Nog een paar dB meer of?

mel

Golden Member

Sommigen gebruiken wel hele dunne kabel. dan hou je niks over.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Blokken? dat klinkt als digitale tv.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

mel: digitaal, ja. als je de posts ook leest dan had je die info al. je posts voegen zo niet veel toe...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

op Belgie 1, 2 en BBC 1, 2 na

Dat van die BBC wil ik nog aannemen. Maar België (sic!) zendt al vele jaren niks meer uit, geen radio en geen televisie. Wel een hoop politieke ongein, helaas...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik kijk zelf nauwelijks TV... Geen idee hoe die zenders heten die ooit daarvoor in de plaats zijn gekomen. Bij de ene staat er vrij groot "één" in de hoek, bij de andere geloof ik "canvas"? Voor de meeste Nederlanders gaat dat volgens mij door als België 1 en 2.

Het gaat hier trouwens niet om uitzenden door de lucht, maar om digitale kabel TV.

[Bericht gewijzigd door Benadski op vrijdag 11 mei 2018 14:46:54 (14%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Ha Benadski,

De aansluitpluggen met plastieken kapjes dat kan van daag de dag niet meer.
De reden zal ook jou duidelijk zijn met alle communicatie diensten GSM gaat dit niet meer werken en afschermen dat is prutsen een steker is niet zo duur.
De kabel indien niet beschadigd is goed bruikbaar.
Voor wat je primaire aansluiting betreft af en toe blokjes op alle programma's dan mag niet maar let op je aansluitkabel.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

met 3dB verzwakking vanaf beneden doet 90% van de kanalen het probleemloos. Op 4 na. Met +8dB gaat 't net wat beter maar niet goed genoeg. Vind dat wel opmerkelijk...

Ja, dat is het ook wel. Dat hele verhaal wat je altijd hoort over digitaal, van 'als je maar iets onder de grens komt zie je niets meer', dat gaat nu dus blijkbaar niet op: 11 dB is geen katte**. :)

Die goede ontvangst beneden, geldt die voor beide tv's? Of heb je ze nog niet verwisseld gehad?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

[[ off-topic ]]

Voor de meeste Nederlanders gaat dat volgens mij door als

Dat zou best wel eens kunnen, ja. Dat verklaart misschien ook het opduiken van racistische termen als "Stomme O__ander" ;) immers de meeste mensen hebben intussen wel begrepen dat België aan cultuurfederalisme doet, maar in Nederland lijkt dat besef erg traag door te dringen. Of anders gezegd: dat de gemiddelde O__ander zich totaal onbewust is van het bestaan van Franstalig België. Waar nochtans heel veel moois te beleven valt. Ook op de radio - ik heb vaak Musique3 op staan.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Nog niet verwisseld gehad, gaat nu ook een beetje lastig. De trap is geschilderd dus ben beperkt in keuze van traptredes en leuningen... Ik zal eens kijken of aluminiumfolie om de stekkers wat soelaas biedt.

Over de Tratec versterker, daar zit een potmeter I bias en T bias in. Waar zijn die voor en zijn die zeer secuur afgesteld of kan iets verdraaien geen kwaad?

Zie de bijlage voor de foto van de print van de Tratec.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
evdweele

Overleden

Ik zal eens kijken of aluminiumfolie om de stekkers wat soelaas biedt.

Dat heeft wel een heel hoog knoei gehalte ;(
Aluminiumfolie is nauwelijks voor hoogfrequent dicht te krijgen.

Gewoon die plastic troep vervangen door degelijke metalen connectors.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ha Benadski,

Even voor de goede orde dat er maar 4 programma's storen dit is een TS komt niet door je niveau maar door interferentie van buitenaf namelijk GSM 4G deze zit nagenoeg op de zelfde frequentie.
Wat je doet is door meer gewenst signaal aan je ontvanger aan te bieden het stoor signaal blijft gelijk de signaal stoor afstand vergroten.
Bij een digitaal signaal maakt de amplitude mits boven de threshold niet meer uit goed is goed dat is nu eenmaal digitaal :P
Er is maar een klein gebied ongeveer 2dB waar in je blokjes te zien krijgt daar na gaat het licht uit :O
De regelaars in de versterker het T symbool is de demper de andere de effenaar.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 11 mei 2018 14:16:29 schreef mel:
Blokken? dat klinkt als digitale tv.

