Steca-500 werkt af-en-toe niet?

hobby-ist

Honourable Member

Ik heb het stuk tekst gelezen, maar schat de kans op een succesvolle afloop kleiner dan 10%.

Zie trouwens dat je leaded weerstanden op smd vlakken hebt gesoldeerd. Je krijgt dan het hefboom effect, en de weerstanden breken dan af op de soldeerverbinding. oei oei.

Ik gebruik een oscilloscoop, variac, delta-voeding, multimeter, en een hele doos chemische middeltjes om deze reparatie netjes te klaren.

Deze omvormers gaan tweedehands voor 100-150 euro over de toonbank.
Compleet total loss voor 15 euro.

If you want to keep peace, prepare for war

gewone weerstanden op een smd plekje kan wel, maar als hierboven al gezegd, dan beter zorgen dat de printsporen de last niet dragen. stukje dubbelzijdig of wat lijm eronder.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 20 mei 2018 11:53:05 schreef hobby-ist:
Ik heb het stuk tekst gelezen, maar schat de kans op een succesvolle afloop kleiner dan 10%.

Als de TS het zelf probeert of uberhaupt?

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Op 19 mei 2018 15:56:08 schreef satbeginner:
Het is jammer dat er nergens iets van documentatie te vinden is, bijvoorbeeld de reden dat het printje er überhaupt bij gekomen is, ook zonder lijkt de inverter te werken.

Toen de netfrequentie van jan-mrt wat uit de pas liep, ben ik te weten gekomen dat voor solar installaties de regel gold dat als de frequentie boven de 50.1 komt, ze gewoon uit moeten. Als deze ontworpen is VOOR deze regel, kan hetzijn dat die extra print deze regel implementeert. Idem met de nieuwe regel: afbouwen tussen X en Y (ik dacht 50.1 en 50.2) van 100% naar 0%..... Wederom als deze ontworpen is voor deze nieuwe regel...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
hobby-ist

Honourable Member

Het printje doet niets met de netfrequentie.
De omvormer heeft nog een netfrequentie nodig "oude stijl" , dus bijna exact 50Hz. Zie specificatie.
De omvormer is dus ontworpen voor de oude regels mbt afschakelen mbt netfrequentie.

@Sine: als hij het zelf probeert.

0805 SMD weerstanden kun je ook "op elkaar stapelen". Da kun je alle waardes maken die je wil, en is de mechanische last nagenoeg nul. Tenzij je er 10 op elkaar zet natuurlijk...

50,1Hz zou betekenen dat er te weinig last is op het net, bij 49,9Hz is er juist teveel last. vandaar dat de inverter bij minder als 50Hz wel terug mag leveren. de 251V afschakeling is meer veroorzaakt door te dunne kabels, zowel van inverter naar meterkast als van meterkast naar trafo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi all,

eerst weer bedankt voor alle feedback, wordt echt zeer gewaardeerd.

Ik zal proberen alle opmerkingen waar ik al iets mee gedaan heb te beantwoorden en waar mogelijk van meer info te voorzien.

De weerstanden in de plaats van de smd's: dat heb ik vooralsnog gedaan ná het weer schoonmaken van de print, omdat ik wilde uitsluiten of de verhoging van 220k -> 240k met de huidige netspanning nog nodig is.
Ik zal na afloop ofwel weer smd's plaatsen ofwel deze weerstanden vastzetten.

Mijn beide inverters -met ieder zo'n 550Wp aan panelen- zijn via een 10m 4mm2 kabel zonder lassen direct op een eigen groep in de groepenkast aangesloten. De spanningsval/stijging (afhankelijk van in welke richting je kijkt) is eigenlijk nooit meer dan ca. 1-2V.
De DC bekabeling tussen de panelen en de inverters is naar het verste paneel maar 5m, ook 4mm2.

