Scoop klok te smal in X-Y modus

Semtexx

Golden Member

Ik heb een scoop klok printje gekocht, en die gebruik ik op een oude RFT Picoskop (vrij eenvoudig dingetje) uit 1965.

"Probleem" is echter dat ik het beeld niet goed genoeg gevuld krijg. Op de Y as is dat geen probleem, maar het klokje wordt dan wel erg eirond.

Op de X-as staat de regelaar al tot de aanslag, maar breder dan de helft van het buisje krijg ik m niet. Is er een eenvoudige mogelijkheid het X-signaal van de scoopklok wat op te peppen zodat hij toch wat voller in beeld kan? Liefst zonder ingrepen in de scoop of de klokprint.

Is dat denkbaar met een opamp? Zo ja, aan wat voor schakeling moet ik dan denken? Een versterking van tussen 2-8x lijkt me voldoende.

Heb je het schema van de print die je hebt gekocht? Mogelijk is daarmee met een kleine aanpassing het gewenste gedrag te realiseren.

Op 3 mei 2018 14:45:42 schreef Semtexx:
Ik heb een scoop klok printje gekocht, en die gebruik ik op een oude RFT Picoskop (vrij eenvoudig dingetje) uit 1965.

Is dat denkbaar met een opamp? Zo ja, aan wat voor schakeling moet ik dan denken? Een versterking van tussen 2-8x lijkt me voldoende.

enig idee hoeveel beelden per sec er aangemaakt worden? of de max frequentie van van het X-signaal? een Opamp is een mogelijkheid, maar twee transistoren en wat weerstanden lijken me meer dan voldoende. (eentje om de faze te draaien en een andere om te "peppen")

Semtexx

Golden Member

Schema van de scoop klok:

http://www.dutchtronix.com/SchematicsH3-1-Enhanced.htm

Geen idee hoeveel hij beelden aanmaakt. Maar die scoop is niet zo geavanceerd. Bandbreedte op de X is volgens het manual bij vol open gedraaide amplituderegelaar maximaal 500 kHz.

Beetje opamp of transistor zal daar zijn hand niet voor omdraaien?

[Bericht gewijzigd door Semtexx op donderdag 3 mei 2018 18:35:39 (57%)

Tidak Ada

Golden Member

Is dat dat scoopje dat indertijd Bij Radio Elra (Zwartjanstraat, Rotterdam) werd verkocht?.
Eigenlijk verwacht ik dat het probleem juist in de Y-versterker zou zitten. De Y platen zijn bijna altijd minder gevoelig dan de X-platen.
Mogelijk is de gevoeligheid van de X-versterker onvoldoende. Of heb je de ingangsverzwakker verkeerd staan?
Heb je misschien de hele X-voortrap er uitgehaald/omzeild? Van nature zijn die B7S2 buisjes ook niet erg gevoelig.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 3 mei 2018 18:37:37 (19%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Semtexx

Golden Member

Geen idee.... ik woon in Duitsland, en het is een DDR ding van eBay. Verschrikkelijk leuk toestelletje, zeker voor 10 euro.

Op een externe X is er geen keuze van ingangsverzwakker.

Tidak Ada

Golden Member

Kan je het X --signaal dan niet gewoon aan de X-ingang leggen en de verzwakker correct instellen, eventueel met behulp van de variabele verzwakker?

Vergeet ook niet dat een transistorversterker bij grote uitslag een kleinere bandbreedte heeft. (Denk maar aan de slew-rate bij OpAmps)

Het scoopje is er eentje met alleen buizen, neem ik aan?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Semtexx

Golden Member

Op 3 mei 2018 18:39:24 schreef Tidak Ada:
Kan je het X --signaal dan niet gewoon aan de X-ingang leggen en de verzwakker correct instellen, eventueel met behulp van de variabele verzwakker?

Het scoopje is er eentje met alleen buizen, neem ik aan?

Nee, dan krijg ik hem niet goed (genoeg) Ik krijg het beeld dan wel vierkant, maar t is wel erg klein. Op de Y krijg ik m goed beeldvullend met verzwakker en variabele verzwakker. Maar op de X moet ik dan de variabele verzwakker helemaal open gooien, en is t nog niet goed.

Of kan ik een weerstand voor t Y signaal plaatsen en een andere stand van de verzwakker kiezen?

Scoopje is inderdaad met buizen.

Sine

Moderator

Jet zou het signaal met een opamp wat kunnen opkrikken, maar ik vermoed dat je dan ook een externe hogere voeding nodig hebt.

Wat de vervorming betreft, die elcheapo buizen scoopjes hadden minder dan lineaire versterkers :)

Ha Semtexx,

Ik heb je schema gelezen de uitgangsspanning is maximaal 5V uit je DAC dat is voor de X ingang van de scope veel te laag.
Daar zal je een versterker moeten gebruiken zeg 15V uit.
Een opamp moet kunnen werken de DC uitgangsweerstand van de DAC is 40Ω een versterking van 4x eens proberen.
Heb je het schema van je scope ?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Semtexx

Golden Member

Ja, die heb ik, met de telefoon "gescand," ik hoop dat het een beetje leesbaar is:

New Doc 2018-05-03.pdf

Een voedinkje maken lukt nog wel, als het signaal 15V moet zijn, zal ik toch wel gauw aan een 18-0-18 voeding zitten. Ik heb nog wel een paar oude trafo's liggen en LM317 en 337's. Hoe ingewikkeld moet het schema van de opamp worden?

[Bericht gewijzigd door Semtexx op donderdag 3 mei 2018 19:58:16 (54%)

Sine

Moderator

letterlijk een opamp en twee weerstanden, als je daar nog ergens een trimmer in frut om de gain instelbaar te maken kun je het ook nog wat exacter uitvullen.