nee, das een TV kwis op één (iedere week avond om 18:30 ) :-)

Ik vind geld uitgeven zonder zeker te zijn of het wat oplost wel zonde, maar ik zat naar stekkers te kijken van een euro of 8 per stuk. Dit is nog wel te doen. :)

En ik ga ook op zoek naar een aansluitdoos voor de binnenkomende kabel. Wel een klus om daarbij te komen. Da's namelijk vast nog een oude doos denk ik.

Maar ik vind het een smerig trucje van Ziggo om expres standaard veelbekeken zenders op de "slechte" 4G band te knallen. Ze willen natuurlijk extra verdienen aan "hun" oplossingen... 't Zijn sowieso allemaal oplichters, beetje betalen voor reclame en uitgekauwd paupermateriaal. Gelukkig zelf geen last meer van ze. Tot ik weer eens iemand help... :P

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Sine

Moderator

Op 11 mei 2018 15:24:10 schreef big_fat_mama:
f anders gezegd: dat de gemiddelde O__ander zich totaal onbewust is van het bestaan van Franstalig België. Waar nochtans heel veel moois te beleven valt. Ook op de radio - ik heb vaak Musique3 op staan.

Nehoor, we kennen de walen maar al te goed, maar net zoals het tussen vlamingen en walen al niet botert negeren ook wij dat deel van belgie.

oja, 'ollanders zijn een (gelukkig) beperkt aantal nederlanders ;)

je hebt er dus rg59/u inliggen, dat is zendcoax en rommel voor cai gebruik. de demping is enorm, een 26DB / 100mtr bij 500Mhz. waar coax12 een 12DB per 100 meter 220MHz aan demping doet.

je probleem ligt wrs bij de slechte kabel dus, vergeet ook niet dat bochten in de kabel de mantel open laten staan en dus de 4G instraalt..

plastic stekkers eruit mikken, de binnenkern behoort een metalen afscherming te hebben, anders straalt de 4G daar ook op in.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 11 mei 2018 16:39:05 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 11 mei 2018 14:14:37 schreef Benadski:
Er ligt geen hele slechte kabel (denk ik), maar ook zeker geen hele goede. Er zit geen folieschild om, maar wel 95% afdekkende gevlochten koperen mantel.

Dat is volgens de huidige normen volkomen ongeschikte kabel. Hoge verliezen en veel inspraak. Ik gebruik zelf altijd drievoudig afgeschermde sattelietcoax, maar met tweevoudig afgeschermde TV-coax kom je een heel end.

De connectoren zijn niet volledig afgeschermd. Heeft dat heel grote invloed? En om te testen, inwikkelen in alufolie, heeft dat zin?

Ik zou beginnen met volledig afgeschermde connectoren te monteren. Als het niet afdoende helpt, heb je ze alvast voor aan de nieuwe kabel.

@maartenbakker: met 3dB verzwakking vanaf beneden doet 90% van de kanalen het probleemloos. Op 4 na. Met +8dB gaat 't net wat beter maar niet goed genoeg. Vind dat wel opmerkelijk... Is die kabel dan ok voor de meeste frequenties, maar bepaalde niet? En wat zijn de frequenties van de individuele digitale kanalen eigenlijk?

Je zou eens kunnen opzoeken waar de kanalen zitten; slechte kabel dempt meer naarmate de frequentie hoger is.

Dat versterken niet persé helpt, heb ik laatst nog gelezen. Ik zou alleen niet meer weten waar. Je introduceert (ik meen) reflecties en intermodulatieproducten waardoor nieuwe storingen ontstaan. Wat daar ook stond is dat je om dezelfde reden alles wel op impedantie moet afsluiten. DVB-C houdt vergeleken met DVB-T een stuk minder rekening met reflecties.