Ik ben het eens met het gegeven dat deze inverters nog geen voorziening lijken te hebben voor wat betreft stoppen bij afwijkende netfrequenties.
Vooral, omdat het verschijnsel consequent bij één van mijn twee inverters optreedt, en altijd bij dezelfde. Het is ongeveer een jaar geleden begonnen, en als ik hem via de omweg van even spanningsvrij maken weer opstart werkt hij verder de hele dag zonder problemen. (Mits de zon blijft schijnen)

Met betrekking tot de uitgang niveaus van de verschillende LM393's:
Het lijkt erop dat het "piggy back" printje een latere uitbreiding/modificatie van de inverter is.
Op de print lijken drie min-of-meer afzonderlijke circuits te zitten (LM393, LM393 en een HCT4538) die op verschillende plekken van de centrale processorbesturing zijn aangesloten, dat lijkt de verschillen in aanwezige niveaus te verklaren.
Ook komen de niveaus op beide printjes overeen.

Overigens heb ik mezelf mogelijk voor de gek gehouden toen ik meende dat het probleem "meeverhuisde" met het "piggy back" printje: bij testen naderhand leek het erop dat beide inverters toch goed reageren, onafhankelijk van welk printje in welke inverter zit.

Wat ik echter NIET meegenomen heb in mijn eerdere stappen ter eliminatie was het volgende:
Als ik in een testsituatie test met de nagebootste solar spanning, was dit terwijl de inverter open op mijn werkbank lag, dus ook zonder behuizing etc.
Omdat de IBGT's en diodes op dat moment geen koeling hebben en het verschijnsel waar ik naar op zoek ben het wel-of-niet opstarten van de inverter is, heb ik ze tijdens een test dus ook nooit lang laten terugleveren, om daarmee te voorkomen dat er iets (te) warm zou worden.

Echter, wat ik dus steeds NIET meegenomen heb in mijn verschillende eliminatie stappen, is het data-interface printje aan de onderzijde met de opto-couplers, dat was nooit aangesloten tijdens de testen op de werkbank omdat de onderzijde van de behuizing immers verwijderd was....

Omdat ik toch geen uitleesunit heb, heb ik gisteren de volgende testsituatie weer bij de panelen aangesloten:

1. Het "Piggy back" printje uit de verdachte inverter gewisseld met de goede inverter om te kijken of het probleem ECHT mee verhuisd.
2. Tevens beide inverters zonder de connector van het uitleesprintje onderin de inverter aangesloten in bedrijf gesteld.

Vandaag kwamen beide inverters bij het opkomen van de zon normaal in bedrijf.....
Kan dat interface printje voor iets zorgen wat de inverter tegenhoudt om bij een tweede keer zonlicht op te starten??

Nogmaals allemaal bedankt voor de feedback, wordt uiteraard vervolgd,

Leo

P.S. een plaatje van mijn werkplek.. :-)

hobby-ist

Honourable Member

Mooie werkplek.
Heel professioneel. Kans opgeschaald naar 50% :)

Schoot me nog iets te binnen.
Soms raken microcontrollers half-defect na induktieschade (onweer).
Dan deden die micro's heel raar, en stopten af en toe plots met werken. Zonder reden.
Dat kan er ook nog aan de hand zijn.

Goedemorgen Hobby-Ist,

ik zal mijn best doen om het vertrouwen nog wat verder te laten groeien... :-)

In het kader van mijn eliminatie: bij het opkomen van de zon vanochtend bleef één van de inverters in de "knipperstand" hangen.
Het bleek de tot nu toe altijd goede inverter te zijn, maar die had nu dus wel het piggy-back printje van de verdachte inverter in zich.

Als ik mijn gevoel volg -de fout lijkt een "wel/niet" situatie- zou ik richting de HCT4538 gaan denken.
In plaats van One-Shot bijvoorbeeld blijven hangen in een 'ON'state???
Of niet reageren op een trigger terwijl dat wel moet???

