Voeding uit China, goedkoop maar gevaarlijk !

Peter_dtn

Golden Member

Om wat ledlampen te laten branden had ik 24V / 12W voedingen nodig, nu waren die op Ebay voor een appel en een half ei te koop, dus er een aantal besteld. Ze zagen er prima uit.

Echter geen enkel keurmerk, als eerste de standby power gemeten, overdag staan de voedingen nl aan maar hoeven ze geen energie te leveren voor de lampen.

1,7Watt is wel wat aan de hoge kant, ik had verwacht dat het onder de 0.5W zou zijn, module open gemaakt en zie...

Een grote 680 Ohm weerstand netjes in het kastje gebogen, maar hij raakt bijna het commonmode filter aan de 230V kant. Dus bijna een verbinding tussen ingang en uitgang. En wat doet die weerstand, nu die staat netjes over de 24V uitgangsspanning, ik denk bedoelt als minimum belasting, maar er zit toch ook al een led? De weerstand er uitgesoldeerd en nog eens de inputpower gemeten

Kijk ruim 1 Watt minder en de uitgangsspanning ook nog netjes op 24V, geen instabiliteiten, Misschien is de waarde van de weerstand gewoon overgergenomen van een 5V voeding, daar kan je dan met een gewone 680 weerstand uit de voeten, maar als je dan de uitgangsspanning op 24V zet dissipeer je ruim 800mW. Afin het zou kunnen werken, echter dat men zo makkelijk omgaat met veiligheid door het simpel buigen van die weerstand in het 230V circuit zat me niet lekker, wie zegt niet dat de transformator die verder een veilige scheiding moet aanbrengen ook niet met de "franse slag" is gewikkeld, uitsolderen en openmaken dus.

Na het verwijderen van de eerste laag gele tape werd de eerste wikkeling zichtbaar, voor het opwekken van de voedingsspanning voor de gebruikte Viper22A, deze wikkeling is verbonden met de 230V en op de foto is te zien dat deze wikkeling vlak langs de uitgang loopt, (230V boven, 24V beneden). Onder deze hulpwikkeling ligt de secundaire (24V) wikkeling, gescheiden door 2 laagjes tape van de 230V wikkeling die daar weer onder ligt.

Ik heb er geen goed gevoel bij en ga ze dus niet gebruiken, misschien dat iemand er wat mee wil experimenteren, in dat geval gratis af te halen voor personen boven de 18. (3 stuks en 1 zonder trafo)

Inmiddels bij Farnell adapters besteld met alle keurmerken voor 4 keer de prijs, veiligheid voor alles !

Arco

Special Member

Verdient inderdaad geen 'ontwerp van het jaar' prijs... ;)
Maar 2 lagen isolatietape is op zich niet erg; die gele tape kan 3000V per laag hebben...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Gewoon NIET kopen die zooi. Een afgebrand huis of elektrocutie zijn gewoon zaken die je niet wilt riskeren om een paar euro goedkoper uit te zijn toch? Gebruik gewoon het gezonde verstand en koopt voedingen van fabrikanten met een betrouwbare reputatie.

This is the world we know best, the world of madness
maartenbakker

Golden Member

Zeker geen schoonheidsprijs maar voor een goedkoop prul (waarom moet de prijs in raadselen verpakt worden?) lijkt hij me nog best aardig, ik heb computervoedingen gezien die slechter geconstueerd waren en het toch een paar jaar volhielden. Toch zou ik hem niet aanbevelen voor continugebruik of ongeaarde toepassingen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 8 mei 2018 14:33:48 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Je kunt natuurlijk van die spotgoedkope prullen niet verwachten dat ze even goed presteren als kwaliteitsmateriaal.
Of ze minder veilig zijn, is een discussie op zich, maar het ligt voor de hand daaraan te twijfelen.

Mijn ervaring is dat er in een commerciele schakeling haast nooit onderdelen zitten die niet strikt noodzakelijk zijn, en dat ook goedkope spullen meestal optimaal ontworpen zijn, natuurlijk in functie van hun prijs.

