Twee signaal leidingen omleggen

Arco

Special Member

Multiplexers kun je niet achter een ULN gebruiken. Die zijn voor data/analoge signalen, niet voor stroom van enige betekenis.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

beste Arco,

Wat mss niet helemaal duidelijk is overgekomen:
- Op de ULN zit een uitgang vrij die ik als I/O kan gebruiken.
- Ik zou trouwens ook nog een kanaal wat mss over is op de 74hc595 kunnen gebruiken..
- Dit levert dan het schakelsignaal om de seriele data te schakelen.

Dat dus de ULN mss grotere stromen aankan heeft hier geen betekenis (op de overgebleven kanalen trouwens wel, daar wordt een led display mee van verschillende lichtsterkten voorzien, maar dat is even niet relevant).

Dus mss ongebruikelijk maar toch geen wetmatigheid?

EDIT:QA (pin 15) van mijn 74hct595 is ook nog geheel vrij en bereikbaar dus dan hoef ik geen lichtsterkte op te offeren en heb ik een mooie ongebruikte uitgang voor te schakelen. Nu nog een mooi IC vinden. Volgens mij moet het toch lukken met een cd4053 als ik het goed heb gezien.

[Bericht gewijzigd door amateurtje op vrijdag 4 mei 2018 22:55:08 (20%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Voor het omschakelen/multiplexen van twee seriële datastromen heeft de ULN2003 geen enkele meerwaarde. Stuur de mux aan recht uit de 595 en laat de ULN2003 voor wat hij is. De ULN2003 doet maar één ding: stroom versterken. Dat heb je totaal niet nodig.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

nee. snap ik. Ik was op zoek naar vrije output kanaal wat ik zou kunnen gebruiken. Ik zag eerst de uln maar er zat natuurlijk nog een 74hct595 voor die zelfs nog een kanaal vrij had. Kon dus van beide komen maar was voor dit vraagstuk niet relevant. (zat gewoon in omschrijving maar krijgt nu teveel aandacht.)ik had dat gedeelte ook nog niet goed bedacht. Wat voor mij belangrijk was is het feit dat ik een I/O had en hoe ik de seriële data kan schakelen. Ik had mss beter kunnen zeggen dat ik een 5 volt I/O kanaal had en dan was het onderwerp meer relevant gebleven.

Volgens mij moet de voorgestelde cd4053 kunnen wat ik wil. en hij is ook nog betaalbaar. Ik zag allerlei switches die best prijzig waren. Bedankt voor de info.

Duuusssss....

Je hebt een TX/RX seriele poort die nu naar 1 device gaat.
Je hebt een tweede device wat je ook aan wil sluiten op de seriele poort van je CPU.

Je hebt een pin over op je 74595, maar verder niet.

Dan wordt de vraag: Is het erg dat "device 2" de data te zien krijgt die je naar device 1 stuurt? En andersom? Als dat geen probleem is, dan kan je gewoon de TX van je CPU op beide RX-en aansluiten.

Kan je er voor zorgen dat er nooit tegelijk gezonden wordt? Dan kan je de RX signalen gewoon OR-en of AND-en (ik weet nooit uit m'n hoofd welke) om de twee tegelijk aangesloten te laten.

Als dit alletwee kan, dan blijft die ene vrije IO gewoon vrij. :-)

Zonee, dan kan je bijvoorbeeld een 74157 gebruiken.

De "logische" aansluiting is voor de RX Op je CPU. De sel gaat op je IO die nog vrij was, en de A en B inputs van de multiplexer naar de TX1 en TX2 van de twee devices.

Voor de TX op je CPU ga je lomp doen: RX1 sluit je aan op een "Y" van de multiplexer, A op de TX van je CPU en B op een "vaste 1". Voor RX2 doe je het andersom: A op de vaste 1 en B op de TX van je CPU. 1 chippie en klaar! :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoi Rew,

Ik hoop niet dat mijn antwoord hierboven als onaardig of ondankbaar wordt gezien want dat is absoluut niet zo bedoeld. Ik ben hartstikke dankbaar aan iedereen die meedenkt en helpt.

De ene is een BT module en de andere een GPS. Die GPS blijft maar zenden en dus alles verstoren en dan zou ik de voeding moeten schakelen maar een GPS wil je in principe zoveel mogelijk gevoed houden. Dus beide tegelijk eraan hangen vind ik nogal een risico. Ik denk dat dat vaak mis gaat.

ik kan de 74157 eens bekijken maar is dat beter dan de cd4053? Is dat niet een beetje meer ervoor bedoeld? Kan ik die volgens het schema (zonder de elco's) aansluiten? http://www.geofex.com/Article_Folders/cd4053/cd4053-2.gif

Wat is het voordeel ene 74157 te gebruiken ten opzichte van de cd4053 (als dat überhaupt werkt?)

