Whirlpool AMW 528/ix Combi magnetron error code

Diamon

Golden Member

Ik heb hier een defecte Whirlpool AMW 528/ix combi magnetron staan van een familielid.
De eigenaar vertelde mij dat tijdens de magnetron functie, de magnetron in eens stopte en Err 7 melding aangaf.
In het begin ging het opwarmen met de magnetron functie soms wel goed en soms stopte die weer met Err 7 melding.

De eigenaar gaf aan, zodra die nu aangezet wordt hij gelijk Err 7 geeft. Heb niet duidelijk gekregen of de oven het wel doet of niet en dus alleen de magnetron functie stuk is.
Heb de stekker er zelf nog niet in gehad.

Via Google kwam ik op de site van Euromaxx, daar staat "ERR7 Humidity sensor is defective or has not been connected".

Na nog wat meer zoekwerk, vond ik dit filmpje op Youtube Possible source of Microwave F7 error code - Whirlpool GE.
In de reacties onder dit filmpje hebben ze het over doorgeslagen isolatie.

Iemand ervaring met deze toestellen en error codes.

Blijft waarschijnlijk een knopje hangen vermoedelijk de meest gebruikte select of start.

Vorige week eenzelfde magnetron combi gehad en deze gaf error 1 oftewel magnetron oven relais blijft plakken. Die gaf ook de error direct bij aanzetten.Geen verwarring daarmee?? Humidity sensor heeft deze oven niet.

Diamon

Golden Member

Op 9 mei 2018 16:48:14 schreef S.Oldeerbout:
Blijft waarschijnlijk een knopje hangen vermoedelijk de meest gebruikte select of start.

De knoppen (lijken) niet te plakken, voel duidelijk het moment van indrukken en weer los komen van de schakelaar zelf. Morgen even bedieningspaneel los maken en met de multimeter controleren.

Op 9 mei 2018 18:45:02 schreef smd:
Vorige week eenzelfde magnetron combi gehad en deze gaf error 1 oftewel magnetron oven relais blijft plakken. Die gaf ook de error direct bij aanzetten.Geen verwarring daarmee?? Humidity sensor heeft deze oven niet.

De 3 deurschakelaars gecontroleerd met de multimeter en functioneren correct.
Heb de combi magnetron nog niet aan gehad, dus niet de error code zelf gezien. Komt ook op het lijstje voor morgen.

Zal morgen even alle relais er afhalen en controleren, al schakelen ze dan geen stromen natuurlijk.
Vindt de onderkant er wel smerig uitzien, maar even met IPA schoonmaken. En nogmaals goed controleren op rotte solderingen.

De onderste 4 heb ik wel bij Farnell gevonden, maar de bovenste 3 niet.
@SMD: welke had jij vervangen ?

http://i65.tinypic.com/1t7dio.jpg

http://i63.tinypic.com/bfrlfl.jpg

Deze magnetron kent maar 3 errors, Err1,Err2 En err3 Dus Err 7 kan echt niet. Relais met lipjes er aan een aan de kant van 2 polige grijze stekker, meest buitenste...

Als deze storing ERR7 Humidity sensor er is en deze zit er niet in,dan moet je de bedienings-knopjes eens na meten.
Meestal zit er een soort sluiting in,ohms gemeten.

Diamon

Golden Member

Op 10 mei 2018 18:58:52 schreef smd:
Deze magnetron kent maar 3 errors, Err1,Err2 En err3 Dus Err 7 kan echt niet. Relais met lipjes er aan een aan de kant van 2 polige grijze stekker, meest buitenste...

Had alle relais er afgehaald en getest, heb ze dus niet op dezelfde volgorde terug gezet.
Heb dan een speciale versie, zie foto :+
http://i68.tinypic.com/35a9opf.jpg

Kan het zijn dat er verschillen zijn, ondanks zelfde model combi magnetron. Foto van service nummer ook even gemaakt.
http://i68.tinypic.com/jino15.jpg

Op 10 mei 2018 19:06:19 schreef ad12345:
Als deze storing ERR7 Humidity sensor er is en deze zit er niet in,dan moet je de bedienings-knopjes eens na meten.
Meestal zit er een soort sluiting in,ohms gemeten.

Als ik bijvoorbeeld de magnetron functie wil gebruiken en volg onderstaande werkwijze uit de handleiding, dan gaat het bij stap 3 fout.
Wanneer ik op Select druk, dan gaat het display "uit" en krijg dan de klok weer terug (17:30 bijvoorbeeld).

Zal de bedieningspaneel losschroeven en de schakelaars los solderen en doormeten in Ohms.
http://i65.tinypic.com/fp7ae8.jpg

In manual wat ik bij Whirlpool download staan maar 3 errors in, vreemd. Ik ga ook uit van een defecte schakelaar dan.

maartenbakker

Golden Member

De manual die bij het servicenummer behoort (is bij Aswo te vinden), maakt melding van codes 1-4 en 7-9. Code 7 slaat op de vochtsensor. Het schema toont die sensor niet.

Probleem zal dus mogelijk of een omgevallen configuratiebitje of geleidend vuil op de print zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Diamon

Golden Member

Probleem gevonden, zit hem inderdaad in de schakelaartjes van de bedieningsknoppen.