Ik heb echter ook min twijfels over beterweters die meteen een apparaat na aankoop opengooien, vlugvlug bepaalde conclusies trekken op het zicht, zonder de hoe en waarom te kennen, en direct beginnen te modificeren naar eigen inzichten zonder met zekerheid te weten wat de gevolgen daarvan zijn.
Als die weerstand daar zit, zal er wel een goede reden voor zijn.
Hem zomaar weglaten kan voor onvoorspelbaar gedrag zorgen.

ik ga mee met grotendikken.
die weerstand is misschien wat ongelukkig gekozen, maar als die er niet hoeft te zitten, zal die er bij een chinees ook niet in zitten.
voor inbouw in een metalen behuizing vind ik het er op zicht best aardig uit zien. er zit al een zekering in (heb al erger gezien), opbouw tamelijk, lijm gebruikt op grote componenten...

je mag ze mij altijd opsturen, betaal wel je verzendkosten en wat extra.
ziet er leuk ding uit om een 24V acculader mee te maken voor in de garage (UPS).

ik heb al erger gekregen van de chinezen. ik zocht 230V->5V printjes. die kosten 9€/stuk terwijl je usb lader hebt van 59ct/stuk.
ik kocht er dus een 10tal om de voeding uit te slopen. heb ik maar niet gedaan
https://static.circuitsonline.net/camo/173b0b0f4da17d50b873adad6f547ea63e1d0021/687474703a2f2f6663617072692e686f6d656c696e75782e636f6d2f6f66662f706963732f75736232622e6a7067
https://static.circuitsonline.net/camo/16f2258a97045e78757ef22952f9ac86d79d1241/687474703a2f2f6663617072692e686f6d656c696e75782e636f6d2f6f66662f706963732f75736234622e6a7067

beetje ongelukkige fotos, maar de print en de 230V connector zijn met 2 draadjes verbonden. en een chinees vond het handig om de print dan 180° te draaien en in de behuizing te schuiven. hierdoor komen de 230V eilandjes en de 230V connector om minder dan 1mm van elkaar. het enige dat kortsluiting voorkomt is die dunne scheve kniprand van de pcb. oja, die gele draadjes zijn de zekeringen blijkbaar

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 8 mei 2018 14:54:44 schreef fcapri:
oja, die gele draadjes zijn de zekeringen blijkbaar

Jep. Dat werkt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 8 mei 2018 12:25:39 schreef Peter_dtn: Echter geen enkel keurmerk,...

en een verboden CE markering.

Geen idee wat er verboden zou zijn aan die markering...

Yup, is geen echte CE markering, daarvoor staan de letters veel te ver uit elkaar. Is wel enigzins misleidend, maar aangezien die letters dus niet symbool staan voor de echte CE markering lijkt het me sterk dat je dat kunt verbieden.

Thevel

Golden Member

Kun je ook een foto van de onderkant van de print posten?

Shiptronic

Overleden

tja dat moet je maar net zien: ik vind het verschil klein, zwaar misleidend, maar ze hebben een punt ;)

zoek de verschillen , succes !

Op 8 mei 2018 23:11:11 schreef BVZ:
Geen idee wat er verboden zou zijn aan die markering...

Yup, is geen echte CE markering, daarvoor staan de letters veel te ver uit elkaar. Is wel enigzins misleidend, maar aangezien die letters dus niet symbool staan voor de echte CE markering lijkt het me sterk dat je dat kunt verbieden.

Ver uit elkaar is dus de juiste, en zou in mijn ogen als Echt CE worden geïdentificeerd door mij.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 8 mei 2018 23:43:45 (59%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een CE markering mag alleen als er een europees bedrijf "instaat" voor de echtheid van die markering. Van Aliexpress kopen gaat dus niet: Dan kan er geen CE op staan. Vandaar verboden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 9 mei 2018 07:56:17 schreef rew:...Vandaar verboden.

Precies!! De markering zelf is prima, maar deze geeft aan dat er een EC verklaring is, en dat kan inderdaad niet.

Op 8 mei 2018 23:11:11 schreef BVZ:...lijkt het me sterk dat je dat kunt verbieden.

Er gingen indertijd zogenaamde China export logo's in de rondte. Dit was nooit een officieel merkje maar gewoon een mislukte CE markering en leek vooral veel op de CE markering. Dat het voor China Export stond is hier in de EU verzonnen. Maar toch misleidend en dus reuze verboden. Hier in Europa maar ook in China waar streng word opgetreden tegen namaak.

