Bender A-isometer E207M isolatie bewaker

benleentje

Golden Member

Ik heb 2 stuks bender A-isometer E207M
netspanning Us bis 220V

En 2 stuks Bender grundberg UG-isometer UG207
netspanning Un 24V GS (wat dat ook moge betekenen) ik denk deze is voor gelijkspanning

Graag zou ik deze willen testen op correcte werking voordat ik ze achter een scheidingstransformator ga gebruiken. Mijn type zijn voor 220V maar ik neem aan dat 230V ook gewoon goed gaat.

Ik kan geen aansluitschema vinden en zou ook niet weten hoe ik het moet gaan testen.

Als eerste zou ik willen weten of deze geschikt is voor enkel fase gebruik en ik zou ook blij zijn met verdere informatie over aansluitingen en een veilige testmethode.

Maakt het uit als je deze ook achter een variac gebruikt dus dat de meetspanning varieert van 0 tot 230V.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
anjer

Golden Member

Leuk ding.

lijkt mij een (automatische) isolatie weerstandsmeter.
Is een soort aardlekschakelaar met ingebouwd relais.
Kan kennelijk ook bij 110V en zo werken.
De schakel contacten van het relais zijn aangegeven op de behuizing.
(11, 12, 14, 24) Hiermee kan men iets aan of uit zetten.
Ik vermoed dat V13 een kant van de 230 is.
Wat de andere kant is kan je wellicht door meting vinden.
Om te testen:
Even een weerstand tussen uitgaande fase en aarde schakelen.

anjer

Golden Member

PS: Het instrument is voor 1 fase.

benleentje

Golden Member

Mijn vermoeden is dat U1 En U3 de spanning aansluiting is om het ding van power te voorzien en dat V3 In combinatie met V11, V12 en V 13 het te bewaken net is. En voor respectievelijk een 42V, 11V of 220V net.
Maar het kan natuurlijk ook precies anders om.

Het enige wat echt duidelijk is zijn de schakel contacten van van het relais.

Wat ik wel kon vinden is dat E en KE allebij op de aarde aangesloten moet worden. Over PT. + en - aansluitingen tast ik compleet in het duister.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
anjer

Golden Member

Dit zou heel goed kunnen,
misschien voorzichtig uitproberen?
De 230V uitgang moet daarna goed te vinden zijn.

Sine

Moderator

Ik meen dat die +- in serie staan met de interne meter zodat je er een externe meter aan kunt hangen.

benleentje

Golden Member

Dat klink logisch sine dan moet het wel om een stroom meter gaan want die kun je mits de spanningsval niet te groot word gewoon in serie zetten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
anjer

Golden Member

PT1, PT2 zou nul in/uit kunnen zijn.

Nee PT is "pruftaste" dus de testknop maar dan extern evenzo LT "loschtaste" resetknop.

Gr.F_S

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

)e kunt er alleen achter komen als je een aansluitschema van het apparaat kunt bemachtigen.
Als je geluk hebt dan heb je een separate voedingsspanning, en een apert meetcircuit voor het deel waarvan je de isolatieweerstand wilt meten, alleen dan kun je via een variac dit relais aansluiten.
Voor de variac aansluiten kan natuurlijk ook, dan is je varabele spanning niet van belang.
Let op dat de max weertsand maar tot 50 kOnm gaat. Te laag voor persoonsbeveiliging.
Het apparaat is dus NIET geschikt voor een testopsteling van je werkplaatsje.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

Nee PT is "pruftaste" dus de testknop maar dan extern evenzo LT "loschtaste" resetknop.

Dat klink ook plausibel. Dat zou betekenen dat de UG207 de voedings aansluiting tevens ook de meet aansluitingen zijn. Die kan ik dan wel eens gaan testen. Dat is met 24V wel een stuk prettiger

Let op dat de max weertsand maar tot 50 kOnm gaat. Te laag voor persoonsbeveiliging.

Dat is inderdaad heel erg jammer. Als de instellingen met veel zoekwerk zou zijn aan te passen welke waarde zou ik dan aan moeten gaan denken. Als ik mijn eigen Digitale multimeter moet geloven zo rond de 1MΩ

Als ik even simpel redeneer. Ik raak 230V aan en ik ben toevallig 50kΩ dan loopt er 4,6mA door mijn lichaam. Terwijl een aardlekschakelaar wel 30mA max door je lichaam toelaat. Je zou dus kunnen zeggen dat de aardlekschakelaar reageert op een impedantie van 7,66kΩ Dan lijkt me me met deze redenering 50kΩ goed genoeg. Of is de aanspreektijd van de isolatie bewaker te traag of trager dan een Aardlek automaat?

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 6 mei 2018 23:36:44 (17%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Een isolatie wachter werkt anders, bij een 1e fout (je pakt een draad vast) spreekt het relais aan, daarmee kun je dan bijvoorbeeld je scheidingstrafo van het net gooien.

Als die eerste fout niet wordt opgemerkt, en je pakt een tweede draad vast dan is er niet veel meer wat je gaat helpen.

benleentje

Golden Member

Ja daar heb je gelijk in.
Wat is dan een normaal een gangbare waarde voor de isolatie weerstand.
En waarvoor dient dan deze isolatie bewaker, of zijn deze voor EX zones ?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 7 mei 2018 00:28:52 schreef benleentje:
Ja daar heb je gelijk in.
Wat is dan een normaal een gangbare waarde voor de isolatie weerstand.
En waarvoor dient dan deze isolatie bewaker, of zijn deze voor EX zones ?

Mogelijk kan je hier wat mee http://www.benderbenelux.com (mailen)

De huidige types worden gebruikt o.a. in EX-zones.

benleentje

Golden Member

Ik heb het even open gemaakt en er zit eigenlijk heel erg weinig elektronica in. Veel weerstanden en een opamp.

.

Dus het een en ander moet goed aan te passen zijn. Hoewel 1MΩ moeilijk haalbaar is ivm erg kleine stromen. Ik ga eens kijken hoever het op te rekken is en ander is het jammer.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.