Tonearm op Thorens TD160

De antiskating hoort de arm naar buiten te drukken/trekken, maar ik zie geen vergelijkbaar plaatje op google met deze constructie.

Ben bang dat er iets nog op een andere draaitafel is achter gebleven met het overzetten.

De vorige eigenaar kan misschien iets betekenen.

Ik heb deze tafel via een opkoper overgenomen. Dus de originele eigenaar kan ik niet meer benaderen.

Probeer het eens op www.audiofreaks.nl
Ik denk dat je daar binnen een uur het type hebt en weet welke onderdelen er ontbreken.
Heb je ook al eens gegoogled op rega tone arm anti skating?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ja daar had ik de identieke vraag gesteld. Echter nog maar met één reactie. En daar doelde ze ook op het anti-skate gewicht. Maar ik heb nog geen duidelijkheid over het type arm. Of hoe het gewichtje geplaatst zou moeten worden.
Ook heb ik al gegoogled naar anti skating voor Rega armen, maar daar kom ik dit mechanisme niet tegen. Ik zie dan voornamelijk zoiets als Hugo stuurde.

mel

Golden Member

Er zijn 2 dingen belangrijk.De naalddruk , en de dwarscompensatie.
Dit kan je op verschillende manieren oplossen. Misschien is die arm wel gewoon compleet, maar moet je de instellingen even nazien.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 14 mei 2018 10:47:42 schreef mel:
Er zijn 2 dingen belangrijk.De naalddruk , en de dwarscompensatie.
Dit kan je op verschillende manieren oplossen. Misschien is die arm wel gewoon compleet, maar moet je de instellingen even nazien.

is dwarsdruk compensatie niet te wijzigen door de afstand scharnier en naald te wijzigen.

(sleufgaten in kophouder)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Die sleuven zijn voor de montage van het element. Niet ieder element heeft de montage op dezelfde plek. Het ene element moet wat naar voren, de ander stukkie terug.
Daarmee bepaal je ook de hoek van de naald ten opzichte van de groef.

Vroeger wel heel veel verschillende dwarsdrukcompensaties gezien, het leek er wel op dat iedere fabrikant een "blitser" constructie had dan de ander. De audiofielen staken elkaar de loef af met die al die exotische constructies :-)
O ja, pas op met magnetische schroevendraaiers bij je element. Hoe ze er vandaan.

Op zich ken ik de constructie wel zoals bij de TS. Aan dat schroefdraad zat een draaibaar gewichtje. Aan de arm zit een palletje/handeltje/uitsteeksel wat aan dat koperen ringetje trekt. Dan gaat gewichtje wat omhoog e.d.

Op joetjoep iets gevonden wat hetzelfde principe heeft: https://www.youtube.com/watch?v=nvoUONHMuJc

TonHek

Edit: Patrick hieronder. Die van jou heeft weer een aparte Skew compensatie. Het element verandert iets in afspeelhoek afhankelijk van de plaats op het medium.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Zo had ik vroeger deze staan :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 14 mei 2018 15:38:07 schreef TonHek:
Die sleuven zijn voor de montage van het element. Niet ieder element heeft de montage op dezelfde plek. Het ene element moet wat naar voren, de ander stukkie terug.
Daarmee bepaal je ook de hoek van de naald ten opzichte van de groef.

Vroeger wel heel veel verschillende dwarsdrukcompensaties gezien, het leek er wel op dat iedere fabrikant een "blitser" constructie had dan de ander. De audiofielen staken elkaar de loef af met die al die exotische constructies :-)
O ja, pas op met magnetische schroevendraaiers bij je element. Hoe ze er vandaan.

Op zich ken ik de constructie wel zoals bij de TS. Aan dat schroefdraad zat een draaibaar gewichtje. Aan de arm zit een palletje/handeltje/uitsteeksel wat aan dat koperen ringetje trekt. Dan gaat gewichtje wat omhoog e.d.

Op joetjoep iets gevonden wat hetzelfde principe heeft: https://www.youtube.com/watch?v=nvoUONHMuJc

TonHek

Toevallig geen ervaring met de dwarsdrukcompensatie van de arm op bovenstaande Thorens?! Deze heb jij in je verleden niet voorbij zien komen?!