Ha Semtexx,

Ik heb een mapje voor je schema en wat foto's

RFT Picoskop.rar

De ingangsspanning op de X ingang is maximaal 100V dus voor een redelijke uitslag zal 15V krap zijn aan de andere kant je heb nu met 5V al een redelijke dekking.
Ik zal kijken voor een op amp welke je kan gebruiken misschien een 741 de snelheid dat is het punt niet.
Wel wat @Sine aangeef een externe voeding.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Semtexx

Golden Member

Bedankt! Dat is fijn! Goede kwaliteit schema vooral ook ;)
Die scoop stelt echt niets voor; ik had ooit een Cossor en die zag er van binnen wel anders uit.

Ik ga een opamp in elkaar zetten op een gaatjesprint. In de sloopbak ligt vast nog een 741 of een ander soort opamp.

Het resultaat zal ik fotograferen en posten.

Op 3 mei 2018 18:35:01 schreef Tidak Ada:
Is dat dat scoopje dat indertijd Bij Radio Elra (Zwartjanstraat, Rotterdam) werd verkocht?.
Eigenlijk verwacht ik dat het probleem juist in de Y-versterker zou zitten. De Y platen zijn bijna altijd minder gevoelig dan de X-platen.

De Y platen krijgen wel een betere en gevoeligere versterker voorgeschoteld bij een klassieke scoop.. X-ingang kreeg steeds een "schoonmoederbehandeling"... :-) (die was er vooral om te wobblen, en de wobbler geeft spanning genoeg)

@Tidak Ada,

Bij radio elra dat was deze

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
KGE

Golden Member

Om die opamp te voeden zou je ook een DC/DC convertertje kunnen gebruiken welke plus en min 15 Volt geeft bij 5 Volt input, hoeft er niet een complete voeding bij.

Zoiets bijvoorbeeld:

https://www.ebay.com/itm/8W-3-3-13V-to-15V-Dual-Output-power-supply-DC-DC-Step-up-Converter-module/232564342941

Tidak Ada

Golden Member

Op 3 mei 2018 20:26:28 schreef kris van damme:
[...]

De Y platen krijgen wel een betere en gevoeligere versterker voorgeschoteld bij een klassieke scoop.. X-ingang kreeg steeds een "schoonmoederbehandeling"... :-) (die was er vooral om te wobblen, en de wobbler geeft spanning genoeg)

Heu? De Y-platen zijn toch voor de tijdbasis, m.a.w. de horizontale versterker ? De X-as is de verticale, dus je te meten signaal!

@elektron628
Ik had de DHZ uitvoering in gedachten: Een frame van L-vormig omgezet blik en een doos vol echte Oostblokcomponenten. Geen kast er omheen.
Een vriendje van mij had heb gebouwd, doen ik me nog geen scoop kon permitteren. Ik denk dat dat DHZ pakket van dit scoopje was afgeleid.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 3 mei 2018 21:46:00 (24%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 3 mei 2018 21:40:43 schreef Tidak Ada:
[...]Heu? De Y-platen zijn toch voor de tijdbasis, m.a.w. de horizontale versterker ? De X-as is de verticale, dus je te meten signaal!

neeje, ts had het over X-ingang. (die gaat naar de vertikaal opgestelde afbuigplaten die de horizontale afbuiging verzorgen) zoje wil noem je dat de X-platen. Die versterker is meestal heel eenvoudig en niet zo gevoelig.

en ik heb me ook even verkeerd uitgedrukt door over Y platen te spreken. ik bedoelde de Y ingang (die naar de horizontale plaatjes gaat die dus de vertikale afbuiging doen ) dat zijn dan de Y platen. Deze versterker heeft veel meer keuze in gevoeligheidsregeling.

dus de X-as is de horizontale richting, maar gestuurd door de vertikaal opgestelde platen ..

edit: tenzij hij de scoop op zijn zijkant gebruikt.. ;-)

RAAF12

Golden Member

Het paar Y platen staat dichterbij het scherm en zijn daardoor gevoeliger voor de afbuiging van de electronenstraal. Ik zou een instelbaar versterkertrapje opnemen voor de X versterker. Dan moet de klok mooi rond te maken zijn.
Voorbeeld gevoeligheid van een DG7-32, 25V resp. 40V per centimeter
(Muiderkring Buizenhandboek)

plaatje is klikbaar

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb altijd geleerd dat de X-ingang van en scoop voor het te meten signaal is en de Y-ingang de tijdbasis/horizontale ingang is.

Bij de horizontale afbuiging staan de platen weliswaar verticaal, maar de elektronenstraal wordt daar in het horizontale vlak afgebogen.
De verticale as is altijd de X-as, dat is gewoon een conventie
in iedere grafische afbeelding.
De X-platen liggen weliswaar horizontaal maar verzorgen de verticale afbuiging.

Ik heb wel van een X-t diagram gehoord, maar nog nooit van een Y-t diagram. De Y as is altijd de tijd as

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Bij een scope is X de horizontale / tijdbasis

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 4 mei 2018 00:30:57 (17%)

KGE

Golden Member

Ik denk dat de verwarring is ontstaan door het feit dat de verticaal opgestelde afbuigplaten in de beeldbuis de electronenstraal horizontaal afbuigen en de horizontaal opgestelde afbuigplaten de straal verticaal afbuigen.. :-)

evdweele

Overleden

Niet alleen bij een scope is X de horizontale as, ook bij bijvoorbeeld grafieken in Excel of ander spreadsheet.

[Bericht gewijzigd door evdweele op vrijdag 4 mei 2018 06:31:57 (10%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

En soms heb je ook de Z-as. De intensiteit.. :)
En scoop-as, maar dat komt nadat hij in de fik gevlogen is >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..