Vreemde signaalverstoring microfoon

Hallo,

We hebben voor een meetopstelling zelf een microfooncircuit gesoldeerd (microfoontype: AOM-5024L-HD-R). Echter, als we de microfoon kalibreren door deze een 1kHz sinus van 94dB te laten ontvangen, zien we een hele rare afwijking bij de top (zie bijlage). We hebben het eerder bij een ander type microfoon ook gehad en ook als we andere meet hardware en software gebruiken ontvangen we hetzelfde signaal.

Heeft iemand enig idee waar deze afwijking door veroorzaakt kan worden? Ik begrijp dat deze omschrijving redelijk algemeen is. Mochten er meer details nodig zijn, dan hoor ik het graag.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Thijs

mel

Golden Member

Harmonischenstoring? Geen goede voedingsspanning? Kan van alles zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Iets van een limiter? (signaal heeft ook een offset)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zie door de vervorming van de sinus een derde harmonische, het lijkt alsof een versterker flink staat te vervormen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Met Audacity o.i.d. kun je daar een mooi spectrum plotje van maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi Thijs,

gezien de specs van het kapsel zou je met jouw calibrator op 93,8dB (resp. 94dB) dit niet mogen zien.
Ik vermoed dat er wat mis gaat in jouw preamp.
ook opletten; 3 volt voeding met 2k2 weerstand als stroomregelaar.
bij voorkeur ook een elco van 1u en een van 100n voor die weerstand (op de 3v lijn) om dippen en ruis op te vangen.

RTFM, dan pas vragen...

Hoi allemaal,

bedankt voor jullie reacties.

Ik heb even een spectrumplot gemaakt van mijn data. Ik zie pieken bij harmonischen van 1kHz, tot aan 7kHz. Verklaard dit de vervorming? En misschien nog wel belangrijker, waar komen die harmonischen vandaan?

Zoals gezegd, we hebben eerder andere microfoons gebruikt, die hetzelfde probleem hadden. De vervorming treed op bij metingen met, en zonder signaalversterker en we zagen de vervorming ook bij metingen met andere meethardware, op andere software en op een andere computer.

De enige constante was de voeding van de microfoons. 3V, zoals aangegeven in de documentatie van de microfoons. Ik heb zojuist ook nog getest met een andere voedingskast, maar dat maakt geen verschil. Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is een voeding gebruiken die niet op het net aangesloten zit (i.e. een batterij oid.)

ehm, jouw DC offset lijkt te stijgen nu ik nog eens naar het plaatje kijk. heb je er wel een DC ontkoppeling met een condensator tussen zitten?

edit;
stuur mij even een mail met jouw telefoonnummer. hier is wel uit te komen.

[Bericht gewijzigd door wielklem op dinsdag 8 mei 2018 16:04:54 (23%)

RTFM, dan pas vragen...

Ik heb even uitgetekend hoe het momenteel in elkaar zit. Ik heb geen ervaring met het tekenen van elektrische circuits, dus er zal wel geen bal van kloppen. Maar ik hoop dat het op zijn minst duidelijk maakt hoe alles in elkaar zit.

@Wielklem, ik zal je zo even mailen

Hoi allemaal,

nogmaals bedankt voor jullie input. Het lijkt erop dat ik het probleem ontdekt heb.

Ik gebruikte een B&K 4231 calibrator als bron. Ik heb vandaag dezelfde meting gedaan door gewoon een speaker een halve meter van mijn microfoons te zetten en deze een 1kHz sinus te laten versturen. Als ik dit doe meet ik wel gewoon een normale sinus.

Er lijkt dus een soort resonantie in de calibrator plaats te vinden als je microfoon iets kleiner is dan de opening, waardoor het signaal vervuild wordt met hogere harmonischen. Het probleem lijkt dus gelukkig niet in mijn microfoons te zitten.

ahh,, de calibrator past niet.
dan krijg je inderdaad hele mooie plaatjes die hoofdpijn bezorgen.
Fijn dat je het gevonden hebt.
Succes met het project!

RTFM, dan pas vragen...

.

[Bericht gewijzigd door Martin V op donderdag 10 mei 2018 13:46:53 (100%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Beste Thijs,

Ik zag op een filmpje toevallig diezelfde vervorming die jij ons liet zien. Zo te zien wordt die vervorming; met het inzakken van de amplitude in de pieken van sinus.
Wat duidt op een over sturing van de sinus, welke een blokgolf wil worden in extreme gevallen.
Mijn vermoeden is dat dus 'íets' te veel staat te versterken.
Het filmpje kun je hier zien.

Telefunken Sender Systeme Berlin