Tijdelijk ander model schakelaartjes gemonteerd en alles werkt weer .
Nu opzoek naar het juiste model schakelaar, voorkeur bij Farnell.

Gaat om dit model schakelaartje:
https://www.avnet.com/wps/wcm/connect/onesite/7390e746-8975-4cfa-a903-bb9f961bfed6/Eledis-Tact-Switches-EDT-EN-Image.JPG?MOD=AJPERES&CACHEID=ROOTWORKSPACE.Z18_NA5A1I41L0ICD0ABNDMDDG0000-7390e746-8975-4cfa-a903-bb9f961bfed6-lYQDyQf

De twee pinnen moeten in het midden (van de rand) zitten.
Behuizing inclusief schakelaar is 4mm hoog, de druk knop op de defecte is 1mm hoog en de behuizing dus 3mm.
Geheel mag niet hoger zijn dan 4mm, past anders niet.

maartenbakker

Golden Member

Ah dan raakt de processor kennelijk in de war als de toetsmatrix vreemde signalen geeft. Wel apart, want er is een aparte foutcode voor fouten op de bedieningsunit....

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

heb je geen knopje wat je toch niet gebruikt op het front zitten? dan neem je dat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Diamon

Golden Member

Op 12 mei 2018 01:11:45 schreef maartenbakker:
Ah dan raakt de processor kennelijk in de war als de toetsmatrix vreemde signalen geeft. Wel apart, want er is een aparte foutcode voor fouten op de bedieningsunit....

Kon de servicemanual niet vinden via de bekende site's (zonder inlog).

Op 12 mei 2018 09:03:36 schreef testman:
heb je geen knopje wat je toch niet gebruikt op het front zitten? dan neem je dat..

Nee, dat is helaas niet mogelijk. Alle knoppen worden gebruikt in de bediening.

Via Google vond ik het topic Waar kan men Alps SKRG drukknopjes krijgen ?. Gezocht op de website van DickBest en daar gevonden welke er bedoeld wordt (link is dood die naar DickBest wijst).

De elektronica onderdelen winkel in Zwolle (Fakkert) had dit model liggen en 4 van gekocht.

Even solderen en alles terug bouwen en klaar. Apparaat werkt weer correct en kan terug naar mijn zwager (apparaat staat op de eettafel in de woonkamer, mijn hok + werkbank staat euhmmm beetje vol :X).

Allen bedankt voor de input en heb gelijk iets gedaan, wat ik al langer wilde doen (check KLIK _o_)

maartenbakker

Golden Member

Keurig! En het ding is nog 'made in Sweden' dus eigenlijk altijd het opknappen waard. Zo maken ze ze helaas niet meer.

Voor de volledigheid de foutcodes:
1 = MW relay
2 = keyboard / user interface
3 = cavity temperature sensor error
4 = internal temperature sensor error
7 = humidity sensor error
8 = EEPROM write error
9 = EEPROM empty / checksum error

Mogelijk heeft de programmeur errors 2 en 7 verwisseld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mogelijk heeft de programmeur errors 2 en 7 verwisseld.

Dat denk ik niet Err2 werkt altijd keurig.
Ik vermoed dat bij het indrukken van select deze blijft hangen of ohms niet compleet vrij komt of juist niet geactiveerd wordt en toestel dan verwacht de sensor te meten wat hij niet kan omdat een ingedrukt blijvende selectknop geen commando is voor een programma of deze actie te lang duurt.
Ik weet sensor zit er niet in maar dat zal elektronisch dan ook niet hoeven.

apkay

Golden Member

deze schakelaartjes reviceer ik vaak,
maak hem open en voorzie hem van een nieuw(tweede hans)klikplaatje.
teven contacten inwendig ff reinigen.

groeten van apkay.

Error 7 is geen bekende van dit apparaat, maar lekkende knopjes kunnen veel teweeg brengen dus ...

Schakelaartjes reviseer ik niet. In China koop ik er 40 voor een eurie...

Diamon

Golden Member

Op 12 mei 2018 22:04:49 schreef apkay:
deze schakelaartjes reviceer ik vaak,
maak hem open en voorzie hem van een nieuw(tweede hans)klikplaatje.
teven contacten inwendig ff reinigen.

Vraag mij inderdaad ook af, of het reviseren het wel waard is en hoe je ze weer vergrendeld.

Op 12 mei 2018 13:11:01 schreef Diamon:
[...]

Kon de servicemanual niet vinden via de bekende site's (zonder inlog).

[...]

Nee, dat is helaas niet mogelijk. Alle knoppen worden gebruikt in de bediening.

Via Google vond ik het topic Waar kan men Alps SKRG drukknopjes krijgen ?. Gezocht op de website van DickBest en daar gevonden welke er bedoeld wordt (link is dood die naar DickBest wijst).

De elektronica onderdelen winkel in Zwolle (Fakkert) had dit model liggen en 4 van gekocht.

Weet je toevallig nog welk model knop je gebruikt hebt?

Ook mijn whirlpool magnetron heeft de error waarbij de toetsen helaas niks meer doen. Af en toe hoor je ook geluiden die je normaliter hoort wanneer je fysiek en knop indrukt, dus ergens wordt een foutief signaal doorgegeven

Zie foto hierboven, duidelijke foto