[Bericht gewijzigd door amateurtje op zaterdag 5 mei 2018 22:13:16 (12%)

Arco

Special Member

Is een wat grotere pic dan niet makkelijker? (een 100 pinner kost maar 4 euro...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

programma is voor deze pic (18F26k22) geschreven welke trouwens wel een grote broer (18F46k22) heeft (die ik ook regelmatig gebruik) maar die 74595 zit er toch op om die uln aan te drijven voor de lichtregeling van het scherm (al zou een grotere pic de uln rechtstreek aan kunnen drijven...). Helaas zijn beide seriele poorten dus al in gebruik en moet ik er eentje delen...
Er zijn wel pics met meer dan 2 seriele poorten maar dan moet ik programma ruimte inleveren of eeprom ruimte inleveren en dat wordt lastig.... Er is nog de (uit het hoofd) 18F66k90 of zoiets maar die is wel een eurootje of 15 dacht ik en die heb ik niet liggen..

Overschakelen naar een grotere pic lost dus niet het probleem van tekort komende seriele hardware poorten op (wat dus het echte onderliggende probleem is)

EDIT:
Als ik er toch over denk naar een 18F46k22 over te schakelen wil ik wel graag zo efficient mogelijk doen. met 3 i/o's zou ik in principe 7 uitgangen aan moeten kunnen zetten (op de uln2003). nu staat er ook altijd maar eentje of geen geactiveerd.

Als ik dit met 3 gewone I/O's doe ipv een 74hc595 serieel aansturen, scheelt dit veel waardevolle processor tijd. is hier een Ic-tje voor die ik aan drie uitgangen en de uln kan knopen? (volgens mij heb ik die ooit wel gezien maar ik ben het kwijt).

EDIT2:
EUREKA. een 74HC138 should do the job...

1) nee die cd4053 doet niet wat je wil.
2) Ik zou liever 5 extra outputs van mijn chip gebruiken dan een extra chip op mijn design.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@rew: waarom zou die CD4053 niet doen wat er verlangd wordt? OK, hij is bedoeld voor analoge signalen, maar kan toch digitale aan ook?

Wel eens dat het beter is extra cpu-uitgangen te gebruiken. De '138 kan wel maar dan kan er nooit meer dan één LED of LED-streng tegelijk actief worden; dat is misschien vandaag aanvaardbaar maar kan morgen ergerlijk worden. En de uitgangen van die '138 zijn "active low" meen ik me te herinneren, extra complexiteit.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik ken het chipje niet. Ik heb het datasheet opgezocht en zag een 1:8 multiplexer. En dan zit er maar 1 in ieder behuizingkje. Om nu twee of drie van die chips te gaan toepassen vind ik weer een beetje overdreven. Maar zoals gezegd: Ik optimaliseer sterk op "zo min mogelijk chips". Het kan heel netjes met alle niveaus goed gedefinieerd met een '157.

OK. Ik zie het al: dat datasheet gaat over een familie van multiplexers, waaronder een 1:8 multiplexer, maar de '3 is dus niet de 1:8.

Maar om het signaal niveau van de niet-geselecteerde module te definieren heb je een pullup of pulldown nodig. En met een on-weerstand van (max) 1k mag die ook niet te klein zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Maar om het signaal niveau van de niet-geselecteerde module te definieren heb je een pullup of pulldown nodig. En met een on-weerstand van (max) 1k mag die ook niet te klein zijn.

Dit snap ik niet. De module die niet is geselecteerd moet ge-pulled-up (is dit het goede woord?) worden? Zijn Rx leiding heeft toch gewoon "Niets te doen" en zijn TX leiding zal mss het kanaal hoog en laag maken maar dat mag toch geen probleem zijn?

PS, de seriele communicatie is 5V TTL..

Over het gebruik van de 74hc138; ik moet gewoon kijken hoe ik met de I/O s uitkom maar als ik naar de 18F46k22 ga krijg ik er zon 12 I/O's bij. Daarvan zou ik er dan alweer 8 gebruiken voor dit gedeelte terwijl op de uln dus toch maar kanaal tegelijk aan is.. de overgang naar deze pic zat al in de planning omdat er meer I/Os op zitten en die zouden nu bijna allemaal alweer op zijn en ik heb nog meer ideeen..... dit is de reden om toch alvast de opzet te maken met een 74hct138..

[Bericht gewijzigd door amateurtje op zondag 6 mei 2018 09:48:12 (33%)

Precies: "niets te doen". Maar als dat signaal niet hoog of laag getrokken wordt, dan zal die dus "zweven". En eens in de zoveel tijd zal dan iets voorbijkomen wat als een karakter gezien kan worden. Schakel je dan om naar de andere module dan kan het zijn dat je wil dat ie iets gaat doen, maar dat ie dat niet doet omdat er voor nog ongecontrolleerd iets is ontvangen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew, daar heb je een punt al moeten er naar een GPS module en de BT module wel heel specifieke zaken gezonden worden willen ze in een bepaalde state komen..

