miele vaatwasser

Beste,

Van mijn miele vaatwasser G 658 SCVI was de hogedruk schakelaar stuk. Doordat deze heeft gelekt is er op de print een triac gesneuveld.
Ik heb de hogedruk schakelaar inmiddels vervangen.
De triac die stuk was heeft de volgende opdruk: ST T4 1060 C935.
Ik heb deze vervangen door: ST T405 600B.
Het wasprogramma loopt nu iets verder door maar stopt toch op een gegeven moment met een storings melding: water toevoer/afvoer.
Mijn vraag is: kan dit liggen aan het feit dat ik de triac niet één op één vervangen heb?

zat er geen printje onderin de machine, net boven de bodemplaat wat last van geoxideerde stekkers had? heb ik ook gehad bij dit model, ook nadat de machine uitviel door die lekkende pressostaat.

meen trouwens dat ik daarna ook deze melding had, maar dat was weg na de afvoerpomp even schoonmaken. in de filterbak de rvs beugel los en dat bakje van de pomp schoonmaken..

waar was die triac van overigens? als het de zeepbak is, kan de actuator nog stuk zijn. hoofdpomp of afvoerpomp merk je vanzelf, water gaat niet weg of pompt niet rond.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 5 mei 2018 09:12:07 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De print zit in de deur, direct onder de bedieningstoetsen. De beide pompen werken overigens goed. Als ik een programma start doet de machine het volgende:
start afpompen rest water.
water innemen.
start circuleren.
na 10 seconden circuleren valt hij in storing.

alvast bedankt voor de reply.

na 10 seconden, doet denken dat ie iets niet ziet gebeuren. de pressostaat aan de circulatiepomp schakelt de verwarming, er moet circulatie zijn om de verwarming aan te laten gaan. is de machine al gestopt met water innemen als de boel stopt? water innemen doet hij nog terwijl de circulatiepomp al loopt. hij gaat niet meteen afpompen? want dat indiceert normaal dat er een lek is.

check de andere pressostaat ook eens. die meet het niveau. deze machines hebben nog geen flowmeter in de waterinlaat.

welk onderdeel stuurt de triac? want daar kan meer stuk zijn gegaan. de aansturing kan er ook van stuk zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het programma waar ik mee test is het voorspoelprogramma. Daar hoeft hij niet bij te verwarmen. De machine is inderdaad gestopt met water innemen als hij in storing gaat. De andere pressostaat schakelt als ik er op blaas. Ik heb dit nog niet in bedrijf gemeten.

Op 5 mei 2018 13:37:23 schreef RwinD:
Het programma waar ik mee test is het voorspoelprogramma. Daar hoeft hij niet bij te verwarmen. De machine is inderdaad gestopt met water innemen als hij in storing gaat. De andere pressostaat schakelt als ik er op blaas. Ik heb dit nog niet in bedrijf gemeten.

De triac stuurt klep Y38/1, dat is watertoevoerklep (regenereren)
De machine neemt een x aantal seconden water. Het verwarmingselement ligt net niet helemaal onder water. Dan stopt de waterinname, vervolgens start de circulatie. na ca. 10 seconden: storing.
Kan dit liggen aan het feit dat de vervangende triac iets anders is als de originele?

de circulatiepomp hoort een vol geluid te maken, geen gorgelen, dat betekent te weinig water. voor wat seconden water innemen is sowiso tekort.

normaal gaat de machine water innemen, dan gaat de pomp lopen en neemt de machine nog even water in zodat er water boven de filterplaat staat als de deur geopend wordt en het water in leidingen terugloopt.

die gekozen triac zou moeten werken, maar is de aansturing ervan niet stuk? niet zeldzaam dat de triac de aansturing meenemt bij doorslaan. bepaalde merken hebben dan een overleden processor of een processor die compleet random tijd over programma's gaat doen.

de andere pressostaat zal in de gaten hebben dat het niveau niet klopt. je zou de machine aan kunnen zetten, water in laten nemen, deur open en een pan of wat water erbij kiepen. loopt de machine dan wel verder tot de eerste afpomp/vulbeurt dan zit het in de waterinname, immers pikt de andere pressostaat het niveau dan wel..

