Ladder diagram

Toeternietoe,

Je hebt volkomen gelijk voor het omschakelen van de volgorde, maar zo werkt het ook bij mij, in vorige uitleg beschreven.
Ja, de Zelio kan je in FB programmeren, maar ik dacht voor een beginneling dat Ladder gemakkelijker te lezen is, ben ik mis hier?

Denk dat voeding1 en voeding2 na elkaar worden ingeschakeld door resp. vlotter2 en vlotter3 en welke pomp op welke vlotter/voeding start wordt dan omgewisseld door R1.
In ladder kun je het net zo doen als je nu hebt gedaan, voor een wisselcontact gebruik je dan een maak- en een verbreekcontact van het geheugenbit "R1".

Edit,

maar ik dacht voor een beginneling dat Ladder gemakkelijker te lezen is, ben ik mis hier?

Wat jij gewend bent is voor jou het makkelijkst, als je met contacten werkt is ladder makkelijk, als je vanuit programmeren denkt is instructieset makkelijker.

rwk,

Denk dat voeding1 en voeding2 na elkaar worden ingeschakeld door resp. vlotter2 en vlotter3 en welke pomp op welke vlotter/voeding start wordt dan omgewisseld door R1.

Dit klopt helemaal.

Ga het proberen met een maak en een verbreekcontact.

In deze link heb je verschillende mogelijkheden om met vlotter1 het relais te bedienen, telkens vlotter1 wordt ingeschakeld veranderd de uitgang of merker.
Via deze uitgang of merker kun je de contactors afwisselend laten inschakelen.

Ik heb uw PLC programma niet en moet het dan op deze wijzen doen.

LDmicro user.

Met gebrekkige PLC kennis kom ik zo ver

code:

--| v4 |-------------------------( alarm )--


--| v2 |----------------+-----( voeding1 )--

                        |
--| v1 |---| voeding1 |-+


--| v3 |----------------------( voeding2 )--


--| voeding1 |---| volgorde |--+-( pomp1 )--
                               |
--| voeding2 |---| /volgorde |-+


--| voeding1 |---| /volgorde |-+-( pomp2 )--
                               |
--| voeding2 |---| volgorde |--+

De puzzel die overblijft is: hoe maak je dat het volgorde relais op iedere neergaande flank van v1 schakelt. Afhankelijk van je ladder logic applicatie kan je zoiets doen

code:

--| DIFD v1 |----------( TOGGLE volgorde )--

Waar DIFD een differential-down en TOGGLE een schakel element is.

Meep! Meep!

TS, Mocht je plc die twee functies diff of toggle niet hebben kan het ook met een paar extra geheugenbits in een volgorde schakeling.
Volgens mij moet onderstaande werken, waarbij R1 het "hulprelais" voor de uitgangen wordt zoals op je tekening.

Als dit is wat je bedoelt, nog een keer in ZelioSoft

Shiptronic

Overleden

Je kan met een PLC toch tellen of zelfs per pomp de uren bij houden?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Aan allen bedankt voor jullie snelle support!
Ga het zo vlug mogelijk allemaal bekijken en hou jullie op de hoogte.

Als dit is wat je bedoelt, nog een keer in ZelioSoft

@ Pluis1804

Dit is zeer mooi gedaan, als starter heb ik hier een vette kluif aan, maar wel mooi om van te leren.
Alles op een enkel punt werkt hier zoals ik het beschreven heb, pompen wisselen mooi af.

Het enige wat nog anders zou moeten zijn is het volgende:

(*) Als vlotter 2 verbreekt zou pomp 1 of 2 nog moeten blijven pompen tot het niveau van vlotter 1 en dan stoppen.

Bij het stijgen van het niveau: wordt vlotter 1 gesloten, geen pomp draait tot vlotter 2 contact maakt en dan pomp 1 of 2 start (dit gedeelte werkt juist).

