DAB ombouwen naar DAB+

Thevel

Golden Member

Op 7 mei 2018 21:32:05 schreef T-sec:
[...]

De reden dat DAB+ zenders verschillen in kwaliteit komt omdat ze in verschillende bitrates uitzenden.

Vreemd dat een ouwehoer zender (NPO1) een hogere bitrate heeft dan een muziekzender (NPO3).

Anoniem

Op 7 mei 2018 15:54:42 schreef 12V HiFi:
..., DAB+ autoradio's zijn er al zoveel van en kosten net niks.

Voor een infotainmentsysteem af fabriek was vorig jaar de meerprijs 200 euro enkel en alleen voor de uitbreiding DAB+

wel weer apart dat de radio in het noodpakket aangeraden door onze overheid een lullige transistor radio is die we straks weg kunnen mikken. Ik denk dat de DAB+ standaard ook niet zo lang meegaat als de FM nu een dikke 60 jaar.

joopv

Golden Member

Ook bij FM is er minstens 1 upgrade geweest van de eerste standaard die veel mensen deden besluiten om nieuwe spullen aan te schaffen (overgang van mono naar stereo in de 70'er jaren).

Ik heb nog ergens een Dikvoormekaar show waarin Andre v Duin de draak steekt met deze "upgrade". Ik dacht daar weer aan bij het doorlezen van deze reacties :)

evdweele

Overleden

De upgrade van FM mono naar stereo maakte alleen niet de bestaande ontvangers onbruikbaar.
De buizenradio's uit het begin van de jaren '50 in mijn verzameling geven in 2018 nog steeds de FM radioprogramma's ongehinderd door.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
joopv

Golden Member

De bestaande ontvangers werken toch nog steeds? Nog minimaal 5 jaar.

Er zullen steeds minder FM luisteraars zijn, en dat ligt aan het beschikbaar zijn van betere alternatieven.
Zelf heb ik erg veel geluisterd. Thuis, in de auto (field service engineer geweest). Maar tegenwoordig gebruik ik de FM ontvanger helemaal niet meer. Met een HD met 0,5TB aan muziek, en een smartphone met spotify en een hifi-bluetooth connectie naar de autoradio.

Toen ik onlangs bij wijze van test nog eens naar de FM luisterde hoorde ik weer de multipath, ruisbulten bij viaducten enz. En dat op een autoradio die alle truukjes voor FM ontvangst verbetering kent. Mij niet meer gezien daar hoor.

Arco

Special Member

Oude mono radio's konden zelfs nog worden 'opgewaardeerd' naar stereo... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Op 9 mei 2018 12:36:52 schreef joopv:
De bestaande ontvangers werken toch nog steeds? Nog minimaal 5 jaar.

Dat schreef ik toch ook!?

Net als de uitzendingen van analoge kleuren-tv in 1966(?) geen invloed hadden op zwart/wit-ontvangers.
Die bleven gewoon ontvangen.

De upgrade van DAB naar DAB+ maakt dat je de DAB-ontvanger naar het vuilstort kan brengen.
Die upgrade heeft dus wel tot gevolg dat oudere ontvangers onbruikbaar zijn geworden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
joopv

Golden Member

Er zijn maar een handvol van de oude DAB ontvangers verkocht in NL. Wat is het issue nu precies dan?

Ook de topicstarter heeft er geen meer in gebruik en is zelfs positief over DAB+.

Ik heb 1 kennis die een oude DAB ontvanger had (en nog heeft), maar dat is een radio-fanaat die bepaald niet representatief is voor de NL bevolking.

Kortom, dit topic is alleen nuttig om te ranten op de overheid. Als er nu honderdduizenden van die oude apparaten in NL in gebruik geweest waren was er een reden voor ophef geweest. Maar het zijn er volgens mij enkele honderden, misschien een paar duizend.

Voorlopig werkt FM nog gewoon met al zijn issues en (in verhouding) inefficiente bandbreedteverspillingverbruik.

Op 9 mei 2018 14:50:04 schreef joopv:
Er zijn maar een handvol van de oude DAB ontvangers verkocht in NL. Wat is het issue nu precies dan?

Ook de topicstarter heeft er geen meer in gebruik en is zelfs positief over DAB+.

Ik heb 1 kennis die een oude DAB ontvanger had (en nog heeft), maar dat is een radio-fanaat die bepaald niet representatief is voor de NL bevolking.

Kortom, dit topic is alleen nuttig om te ranten op de overheid. Als er nu honderdduizenden van die oude apparaten in NL in gebruik geweest waren was er een reden voor ophef geweest. Maar het zijn er volgens mij enkele honderden, misschien een paar duizend.

Voorlopig werkt FM nog gewoon met al zijn issues en (in verhouding) inefficiente bandbreedteverspilling.

Als er Apple of Samsung op had gestaan had niemand het vreemd gevonden dat je na 2-3 je hardware wegdoet voor wat beters. En dan misschien nog tegen een hogere aanschafprijs ook.

evdweele

Overleden

Op 9 mei 2018 14:50:04 schreef joopv:
Wat is het issue nu precies dan?

Dan is het mij een raadsel wat je bedoelde met

Op 9 mei 2018 10:30:50 schreef joopv:
Ook bij FM is er minstens 1 upgrade geweest van de eerste standaard die veel mensen deden besluiten om nieuwe spullen aan te schaffen (overgang van mono naar stereo in de 70'er jaren).

Dat raakt kant noch wal.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Hoe lang wordt DAB+ ondersteund? 2 jaar? 5 jaar? 20 jaar? Wie het weet mag het zeggen. Om geld uit te geven aan een ontvanger waar je over een paar jaar niks aan hebt is riskant.

Op 9 mei 2018 15:45:13 schreef T-sec:
Als er Apple of Samsung op had gestaan had niemand het vreemd gevonden dat je na 2-3 je hardware wegdoet voor wat beters.

Een oud appeltje is na 7 jaar nog gewoon bruikbaar.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 9 mei 2018 16:51:40 (43%)

Een oud appeltje is na 7 jaar nog gewoon bruikbaar.

Wat een onzin zeg. Mijn oude Sinclair Spectrum is ook nog prima bruikbaar. Alles doet het nog. Maar wat ik nu met computers doe kan ik echt niet met die Sinclair.

Hoe lang wordt DAB+ ondersteund? 2 jaar? 5 jaar? 20 jaar? Wie het weet mag het zeggen. Om geld uit te geven aan een ontvanger waar je over een paar jaar niks aan hebt is riskant.

Dit hieronder kost iets van een zestig euri of zo.
https://cdn4.elektronik-star.de/out/pictures/generated/product/1/700_700_75/10024187_01_Auna_DAB-FM_Adaptor.jpg

Als je daar 10 jaar naar luistert en dat lukt heus wel kost dat dus 6 euro per jaar. Wel een heel erg groot risico?

Het is jammer voor de topic starter dat zijn radio waardeloos is geworden. Maar zo'n hele erge grote ramp is het nu weer niet denk ik.

Ik luister met veel plezier naar mijn DAB+ ontvanger en heb er absoluut geen spijt van dat ik hem gekocht heb. Onwil en problemen bij veranderingen zijn er altijd. Mensen willen nu eenmaal niet veranderen. Toen FM kwam was dat ook om hondert duizend redenen niet goed. Maar wel gebruiken en blijven mopperen natuurlijk. Nu is er DAB+ en dat is natuurlijk ook waardeloos. Dan was dat waardeloze FM toch veeeel beter niet waar?

DAB+ heeft wel een minpunt. Je kunt er niet meer makkelijk mee knoeien zoals ik als kind met een jostykitje deed. O-)

Thevel

Golden Member

Op 9 mei 2018 16:48:29 schreef ohm pi:
Hoe lang wordt DAB+ ondersteund? 2 jaar? 5 jaar? 20 jaar? Wie het weet mag het zeggen. Om geld uit te geven aan een ontvanger waar je over een paar jaar niks aan hebt is riskant.

Riskant???
Voorbeeld: begin jaren 80 koste een goede (analoge) autoradio/cassette rond de 800 gulden (nu bijna 770 euro)
Dat was pas riskant!!!!

Je koopt een radio in 1980 voor 770 euro. Deze gaat 30 jaar mee. Dat is per jaar 26 euro afschrijving. Je koopt nu een DAB+ autoradio voor 180 euro (coolblue). Als DAB+ 2 jaar meegaat, dan is de afschrijving toch 90 euro per jaar. Bij 20 jaar is het 9 euro per jaar. Laatste afschrijving is acceptabel.

NB:
Geen moeilijk gedoe met inflatie, rente, kapitalisatie enz. gebruikt. Zou eigenlijk wel moeten.

evdweele

Overleden

Mooi voorbeeld van @Thevel :-)

In 1971 bouwde ik zelf mijn eerste kleuren-tv met onderdelen uit overtollige fabrieksvoorraden die door een firma in Bussum werden aangeboden.
Het was een bijeengeraapt zooitje van verschillende merken, dus er moest nog het een en ander aan gemodificeerd worden. Maar uiteindelijk werkte het en ik heb er met plezier een jaar of 10 naar gekeken.
Toen was ik het voortdurend gedraai aan de convergentie-eenheid zat (die lag uiteindelijk bovenop het toestel ;( ) en toen ik beter in de slappe was zat kocht ik een fabriekstoestel.

Die "zelfbouw" tv kostte me toen, in 1971, 475 gulden. Omgerekend zou dat nu € 869.81 zijn.
In die tijd was het echter een koopje. Een fabriekskleuren-tv kostte toen ongeveer het drievoudige.