je hebt toch de goede pressostaat besteld? want de andere kan niet bij de pomp worden gezet, druk is veel te hoog voor de niveau pressostaat. een lek in de slang kan ook nog, dan klopt de niveau meting niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er is waarschijnlijk een smd weerstand defect.
Ik heb dit al eens eerder ergens aangegeven,even zoeken.
Maak anders een foto van de elektronica dan geef ik het wel aan

De pressostaat die ik vervangen heb is sowieso goed. In bedrijf tijdens circuleren heb ik over de contacten gemeten. Zodra de circulatiepomp start, schakelt ook de pressostaat. Ook maakt de pomp geen gorgelend geluid. De transparante stijgbuizen aan de zijkant worden direct gevuld en je hoort ook goed dat er water door de machine gaat.
Hoe wordt de triac aangestuurd?
Kan ik die smd weerstand controleren?

Meet aan de rechter kant de weerstandjes eens na,waarschijnlijk is er 1 defect.

Kan dat direct op de print of moet ik ze eraf halen?

IDD een van die rechter weerstandjes is defect naast stekkers. Dacht dat er 223 of 103vop stond.

Heb de weerstanden doorgemeten. De uitgelezen waarde lag bij allen kort bij de verwachte waarde.
Ik vraag mij af waarom de machine eerst een halve minuut water pakt en vervolgens gaat circuleren. Volgens testman dient de waterinname nog door te gaan tijdens circuleren.

normaal pakt de machine nog water terwijl de pomp al draait. echter als de circulatiie duidelijk geluid makt en niet gaat gorgelen in die 10 seconden dat de pomp loopt, is er voldoende water aanwezig. dan rest de andere pressostaat die de niveaumeting doet. evt stekker van de vervangen pressostaat loshalen om te zien of de machine dan verder komt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op de omwalspomp zit een hogedruk pressostaat die nog wel eens defect raakt. Meet deze eens Ohms door,mag niet Kilo of Mega Ohms meten.

die heeft de ts al vervangen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik het goed heb zit er een smd weerstand bij van 472.
Als deze niet defect is en je presostaat heeft sluiting veroorzaakt dan vrees ik dat de processor defect is.

Als je het schema er bij neemt dan komt 1 van de contacten van de presostaat binnen op 1 van die klein smd weerstandjes.

Hier wordt bepaald door de processor dat er water in de machine aanwezig is en ook dat de pomp druk geeft.

Dat laatste klopt niet helemaal en is alleen voor de verwarmingsrelais te sturen Hogedruk aanwezig = verwarming mogelijk. Meet de signalen IDD en als de weerstanden heel zijn vermoed ik ook processor!

Op 8 mei 2018 20:51:08 schreef ad12345:
Als ik het goed heb zit er een smd weerstand bij van 472.
Als deze niet defect is en je presostaat heeft sluiting veroorzaakt dan vrees ik dat de processor defect is.

Als je het schema er bij neemt dan komt 1 van de contacten van de presostaat binnen op 1 van die klein smd weerstandjes.

Hier wordt bepaald door de processor dat er water in de machine aanwezig is en ook dat de pomp druk geeft.

De waarde die ik daar meet is: 5.863 K ohm.
Bedoel je met defect dat ik dan oneindig meet? Of valt mijn gemeten waarde ook onder defect?

5.8K is te hoog. Wat staat er op de weerstand?? 472 is 4.7K Ohm.Onder belasting stopt weerstand dan helemaal.

Op 10 mei 2018 19:02:33 schreef smd:
5.8K is te hoog. Wat staat er op de weerstand?? 472 is 4.7K Ohm.Onder belasting stopt weerstand dan helemaal.

Dan zal ik deze eerst vervangen.
Er staat idd 472 op. Kan deze weerstand alleen de boosdoener zijn?
Iemand een tip of link waar ik deze kan bestellen?

Alvast bedankt voor de genoemde adviezen.

[Bericht gewijzigd door RwinD op vrijdag 11 mei 2018 06:34:17 (14%)

Soldeer de defecte er af en plaats een gewone 1/4W weerstand er op. 1 SMD tje bestellen loont vaak niet. Toevallig een electronica winkel bij je in de buurt?? Willen je wel helpen.

Heb de weerstand vervangen. Vooralsnog draait de machine als een zonnetje. Hartelijk dank voor de tips.