Nu hangen beide lijnen (TX en RX) van de processor aan een 4k7 pull-up. dan kan ik natuurlijk ook op alle lijnen een 10k pull-up hangen (Tx,Rx, TX1,Rx1,TX2,Rx2). Dan hangt aan de niet aangekoppelde lijnen een 10k pull-up en aan de aangekoppelde lijnen, twee 10k pull-up parallel(voor en achter de cd4053).

Arco

Special Member

Ik ken het chipje niet. Ik heb het datasheet opgezocht en zag een 1:8 multiplexer.

Dat is niet juist.

The CD4051B device is a single 8-channel multiplexer.
The CD4052B device is a differential 4-channel multiplexer.
The CD4053B device is a triple 2-channel multiplexer.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad, @Arco, maar wel een beetje laat... @rew had het intussen zelf ook al door ...

@rew: ik ben het niet eens met

Maar om het signaal niveau van de niet-geselecteerde module te definieren heb je een pullup of pulldown nodig.

want nmbm mag de niet-geselecteerde lijn de bibberbug dansen of ventieltrombone spelen of wat dan ook, zolang ze niet geselecteerd is maakt dat allemaal niet uit.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 6 mei 2018 13:23:06 (65%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

want nmbm mag de niet-geselecteerde lijn de bibberbug dansen of ventieltrombone spelen of wat dan ook, zolang ze niet geselecteerd is maakt dat allemaal niet uit.

als hij daardoor geen vreemde opdrachten krijgt lijkt me dat ook maar door het splitsen van de bestaande pull-up is het volgens mij sowieso opgelost.

toen ik ooit in de haven werkte, stonden daar kranen met 2 sets divers en 4 sets motoren. Katten en optoppen ging op 1 en hijsen en rijden op de andere. Daar werden dan ook de signalen allemaal met relays omgezet. Na een poos kwamen ze er achter dat dat storing veroorzaakte (niet alle signalen kwamen door na een wissel van de functie) en werden de relays vervangen voor nieuw exemplaren. Schijnbaar moet er een bepaald vermogen / stroom doorheen gaan om de contacten schoon te houden.

zit sinds 2009 in de PV.

ik zal door de CD4053 maar geen vermogen door gaan duwen.. Dat gaat ie niet heel lang leuk vinden..mss wel een leuk wolkje maar 1 brandje per week vind ik in huis wel voldoende.... Deze week al een nieuwe ledspot uitgefikt... maar dan ook letterlijk gefikt waardoor er tussen mijn plafond (houten balklaag aan bovenkant) vlammetjes actief waren uit het spotje en stukjes balk hebben zwart gemaakt.... Was even redelijk schrikken...12 volt ledlampjes van ebay kunnen toch voor redelijke momenten zorgen...

Op 6 mei 2018 13:13:13 schreef Arco:
Dat is niet juist.

Als we gaan miereneuken, dan kan ik dat ook. Welles! Ik heb het chipje opgezocht en zag in het datasheet een 1:8 multiplexer. De CD4051. :-)

Mijn stelling, "ik heb het chipje opgezocht en ik zag een 1:8 multiplexer" is gewoon 100% juist, en daar blijf ik achter staan..... Dat ik met m'n neus gekeken heb en niet door had dat het datasheet over 3 verschillende chips met drie verschillende nummers ging, dat staat ook als een paal boven water. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Waren het meerdere mieren of was het er maar eentje?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

[[off-topic]] :) Dat criterium schijnt niet meer te gelden, tegenwoordig, @EricP ; het blijkt vandaaag taalkundig correct te zijn om één pannenkoek te eten. Waar voor mij al even weinig voldoening aan is als aan het ... van één ... nuja ok, we houden het netjes.

ik zal door de CD4053 maar geen vermogen door gaan duwen.. Dat gaat ie niet heel lang leuk vinden

Ik zou zelfs verder gaan (copyright Mrs. Dupont & Dupondt :) ) : daar is die niet voor gemaakt dus dat zou geheid mis gaan, op welke termijn dan ook; vermoedelijk korter met toenemend vermogen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 6 mei 2018 17:54:50 (37%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

"Niet heel lang" is niet kwantitatief gespecificeerd..... Alles duurt een bepaalde tijd maar die kan wel eens verdomd kort zijn....Als we het al hebben over stromen waar contacten in relais van schoon gaan dan zal de termijnwaarop een cd4053 boem, pffffftttt,blip of iets van die strekking zegt wel een stuk korter zijn als dit bericht..:)

Met 1k ohm aan RDSON tussen de "aan" contacten kan er bij 5V max zo'n 5mA gaan lopen. Nu is 25mW in 1 tor iets wat niet direct tot het rijk der fabelen verwezen moet worden. Als ze dus een wat "dikkere" tor er voor gebruikt hebben, dan zou het zomaar kunnen dat je een tijdje een paar volt over de switch kan laten staan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/