[rant]DAB+ de vervanger van FM? Laat me niet lachen: die was er ruim 10 jaar geleden al in de vorm van DAB, maar om een of andere reden is daar nooit iets in geïnvesteerd met als gevolg dat je na een flinke investering een paar flutzenders had die nooit meer zijn uitgebreid tot van de een op de andere dag opeens het signaal uit de lucht gehaald werd. Zeg maar dag tegen je investering in de toekomst. Na een poosje DAB+ boycotten blijkt het (als optie op geluidssetje zoontje toch weer in huis gehaald) nu wel allerlei leuke zenders te bevatten.[/rant]

Nu de concrete CO vraag: kun je nog iets met een DAB tuner? Behalve cadeau doen aan een vriend uit Engeland waar ze volgens mij nog met DAB ipv DAB+ werken?

Daarnaast: waarom is men overgestapt?

Ik had overigens een (externe) DAB tuner aan mijn autoradio (inmiddels verwijdert) en, op het zenderaanbod na, was ik daar best tevreden over.

ombouwen is niet mogelijk, dus opsturen naar de UK. of gebruiken voor onderdelen :)

wiki:

Na de ervaringen en kritiek op de oorspronkelijke versie van DAB in de pionierslanden is in 2005 de Technical Committee van WorldDMB gevraagd te studeren op verbeteringen. Een opgewaardeerde versie, met de naam DAB+, is door WorldDMB (vaststeller van DAB-standaarden) in 2007 gepubliceerd. De basis is onveranderd, er wordt nog steeds gebruikgemaakt van multiplexen en een Single-Frequency Network maar in plaats van MPEG1, Layer 2 wordt gebruikgemaakt van de MPEG 4/AAC+-codering, ook bekend als HE-AAC, waardoor op veel lagere bitrates al een goede geluidskwaliteit gehaald kan worden. Daarnaast is de foutcorrectie dankzij het gebruik van Reed-Solomon verbeterd, zodat ook bij mindere ontvangst een betere geluidskwaliteit gegarandeerd kan worden. Door de fors hogere efficiëntie van AAC+ kunnen aanzienlijk meer radiozenders gebruikmaken van dezelfde frequentieruimte in vergelijking met de oude DAB-standaard. Praktijktests in Australië suggereren dat DAB+ ongeveer drie maal zo efficiënt is als DAB.

Oudere DAB-ontvangers zijn niet in staat om DAB+ te decoderen, nieuwe DAB+-ontvangers kunnen beide standaarden aan.

het verschil zit hem in de codering.
Mijn ervaring met AAC AAC+ (op ISDN); betere geluidskwaliteit bij lagere bitrate.

overstap is vrij eenvoudig; minder bitjes verzenden =
1- meer stations per zender
2- minder zenders / kanalen omdat er meer stations op 1 kanaal passen.

Nee, tenzij er voor jou type radio een firmware-upgrade is.
DAB+ is een andere codec dan dab(een afgeleide van aac+ ipv aac)

Waarom, ja weet ik eigenlijk niet, zal iets met geluidskwaliteit te maken hebben.

Zoals wielklem zegt.

MP2 versus AAC is een jaar of 15 hardware verschil. Dat zal dus niet zomaar een simpele firmware upgrade zijn, die DAB radio zal wel geen 10 jaar of jonger zijn.

Ik denk dat het een slimme stap was. DAB was niet goed genoeg (kwaliteit en kwantiteit). DAB+ voegt echt wel wat zenders toe en ze klinken ook allemaal prima. DAB werd nog zo zeldzaam gebruikt (alleen getest?) dat het niet echt een groot offer was.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op (23%)]

Net even opgezocht: kastje gekocht in 2007 en pas in 2009 antenne geplaatst.
Dus bij aankoop wisten sommigen al dat het eruit gegooid zou worden maar werd het in de markt nog volop gepushed... :(

Soort windhoos: als je er aan begint, dan weet je al dat het over een paar jaar nog minder bruikbaar is dan bij het begin. En toch wordt het gepushed. En hele volksstammen trappen er in. Alhoewel het natuurlijk wel jammer is dat je een kassie hebt wat je naar een paar jaar al weg kunt mikken - het lijkt een beetje op de economische levensduur van een computer.

Hier nog gewoon FM. Ik ken eigenlijk niemand in mijn omgeving die al wat met DAB+ doet. Zie ook zelf de noodzaak niet zo - als FM er met alle geweld uit moet, nou ja, dan geen radio meer. Vroeger was het nog wel de moeite waard. Vroeger...