Op 14 mei 2018 16:08:24 schreef Ricotjuh:
[...]

Toevallig geen ervaring met de dwarsdrukcompensatie van de arm op bovenstaande Thorens?! Deze heb jij in je verleden niet voorbij zien komen?!

Nee, deze heb ik niet voorbij zien komen. Deze arm stamt volgens mij niet uit die tijd. De buis is nogal "dik" en vroeger waren ze zo dun mogelijk. Maar de constructie ken ik wel. Zie het joetjoeb linkje van mijn post hierboven. Bij 7.30 minuten. Ongeveer, precies, hetzelfde.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Op 14 mei 2018 15:38:07 schreef TonHek:

Edit: Patrick hieronder. Die van jou heeft weer een aparte Skew compensatie. Het element verandert iets in afspeelhoek afhankelijk van de plaats op het medium.

Klopt helemaal :-)
Volgens mij heb ik deze tafel aan KT88 overgedragen (voor hen die hem nog kennen)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

Dwarsdruk compensatie is best belangrijk als je moderne magnetodynamische elementen met hoge compliance gebruikt.
Een en ander is mathematisch heel goed te beschrijven met vectormeetkunde.
Het resulteert uiteindelijk dat de naald uit haar middenpositie wordt gedwongen wordt, waardoor het signaal asymmetrisch wordt en een vorm van niet lineaire vervorming veroorzaakt en in het ergste geval klippen van het signaal.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Eric... Wow.....
Ik heb er in ieder geval weer wat Scrabble woorden erbij :-)
Thanks man !

Maar het is niet correct. Dwarsdrukcompensatie zorgt ervoor dat de naald juist wel in het midden blijft.

TonHek

[Bericht gewijzigd door TonHek op maandag 14 mei 2018 16:47:57 (39%)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Beste Ton, misschien was ik niet duidelijk, maar dat bedóelde ik ook.
Er werkt namelijk een kracht-vector vanuit de binnenwand van de groef tegen de naald, zodat het magneetje uit het midden van het opneemspoeltje wordt gedrukt. Die kracht wordt door de dwarsdrukcompensatie tegengewerkt.

Ik heb sinds heugenis een SME-arm op mijn TD150 staan met een Stanton EEE861 element. Daarvoor een KEF/ADC arm met een ADC10E element. Helaas is de KEF/ADC arm niet zo goed als de originele ADC-arm; De arm kon de lage compliantie van het element niet aan (naaldkracht 0,7g!). Vandaar de overgang naar de SME-Stanton combimnatie.

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik denk dat ik het idee van anti skating mechanisme heb kunnen achterhalen. Zoals TonHek al eerder aangaf, zit er onder het eerste gewichtje een klein haakje.

Hier kan mooi een nylon draadje om. Deze laat ik dan geleiden over het oogje van het kopperen palletje. Hier zit ook mooi een geleidingsrail in het midden. En vervolgens wordt het andere uiteinden bevestigd aan het palletje. In de “rust” stand hangt het gewicht naar benden, en hoe verder de arm naar de as zal bewegen, hoe hoger de dwarsdrukcompensatie zal worden. Ik heb even een filmpje gemaakt van het idee. Wat denken jullie hiervan?
https://youtu.be/V7rMfnQ4E0o

100 punten Rico. Zo ongeveer zal het gezeten hebben.

hoe verder de arm naar de as zal bewegen, hoe hoger de dwarsdrukcompensatie zal worden.

Ja en nee, als jouw gewichtje op het stukje schroefdraad een hoek van 90 gr maakt is de druk het hoogst. Naar ik mij herhinner was dat zo'n beetje van toepassing in het midden van de plaat. Dus je zal wat moeten experimenteren met de lengte van je nylondraadje, het gewicht van je gewichtje, en de positie van het gewichtje op het schroefdraad.

Veel plezier met je Thorens.

TonHek

[Bericht gewijzigd door TonHek op maandag 14 mei 2018 23:33:31 (71%)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Na meer als 2 jaar heb ik dit project weer opgepakt. Probleem waar ik mee was blijven zitten, is het type schroefdraad waar het antiskating gewichtje opgedraaid moet worden.
Ik heb toentertijd een gewichtje besteld die normaal gesproken gebruikt wordt bij Pro-ject platen spelers.
https://cdn.webshopapp.com/shops/13847/files/282506603/project-anti-skating-device-for-project-turntables.jpg?_ga=2.200608493.29424323.1605040752-615441574.1605040752
Hier zit al een gat in, en hier heb ik met een M2 tapje, draad in getapt. Maar helaas blijkt dit toch niet helemaal de juiste draad of spoed.
Ik kan een heel klein beetje draaien, maar loop dan vast.
Dus de vraag is, hoe kan ik "makkelijk" achterhalen wat de schroefdraad is? Zeker bij zo'n fijne schroefdraad..

RAAF12

Golden Member

M2 is wel klein dus spoed van de draad is niet goed? Probeer een andere bout bijv engelse of amerikaanse draad. Je kan de bout ook bewerken dat die beter past. De juiste dwarsdrukcompensatie vinden gaat het best met een testplaat.
Daarin zit in het midden een groefloos gedeelte. Normaliter gaat de naald naar binnen toe als het plateau draait, richting de as. De compensatie is goed als de naald in het midden van het groefloze gedeelte blijft staan.
Bij mijn ADC arm zijn er nog twee mogelijkheden om het nylon draadje met gewicht aan vast te maken. Aan de buitenzijde gemonteerd geeft dat meer kracht. Ik heb verschillende elementen van hoge compliance gebruikt en de buitenste ring voldeed het beste. De naalddruk werd ook met een testplaat ingesteld. Zorg ook dat de speler waterpas staat.

Hier zie je op het asje de twee mogelijkheden om het draadje te bevestigen.

Bestaan er ook platenspelers met dynamische dwarsdrukcompensatie d.m.v. een PID-regelaar?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
joopv

Golden Member

Een ELPJ, dan is al die mechanische klimbim niet meer nodig :)

Nou zojuist eens geprobeerd met een M2 moertje. Wat wel gek is, is dat dit moertje wel op het asje gaat. Het boutje, wat bij dit moertje zit, gaat ook in het gewichtje. Maar het gewichtje gaat weer niet op dit asje?
Verder als onderstaand plaatje gaat het gewichtje niet. Terwijl het moertje er helemaal opgedraaid kan worden.

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op woensdag 25 november 2020 21:58:06 (10%)

Waarschijnlijk teveel tolerantie op de tap die ik heb gebruikt. En in dit geval de negatieve kant voor mij. De buitenmaat van de M2 bout was 1,9mm. Dit was ook de maat van de tap. Maar de buiten diameter van het (bronze) asje, was 2mm. De schroefdraad was niet ver genoeg in het gewichtje gesneden. Nu met een nieuwe tap opnieuw getapt. Vanavond weer eens testen.

RAAF12

Golden Member

Mocht je geen testplaat hebben met een breed groefloos gedeelte in het midden van de LP dan kan je ook zelf iets maken. Bijv. van perspex. Naaldruk moet goed zijn dan zowel de binnen en buitenzijde van de groef goed wordt afgetast. Te licht (minder slijtage) is ook niet goed. Dan is de contactdruk weer te laag. Mooiste is een goede testplaat met diverse tonen die ook op verschillende amplitudes zijn gesneden. Ik heb het setje testplaten van Jan Kool, de goeroe van muziekblad Luister. Uit de vorige eeuw.

Ik heb onder andere de hifi testplaat van Jan Kool. Volgens mij moet ik daar ook alles mee kunnen afstellen..

RAAF12

Golden Member

Hier staat de Thorens TD150AB maar de originele arm is vervangen door de notenhouten ADC arm, met een Stanton 681EE erin. Ik doe er niet zoveel meer mee met heb nog wel een collectie platen, voornamelijk uit de 60 er jaren. Daarvan heb ik een paar hoezen laten zien in de Koffiekorner. Prima, mooie testplaat die je hebt. Deze staat hier, ook van de Firato! De hoes is een beetje verknoeid, helaas. Maar de LP's zijn als nieuw. Dat is het belangrijkste....