Afstellen van I BIAS en T BIAS zou kunnen helpen, ik heb van een ander merk wel versterkers gehad waar je wat frequentieafhankelijk kon instellen, is alleen een tijd geleden dus ik ben even kwijt hoe dat zat. Sowieso kan het soms helpen om de versterking iets terug te draaien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Maarten,

Ik zou zonder meetapparatuur niet zomaar aan die instel potjes draaien daar regel je de versterking niet mee maar de lineariteit.
Deze versterker zijn zoals we dat noemen hufter proef dat kan niet fout zelf met de maximale aansluitwaarde op het AOP kan je deze versterker niet oversturen.
En er zullen bij @TS nog wel andere verbeteringen zoals de kabel mogelijk zijn maar 15m RG59BU is heel niet slecht ik heb menig partij drievoudig afgeschermde kabel afgekeurd made in China daar gaat weer 400km de bak in :o
En voor @TS pluggen van €8,- is toch zeker per 5 stuks anders netjes laten liggen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

dat de gemiddelde O__ander zich totaal onbewust is van het bestaan van Franstalig België.

Is dat zo? Ze zitten er wél steeds vakantie te vieren, de smiechten. Vergeet bovendien de derde officiële taal niet.
Hoe bewust is de gemiddelde Belg (W/V) dat slechts 16% van Nederland 'Holland' heet?
84% van Nederland is niét Holland, en wordt dus niet door 'Ollanders bevolkt. ;)

--
De drie Nederlandstalige tv-kanalen die ik hier uit België zie worden met een, Ketnet en Canvas aangeduid; niet met 'België' of zoiets. Ik kan me ook niet herinneren ooit zoiets gezien te hebben. Of je moet 'BRT' bedoelen, maar dat was toen de eigen officiële aanduiding; dat kun je de kabelaar niet euvel duiden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 11 mei 2018 15:24:10 schreef big_fat_mama:
[[ off-topic ]]

[...]

Dat zou best wel eens kunnen, ja. Dat verklaart misschien ook het opduiken van racistische termen als "Stomme O__ander" ;) immers de meeste mensen hebben intussen wel begrepen dat België aan cultuurfederalisme doet, maar in Nederland lijkt dat besef erg traag door te dringen. Of anders gezegd: dat de gemiddelde O__ander zich totaal onbewust is van het bestaan van Franstalig België. Waar nochtans heel veel moois te beleven valt. Ook op de radio - ik heb vaak Musique3 op staan.

Bwa valt wel mee hoor, het is eerder een metafoor, professioneel werk ik veel met Nederlanders (BP) zo lang ze niet beginnen te zeuren over patat, gaat alles op wieltjes :D

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De drie Nederlandstalige tv-kanalen die ik hier uit België zie worden met een, Ketnet en Canvas aangeduid; niet met 'België' of zoiets.

Precies, beste @FET, dat bedoelde ik maar net.

Bemerk verder aub mijn weloverwogen onderscheid tussen O__ander en H_llander - zonder verder commentaar. A bon entendeur, salut!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
evdweele

Overleden

Op 11 mei 2018 16:13:50 schreef Benadski:
Maar ik vind het een smerig trucje van Ziggo om expres standaard veelbekeken zenders op de "slechte" 4G band te knallen. Ze willen natuurlijk extra verdienen aan "hun" oplossingen...

Het zit anders in elkaar.
De provider van de kabeltelevisie heeft gezorgd dat zijn deel van het kabelnet immuun is voor hinder of storing van buitenaf.
Als een afnemer op het abonnee-overnamepunt (AOP) vervolgens inferieure kabel en pluggen aansluit is dat het risico dat de abonnee bewust heeft genomen. Hij heeft de adviezen van de provider in de wind geslagen.

Uit eigen ervaring weet ik hoe zoiets werkt. Ik woonde in een appartement op de 9de verdieping.
Vanaf het AOP had ik coaxkabels gelegd naar de slaapkamer en naar de andere kant van de woonkamer. Om geld te besparen kocht ik de goedkoopste kabel en pluggen bij een bouwmarkt. Dat ging een jaar of wat goed.
Maar toen bouwde men op enkele kilometers van mijn appartement een nieuwe tv-toren. Met het in bedrijf stellen van de tv-zenders was het bij mij in huis afgelopen met ongestoord tv kijken.