(*) Is het mogelijk om dit nog aan te passen in jouw schema, ik heb dit geprobeerd met een houd relais achter vlotter 1, maar ik denk dat ik iets mis doe met de adressering.

Heb je soms ook nog een tip om in jouw schema via input van een standen schakelaar pompen automatisch, handmatig en nul stand te sturen.

Enorm bedankt voor je hulp.

Mijn excuses, je programma doet volledig zijn werk.

Hetgeen ik dacht dat niet werkte, pomp laten lopen tot vlotter 1 onderbreekt, werkt dus volledig.

Ik heb ondertussen toch geprobeerd om een 3 standen schakelaar te koppelen. Deze dient om de installatie op Off / manueel pomp 1 of pomp 2 opstarten / automatische run.
Ik dacht dit te verwezenlijken met 3 nieuwe inputs maar dan werkt jouw programma niet meer juist.
Kan je mij hier een tip over geven?

Alvast bedankt.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De 2 inslagvlotters en de uitslagvlotter ingang elk afzonderlijk met een AND maken met de ingang keuzeschakelaar Stand Automatisch.
Dan voor elke pomp de uitgang met een OR met de ingang Hand stand keuzeschakelaar.
Dit per pomp een keer uitvoeren.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

@ Toeternietoe

Bedankt voor de uitleg.
Ik ga dit proberen in te bouwen in het schema.

@ Samabert,

als ik het goed begrijp wil je dus handmatig een door afwisseling geselecteerde pomp kunnen bedienen ook als het waterniveau laag staat.
bijvoorbeeld:
stand 1 is automatisch
stand 0 is off
stand 2 is een pomp laten draaien ongeacht de water stand.

Klopt helemaal, ik denk wel dat je achter de 3 standen schakelaar, indien je selectie handmatig kiest toch nog een 2 standen schakelaar moet voorzien om pomp 1 of pomp 2 in te schakelen.

Dat handmatig is om bij eventuele technische controle de pompen toch moet kunnen laten draaien en zoals jezelf al aangeeft zonder rekening te houden met het water niveau.

Ik was zelf aan de hand van jouw schema eens aan het proberen, maar dit lijk ook weer ingewikkelder dan ik dacht.

welk type plc van schneider gebruik je?
in mijn voorbeeld heb ik maar 6 ingangen.
Als je de schakelaar nu op hand bediening zet gaat er 1 pomp draaien, zodra je via de 0 stand weer naar hand gaat draait de andere pomp.
Je heb nu maar 1 drie standen schakelaar nodig.

Hi Pluis1804,

Ik heb het starters pakket SR2PACKFU waarin een module SR2B12FU op 230V zit.
Dit is een module met 8 dicrete inputs en 4 relay outputs.
Maar je idee, i.v.m. een 3 standenschakelaar, waar ik niet aan gedacht heb is zeer goed en mag zo werken.
Ik moet nog wel via een NO open contact een foutmelding inlezen indien er een motorbeveiliging van elke pomp is uit gevlogen, daar kan ik de 2 resterend inputs voor gebruiken.

Ga het zeker deze avond uitproberen en hou je op de hoogte.
In ieder geval een dikke merci voor het delen van jouw grote kennis.

@ Pluis 1804

Ik heb juist jouw laatste versie met de 3 standen schakelaar getest…
Knap gedaan!!!

Een klein puntje ontdekt bij het testen:
Als je op automatisch staat en voorbeeld pomp 1 & 2 zijn actief en je draait de 3 standen schakelaar naar nul, blijven de pompen draaien, zelfs als alle vlotters uitgeschakeld zijn.
Kan dit nog aangepast worden dat deze bij het verdraaien van de 3 standen schakelaar naar positie nul de pompen stilvallen? Ik denk hieraan indien iemand per ongeluk de schakelaar op nul plaatst. Of eventueel een verbinding naar uitgang alarm om aan te duiden dat er iets niet juist is. Als jij dit anders ziet, hoor ik het graag.