Op 7 mei 2018 12:47:23 schreef r-p:
Net even opgezocht: kastje gekocht in 2007 en pas in 2009 antenne geplaatst.
Dus bij aankoop wisten sommigen al dat het eruit gegooid zou worden maar werd het in de markt nog volop gepushed... :(

Ik ben er in 2004 al mee bezig geweest, toen was het eigenlijk al duidelijk dat DAB in zijn toenmalige vorm niks zou worden.

google maar eens op nog zo'n projectje. Waarschijnlijk weet 99% van de radioluisteraars niet eens van het bestaan af.

edit:

2004 - 2007 zat alleen de NPO op DAB, commercieel op FMeXtra.
Die laatste is volgens mij uitgeschakeld(na mijn tijd) en DAB is ergens 1 á 2 jaar geleden definitief omgezet naar DAB+

Op 7 mei 2018 11:00:44 schreef r-p:
Daarnaast: waarom is men overgestapt?

Volgens de eigen DAB+ reclame klinkt het als een campingplee. DAB zal dan wel als een gat in de grond geklonken hebben.

Overigens vind ik DAB+ op een portable radio op een plek met voldoende ontvangststerkte wel goed klinken, maar ik zie de toegevoegde waarde boven analoge ontvangst verder niet of je moet net naar een zender willen luisteren die je anders niet kunt krijgen.

Dab+ kan prima klinken, maar dit heeft te maken met de bitrate welke uitgezonden wordt.
En een hogere bitrate betekend dat er minder "zenders"(streams) op een mux uitgezonden kunnen worden(dus duurder).
Verder is de ontvangst in huis minder(meer vermogen nodig voor dezelfde ontvangst als fm) maar omdat het digitaal is werkt het of werkt het niet(e.e.a. afhankelijk van het gebruikte protectielevel hoeveel data er verloren mag gaan voordat het niet meer werkt.
Maar bij te weinig ontvangst zal het dus niet naar mono overschakelen/gaan ruisen zoals bij fm maar er zal gewoon geen of met horten en stoten geluid komen.

Op 7 mei 2018 12:54:06 schreef EricP:Hier nog gewoon FM. Ik ken eigenlijk niemand in mijn omgeving die al wat met DAB+ doet. Zie ook zelf de noodzaak niet zo - als FM er met alle geweld uit moet, nou ja, dan geen radio meer. Vroeger was het nog wel de moeite waard. Vroeger...

Eric, dat wordt van "LED Hater" over naar "DAB Hater". ;-)
(Ik zou "Waterstof" en "Gas Vrij" ook alvast claimen...)

Hahaha. Ja, gasvrij is net zo'n kansloos initiatief als gloeilampen verbieden. Dat mag niet meer, maar vanwege 'gasvrij' moeten we wel electrisch gaan bijverwarmen - geen warmtepomp die het redt (en eh... energie technisch zijn die dingen ook een ramp...).
Het heeft niks met haten te maken, het heeft met een verslechtering door je strot geduwd krijgen te maken. En we slikken het allemaal maar gewoon...

Ombouwen naar DAB+...nee of je moet echt een om een project verlegen zitten. En waarom, DAB+ autoradio's zijn er al zoveel van en kosten net niks.

Op ebay zetten, dan kun je een deel van de opbrengst nog in een DAB+ ontvanger steken. Firmware zelf reverse-engineeren en upgraden is meestal een jaaropgaaf.

Nou weet ik het weer... De DAB is toch een soort speelse hitlergroetachtige synchroondans?

Ik heb sinds kort een nieuwe auto met DAB+ ontvanger overigens zit er ook nog Fm en Mw op.
Wat me opvalt , ik woon nogal in het noorden dat er veel meer DAB+ zenders zijn. Rond de 30.
Wat wel opvalt is dat de kwaliteit waarin sommige uitzenden minder is dan de andere. Ook hoor je af en toe dat de radio terugschakeld als de ontvangst minder wordt. Ik heb me nog niet verdiept hierin.

wat ik hoor van mensen met een bouwradio is dat DAB+ in gebouwen echt slecht ontvangt, nadeel ook nog dat het of wel of geheel niet ontvangt. bij FM had je tenminste nog ruis of zette je de radio op mono.

in de vrije lucht is op de autoradio het ontvangst wel goed, gewoonweg omdat je dan minder last hebt van afschermende metalen wanden, isolatiemateriaal met alu enz.

ik lees dat de DAB+ band op 170- 228MHz zit, hogere frequenties betekent kleinere zenders die minder ver komen. ik las al dat kpn met ingang van april dit jaar de FM zenders op hun masten weg aan het halen is, de zenders in mierlo zijn al weg..

Op 7 mei 2018 15:34:54 schreef EricP:
Hahaha. Ja, gasvrij is net zo'n kansloos initiatief als gloeilampen verbieden. Dat mag niet meer, maar vanwege 'gasvrij' moeten we wel electrisch gaan bijverwarmen

Gewoon weer terug naar stookolie net als in de jaren '60 van de vorige eeuw. Kost minder dan 23k euro.