Feitelijk is degene die dit product inkoopt vanuit China wettelijk aansprakelijk voor het gebruik van het CE teken, feitelijk ben je importeur en ben jij verantwoordelijk voor alle wettelijke verplichtingen die daarmee samen gaan. Lekker goedkope import wordt dan ineens een aangelegenheid met hoge bijkomende kosten.

Van een zendamateur zou je verwachten dat deze de wetgeving wat beter begrijpt dan de gemiddelde consument maar ik kijk er niet raar van op. Het verenigingsblad van de VERON staat tegenwoordig ook vol met stukjes over Chinabrol import en hoe geweldig dat allemaal wel niet is lekker goedkoop. Stond laatst zelfs een stukje in over een GPS module met 10MHz klok uitgang, er waren fake exemplaren in omloop en de auteur wist ook nog te vermelden dat die van hem dat waarschijnlijk was. Maar wel lekker goedkoop...
Net als de veel voorkomende SMPS modules met fake National Semiconductor simple switchers, kost niks want het is namaak mensen. Maar goed het is lekker goedkoop dus dan hoef je de wetgeving niet te respecteren toch?

This is the world we know best, the world of madness
maartenbakker

Golden Member

De vraag is ook: is hij conform de CE markering. Als ik de foto zo zie dan zou het misschien kunnen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

scoop er op en eventueel een SA naast zetten.
zal mij niks verbazen als hij voldoet.

RTFM, dan pas vragen...
Arco

Special Member

Men heeft in ieder geval nog wel de moeite genomen om er een common-mode choke in te zetten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 mei 2018 12:21:38 schreef Arco:
Men heeft in ieder geval nog wel de moeite genomen om er een common-mode choke in te zetten...

tja, als je een kopie maakt dan wel met alle onderdelen, inclusief die 680E weerstand ;)

RTFM, dan pas vragen...
Peter_dtn

Golden Member

Op 8 mei 2018 14:48:56 schreef grotedikken:

Ik heb echter ook min twijfels over beterweters die meteen een apparaat na aankoop opengooien, vlugvlug bepaalde conclusies trekken op het zicht, zonder de hoe en waarom te kennen, en direct beginnen te modificeren naar eigen inzichten zonder met zekerheid te weten wat de gevolgen daarvan zijn.
Als die weerstand daar zit, zal er wel een goede reden voor zijn.
Hem zomaar weglaten kan voor onvoorspelbaar gedrag zorgen.

Ik heb niet zomaar de weerstand eruit genomen omdat hij "boven het maaiveld" uitkwam, als je de eerste tekst leest probeer ik ook te beredeneren waarom ze hem waarschijnlijk geplaatst hebben. In het kort :

- de voeding presteerde slecht met standby power, 1.7Watt als niets afgenomen wordt is te hoog
- ik heb onderzocht waar dit vemogen bleef en het bleek dat een power weerstand van 680E over de 24V uitgang stond.
- Ik verwacht dat dit design afgeleid is van een standaard ST app note en soms laat men daar enige mA stroom lopen om de regeling stabiel te houden (hoe kan de spanning anders naar beneden zonder load)
- Het experiment is gedaan door de weerstand te verwijderen en te rekenen op de led aan de uitgang als voldoende load bij open uitgang.
- Ook zonder de 680E weerstand was de uitgangsspanning in de range en het opgenomen vermogen rond de 500mW
- verder heb ik beschreven dat ik verwacht dat dit een vergissing van de "makers" van de voeding is, je offert normaal niet ~8% van de output power op in een power weerstand simpel over de uitgang.
- Nogmaals ik verwacht dat de weerstand van 680E komt uit een 5V model van deze voeding, daar is het gedissipeerde vermogen dan <50mW en dat kan in een kleine weerstand.
Kijk op de pcb en zie dat er slechts plaats is voor z'n kleine weerstand(R2) en misschien kan je verder de manier van denken volgen..

Wordt het veiliger als we het kastje aan veiligheidsaarde leggen?
Ik denk het niet, de uitgang is niet verbonden met deze aarde en zweeft dus, een te hoge lekstroom in de trafo zal dus niet automatisch naar aarde afvloeien.