Het enige dat mij wat dwars zit is dat nieuwe ontwikkelingen tegenwoordig vaak niet downwards compatibel zijn. Maar dat brengt de meer gecompliceerde techniek met zich mee.

Klagen over voortschrijdende ontwikkelingen is waarschijnlijk al zo oud als de mensheid zelf.
Hoe de jagers/verzamelaars in de oudheid omgingen met de eerste landbouwers staat nergens opgeschreven, maar het zal niet op slag en stoot zijn aanvaard.
De weerstand tegen de stoomtrein en de automobiel laat echter weinig te raden over.

Als ik terugdenk aan mijn eerste auto's ben ik blij dat die technische ontwikkelingen er zijn geweest.
Mijn eerste auto's kon je met stoffer en blik na 6 jaar bij elkaar vegen, zo waren ze doorgeroest en versleten.
Mijn huidige auto vertoont geen enkel roestplekje of mankement en heeft vorige maand zijn 15de verjaardag gevierd.

Als in de toekomst, naast de gaskraan ook de benzinekraan wordt dichtgedraaid, heb ik een probleem. Maar als het zover is heb ik er óf geen last meer van óf ik koop een andere auto :-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
evdweele

Overleden

Op 9 mei 2018 18:24:17 schreef ohm pi:
Je koopt een radio in 1980 voor 770 euro.
Geen moeilijk gedoe met inflatie, rente, kapitalisatie enz. gebruikt. Zou eigenlijk wel moeten.

In 1980 was het woord "euro" nog niet bedacht :-)
Omrekenen is heel eenvoudig met de website van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 9 mei 2018 18:45:45 schreef evdweele:
Als in de toekomst, naast de gaskraan ook de benzinekraan wordt dichtgedraaid, heb ik een probleem. Maar als het zover is heb ik er óf geen last meer van óf ik koop een andere auto :-)

Niet echt. In '40-'45 waren veel auto's voorzien van houtgasgeneratoren. ;-)

maartenbakker

Golden Member

Op 9 mei 2018 17:28:05 schreef Ex-fietser:
[...]

Wat een onzin zeg. Mijn oude Sinclair Spectrum is ook nog prima bruikbaar. Alles doet het nog. Maar wat ik nu met computers doe kan ik echt niet met die Sinclair.

De genoemde 7 jaar is een zeer realistische practische gebruiksduur voor een moderne computer. Jouw Spectrum zal geen 7 jaar oud zijn tenzij iemand ze na is gaan bouwen, wat 7 jaar geleden ook al niet rendabel zal zijn geweest ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 mei 2018 17:28:05 schreef Ex-fietser:
Wat een onzin zeg. Mijn oude Sinclair Spectrum is ook nog prima bruikbaar. Alles doet het nog.

Je hebt die Sinclair met een bepaalde gebruiksdoel gekocht. De Sinclair kan na 30 jaar nog steeds dit gebruiksdoel waarmaken. Dat geldt zeker niet voor een DAB+ radio, want binnen 30 jaar bestaat DAB+ niet meer.

ik denk binnen 25 jaar al niet meer. zolang als de FM is meegegaan zullen de radio opvolgers niet meer mee gaan maken. het is ook meer een lager energie verbruik en commercieel iets geworden.

de FM is er 45 jaar geweest, het is achterhaald ( maar ontvangst en geluid zijn prima ) maar nu krijg je digitale oplossingen die sneller verouderen. tevens wil het commerciele ook wat, digitaal kunnen ze zien hoeveel man luistert naar een zender en of ze wegdrukken als er een bepaalde dj begint te zeveren of reclame blok start.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
joopv

Golden Member

Dat laatste geldt misschien voor internet streaming, maar niet voor DAB+, dat is puur eenrichtings verkeer, net zoals FM of AM of DVB-T omroep.

het is dus niet zo dat een zendmast waar heel veel DAB+ ontvangers hun signaal van halen, overbelast raakt en gaat stotteren of wegvalt? want als dat gebeurt is er ook te zien hoeveel datastromen er lopen. immers maakt het bij FM niet uit of er 14 ontvangers op 1 mast hun signaal oppikken of 14000 ontvangers..

als DAB+ al eenrichting data is, dan zal de opvolger in 2045 wel 2 richting worden, kan de overheid daar ook nog geld uithalen, gebruikers data en persoonlijke reclame.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Op 10 mei 2018 10:00:08 schreef testman:
de FM is er 45 jaar geweest

Mag het ook ietsjes meer zijn?
Eind jaren 30 van de vorige eeuw waren in Amerika al FM radio stations, Nederland begon in 1954 met FM uitzendingen.
Begin jaren 60 begonnen in Amerika FM stereo uitzendingen, in Nederland pas veel later.

Begin jaren 60 begonnen in Amerika FM stereo uitzendingen, in Nederland pas veel later.

In Duitsland waren ze volgens mij eerder omdat de duitsers geen frequentie ruimte hadden gekregen.