Op 7 mei 2018 20:32:51 schreef Peter112:
Ik heb sinds kort een nieuwe auto met DAB+ ontvanger overigens zit er ook nog Fm en Mw op.
Wat me opvalt , ik woon nogal in het noorden dat er veel meer DAB+ zenders zijn. Rond de 30.
Wat wel opvalt is dat de kwaliteit waarin sommige uitzenden minder is dan de andere. Ook hoor je af en toe dat de radio terugschakeld als de ontvangst minder wordt. Ik heb me nog niet verdiept hierin.

De reden dat DAB+ zenders verschillen in kwaliteit komt omdat ze in verschillende bitrates uitzenden.
De reden hiervan ligt denk ik aan de kosten voor en/of bandbreedte die een radiostation heeft.

Als het DAB+ signaal te zwak wordt dan schakeld een goede autoradio over op het FM alternatief. Is dit er niet omdat het een DAB only station is dan valt de radio simpel stil.

Veel nieuwe gebruikers van een nadien ingebouwde DAB+ autoradio kiezen de (bijgeleverde) raam plakantenne boven een DAB/FM 16V spriet op het dak. Het verschil is aanzienlijk.
Zo klaagde een kennis van mij onlangs dat hij met zijn nieuwe DAB+ radio met raamantenne vrij vaak wegval heeft, zeker in tunnels. Terwijl ik met een Hirschmann FM/DAB 16V actieve dakantenne praktisch nooit wegval heb. Een groot verschil in investering maar dus ook in ontvangstkwaliteit.

DAB+ staat in Nederland overigens nog op een laag niveau, al zijn de toezeggingen en toekomstverhalen van de overheid veel belovend. Zaken als dynamische beelden bij de zender en extra info per station, muziek, of uitzending zijn in o.a. Duitsland, Scandinavie en Engeland al langer standaard voorzien, terwijl wij het in Nederland pas sinds kort met een zielig plaatje het gros van de zenders moeten doen.
Dit verhaal geldt vanzelfsprekend voor autoradio’s met een kleurenscherm.

De toezeggingen zijn veelbelovend omdat de overheid zendgemachtigden dwingt om DAB erbij te doen of de vergunning in te leveren.

Het systeem is opzich niet slecht, maar je moet het niet als enige hebben en van de politieke en commerciele spelletjes lusten de honden geen brood.

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (99%)]

Op 7 mei 2018 21:22:50 schreef ohm pi:
[...]Gewoon weer terug naar stookolie net als in de jaren '60 van de vorige eeuw. Kost minder dan 23k euro.

Tuurlijk, dan is het straks in Maart al 25 graden :-) Scheelt wel flink in de stookkosten dus wie weet lost het zichzelf op..

Je kunt natuurlijk alles ombouwen. Kijk maar:

https://www.strey.biz/en/blog/20151207-dab_conversion_kit/

Ik vind deze ombouw erg leuk. Vooral de manier waarop ze zorgen dat je een andere zender op kunt zetten. Volgens mij hebben ze gewoon de ecc85 vervangen.

Ik heb nu overigens een paar jaar een dab+ ontvanger en ik moet zeggen dat het zeer goed werkt. Geluid kwaliteit is veel beter dan via internet of via de kabel maatschappij. Ook in de auto hoef je nooit meer een andere frequentie te zoeken. Het werkt echt goed. En ja in huis moet je even een buiten antenne plaatsen. Maar dat moet met FM ook. Er is dus wat dat betreft niets verandert.

Ik mis alleen wel de grote Nederlandse middengolf zender die je in bijna heel Europa op de autoradio kon horen. Dat dan weer wel.

En ja voor piraten stations hebben ze het zo wel heel erg moeilijk gemaakt.

Op 8 mei 2018 14:38:38 schreef Ex-fietser:
Je kunt natuurlijk alles ombouwen. Kijk maar:

https://www.strey.biz/en/blog/20151207-dab_conversion_kit/
.

Leuk gedaan :-)
Ik verwacht dat ze de audio vanuit de DAB+ electronica op 10,7mHz moduleren en dan het MF binnen sturen.
Je moet er maar opkomen….

Op 8 mei 2018 19:06:08 schreef minimax:
[...]

Leuk gedaan :-)
Ik verwacht dat ze de audio vanuit de DAB+ electronica op 10,7mHz moduleren en dan het MF binnen sturen.
Je moet er maar opkomen….

Dan heb je toch geen stereo ? of maken ze er ook een piloottoon bij.

DAB+ kan ook veel meer multiplexen aan, wat dan weer voordeliger is voor de zenderbeheerder. Met digitaal is het zo, ofwel heb je ontvangst, ofwel niet, met FM had je nog wat ruis, met DAB+ is dat niet. Ik geloof trouwens niet in het DAB, DAB+ verhaal, met de uitrol van 5G is dit op termijn ook dode letter, mijn inziens.