Samsung UE55HU6900S zwart beeld

Hi allemaal!

Ik heb een Samsung UE55HU6900S welke de laatste weken wat kleine probleempjes, gaf af en toe bijna geen beeld, alleen heel donker wat van beeld herkenbaar.

Aan en uit zetten hielp meestal, maar nu geeft die helemaal zwart beeld.

Aangezien de tv 4 jaar is en ik weinig support meer verwacht van fabrikant en leverancier heb ik de achterkant open geschroefd om eens een kijkje te nemen. Zie bijlage voor de prints.

Ik heb al wat gegoogeld en veel gelezen over mogelijk de voeding. De 2 zekeringen door gemeten maar die zijn goed.

Als ik de tv nu aanzet gaat de tv 'aan' en knipperd het rode lampje 5x en daarna gebeurt er niks.

Tv reageerd, tenminste het rode lampje, op afstandbediening maar zoals gezegd geen beeld.

Iemand suggestie wat te doen en of te meten?

Bedankt alvast!

maartenbakker

Golden Member

Hij knippert en gaat dus waarschijnlijk wel aan of probeert dat althans. Zonder beeld kan het lastig zijn om te weten op welke ingang hij staat, maar probeer toch maar of je wel geluid hebt als je een bron aansluit. En misschien eerst nog even of je met externe belichting nog vaag iets van beeld ziet.

Als je wilt meten, meet dan of alle voedingsspanningen opkomen nadat hij 5 keer geknipperd heeft en het standbylampje uit is. Meet ook de spanning voor de backlight.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Excuus vergeten te vermelden, geluid doet het dus hij gaat idd aan.
De zaklamp test had ik ook gevonden en geprobeerd maar helaas niks te zien.

Ik heb 2 rechterhanden, leer en onderzoek graag en weet ongeveer hoe je componenten kan doormeten, solderen lukt me ook wel maar daar houd de kennis omtrent elektronica wel op.

Kan iemand me op weg helpen (aangeven op foto's van de prints) waar ik spanningen zou moeten meten en wat er gemeten zou moeten wórden?

Vermoedelijk een of meerdere leds van de backlight defect of een contact naar/tussen de led strips wat rammelt.

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..

Op 10 mei 2018 14:41:49 schreef IMDI:
Vermoedelijk een of meerdere leds van de backlight defect of een contact naar/tussen de led strips wat rammelt.

Dan zouden ze allemaal moeten zijn toch als ik totaal zwart beeld heb?
Een contact zou natuurlijk wel kunnen maar hoe kom ik daar achter welke het is?

Ik zie trouwens in andere topics en op YouTube tutorial een aparte kleine print speciaal voor de leds, die mis ik op mijn tv lijkt het?

Op 10 mei 2018 18:24:37 schreef Pawo:
[...]

Dan zouden ze allemaal moeten zijn toch als ik totaal zwart beeld heb?
Een contact zou natuurlijk wel kunnen maar hoe kom ik daar achter welke het is?

Ik zie trouwens in andere topics en op YouTube tutorial een aparte kleine print speciaal voor de leds, die mis ik op mijn tv lijkt het?

Nee hoor dat hoeft helemaal niet te zijn. Het kan best zijn dat er maar 1 of 2 leds kapot zijn en daardoor weigeren alle leds

Paneel geheel demonteren en stapsgewijs alle LEDs en verbindingen nalopen van de LED strips.

Is er wel backlight? Zo ja dan kan het mainboard, de t-con of het beeldscherm zelf defect zijn. Zo niet dan is de kans groot dat 1 of meerdere ledjes defect zijn of los geraakt.

Gisteren een tijdje bezig geweest en meermalen getest en na 5x test deed die het ineens weer!
Duidelijk dat het inderdaad de led lichten zijn, zaklamp achter op plaatst van een led had beeld.
Op moment dat die het niet deed waren er geen leds te zien en nu die het weer doet duidelijk wel.

Vanmiddag weer aangezet en deed het weer niet, tv iets gedraaid en wat gerommeld (staat nu nog zonder terug gemonteerde achterkap) en ineens deed alles het weer.

Of het door het rommelen kwam of door een bepaald tijdsbestek weet ik niet zeker.

Als die het weer niet doet kan ik nog eens kijken.

Geven deze symptomen iemand misschien meer info over de mogelijke kwaal?

Wat ook nog de oorzaak kan zijn is dat er losse kontakten op de ledstrips kunnen zitten waarvoor tv gans uiteen moet

Zit weinig anders op dan hem geheel uit elkaar te halen en strips te testen

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..