Een foto van de onderkant zoals gevraagd, let op de degelijke manier waarop men de afstand tussen net en uitgang heeft gemaakt, gaten in de print gefreesd, heel goed dus. Maar neem dan die gebogen 680E weerstand die het CommonMode filter raakt, dat past niet bij dit design.

HighVoltage test, van een tweede module heb ik de trafo los genomen en op de Isoloatiemeter aangesloten, eerlijk is eerlijk 3750V gedurende 5S was geen probleem, de lekstroom was 80uA.

Op 8 mei 2018 14:33:06 schreef maartenbakker:
(waarom moet de prijs in raadselen verpakt worden?).

€5,71 per stuk op Ebay te vinden 24V 0.5A

Bottomline => ik heb mijn les geleerd en koop geen cheapo voedingen zonder keurmerken meer, kwaliteit en vertrouwen kosten gewoon wat geld en misschien dat iemand zo'n module bijvoorbeeld in de racebaan van zijn zoontje heeft gezet en met dit verhaaltje toch nog eens gaat kijken of het allemaal wel zo veilig is, dan is het de moeite al meer dan waard geweest.

Op 9 mei 2018 11:23:09 schreef maartenbakker:
De vraag is ook: is hij conform de CE markering. Als ik de foto zo zie dan zou het misschien kunnen.

Vraag het TS hij is tenslotte importeur en hoort dat dus te weten, vraag hem even om een kopie van de noodzakelijke testreeksen en een kopie veiligheidsevaluatie :D

This is the world we know best, the world of madness

Op 9 mei 2018 13:40:28 schreef Peter_dtn:

€5,71 per stuk op Ebay te vinden 24V 0.5A

En dat is jouw definitie van goedkoop? Ooh maar voor dat geld kun je gewoon een veilige voeding kopen hoor, speciaal ontworpen voor het voeden van LED's.

Meanwell APV-12E-24, kost bij Mouser €6,36 per stuk bij afname van 10 stuks.

Dus waarom je 'goedkope' Chinabrol van ebay afhaalt is mij een raadsel.

This is the world we know best, the world of madness

al met al keurige metingen.
die weerstand is inderdaad een rare. zal wel in de app. gestaan hebben. Ik ken helaas wel meer van dat soort ontwerpen (ontwerpers); zonder nadenken overschilderen. praktisch snel, maar niet altijd even handig.

er is niet voor niets zo'n topic 'rare chinezen'.
Op die vliegende weerstand na valt het ontwerp mij niks tegen. maar goed, liever een met een echt keurmerk :)

RTFM, dan pas vragen...
Peter_dtn

Golden Member

Op 9 mei 2018 14:07:05 schreef Blackfin:
[...]

En dat is jouw definitie van goedkoop? Ooh maar voor dat geld kun je gewoon een veilige voeding kopen hoor, speciaal ontworpen voor het voeden van LED's.

Meanwell APV-12E-24, kost bij Mouser €6,36 per stuk bij afname van 10 stuks.

Dus waarom je 'goedkope' Chinabrol van ebay afhaalt is mij een raadsel.

Goede tip ! Ik heb er inmiddels een aantal besteld bij Reichelt en zal er ook eens een openmaken om te zien hoe die er van binnen uit zien..

Dank voor alle reacties !

(ps ben gestopt met de import van de CE voedingen ;-)

Thevel

Golden Member

Op 9 mei 2018 13:40:28 schreef Peter_dtn:
Een foto van de onderkant zoals gevraagd, let op de degelijke manier waarop men de afstand tussen net en uitgang heeft gemaakt, gaten in de print gefreesd, heel goed dus.

In een ander topic heb ik foto's gezien van een soortgelijke voeding waarbij de printsporen tot aan de rand van de print liepen, hierdoor was de scheiding tussen de 230V en de metalen behuizing minimaal.
Vandaar dat ik vroeg om een foto van de onderkant te plaatsen maar zo op het oog ziet het er bij deze voeding prima uit.

Op 9 mei 2018 14:35:19 schreef Peter_dtn:
..een aantal besteld bij Reichelt en zal er ook eens een openmaken om te zien hoe die er van binnen uit zien..

Dat is natuurlijk wel erg interessant. Ergens heb ik het gevoel dat zo'n "goede" voeding niet zoveel beter is dan deze China versie. Zo beroerd is het eigenlijk niet. Maar we gaan het zien.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein