het verschil tussen een 4cyl en een 6cyl toerenteller is gewoon zijn frequentiedeler in het begin.
als je een 6cyl toerenteller op een 4cyl motor aansluit, zal die op 1000rpm gewoon 1500rpm aangeven. kwestie van gewoon je schaalverdeling aan te passen of een spanningsdeler.
al eens aan gedacht om misschien iets te maken dat frequentiepuslen geeft en die toerentellers gewoon aan te sluiten zoals ze ook deden in de voertuigen?
een arduino kan je ook analoge frequenties laten uitsturen (om een speaker aan te sturen). t voordeel is dat het maar 1 regel code is.
wil je 12000rpm aansturen van een 4cyl moto, dan zal je waarschijnlijk 6kHz moeten uitsturen naar je toerenteller. werkt die op een verloren vonk principe, dan zal je maar 6000rpl zien en moet je dan maar 12kHz maken met de arduino.
arduino, RTC klokje en 2 toerentellers met misschien 15regels code.
lukt het niet, kan je nog altijd het binnenwerk slopen.
ik zou het binnenwerk proberen intakt te houden en enkel de verbinding van het IC naar het draaispoel element onderbreken (printbaan doorkrassen). wil je er in de toekomst nog eens iets anders mee bouwen, dan kan dit.
heb thuis alles liggen om eens snel mee te testen (arduino, rtc klokjes, toerentellers), alleen zit ik in het buitenland nu.
is best een leuk idee en ga misschien ook een poging doen, juist omdat het kan.
k zou het dashboard gebruiken van een ford capri, en daar 2 toerentellers naast elkaar in bouwen
[Bericht gewijzigd door
fcapri
op zondag 13 mei 2018 03:30:26
(15%)