Ik denk dat ik de One-Shot met alleen het printje, dus zonder de inverter, goed kan testen.
De ca. 16-17VDC komt via pinnen 1 (wit) en 2 (bruin) binnen (pin2 = gnd), en on-board wordt er 5V van gemaakt.
Ik denk dus dat wanneer ik die 16V zelf aanbiedt ik de basis functies van de chip moet kunnen testen.

De rechtse LM393 laat dezelfde signalen en niveaus zien als het andere printje, dus mogelijk dat de middelste chip -ook een LM393- ook nog verdacht is.

Wordt weer vervolgd,

Leo

Als ik het zo zie, dan is dit een stroomtrafo met eea er omheen. Ik denk dat het printje bedoeld is om de stroom door die draad te meten en door te geven aan de rest van de schakeling. Mogelijk op een apart printje omdat ze nog niet goed wisten welke implementatie ze voor het uiteindelijke ontwerp wilden gaan kiezen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoi @Rew,

eens, inderdaad een stroom-meet-spoel.

De comparator die daar het dichtst bij zit (LM393) maakt daar twee blokgolven van, één in fase met de netstroom, en de ander precies in tegenfase. Die LM393 zie ik ook werken.
Misschien wordt die gebruikt om netjes synchroon de AC te genereren?

Bij de tweede comparator, de LM393 in het midden, zie ik geen beweging, maar dat is zowel op het werkende printje als op de verdachte kandidaat zo. Wel lijkt hij ook indirect verbonden met de meetspoel.
Het kan echter goed zijn dat die comparator bijvoorbeeld alleen bij overschrijding van een maximale waarde van de stroom wat gaat doen.

En dan is er nog de HCT4538, een dual monostabiele multivibrator (OneShot).
Ook daar zie ik geen beweging (op beide printjes) maar die kan bijvoorbeeld alleen iets moeten doen bij in bedrijf komen of afschakelen van de inverter?

Kortom, het blijft nog even gissen.

Ik heb nu het volgende gedaan: ik heb wat vervangende SMD onderdelen voor deze print besteld, en terwijl ik daarop moet wachten heb ik de inverter weer in bedrijf gesteld.
Ik heb een paar stellingen, één daarvan is: "één test is géén test",
dus ik wil de komende dagen -terwijl ik op de spullen wacht- eens kijken of het probleem daadwerkelijk en reproduceerbaar is mee verhuisd met het verdachte piggy-back printje.

Is dat het geval, dan ga ik eerst de HCT4538 vervangen en dan weer eens testen.
Mocht dat niet helpen, dan vervang ik de middelste LM393 en dan weer testen.

Bedankt voor je input, wordt weer vervolgd,

Leo

P.S. Één van mijn andere stellingen is "de 3de wet van Leo" bij storingzoeken:

"Bij een 'leuke' storing is er ALTIJD nog iets extra's aan de hand!"

Kortom, er is nooit maar één ding stuk....

Overigens, 'Leuk' is vaak alleen voor mij als techneut leuk, een klant denkt daar meestal anders over... ;-)

Sine

Moderator

Dan ben ik erg benieuwd naar de 1e en de 2e wet

Op 21 mei 2018 16:33:00 schreef satbeginner:
Misschien wordt die gebruikt om netjes synchroon de AC te genereren?

De standaard truuk voor solar inverters is om een "spanningsgestuurde stroombron" te maken. De spanning nemen ze van het net, en zo krijg je dus een negatief-ohmse belasting.... een leverancier van energie. Om het teken van de spanning te weten... Ik weet niet of dat nuttig is. Anderzijds... Je kan dit soort signalen gebruiken om bepaalde elementen van je H-brug direct aan te sturen, en het PWM signaal naar de juiste mosfet te routeren. Maar dan moet je dus de spanning meten en tot blokgolf bewerken....

Maar goed, Leo, je bent op een zinnige manier aan het foutzoeken. Vragen als: "ik heb het 1x gezien, maar is het altijd zo?" zijn zeer nuttig om jezelf af te vragen. Dus: Goed werk, ga zo door!