Door de kabels en de pluggen te vervangen door materiaal van goede kwaliteit was de storing door die tv-zenders op 5 kilometer afstand direct verholpen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 11 mei 2018 20:47:39 schreef Frederick E. Terman:
Is dat zo? Ze zitten er wél steeds vakantie te vieren, de smiechten. Vergeet bovendien de derde officiële taal niet.
Hoe bewust is de gemiddelde Belg (W/V) dat slechts 16% van Nederland 'Holland' heet?
84% van Nederland is niét Holland, en wordt dus niet door 'Ollanders bevolkt. ;)

--

Frederick, vegeef me dat ik daar sterk off topic als BE techneut aan toevoeg dat ik, net als de rest van de wereld Nederland en Holland lang als een eenheid heb gezien oa door Philips, die gedurende minstens 50 jaar "made in Holland" op Nederlandse producten stempelde. net zoals made in Belguim, Austria, France, Denmark,.. als je de logica doortrekt (wat technici doen ) dan staat Holland Synoniem voor Nederland, tot in Japan.. Intussen zijn we wijzer en weten we dat dit niet klopt, en zelfs aanleiding kan geven tot wrevel...

Maar toch wordt het op een of andere manier "onderhouden".. dit komt uit de actuele wikipagina betreffende de kwestie :
citaat
"
Populariserend gebruik
De naam wordt in het buitenland vaak als metonymia voor geheel Nederland gebruikt, hoewel dit onjuist is. Deze vorm van pars pro toto wordt soms ook in Nederland gebruikt. In sommige provincies worden met Holland de delen van Nederland aangeduid die buiten de eigen provincie liggen; in sommige andere provincies wordt met Holland gerefereerd aan het westen van Nederland. De benaming "Hollander" voor een inwoner van Nederland in het algemeen is sommige Nederlanders een doorn in het oog. Niettemin worden er in Nederland televisieprogramma's uitgezonden die de naam 'Holland' bevatten, zoals Heel Holland Bakt, Ik hou van Holland, Holland's Got Talent en The Voice of Holland. Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) gebruikt de naam 'Holland' als officiële merknaam om toerisme naar Nederland internationaal te promoten.[6] Internationale transportfirma's gebruiken vaak de naam 'Holland', ook als zij zelf niet in Noord- of Zuid-Holland gevestigd zijn. "einde citaat

Sorry, maar zo staat het er anno 2018.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar welja, 't was ook maar om BFM op zijn paard te zetten, hé.

De 'Ollanders, zowel als de Hollanders, weten dit ook heel goed en maken er soms gebruik van, of misbruik, net hoe je 't noemen wilt.
Als 'Holland' goed klinkt, wel, dan gebruik je dat toch? :)

Als je maar onthoudt dat het altijd 'all in good sport' bedoeld is.

--
Er zit trouwens nog wel een historische achtergrond achter ook. Tot een paar honderd jaar geleden was Holland werkelijk economisch het belangrijkste, en hing de rest van de lage landen (de pays-bas, inderdaad) er maar een beetje bij. Dat ligt nu iets anders, hoewel de grootste drukte - volgens welke maat dan ook gemeten - nog altijd in het westen te vinden is.

Allons, terug naar de decibellen dan maar weer!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Maar welja, 't was ook maar om BFM op zijn paard te zetten, hé.
( ... )
Als je maar onthoudt dat het altijd 'all in good sport' bedoeld is.

Zo komt het inderdaad over, en met de glimlach geapprecieerd!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Na het vervangen van de stekkers door de metalen variant en het draaien aan de potmeters in de versterker is het net niet helemaal gelukt om het blokvrij te krijgen, maar het is goed genoeg voor moeders! :)

Met alleen de stekkers vervangen was er 95% van de tijd beeld, maar vaak nog wel een zwart scherm tussendoor. Ik heb de T-bias ongeveer 33% rechtsom moeten verstellen om de zwarte schermen geheel weg te krijgen.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!