (al dan niet spirituele) capaciteiten, beste @Sine, maar het zou ook kunnen te maken hebben met uw browser en/of O/S :)

Alhier opent de pdf alleszins netjes, Firefox op Ubuntu 14.04.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

hier werkt de 1e ook gewoon..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 mei 2018 20:30:21 schreef Sine:
Het kan aan mij liggen, maar de 1e pdf is bij mij blanco

Tijd om netjes je licentie aan Acrobat te betalen ;-) of je vergrotingsfactor op 100% te zetten

Sine

Moderator

De eerste was blanco, de twee andere werkten wel, andere PDF-ert er op en het werkt nu wel :)

Dat is niet eens een foldback stroomregeling, dat is een "kill output" stroombegrenzing.

Dit brouwsel zou niet mijn eerste keuze zijn (of tweede, of derde, of ... ) Een opgevoerde 317 is leuk tot een paar ampere.

Bedankt alweer aan eenieder die weer bijdraagt. Al jullie info kan ik weer nakijken en zoveel als mogelijk toepassen in mijn schema. Thx
Ook een woordje van dank aan Hennik met zijn mooie pdf bestanden.

P.S. hopelijk blijft het onderwerp bij de voeding 30v ong. 10A en alles wat hiermee van doen is

Ik heb deze al enkele keren gemaakt.
Met de eindtrap wat aan te passen en de meetweerstand kun je die makkelijk ombouwen.
Ben er heel tevreden over en onthou dat 10A heel veel is, de meetweerstand zal heel precies moeten zijn.

LDmicro user.
Sine

Moderator

Dat is een vrij standaard 723 ontwerpje, niks mis mee ... maar daar moet je toch even over nadenken als je die wilt opschalen naar 10A

Als je niet kunt nadenken moet je aan zoiets niet beginnen ;)

Standaard zou ik niet zeggen wat de stroomregeling betreft..
Hij kan zijn voeding (op zijn foto) hierop aanpassen.

LDmicro user.

Hallo

Wil toch graag bij volgende tekening duidelijkere uitleg welke draad nu waar op aangesloten wordt. Wie wil me hiermee helpen?

Waar gaan nu nr 1 en 2 naartoe? Voor (Voeding) of na de elco.
Welke draad komt nu op 6 en 7?
Eigenlijk gewoon waar komt draad 1 tm 5 op aangesloten. Dit komt in een regelbare voeding van 30v en 10A.
Veel te lastig uitgelegd op internet en veelal in het Engels. Daar heb ik dus niet veel aan.

De bijgevoegde tekening mag evt bewerkt worden na gelieve om een nog duidelijker beeld te krijgen.

bij voorbaat dank

1/2 is (hulp)voeding al dan niet geisoleerd van je uitgang
3 geel is waarschijnlijk spanning meetdraad, parallel over je bussen.
4/5 dikke rood / zwart is de shunt. in serie met de last

als je nou een productpagina weet, dan is het misschien mogelijk om te zeggen of het geisoleerd moet en welke klem exact waar moet .

GMT+1

Hierbij het schema war deze in moet komen. Neem voor 1 en 2 aan dat deze dan komt op de 30v aansluiting van trafo? Er zit maar 1 uitgang op mijn trafo dus kan alleen de 30v-15A kant gebruiken. 15v/2a vervalt dus compleet uit schema. neem aan dat 4 en 5 dan komen waar Ampère meter getekend staat?

ik zie nu dus dat je het schema van een nader topic hebt gekregen.

laat nou eens zien waar je dit onderdeel gekocht hebt.

mogelijk kun je de spanning uit IC2 gebruiken voor de voeding, maar ik denk het niet.

[Bericht gewijzigd door Progger op vrijdag 18 mei 2018 19:15:20 (26%)

GMT+1
benleentje

Golden Member

Meestal hebben deze meters de 2 intern zwarte draden aan elkaar zitten en heb je dus een aparte geïsoleerde hulpvoeding nodig.

Heb je in deze voeding ook de 15V 2A gebruikt want daarop kan je wel de meter op aansluiten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dan zou het met dit schema kunnen, alleen zit de amp meter dan in de min leiding van je voeding, dus niet zoals op je schema in de plus.
Edit: schema komt van de link van @ dijkmane

[Bericht gewijzigd door rwk op vrijdag 18 mei 2018 22:10:44 (13%)

benleentje

Golden Member

Je hebt nog steeds een geïsoleerde hulpvoeding nodig. Nu kan je niet lager meten dan ca 4V want dan valt de meter gewoon uit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Productsite is ook deze.

https://benselectronics.nl/digitale-volt-ampere-meter-voor-paneel-inbo…

Staat een schema bij maar ben een leek en voor mij niet duidelijk genoeg. Ook even de vraag waarom het een aparte geïsoleerde voeding moet zijn en niet gewoon weg op de al aanwezige aansluiting secundair? Staat ook hiervan niets bij dit onderdeel vermeld. Niet handig.

Ook het rechts onderste stuk van schema komt bij mij te vervallen dus ic2 zit niet in mij voeding. Dit deel is anders goed opgelost.

Zoals al vermeld mijn voeding heeft maar 1 secundaire uitgang.

De geisoleerde voeding is nodig ivb hoe de shunt is aangesloten. Je hebt meerdere mogelijkheden. Enkele extra wikkelingen op de bestaande transfo , een aparte kleine transfo of een dc-dc convertor (deze van mij heb ik afgehaald van een oude ISA netwerkkaart)

Het metertje is bij mij zo aangesloten :
dunne rood/zwart = voeding

Rood meter + plus van de voedingsprint aan positieve uitgangsklem

Zwart meter aan negatief van de voedingsprint

Blauw/Geel aan de negatieve uitgangsklem

Op 18 mei 2018 22:44:48 schreef patsilverbug: Ook even de vraag waarom het een aparte geïsoleerde voeding moet zijn en niet gewoon weg op de al aanwezige aansluiting secundair?

Omdat de shunt (meetweerstand) in de - leiding zit, ze meten de spanning op de shunt tov de GND.

Ook beter om zoals Benleentje zegt, je kunt dan meten tot 0V, anders slaat die af aan 3.5V.

Je kunt zo'n goedkope voeding gebruiken want als je geen aparte voeding gebruikt zal het u spijten ;)

edit: maak dat de voeding van die meter niet boven de 12V gaat want binnenin zit een 3V3 LDO regelaar en die kan nogal warm worden als de ingangsspanning te hoog is en zo de lifetime van de meter heel wat inkorten.
5V is ideaal.. een USB lader van 230v/5V is ook goed.

LDmicro user.