Hoi @Rew en @Sine en anderen,

hier weer een vervolg:

Om maar de deur in huis te vallen (Rew): vandaag kwamen bij zonsopgang beide inverters in bedrijf... Hmm??

Dus, zowel de verdachte inverter met het goede printje, EN de goede inverter met het verdachte printje hebben de hele dag probleemloos gewerkt.
Dus inderdaad, één test is geen test, wordt hier maar weer bewezen.
Waar gisteren het probleem van niet starten was mee verhuisd naar de goede inverter met het verdachte printje, lijkt er vandaag geen probleem te zijn.

Idee: stel nou dat de One-Shot's er iets mee te maken hebben, dan zou door veroudering de tijd van een One-Shot net iets verlopen kunnen zijn, een weerstand net iets groter of kleiner, idem voor de bijbehorende condensator waardoor de single shot tijd net wel of net niet goed is ?
Dit is iets waarvan ik denk dat ik de puls-tijden met de printjes buiten de inverter goed kan meten. (tijdelijk extern voeden en triggerpuls aanbieden)

De bestelde spullen zijn er uiteraard nog niet, dus morgen gewoon weer een test.

Nog één kleine aanvulling:
toen ik gisteren de inverter weer op bouwde om terug te plaatsen, viel het mij op dat de twee wat langere M3 boutjes met de twee veerringen die het geheel bij elkaar houden niet echt meer lekker vast zaten in het aluminium profiel van de behuizing. (Ze zijn al wat vaker uit elkaar geweest.. )

Ik heb toen de gele geleiders wat verschoven zodat de boutjes weer grip hadden op een nieuwe plek in het profiel.
Wellicht had het piggy-back printje daardoor minder goed kontakt met massa? (Ik zou verwachten dat een belangrijke massa verbinding via de bedrading zou komen, maar wellicht doet deze verbinding dienst als een stukje afscherming?

@Sine:
De eerste wet van Leo luidt:
"Om bij storingzoeken tot een resultaat te komen, moet je aannames doen over de te verwachten testresultaten en die dan vervolgens controleren".
(Voorbeeld: Stel dat dit zó hoort te werken, dan moet ik daar dus zo-en-zoveel volt meten..)

Een beetje jammer in dit kader is Wet nummer twee:
"Aannames zijn mooi, maar eigenlijk bijna ALTIJD fout..."
(Oeps, ik meet hier toch iets heel anders, aha, dan werkt het dus niet zó als ik dacht, maar net ff anders...dus: Terug naar Af)

Wordt weer vervolgd,

Leo

Hi all,

Een korte update:

Vandaag wederom beide inverters bij zonsopgang normaal in bedrijf..??
Niks aan gedaan, exact dezelfde situatie als gisteren...

Wordt vervolgd,

Leo

Hi all,

Vandaag hetzelfde, beide normaal in bedrijf gekomen.

Wordt vervolgd,

Leo

Hallo allemaal,

"If it ain't broken, don't try to fix it..."???

De afgelopen dagen zijn beide inverters - zoals het eigenlijk hoort- normaal in bedrijf gekomen en gebleven.
Ook na een stroomstoring overdag -komt hier in Spanje ook wel eens voor- kwamen beide weer in bedrijf toen de netspanning weer terugkwam.

Als ik uiteindelijk alles dus samenvat: er is helemaal niks vervangen of gerepareerd.

Het enige wat uiteindelijk gebeurd is, is het wisselen van de twee piggy-back printjes tussen de inverters (wat in eerste instantie suggereerde dat het probleem in het piggy-back printje zat).

Het enige wat van invloed (b)leek te zijn, was het weer echt goed vastzetten van de boutjes die het piggy-back printje en de hoofdprint bij elkaar houden.