Mag ik nog een tweede vraag stellen? Is het mogelijk om een timer op de uitgangen naar de beide pompen te plaatsen, zodat de draaiuren van de pompen kunnen gecontroleerd worden?
Ik ben aan het zoeken geweest, maar buiten pulsen tellen vind ik niets. In de manual staat een en ander beschreven over timers, maar ik geraak er niet wijs uit. Of kan dit niet in Ladder?

Nogmaals heel erg bedankt voor je hulp bij dit project.

kleinigheidjes hou je altijd:)
nu een aangepaste versie geplaatst, alles uit in 0 stand.
Heb het zo aangepast dat als in auto 2 pompen draaien en je schakelt naar hand er ook 2 pompen draaien.
Er draaien door hoog niveau niet voor niets 2 pompen.
Als het niveau weer laag is kan je wel de 2 pompen afwisselen in hand.
Een urenteller heb ik ook nog niet gevonden, zal eens verder speuren.

Pluis 1804,

Dit is het helemaal.
Inderdaad, kleinigheidjes zullen er altijd zijn, zoals in elke installatie.
Maar dit is toch wat ik voor ogen had, we gaan nog heel veel moeten leren en oefenen :-)

Ik ben nog niets tegengekomen over het meten van tijd indien uitgangen actief zijn of ik zoek op de verkeerde plaatsen. Graag hoor ik het indien jij iets mocht tegenkomen.

Je bent enorm bedankt voor je hulp, wordt zeer geapprecieerd.

Mvg.

@ Samabert,

Nog eentje dan, na wat freubelen toch nog wat in elkaar geknutseld.
I7 is reset
De urentellers staan nu op 20 seconden max, dit kan je naar wens aanpassen bijv. 250 uur.
teksten verschijnen op display.

@Pluis 1804,

Bangelijk, dit ben ik nog nergens op het Internet tegengekomen!
Dit is natuurlijk helemaal bruikbaar, een indicatie wanneer pompen onderhoud nodig hebben en op hetzelfde moment het aantal draaiuren en met reset knop, knap gedaan!

Ik heb nu nog wel een vraagje. In een van mijn vorig post heb ik je al verteld over de 2 laatste inputs om in te lezen of er een motorbeveiliging uitgeschakeld is. Nu is er enkel I8 over, kan deze input zonder problemen gekoppeld worden aan uitgang Q3?

Deze uitgang Q3 wordt verbonden met een flitslamp buiten het gebouw die aangeeft wanneer er iets mis is, vlotter 4 hoog alarm (nu al), motorbeveiliging uit (zou nog moeten), dus en/of.
Ik zou dan nu een loop maken via de hulpcontacten (NC) op de 2 motorbeveiligingen en dan inlezen op I8. Zo kan ik de buiten flitslamp laten branden indien er hier ook iets mis is. Binnen op het paneel kan ik via controlelampen het verschil maken tussen vlotter 4 hoog alarm en een ander probleem, hier gebruik ik dan de hulpcontacten NO rechtstreeks van de motorbeveiligingen voor.

Zou je dit voor mij nog willen aanpassen? Het is ondertussen een heel mooi programma geworden.
Nogmaals bedankt en ondertussen kijk ik mijn ogen uit… :-)

Heb nu de eerste functie toets als draaiuren reset gebruikt.
Q3 is voor een signaallamp met een verzamel alarm (draaiuren, pkz en niveau)
I7 is voor beide pkz contacten (NC in serie)
I8 en Q4 zijn reserve voor toekomstplannen:)

Graag gedaan, heb gelukkig veel tijd over tijdens werktijd

Weeral super! En nog uitbreidings mogelijkheden, al zou ik nu niet meer weten wat.
Dat getuigt hier van een zeer grote expertise, goed voor mij dat je tijdens je werktijd tijd over hebt.
Aan zo een voorbeeld heb je meer dan de help bestanden bijgeleverd bij de software, die zijn zeer statisch.

Mijn dank is groot!