Het heeft er alle schijn van dat de getande veerringen die tussen de twee printen zitten wel degelijk een kontakt-functie hebben voor het piggy-back printje, en dat de wat uitgelubberde schroefdraad in het aluminium profiel -mogelijk met wat oxidatie/vervuiling van de print-oppervlakken- er toe geleid heeft dat de inverter dit rare, maar consequente- gedrag begon te vertonen.

Mocht er in de toekomst zich toch nog iets voordoen zal ik dit hier weer melden.

Bedankt voor alle feedback,

Leo

Sine

Moderator

Spokende dingen Leo, ik heb totaal geen verstand van die dingen dus wat dat betreft kan ik weinig toevoegen.

Hi Hobby-Ist, je mailadres is niet meer actief dus doe ik het op deze manier.

Ik via circuits-online jouw gegevens bemachtigd en gelezen dat jij Steca 500 kan programmeren. Ik heb diversen steca`s 500 goed werkend en heb destijds 2 gekocht ( 1 voor mij en 1 voor mijn vader) die het probleem hadden dat ze boven de +/- 240 volt eruit knallen. Die van mij heb ik destijds opgestuurd en is gratis vervangen voor een ander die geprogrammeerd kon worden. Ze hebben toen de maximale toelaatbare spanning verhoogd en het vermogen van 501 Watt naar 535 Watt gebracht. Mijn vader zit in Spanje en daar schommelt het nog harder. Ik heb toen alle gegevens aan hem doorgegeven en hij zou het verder afhandelen. Nu blijkt dat dit nooit gebeurd is. De Steca 500 hangt met nog 2 anderen in Spanje en gaat alleen bij vollast en hoge spanning eruit. Ik probeer Steca al 3 maanden te bereiken maar krijg alleen automatische mailtjes terug en daar blijft het bij.

In oktober ga ik 2 weken naar Spanje en kan dan de Steca 500 meenemen naar Nederland. Kun jij deze Steca 500 programmeren?

hobby-ist

Honourable Member

Ik heb inmiddels kontakt gehad met de topicstarter.
In of na oktober ontvang ik de omvormer/s in kwestie

Voor eventuele twijfelaars, ik heb goede ervaring met hobby-ist. Door blikseminslag defecte Steca's prima gerepareerd.

Hey
kan iemand mij vertellen welke waarde deze 4 weerstandjes hebben
deze zijn doorgebrand bij mij en kan dus niets meer aflezen
alvast bedankt

hobby-ist

Honourable Member

@Kaizen,

Voortaan graag je eigen topic aanmaken. Wordt meer gewaardeerd hier..
De weerstanden zijn 0.1 Ohm elk.

Als je er met de reparatie niet uitkomt kun je hem bij mij aanbieden.
Mijn email vind je als je mijn alias hobby-ist aanklikt.
Ik bied trouwens ook statiegeld op dit type omvormers, ook als ze total-loss zijn. Zelfs brand en waterschade maakt me niet uit.
Ik kan er altijd nog wel iets mee, al is het maar een deel van de behuizing.

Hoi
alvast bedankt voor het snelle antwoord
als ik er niet uit geraak mag u hem altijd hebben
heb hem voor nieuw gekocht maar werkte niet
groeten
marc

hobby-ist

Honourable Member

Als ik u was zou ik de omvormer direct naar mij opsturen.
Voor enkele tientjes krijg ik hem weer draaiend.
Hij brengt op marktplaats (in werkende toestand) tot wel 100-160 euro op....
Ik heb ook de juiste onderdelen liggen en veel ervaring aan dat ding.
Als de reparatie niet goed is uitgevoerd kan het zijn dat hij weer uit elkaar klapt, en als je pech hebt gaat ook nog de microprocessor nog defect. Dan rol je echt in de prijzen..

Ik heb geleerd dat dingen zelf proberen te repareren leuk is, en je kosten kan besparen. Maar sommige dingen kun je beter overlaten aan anderen, mits je juiste prijs, ervaring, en eventueel garantie...